Honda og justering av ventiler?

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Godtvoksen

Honda og justering av ventiler?

Legg inn av Godtvoksen »

Fra tid til annen har jeg lest litt om justering av ventiler mv. her på MCsiden. Og noe om at det tar tid og koster litt når det skal gjøres på service. Jeg har nå fått meg repair og service manualen for min VTX 1800 og det står ingen ting om ventiljustering på noen av servicene. Jeg hadde i går 18 000 km service hos et verksted, riktignok ikke et Hondaverksted og der ble jeg fortalt at dette stemte. Det fordi ventilene justerer seg automatisk på min Honda. Er det noen som kan si noe om dette? Jeg trodde alle måtte justerer ventilene. Eller er det slik at Honda ligger litt foran alle andre MC'r også på dette området? ;e

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Honda og justering av ventiler?

Legg inn av ArcticTiger »

Hydrauliske ventill-løftere :thumleft , vanlig på mange mottorer fra ca -50-tallet. http://en.wikipedia.org/wiki/Hydraulic_tappet" onclick="window.open(this.href);return false;
Og du vet det GV, Honda (og andre jappser) ligger ikke foran noen, de bare kopierer det andre har funnet opp :knegg

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Honda og justering av ventiler?

Legg inn av jhn »

Hypermoderne greier altså på den Hondaen :knegg
Æ burde nok justere ventilene på V-stromen i følge manualen. Æ hadde litt lyst å gjøre det sjøl, så hvis det e noen andre V-strom- eiere som har gjort det, og har noen tips, så hadde det vært kjærkomment

Godtvoksen

Re: Honda og justering av ventiler?

Legg inn av Godtvoksen »

ArcticTiger skrev:Hydrauliske ventill-løftere :thumleft , vanlig på mange mottorer fra ca -50-tallet. http://en.wikipedia.org/wiki/Hydraulic_tappet" onclick="window.open(this.href);return false;
Og du vet det GV, Honda (og andre jappser) ligger ikke foran noen, de bare kopierer det andre har funnet opp :knegg
Å "kopiere andre" er jo bare et annet begrep for læring, noe som jhn sikkert vet noe om.. :knegg

Hvis du da kopierer fra mange ulike hold og produserer, så vil jo det si at du videreformidler god kunnskap fra ulike kilder på en konstruktiv/dyktig måte... :thumleft

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Bosted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Honda og justering av ventiler?

Legg inn av Crinos »

Godtvoksen skrev:
ArcticTiger skrev:Hydrauliske ventill-løftere :thumleft , vanlig på mange mottorer fra ca -50-tallet. http://en.wikipedia.org/wiki/Hydraulic_tappet" onclick="window.open(this.href);return false;
Og du vet det GV, Honda (og andre jappser) ligger ikke foran noen, de bare kopierer det andre har funnet opp :knegg
Å "kopiere andre" er jo bare et annet begrep for læring, noe som jhn sikkert vet noe om.. :knegg

Hvis du da kopierer fra mange ulike hold og produserer, så vil jo det si at du videreformidler god kunnskap fra ulike kilder på en konstruktiv/dyktig måte... :thumleft
Ja. Man har et flott fenomen av koppiering av mange ulikehold i fks Kina :)
[video]http://www.youtube.com/watch?v=D827IxEJVS4[/video]
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Honda og justering av ventiler?

Legg inn av joo »

jhn skrev:Æ burde nok justere ventilene på V-stromen i følge manualen.
Du har nok shims på din, så må med andre ord ha shimssett klart eller sjekke sakene i god tid før sesongen og bestille evt shims du trenger når du har målt sakene.
http://www.vstrom.info/Smf/index.php/topic,10845.0.html

Støtter at man tar av all plastikk med en gang. Det går kjapt. Resten er "verre" siden det er anelsen trangt...
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Tiber52
Innlegg: 1
Registrert: 04 apr 2010, 14:07
Motorsykkelen din: Honda ST1100 / 2000

Re: Honda og justering av ventiler?

Legg inn av Tiber52 »

8) Aner her et snev av arroganse overfor japanerene. Er det noen som husker da Honda kom med CB 750 i 69? Den tok drepen på britsik motorsykkelindustri. Og hvilken sykkel var CB 750 kopi av?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Honda og justering av ventiler?

Legg inn av AJ »

Tiber52 skrev:8) Aner her et snev av arroganse overfor japanerene. Er det noen som husker da Honda kom med CB 750 i 69? Den tok drepen på britsik motorsykkelindustri. Og hvilken sykkel var CB 750 kopi av?
Godt poeng det du nevner til slutt der, Tiber52... ;-)
Velkommen med første post her inne, forresten :thumleft

Så tilbake til CB 750'en...
Den var i hvert fall ingen kopi av britisk MCproduksjon... Og heller ikke H-D... Det er nå bra sikkert :knegg
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Bosted: Tysnes

Re: Honda og justering av ventiler?

Legg inn av Tysnes »

Tiber52 skrev:8) Aner her et snev av arroganse overfor japanerene. Er det noen som husker da Honda kom med CB 750 i 69? Den tok drepen på britsik motorsykkelindustri. Og hvilken sykkel var CB 750 kopi av?
Nimbus, snudde motoren og økte turtallet :knegg

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Honda og justering av ventiler?

Legg inn av AJ »

Tysnes skrev:
Tiber52 skrev:8) Aner her et snev av arroganse overfor japanerene. Er det noen som husker da Honda kom med CB 750 i 69? Den tok drepen på britsik motorsykkelindustri. Og hvilken sykkel var CB 750 kopi av?
Nimbus, snudde motoren og økte turtallet :knegg
Nåja... ;e
Den der var vel en drøy smule søkt, vel... :knegg
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Honda og justering av ventiler?

Legg inn av ArcticTiger »

Tja, det var vel ikke Honda som fant opp den 4 sylindra mottorn, eller prinsippet med overliggende kammer? Det har vært 4 sylindra sykkler siden mottorsykkerns barndom, Nimbus er nevnt, i farten kommer jeg på Henderson (fra 1912), Indian, FN (fra 1910), SuperX, Gilera og MV Agusta(-50tallet, med dohc). Det var mye eksperimentering og utvikling på den tida, og alt var ikke like velykket, selvfølgelig.
Jappsene konsentrerte seg vel mest om å dyrke ris på den tida da teknikken utviklet seg i Europa og USA. Veldig mye var oppfunnet lenge før 1969. Det er ikke alle jappse sykkler som var spesielt vellykka heller.....Og det er ikke alle som syns det er spesielt smart med en brei 4 sylindra mottor på tvers i sykkern.
Den engelske mc-industrien var det vel dårlig ledelse og bakfulle, streikende arbeidere som tok livet av...
Men jappsene har vært, og er, dyktige produsenter som leverer jevn kvalitet.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Honda og justering av ventiler?

Legg inn av AJ »

Om firesylindre motorer på tvers er lurt eller ikke er vel muligens en diskusjon som er tilbakelagt...
Om Honda ikke var direkte nyskapende med sin CB 750 så var dette likevel en vellykket modell som virkelig fikk åpnet øynene for enkelte andre motorsykkelfabrikanter.
Tidligere MC'er med rekkefirere hadde vel rekkefirerne på langs og ikke på tvers i ramma, mener jeg å huske... :-k
Så sånn sett var vel japsene rimelig tidlig ut med 'på-tvers' monteringen og dermed i hvert litt nyskapende... Eller?
Mulig italienske Benelli kom Honda såvidt i forkjøpet :scratch De var jo også veldig tidlig ut med både fire og seks sylindre på tvers i ramma...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Honda og justering av ventiler?

Legg inn av pelsen »

japsene kom vel til dekket bord på 70-tallet, det er ingen japsesykler som tok drepen på britisk mc-industri, det klarte britene fint på egenhånd.
At Honda er bra er det vel ingen tvil om, og at de har ligget langt framme er vel racerne et eksempel på. Og de er der fremdeles i MotoGP :thumleft
Men at GV drar fram hydrauliske løftere på sin sykkel som eksempel på at Honda ligger foran andre er skivebom, det er gammel teknologi fra bilmotorer som de sikkert har brukt fordi det er en enkel og billig løsning i en motor hvor det ikke er noe krav til ytelser, :knegg

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Bosted: Tysnes

Re: Honda og justering av ventiler?

Legg inn av Tysnes »

AJ skrev:Om firesylindre motorer på tvers er lurt eller ikke er vel muligens en diskusjon som er tilbakelagt...
Om Honda ikke var direkte nyskapende med sin CB 750 så var dette likevel en vellykket modell som virkelig fikk åpnet øynene for enkelte andre motorsykkelfabrikanter.
Tidligere MC'er med rekkefirere hadde vel rekkefirerne på langs og ikke på tvers i ramma, mener jeg å huske... :-k
Så sånn sett var vel japsene rimelig tidlig ut med 'på-tvers' monteringen og dermed i hvert litt nyskapende... Eller?
Mulig italienske Benelli kom Honda såvidt i forkjøpet :scratch De var jo også veldig tidlig ut med både fire og seks sylindre på tvers i ramma...
Faktisk så var det Benelli som kopierte Honda cb 500 la til to sylindre, og Benelli 750 Sei var født. Så det går vel litt begge veier :-)

Godtvoksen

Re: Honda og justering av ventiler?

Legg inn av Godtvoksen »

pelsen skrev: Men at GV drar fram hydrauliske løftere på sin sykkel som eksempel på at Honda ligger foran andre er skivebom, det er gammel teknologi fra bilmotorer som de sikkert har brukt fordi det er en enkel og billig løsning i en motor hvor det ikke er noe krav til ytelser, :knegg
Nå skal ikke jeg diskutere motor selv om du pelsen knegger, for det har jeg ingen peiling på - og når du sier det er skivebom så er det nok det. Om hydrauliske løftere er gammel teknologi og om det er billig løsning vet jeg ingen ting om, mer en det en kan lese i wikipedia som AT tidligere la ut link til. Dog kan jeg si at jeg er fornøyd med at servicer blir rimligere når ventiler ikke må justeres. Jeg som ikke er motorkyndig må betale for slik jobb som du pelsen og mange andre dyktige mekanikere kan utføre. Ellers er jeg svært fornøyd med en ytelse på 156.00 Nm ved 3000 rpm og ca 100 HK... :thumleft

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Honda og justering av ventiler?

Legg inn av mekkern »

hydrauliske ventiler er flotte greier på motorer som ikke snurrer over 6000rpm.
ikke merker en at ventilmekanismen er utslitt før det ikke går fremover heller.. :-J
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Honda og justering av ventiler?

Legg inn av ejs »

Godtvoksen skrev:
pelsen skrev: Men at GV drar fram hydrauliske løftere på sin sykkel som eksempel på at Honda ligger foran andre er skivebom, det er gammel teknologi fra bilmotorer som de sikkert har brukt fordi det er en enkel og billig løsning i en motor hvor det ikke er noe krav til ytelser, :knegg
Nå skal ikke jeg diskutere motor selv om du pelsen knegger, for det har jeg ingen peiling på - og når du sier det er skivebom så er det nok det. Om hydrauliske løftere er gammel teknologi og om det er billig løsning vet jeg ingen ting om, mer en det en kan lese i wikipedia som AT tidligere la ut link til. Dog kan jeg si at jeg er fornøyd med at servicer blir rimligere når ventiler ikke må justeres. Jeg som ikke er motorkyndig må betale for slik jobb som du pelsen og mange andre dyktige mekanikere kan utføre. Ellers er jeg svært fornøyd med en ytelse på 156.00 Nm ved 3000 rpm og ca 100 HK... :thumleft
Vil ikke kjøre traktor på fritida jeg... ;e ;e
If it ain't broke, I'll break it.

Godtvoksen

Re: Honda og justering av ventiler?

Legg inn av Godtvoksen »

ejs skrev:
Vil ikke kjøre traktor på fritida jeg... ;e ;e
:orefk :punch

Godtvoksen

Re: Honda og justering av ventiler?

Legg inn av Godtvoksen »

mekkern skrev:hydrauliske ventiler er flotte greier på motorer som ikke snurrer over 6000rpm.
ikke merker en at ventilmekanismen er utslitt før det ikke går fremover heller.. :-J

Vet du om det ofte er problemer med ventilmekanismen til Honda?

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Honda og justering av ventiler?

Legg inn av mekkern »

Flere modeller har hatt problemer med kammer og løftere...tilogmed urunde kamdrev.. :lol
på VF modellene var det en del med herdefeil på kammene og feil med smørespor.
på eldre cbr har det vært ubruklige kamstrammere kast i kamdrev og dårlig herding.(har en slik sykkel :lol )
på XL600 (som jeg har :lol ) er problemet slitasje på kam vippearmer og topper som sprekker..
de nyere modellene har mere diverse feil..

alle fabrikanter har sine stebarn..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Honda og justering av ventiler?

Legg inn av ejs »

:-k :-k

Sikker på at det er hydraulisk justerte ventiler ???
http://tech.bareasschoppers.com/engine/ ... -vtx-1800/" onclick="window.open(this.href);return false;

:\m/: :\m/: :\m/:
If it ain't broke, I'll break it.

Godtvoksen

Re: Honda og justering av ventiler?

Legg inn av Godtvoksen »

ejs skrev::-k :-k

Sikker på at det er hydraulisk justerte ventiler ???
http://tech.bareasschoppers.com/engine/ ... -vtx-1800/" onclick="window.open(this.href);return false;

:\m/: :\m/: :\m/:
Nå ble jeg usikker, men i min service manual så står det ingen ting om det.... :-k

Ser ut som jeg da må på merkeverkstedet for å være sikker på det der...

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Honda og justering av ventiler?

Legg inn av ArcticTiger »

Tysnes skrev:
AJ skrev:Om firesylindre motorer på tvers er lurt eller ikke er vel muligens en diskusjon som er tilbakelagt...
Om Honda ikke var direkte nyskapende med sin CB 750 så var dette likevel en vellykket modell som virkelig fikk åpnet øynene for enkelte andre motorsykkelfabrikanter.
Tidligere MC'er med rekkefirere hadde vel rekkefirerne på langs og ikke på tvers i ramma, mener jeg å huske... :-k
Så sånn sett var vel japsene rimelig tidlig ut med 'på-tvers' monteringen og dermed i hvert litt nyskapende... Eller?
Mulig italienske Benelli kom Honda såvidt i forkjøpet :scratch De var jo også veldig tidlig ut med både fire og seks sylindre på tvers i ramma...
Faktisk så var det Benelli som kopierte Honda cb 500 la til to sylindre, og Benelli 750 Sei var født. Så det går vel litt begge veier :-)
Hvem som kopierte hvem kan diskuteres, Mv Agusta hadde iaffal 4 sylindre på tvers tidlig på -50tallet http://en.wikipedia.org/wiki/MV_Agusta" onclick="window.open(this.href);return false;
Så å si at det var en stor innovasjon da Honda kom med dette i 1969 er vel ikke helt riktig. Og designmessig var CB modellene tydelig inspirert av europeiske sykkler, særlig CB 500 med stående sylindre og den runde tanken. Det er den peneste CB, syns jeg, kunne godt tenkt meg en sånn en :lol :knegg

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Bosted: Høvik

Re: Honda og justering av ventiler?

Legg inn av FJZZR »

Mv hadde firer på tvers. Flere andre hadde firere, på langs (Nimbus), square four(airiel) og sikkert enda flere. Det Honda gjorde, var å gjøre en rekkefirer med el-start tilgjengelig i for folk flest i en tid det vel ikke var andre firere, hvis jeg ikke husker feil.
Jeg var på Bjærke banen når Honda 750 ble vist for første gang. DET gjorde intrykk på en guttepjokk kan jeg fortelle! Lyden ( uvant på mc) at den hadde elstart, kan enda se for meg sykkelen med fire blanke potter komme susende lydløst oppover langsiden med en hale av grus sprut etter seg!
Fattern (BSA entusiast) spådde Hondaen en snarlig død:

Denne motoren kommer til å skjære seg med en gang pga dårlig kjøling og ingen motor tåler sånt turtall, og dessuten er det umulig å holde 4forgassere synkrone :lol :lol

I dag vet vi bedre :thumleft

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Honda og justering av ventiler?

Legg inn av Kawasaki »

Godtvoksen skrev: Jeg trodde alle måtte justerer ventilene. Eller er det slik at Honda ligger litt foran alle andre MC'r også på dette området? ;e

Å det må visst du også,ifølge linken lenger oppe :lol Den måten de justeres på,er akkurat likt som på ex-Kawasaki'en min fra 1985. Og Peugeot'en til jentungen. Så ikke veldig langt foran andre,altså :knegg Men veldig enkelt og lite tidkrevende å justere dem,når du først har kommet til.

Dårlig av verkstedet ditt at de ikke visste om det,hvis det stemmer.
ikkebike.norwegianforum.net

Svar