Triumph Tiger Explorer 1200

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
Bringisen
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014

Re: Triumph Tiger Explorer 1200

Legg inn av Bringisen »

Såså , nå må man ikke ta helt av :mk
Ingen tvil om at denne nye Tigeren er et friskt pust som kan få BMW utviklerne til å få fingen ut.
Men jeg tviler faktisk på om denne nye Tigeren kan vippe GS ned fra tronen.
For det første er det faktisk svært mange fornøyde BMW eiere og for det andre så har finnes det en modell som heter GSA som er svært populær.
Det at det finnes to modeller av 1200GS som er så pass ulike gjør at det naturligvis vil selges fler enn om det kun var en modell.
For dem som trenger en robust stor allroadsykkel , mener jeg at det ennå ikke finnes konkurrenter til GSA.
At Tiger Explorer 1200 kan være en stor konkurrent til GS er nok mer naturlig siden den er mer gateorientert , men ikke til GSA.
Dessuten kan legende navnet GS være nok til at mange vil velge GS.
Nå er jo også en ny GS på trappene som de fleste vet og om den blir et svar på Exploreren eller om det bare er for å beholde forspranget kan sikkert diskuteres.
Uansett er det svært gledelig med konkurransen for oss forbrukere og at det nettopp er Triumph som gir den sterkeste konkurransen er bare gledelig selv for et BMW hjerte :-)
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Fidel
Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica

Legg inn av Fidel »

Med BMWs angivelige 1250 vannkjølte boxer, og med Triumphs vannkjøling osv osv, er det snart bare Guzzi som står igjen med en god, gammeldags - men AKK så herlig - luftkjølt twin i den klassen der. Så det så!
HP

http://www.ridenorway.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Rottenikken
Motorsykkelen din: Yamaha

Legg inn av Rottenikken »

Svar fra en antatt ekte "nostalgiker" , hehe..
Sykkelen med 3 stemmegaffler har også kommet med en bra sykkel på ca. 1200 ccm, to sylindrer har den også.
Syns den fortjener mere oppmerksomhet selv om ikke alle journalister liker den.
Veien er viktigere enn målet.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Rottenikken skrev:Svar fra en antatt ekte "nostalgiker" , hehe..
Sykkelen med 3 stemmegaffler har også kommet med en bra sykkel på ca. 1200 ccm, to sylindrer har den også.
Syns den fortjener mere oppmerksomhet selv om ikke alle journalister liker den.
Håper som Fidel at Moto Guzzi fortsetter med sine luftkjølte motorer med oljekjøleradiator med kjølevifte :thumleft, selv om det også ryktes at fabrikken Mandello del Lario sysler med en tradisjonell væskekjølt variant... på 1400 kubikk :-)

Ellers enig i at nye Super Ténéré' en fra Yamaha kanskje ikke har fått all den oppmerksomheten den strengt tatt fortjener. Virker dessverre som at modellen ikke har fått fram de store følelsene hos "eventyrsykkel"-folket... :-k

Rottenikken
Motorsykkelen din: Yamaha

Legg inn av Rottenikken »

BMW GS som jeg tenker på er sikkert bra den men det er mange andre minst like bra alternativer.
Bimmern`n selger dessverre mye på merke.
(erter vel på meg noen nå, hehe)
Veien er viktigere enn målet.

Fidel
Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica

Legg inn av Fidel »

AJ skrev:Håper som Fidel at Moto Guzzi fortsetter med sine luftkjølte motorer med oljekjøleradiator med kjølevifte
Er ikke noen vifte på oljekjøleren på quattro valvole-motoren så vidt meg bekjent. Oljen pumpes rundt vha koaksialpumper, men det er ikke akkurat for kjølevifter å regne.
HP

http://www.ridenorway.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Bringisen
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014

Legg inn av Bringisen »

Rottenikken skrev:BMW GS som jeg tenker på er sikkert bra den men det er mange andre minst like bra alternativer.
Bimmern`n selger dessverre mye på merke.
(erter vel på meg noen nå, hehe)
Det finnes nok alternativer som en nesten like bra ja :[-X :knegg

At BMW selger mye på merkenavnet er nok ikke rart med den omtalen modellene får og spessielt når de også slår på stortrommen både når det gjelder touring , offroad og racing :P :p
Og det er vel ikke å stikke under en stol at Triumph selger endel på navnet også vil jeg tro :mk
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

Bringisen skrev:
Rottenikken skrev: ...Bimmern`n selger dessverre mye på merke.
:[-X :knegg
Og det er vel ikke å stikke under en stol at Triumph selger endel på navnet også vil jeg tro :mk
"Selge på merke" :scratch I sånne diskusjoner blir det gjerne brukt med negativt fortegn, e ikke det merkelig. Hvis man selger "på merket" så kommer det vel av at merket e bra. Eller e det folk som kjøper en mc fordi de liker formen og fargene på emblemet?

ArcticTiger
Motorsykkelen din: x

Legg inn av ArcticTiger »

jhn skrev:
Bringisen skrev:
"Selge på merke" :scratch I sånne diskusjoner blir det gjerne brukt med negativt fortegn, e ikke det merkelig. Hvis man selger "på merket" så kommer det vel av at merket e bra. Eller e det folk som kjøper en mc fordi de liker formen og fargene på emblemet?
:vs Status-markering, Trendy mote og Show-up faktor er viktig for gamle gutter med stinne lommer vet du Jhn.

Brukeravatar
jhn

Legg inn av jhn »

ArcticTiger skrev:
jhn skrev:
Bringisen skrev:
:vs Status-markering, Trendy mote og Show-up faktor er viktig for gamle gutter med stinne lommer vet du Jhn.
Æ forstår hva du sier, men ærlig talt, en GS, eller de fleste andre BMW's modeller e jo ikke noen skjønnheter akkurat. Grunnen til at de e blitt så populære e vel i utgangspunktet at det e meget gode sykler, eller tar æ feil? Det samme kan sikkert sies om Triumph. Eller har du et par tre Triumpher for status-markering, show-off faktor, stinne lommer og at du e så trendy? Næ, trukke det.
:-k Dvs. det har vel en liten sammenheng med tettheten i lomma
Æ har jo lest mye om Triumphens fortreffelighet her på mc-siden, faktisk så mye at æ e begynt å vurdere en Explorer :-J

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Fidel skrev:
AJ skrev:Håper som Fidel at Moto Guzzi fortsetter med sine luftkjølte motorer med oljekjøleradiator med kjølevifte
Er ikke noen vifte på oljekjøleren på quattro valvole-motoren så vidt meg bekjent. Oljen pumpes rundt vha koaksialpumper, men det er ikke akkurat for kjølevifter å regne.
Det er i vært fall en av disse nye Guzzimodellene som har en større oljekjøler enn tidligere og en termostatstyrt kjølevifte. Fant også bilder av den på det uoversiktlige nettet, men tok ikke var på linken (så klart... :doh ).
Uansett så synes jeg dette virker som en god idé og jeg har ingen grunn til å tvile på at italienerne får det til å funke - også innafor de kravene myndighetene setter til støy og utslipp. At jeg synes det er en god idé har mye med at jeg liker at noen ønsker å holde på gode velprøvde løsninger, som luft (og oljekjølte) motorer.
Liker de klassiske luftkjølte linjetoerne fra Triumph også, jeg :jada:

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Er'e en ting jeg er rimelig sikker på så er det at Explorer 1200 vil bli en suksess her i landet. Mye fordi det er det er en rimelig stor tetthet av stinne lommebøker blant mange som er interessert i nettopp slike sykler... skal vi si 45+ i gode stillinger og som gjerne blir påvirket av hverandre. Noe jeg tror BMW GS salget har profittert ganske mye på...
Når det er sagt så er det nok ikke bare prisen og tjukkelsen på lommeboka det handler om siden Exploreren er innen økonomisk rekkevidde for for de fleste med normal inntekt og vennlig bankforbindelse. Det handler nok også i stor grad om å skaping av trender, som folk henger seg på. Og BMW har brøytet veien for kombinasjonen av begge deler og som jeg bestemt tror Triumph kommer til å dra meget god nytte av i tida framover.

Og siden jeg er i spådomsmodus ser jeg for meg at disse tre merkene kommer til å gjøre det fra godt til meget bra på salgsstatistikkene i 2012: H-D, BMW og Triumph. Ikke dermed sagt at Triumph blir det tredje mest solgte merket inneværende år. Til det er fabrikkens kapasitet og prioritet av det norske markedet fortsatt for liten - tror jeg.
Men at salget kommer til å ta seg opp betydelig fra i fjor er jeg rimelig sikker på.

Brukeravatar
jhn

Legg inn av jhn »

AJ skrev:
Fidel skrev:
Det er i vært fall en av disse nye Guzzimodellene som har en større oljekjøler enn tidligere og en termostatstyrt kjølevifte. Fant også bilder av den på det uoversiktlige nettet, men tok ikke var på linken (så klart... :doh ).
Uansett så synes jeg dette virker som en god idé og jeg har ingen grunn til å tvile på at italienerne får det til å funke - også innafor de kravene myndighetene setter til støy og utslipp. At jeg synes det er en god idé har mye med at jeg liker at noen ønsker å holde på gode velprøvde løsninger, som luft (og oljekjølte) motorer.
Liker de klassiske luftkjølte linjetoerne fra Triumph også, jeg :jada:
Æ har også lest om dette, men det e vel strengt tatt en væskekjølt motor da?

ArcticTiger
Motorsykkelen din: x

Legg inn av ArcticTiger »

jhn skrev:
ArcticTiger skrev:
jhn skrev:
Bringisen skrev:
Æ forstår hva du sier, men ærlig talt, en GS, eller de fleste andre BMW's modeller e jo ikke noen skjønnheter akkurat. Grunnen til at de e blitt så populære e vel i utgangspunktet at det e meget gode sykler, eller tar æ feil? Det samme kan sikkert sies om Triumph. Eller har du et par tre Triumpher for status-markering, show-off faktor, stinne lommer og at du e så trendy? Næ, trukke det.

Æ har jo lest mye om Triumphens fortreffelighet her på mc-siden, faktisk så mye at æ e begynt å vurdere en Explorer :-J
Det er ikke nødvendigvis tingens skjønnhet eller egenskaper som gir Status, men ofte i større grad prislappen på tingen og alt det trendy, ferdigkjøpte ekstrautstyret.

Når det gjelder mine sykkler, så har jeg arvet Ducatin etter brodern, så ja, den har en spesiellt høy status for meg.
Triumphene har kostet meg omtrent det samme som en vel-brukt GS 1200.
-98 Tigern kjøpte jeg fordi den er så innmari kul :knegg , -97 Sprinten tilfeldig fordi den var rimelig :oh , og 1050 Tigern pga den fantastiske smidige, sterke Triple-motoren :thumleft

Brukeravatar
jhn

Legg inn av jhn »

ArcticTiger skrev:
jhn skrev:
ArcticTiger skrev:
jhn skrev:
Bringisen skrev:

Det er ikke nødvendigvis tingens skjønnhet eller egenskaper som gir Status, men ofte i større grad prislappen på tingen og alt det trendy, ferdigkjøpte ekstrautstyret.

Når det gjelder mine sykkler, så har jeg arvet Ducatin etter brodern, så ja, den har en spesiellt høy status for meg.
Triumphene har kostet meg omtrent det samme som en vel-brukt GS 1200.
-98 Tigern kjøpte jeg fordi den er så innmari kul :knegg , -97 Sprinten tilfeldig fordi den var rimelig :oh , og 1050 Tigern pga den fantastiske smidige, sterke Triple-motoren :thumleft
Du understreker jo poenget mitt på en måte.
Ang. Ducatien, så var det neppe den type status du tenkte på for et par innlegg siden.
98 Tigern e vel ikke no show-off sykkel? Har i allefall aldri hørt det før av noen :sorry
97 Sprinten e ikke for å vise frem lommeboka?
1050 Tigern, fordi det e en bra sykkel.

Svar