Kjøreregler på turer i regi av MCsiden.no

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Brukeravatar
rogg
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Kontakt:

Re: Kjøreregler på turer i regi av MCsiden.no

Legg inn av rogg »

Duville skrev:
Northman skrev:Det er mye rart å tenke på når man skal på tur, for å ikke glemme de av oss :redface som kronisk kjører feil vei :)

Fordelen er jo at man stadig får sett nye steder. Er veldig glad i GPS og mobiltelefon :thumleft

Hm - hvis du alltid kjører feil vei? - kommer du ikke hjem før du har startet da ?????

(jadajada det er vinter og litt sånn)
Ja, eller så møtes de på halvveien.. :mk
Rogg..
Sees på veiene...

SMIA MC

Duville
Motorsykkelen din: Honda --700-

Legg inn av Duville »

rogg skrev:
Duville skrev:
Northman skrev:Det er mye rart å tenke på når man skal på tur, for å ikke glemme de av oss :redface som kronisk kjører feil vei :)

Fordelen er jo at man stadig får sett nye steder. Er veldig glad i GPS og mobiltelefon :thumleft

Hm - hvis du alltid kjører feil vei? - kommer du ikke hjem før du har startet da ?????

Ja, eller så møtes de på halvveien.. :mk
GPSja - lå først i en "kø" og viste vei for tja ca 14 MCer - da hadde vi en omvei på ca 2 - 3 mil - det var gøy det. Fikk høre det litt i etterkant, ja. Har visst gjort det et par ganger til også, men blir tilgitt ganske greit. Noen må jo kjøre først også og ikke alle vil....

Brukeravatar
Northman
Motorsykkelen din: 99 mod R1

Legg inn av Northman »

Duville skrev:GPSja - lå først i en "kø" og viste vei for tja ca 14 MCer - da hadde vi en omvei på ca 2 - 3 mil - det var gøy det. Fikk høre det litt i etterkant, ja. Har visst gjort det et par ganger til også, men blir tilgitt ganske greit. Noen må jo kjøre først også og ikke alle vil....
Her er du jo helt uskyldig :)

Var en tur i Frankrike med en kompis som også hadde GPS, forskjellen var at hans ikke var oppdatert med nytt kart. Den tiden vi brukte på gamle hovedveien var faktisk ikke så gal. Min pekte hele tiden at jeg skulle snu ta av osv. men det var jo fin vei, og lite trafikk der vi var. Problemet dukket først opp sent på kvelden da det var snaut med hotell langs den gamle veien :)

Ordnet seg det også, bare en del av å være på tur selv om man ikke kjører raskeste rute alltid :)
It is better to exist unknown to the law.

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

GPS ja, det e artig. En gang æ va og rotet rundt omkring Elverum, fikk æ beskjed av den tullkjærringa inn i GPS'n om å kjøre 137 km, hundreogtrettisyv kilometer, for så å ta en u-sving :=D>

Duville

Legg inn av Duville »

jhn skrev:GPS ja, det e artig. En gang æ va og rotet rundt omkring Elverum, fikk æ beskjed av den tullkjærringa inn i GPS'n om å kjøre 137 km, hundreogtrettisyv kilometer, for så å ta en u-sving :=D>

Ikke så rart hu ikke klarer å snu kartene riktig vei alltid, det er jo ikke så store plassen hu har å jobbe på.....

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

Bare en kan se sola er mye gjort med navigasjon...hvis en ikke roter seg inn i uintresante byer...er de intressante er det bare å parkere.. :cheers
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Duville

Legg inn av Duville »

mekkern skrev:Bare en kan se sola er mye gjort med navigasjon...hvis en ikke roter seg inn i uintresante byer...er de intressante er det bare å parkere.. :cheers
Har du ikke ett mål, trenger du ikke sola heller, kun en vei å kjøre på :-)

Brukeravatar
ZZR-Tom
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Legg inn av ZZR-Tom »

mekkern skrev:Bare en kan se sola er mye gjort med navigasjon...hvis en ikke roter seg inn i uintresante byer...er de intressante er det bare å parkere.. :cheers
Har sulla rundt midt inni Berlin i 2-3 timer på leit etter utgangen til autobahn som gjekk nordover, mykje kjeke og hyggelige folk som prøvde å hjelpe oss, men når dei lokale sleit med å finne den sjølv , ja då er det ikkje lett og en sverger på å aldri fer på slik tur igjen uten en oppdatert GPS. Humøret var greit med tanke på at vi stod i 1.5time i stop and go trafikk inn til Berlin og kameraten sin VFR spyttaopp kjøleveske fordi motoren gjekk seg varm. Alt det der på grunn av elendig(null) forberedelse og innkjøp av et kart over heiltyskland på en bensinstasjon i Kiel som klart og tydelig viste at vi skulle kjøre midt igjenom Berlin for å kome oss vidare ](*,) :bandana
Med GPS så hadde vi nok spart oss for nærmare 4 timer, men slik er det når bønda skal ut i den store verden :8-[

Brukeravatar
Intruder
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750

Legg inn av Intruder »

Duville skrev:

Du ressonerer som Kirkvaag gjorde ang Torvald S : Jeg vet for eksempel at det ikke blir verdenskrig i morgen...I Australia er det allerede i morgen og der er det ingen krig.. :scratch :prop:
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Intruder

Legg inn av Intruder »

jhn skrev:GPS ja, det e artig. En gang æ va og rotet rundt omkring Elverum, fikk æ beskjed av den tullkjærringa inn i GPS'n om å kjøre 137 km, hundreogtrettisyv kilometer, for så å ta en u-sving :=D>
Du skulle tastet " Ti rum og kjøkken".. :redface

Nil satis nisi optimum !

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

Intruder skrev:
Du skulle tastet " Ti rum og kjøkken".. :redface
Ja, Elve rum e nok litt mye

Brukeravatar
Bjønnavind
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom

Legg inn av Bjønnavind »

Det som er viktig for meg når jeg kjører med andre er å kommunisere med de andre førerne. Kikker ofte i speil, og hvis sykkelen bak meg gir tegn på at h*n vil forbi, så slipper jeg forbi så snart det er trygt/mulig. ;e

Farten henger jeg med på så lenge jeg selv føler det er forsvarlig utifra hva jeg er komfortabel med, og skulle jeg havne bakerst og til sist langt bak vil jeg nok føle jeg kjører med feil folk. :P :p Men det har ikke skjedd meg enda fordi det alltid er forskjellige mennesker i rekken. Jeg pleier å ligge omtrent midt i rekka som på feks Toscanatreffet. Som forøvrig utartet seg helt utmerket etter min smak! AJ og noen andre ble stadig borte i horisonten, mens hovedrekken holdt samme tempo som meg! :thumleft

Var litt værre på tur opp til selve hovedmøteplassen. Jeg kjørte jo en lånt 125 ccm :roll , og på E18 forsvant hele rekken fra meg. :sorry Da jeg etter langt om lenge endelig passerte Drammen uten å se snurten av de andre, anså jeg slaget som tapt og bestemte jeg meg for å snu og kjøre ensom hjem igjen.. :sorry

Men tror du jaggu ikke hele gjengen hadde pitstop på den bensinstasjonen jeg hadde planlagt å snu på! :D Veiene etter det var ganske svingete, og da hadde jeg ingen problemer med å holde følge! Sånn nogenlunde iallefall :thumleft

Antageligvis var det siste gangen med så lite kubikk! hehe.. :roll

Brukeravatar
Northman
Motorsykkelen din: 99 mod R1

Legg inn av Northman »

Bjoennavind skrev:på E18 forsvant hele rekken fra meg. :sorry Da jeg etter langt om lenge endelig passerte Drammen uten å se snurten av de andre, anså jeg slaget som tapt og bestemte jeg meg for å snu og kjøre ensom hjem igjen..
Hadde en sånn episode i Marokko i fjor, endte opp langt bak, og etter å ha kjørt 15-20min uten å se snurten av noen kjente begynte jeg å lure på om jeg hadde kjørt feil :( Snakk om å føle seg ensom :D Dypt inne i bushen i Marokko... Endte opp med å stoppe ved to guttunger og viftet med armene for å vise at jeg var på utkikk etter en stor BMW :) Det funka, ble pekt videre, og var på rett vei, heldigvis :)

Andre turer jeg har kjørt med folk som holder forskjellig tempo og kjører forskjellige sykler har det vært veldig greit å avtale bensinstopp sammen. Første bensinstasjon etter å ha kjørt 100-150km f.eks. har fungert veldig bra.

Ååååå som jeg gleder meg til sommeren nå :)
It is better to exist unknown to the law.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Bjoennavind skrev: Var litt værre på tur opp til selve hovedmøteplassen. Jeg kjørte jo en lånt 125 ccm :roll , og på E18 forsvant hele rekken fra meg. :sorry Da jeg etter langt om lenge endelig passerte Drammen uten å se snurten av de andre, anså jeg slaget som tapt og bestemte jeg meg for å snu og kjøre ensom hjem igjen.. :sorry

Men tror du jaggu ikke hele gjengen hadde pitstop på den bensinstasjonen jeg hadde planlagt å snu på! :D Veiene etter det var ganske svingete, og da hadde jeg ingen problemer med å holde følge! Sånn nogenlunde iallefall :thumleft
Er nettopp det som er så bra! At de man kjører sammen med har vett nok til å ta en stopp og vente på de som kommer bak. Veldig bra! :thumleft
Kan jo være mange årsaker til at folk ikke henger seg på i samme tempo som de foran. Uansett så skal ingen bli overlatt til seg selv når en MCsiden.no gjeng er på tur :[-(

Brukeravatar
Intruder

Legg inn av Intruder »

" Du kan kjøre som om du er både yr og vill
og forøvrig kan du gjøre som du vil.. :lol

Nil satis nisi optimum !

Svar