Hei Chanten og velkommen hit til MCsiden.noChanten skrev: Ser du er aktiv på utenlandske nettbutikker. Lurer på hva slags erfaringer du har, om det er noen nettbutikker du vil anbefale mtp service, pris og frakt. Også lurer jeg på hvordan du har gjort det med toll og moms?

Senest i dag fikk jeg en sending fra utlandet, nærmere bestemt Storbritannia. En ny vekttilpasset NITRON Sport monoshock-demper til Tiger :-)
Har pakka her rett ved siden av PC. Uåpnet, enn så lenge...

Når det gjelder hva jeg gjør med toll og moms? Vel, tollavgift er det vel strengt tatt ikke på kjøp av deler til MC fra utlandet. Men norsk moms må man betale - hvis man ikke greier å "lure" varene fordi tollen med en tag på pakka hvor det står "Gift". Har lykkes noen få ganger med dette... Er jo ikke helt etter boka, men har spart noen kroner av og til på den noe "bedragerske" metoden. Er jo vel egentlig selgeren som er bedrageren siden det er de som må skrive "Gift" (gave) på grønnlappen...

Men i det store og hele er jeg ikke spesielt avansert. Dvs. gjør ingenting ekstra for å unndra med norsk avgift. Men greit å passe på, som i tilfelle med NITRON-demperen, at britisk V.A.T. (Value Added Tax - britisk merverdiavg.) trekkes fra før du betaler via PayPal eller annen løsning.
Ellers ender man gjerne opp med å betale avgift to ganger, noe som er høyst unødvendig.