Meter eller tomme?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2751
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Meter eller tomme?

Legg inn av simpson »

Crinos skrev:En ting jeg ikke helt har blitt klok på..

På alle skraller er det jo tommes innfestning og millimeter på pipa/verktøyet... :eh
Eller for ikke å snakke om rør og rørgjenger, innen hydraulikk, offshore osv.
Der er tommer daglig i bruk i den metriske delen av verden...også Norge :[-(

mekkern
Innlegg: 7665
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Meter eller tomme?

Legg inn av mekkern »

simpson skrev:
Crinos skrev:En ting jeg ikke helt har blitt klok på..

På alle skraller er det jo tommes innfestning og millimeter på pipa/verktøyet... :eh
Eller for ikke å snakke om rør og rørgjenger, innen hydraulikk, offshore osv.
Der er tommer daglig i bruk i den metriske delen av verden...også Norge :[-(

Tommer var først...DER ligger problemet..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Voksen
Innlegg: 330
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Meter eller tomme?

Legg inn av Voksen »

Det som er enda mer forvirrende for mange når det gjelder gjengerør i tommer så er et 1" rør 33,3 mm utvendig og feks et 2" rør 60 mm. Hydraulikk(ermeto) og kobberørene(kapillar) er jo i millimeter selv om hydraulikkslangene fortsatt går i tommer.

Ellers så håper jeg at felgdimensjoner fortsetter i tommer da jeg synes det er greit med 17"dekk isteden for 431,8 mm.
Også greit med 10" høytalerelement i stedet for 254mm.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Meter eller tomme?

Legg inn av ArcticTiger »

Og så har du jo reklamen for tv-apparater på -60/70-tallet, underteksten til bildene av de nye modellene var: "Overrask deres Kone med en 27-tommer til Jul" :knegg

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Meter eller tomme?

Legg inn av fikse »

For å gjøre galskapen komplett så er det jo ganske mange varianter av tomme gjenger. UNC (grov og kanskje mest vanlig), UNF (fingjenger), UNEF (ekstra fine), mens metrisk har vel bare 2 varianter, grov og fin.
Om jeg ikke bommer på husken, er vel UNC / grove tommegjenger, styrkemessig noe overlegen de metriske grove pga noe tettere.

Glemmer ikke da jeg skulle montere blokkvarmer på en Volvo 244 med B20 motor. Selvsagt var det UNF-gjenger i bolten som skulle holde festet til elementet, og det boltehullet var ikke mulig å se med det blotte øyet, det lå på innside/underside av noe greier, så her var det ikke akkurat lett å finne ut hvilke gjenger de hadde brukt, med å føle seg fram med et gjengelære :doh :lol
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

mekkern
Innlegg: 7665
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Meter eller tomme?

Legg inn av mekkern »

fikse skrev: mens metrisk har vel bare 2 varianter, grov og fin.
Neida det er flere varianter her også-var borti noe kalt:japanske spesialgjenger på et IHI turboaggregat.BNC rørgjenger-med mm diameter.. :lol

er også blandet litt på stigninger noen ganger..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Meter eller tomme?

Legg inn av pelsen »

unified-gjenger som UNF og UNC er relativt enkelt, her kan man bruke vanlig tomme-verktøy.
Men det finnes jo mer, som de engelske BSF, BSW (Withworth) eller CEI som også kalles cycle og er mye brukt på gamle engelske motorsykler. Vanlig tomme-verktøy passer ikke på disse, man må ha withworth-verktøy til disse. Skal man skru på gamle sykler må man forholde seg til og lære seg de standardene som er brukt.
Japsene bruker metrisk, så det burde være enkelt, men de avviker fra DIN på noen stigninger og nøkkelvidder.
Vi som er oppvokst med metrisk sliter med tommesystemet, men det samme gjelder andre veien, så der er nok forklaringen på at det går tregt å gå over til SI.

Svar