Frustrerende fartsgrenser!
Frustrerende fartsgrenser!
Jeg på sørlandet ikke så mange kilometerne fra Godtvoksen.
Da jeg fikk billappen for ca 20 år siden regnet vi at det tok litt i underkant av halvannen time å kjøre til Kristiansand, men i den senere tid med adskillig millioner brukt på vei må vi nok regne minst ti minutter lengre tid.
Fartsgrensene har noen steder gått fra 80 til 70 til 60 med påfølgene laserkontroller titt og ofte.
Det ble feks brukt 10-15millioner på midtdelere i Trybakken forrige høst med det resultat at 3-felten ble kortere og det ble 70 i stedet for 80 et lengre strekk.
I denne uken har visst 70- sonen har gjordt mye større inntog i Lyndal, Sør-Audnedal, Mandal og Sogndalen. Den nye veisnutten ved Vigeland ble heldigvis fredet foreløpig. Nå går det enda lengre tid til Kristiansand.
Mot Stavanger er 90 blitt 80 og 80 blitt 70 mange steder og for et par år siden ble 80-sonen mellom Sira og Moi 60-sone med påfølgende kontroller og bøter.
Nordover fra Lyngdal må folk også regne med vesentlig lengre tid da lange 80-soner er blitt 60-soner.
Hvor skal dette ende?
Hva blir disse veiavgiftspengene brukt til? (Husk forreste at hvis ikke veiavgiften betales i dag blir det straffegebyr på 250,- per kjøretøy).
Før i tiden kunne en jo fly fra London til New York på 3.5 time men nå må en regne det dobbelte.
Er det slik vi vil få det på veiene her i sør også i fremtiden?
Da jeg fikk billappen for ca 20 år siden regnet vi at det tok litt i underkant av halvannen time å kjøre til Kristiansand, men i den senere tid med adskillig millioner brukt på vei må vi nok regne minst ti minutter lengre tid.
Fartsgrensene har noen steder gått fra 80 til 70 til 60 med påfølgene laserkontroller titt og ofte.
Det ble feks brukt 10-15millioner på midtdelere i Trybakken forrige høst med det resultat at 3-felten ble kortere og det ble 70 i stedet for 80 et lengre strekk.
I denne uken har visst 70- sonen har gjordt mye større inntog i Lyndal, Sør-Audnedal, Mandal og Sogndalen. Den nye veisnutten ved Vigeland ble heldigvis fredet foreløpig. Nå går det enda lengre tid til Kristiansand.
Mot Stavanger er 90 blitt 80 og 80 blitt 70 mange steder og for et par år siden ble 80-sonen mellom Sira og Moi 60-sone med påfølgende kontroller og bøter.
Nordover fra Lyngdal må folk også regne med vesentlig lengre tid da lange 80-soner er blitt 60-soner.
Hvor skal dette ende?
Hva blir disse veiavgiftspengene brukt til? (Husk forreste at hvis ikke veiavgiften betales i dag blir det straffegebyr på 250,- per kjøretøy).
Før i tiden kunne en jo fly fra London til New York på 3.5 time men nå må en regne det dobbelte.
Er det slik vi vil få det på veiene her i sør også i fremtiden?
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: Frustrerende fartsgrenser!
Hei på deg,Voksen !
Statens vegvesens fastsetting av fartsgrenser virker ofte meningsløse,det skal jeg være enig med deg i..
Men....hadde det blitt bare "høyhastighetsveier" hadde dette også blitt litt kjedelig for oss MCistene..
Statens vegvesens fastsetting av fartsgrenser virker ofte meningsløse,det skal jeg være enig med deg i..

Men....hadde det blitt bare "høyhastighetsveier" hadde dette også blitt litt kjedelig for oss MCistene..

Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Frustrerende fartsgrenser!
De gjør jo dette for oss, slik at vi ikke skal kjøre oss i hjel hele bunten
Samferdelspolitikken i Norge er noe svineri, rett og slett.

Samferdelspolitikken i Norge er noe svineri, rett og slett.
Re: Frustrerende fartsgrenser!
Det jeg savner er logikk i tiltakene.
Med midtdeler så kan jo ikke bilene frontkollidere. Ergo siden 70 er satt der man kan frontkollidere (høyeste hastighet som SVV har regnet som overlevbar ved frontkollisjon - dvs 70+70=140) så burdte det jo være rom for å sette opp fartsgrensene - gjerne til 100.
Med midtdeler så kan jo ikke bilene frontkollidere. Ergo siden 70 er satt der man kan frontkollidere (høyeste hastighet som SVV har regnet som overlevbar ved frontkollisjon - dvs 70+70=140) så burdte det jo være rom for å sette opp fartsgrensene - gjerne til 100.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Re: Frustrerende fartsgrenser!
Helt enig i at høyhastighetsveier er kjedelige på MC, men på sørlandet finnes det drøssevis av veier i daler og på kryss og tvers som gir oss mange muligheter til å finne alternative veier for MC. Problemet er jo at asfaltstandarden er livsfarlig dårlige mange steder på de fine MC-veiene.Intruder skrev:
Men....hadde det blitt bare "høyhastighetsveier" hadde dette også blitt litt kjedelig for oss MCistene..
I Flekkefjord klagde en kjøreskole på elendige asfaltforhold for tohjulinger og resultatet ble advarselkilt for MC.
Re: Frustrerende fartsgrenser!
Men parakdoksalt er fartsgrensen på de veien oftest høyere enn på E39Voksen skrev:Helt enig i at høyhastighetsveier er kjedelige på MC, men på sørlandet finnes det drøssevis av veier i daler og på kryss og tvers som gir oss mange muligheter til å finne alternative veier for MC. Problemet er jo at asfaltstandarden er livsfarlig dårlige mange steder på de fine MC-veiene.Intruder skrev:
Men....hadde det blitt bare "høyhastighetsveier" hadde dette også blitt litt kjedelig for oss MCistene..
I Flekkefjord klagde en kjøreskole på elendige asfaltforhold for tohjulinger og resultatet ble advarselkilt for MC.

Re: Frustrerende fartsgrenser!
Front mot front i 70 blir ikke 140. Blir som å treffe en vegg i 70 det, men med den forskjellen at "veggen" også har absorbasjonssoner. Trengs nok et realfags-løft jaRuneMC skrev:Det jeg savner er logikk i tiltakene.
Med midtdeler så kan jo ikke bilene frontkollidere. Ergo siden 70 er satt der man kan frontkollidere (høyeste hastighet som SVV har regnet som overlevbar ved frontkollisjon - dvs 70+70=140) så burdte det jo være rom for å sette opp fartsgrensene - gjerne til 100.

Re: Frustrerende fartsgrenser!
Spørs hva man treffer det... treffer man et vogntog er det ikke særlig deformasjonssoner på den og personbilen blir nok dratt endel i motsatt retning...
Skal være enig i at deformasjonssoner og ulik masse ikke nødvendigvis betyr at 70+70 blir 140, men at det ofte kan bli verre enn å treffe en vegg for den minste bilen bør være klart...
Skal være enig i at deformasjonssoner og ulik masse ikke nødvendigvis betyr at 70+70 blir 140, men at det ofte kan bli verre enn å treffe en vegg for den minste bilen bør være klart...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Re: Frustrerende fartsgrenser!
noen gang kjørt på autobahn? må innrømme at å ligge å peise i 200 + + + var meget gøy....Voksen skrev: Helt enig i at høyhastighetsveier er kjedelige på MC.
one wheel up??
Kawasaki Ninja ZX7R Fahrer!!
http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... tdown%20To" onclick="window.open(this.href);return false;
Kawasaki Ninja ZX7R Fahrer!!
http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... tdown%20To" onclick="window.open(this.href);return false;
- Svolp
- Innlegg: 1703
- Registrert: 30 okt 2009, 16:53
- Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
- Bosted: Stavanger
Re: Frustrerende fartsgrenser!
Jeg syntes også det var hysterisk gøy og ligge i 280km/t :-)å
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Frustrerende fartsgrenser!
joda...Mysterion skrev:noen gang kjørt på autobahn? må innrømme at å ligge å peise i 200 + + + var meget gøy....Voksen skrev: Helt enig i at høyhastighetsveier er kjedelige på MC.
men etter en stund ønsker jeg meg bil....
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: Frustrerende fartsgrenser!
Gøy å kjøre i 200 eller 280...? .Er kjempeglad og redd om jeg får`n opp i 150 jeg.. 

Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Frustrerende fartsgrenser!
Autobahn er helt ok på MC så lenge man kan kjøre fort nok, skulle gjerne hatt en som gjorde 300+ bare for å kunne presset på.
It is better to exist unknown to the law.
Re: Frustrerende fartsgrenser!
Nå er det innført permanent 70 grense på Ring 3 i Oslo. Ser ut som en straff for at vi ikke respekterte miljøfartsgrensen på 60.
Da de innførte miljøfartsgrensen på 60 hadde ikke politikerne gjort jobben sin godt nok slik at 60 grensen ikke kunne håndheves.
Så nå skal de ta igjen med 70 grense hele året, For meg som bruker denne veien, gir det bare mer politikerforakt.
[video]http://www.youtube.com/watch?v=_8RDcG3hg9g[/video]
Da de innførte miljøfartsgrensen på 60 hadde ikke politikerne gjort jobben sin godt nok slik at 60 grensen ikke kunne håndheves.
Så nå skal de ta igjen med 70 grense hele året, For meg som bruker denne veien, gir det bare mer politikerforakt.
[video]http://www.youtube.com/watch?v=_8RDcG3hg9g[/video]
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39733
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Frustrerende fartsgrenser!
Helt sykt og helt uten fornuftsbasert logikk,tør jeg påståpelsen skrev:Nå er det innført permanent 70 grense på Ring 3 i Oslo.

Er ikke denne veien ment å sørge for kjapp trafikkavvikling, da? Ja, bortsett fra når det propper seg helt... Men da spiller det heller ingen rolle hva fartsgrensa er...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.