Den store Ut på tur i dag - tråden! Lyst til å bli med?

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Den store Ut på tur i dag! tråden...

Legg inn av RuneMC »

Denne turen tok jeg idag http://g.co/maps/u5qbe" onclick="window.open(this.href);return false;
Først transportetappe litt forbi Drammen. Deretter Østbygdaveien til Sande, bensinfylling, Hanekleiva - Eikeren - Hokksund - Vikersund - Sylling - gamle Lierbakkene - Hernestangen og hjem - ca 18 mil :-)

Tørre fine veier for det meste. Endel smeltevann noen steder hvor jeg tok det rolig i tilfelle...

Her etter Hanekleiva. Det var litt tørket gjørme som noen steder var fuktig opp Hanekleiva, men ned mot Eidsfoss var det bare fine asfalten.

Før Eikeren var det fortsatt tegn på vinter og litt ekstra bråkjekk navigering ved avkjørselen som jeg tok bildet fra resulterte i kjapp korreks ved at forhjulet hadde lyst til å forsvinne ut til siden... m.a.o. man skal respektere underlaget :mk
Bilde

Forbi Eidsfoss og Eikeren var det bare fine kjøreforhold, og Eikeren var helt isfri. Også langs veien var det relativt fritt for snø, så det kjentes mer ut som April enn Mars
Bilde

Etter Hokksund valgte jeg å ta nordover mot Vikersund. Tenkte jo at så vårlig som det var nå, så var det sikkert OK med veien fra Vikersund til Sylling også.
Det var det forsåvidt, bortsett fra god trening for lårene som det pleier å være på denne veien om våren - nok av humper for å si det sånn. Det var tydelig litt kaldere langs denne veien, så tok det piano i svinger, men det var stort sett helt fint. Dvs det var vel en sving hvor det fortsatt var noen rester av issvuller igjen, men god plass i hjulsporene hvor det var bart. Dette er nok borte i løpet av få dager med de temperaturene vi har nå.
Her fra Sylling.
Bilde

På vei ut fra Sylling er det en 90 graders sving - og rett rundt den var det en blå Golf som var helt over i mitt kjørefelt, fordi dusten hadde funnet ut at rett før en sving - se det er en grei plass å kjøre forbi en gruppe syklister! Heldigvis holdt jeg innersving så det gikk bra, men får kalle det for dagens nesten-uhell... Det er noen ganger jeg vurderer å snu for å ta en alvorsprat med enkelte bilister... :bl3

Visse tegn på at Kong Vinter nettopp har dratt videre...
Bilde

Var endel sykler ute idag, tipper jeg hilste på 6-7 stk :thumleft
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Den store Ut på tur i dag! tråden...

Legg inn av ojda »

Som vanlig masse fine bilder fra deg RuneMC :notworthy:
Det er noe med disse innleggene dine som gjør at jeg tenker
at her skulle jeg gjerne ha likt å være med :roll
Kan det være sykkelen :scratch
Setter stor pris på at du legger bildene inn i full størrelse.
Istedefor de små frimerkene man må trykke på
som du hadde for uvane å bruke tidligere :=D>
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Den store Ut på tur i dag! tråden...

Legg inn av ArcticTiger »

Flotte bilder RuneMC :thumleft Litt mer vårlig hos deg enn her nord :roll
Og blir det ingen backlash på våren der sør, så ser det ut som det er stor sjanse for at jeg kan få meg en liten luftetur på Multistradan når jeg skal nedover i helga om 2 uker :D

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1304
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Den store Ut på tur i dag! tråden...

Legg inn av biker7 »

Første tur på MC i år unnagjort :-) Ble vel ca 5mil i dag. Første vinteren på mange år jeg ikke har hatt piggdekk på Dominatorn, så det føltes ekstra godt. Den har stått urørt i garasjen siden førsten på November, så var litt tungstartet. Men etter en del filing på starteren, så kom den endelig igang. Og gikk som en Honda-klokke. Stort sett bare,tørre hovedveier her, men noe smeltevann. Og kjørte noen sideveier med grus og is, så greit med en sykkel som tåler litt møkk. Venter nok en uke eller to før jeg henter Kawasakin fra vinterlagring. Nå blir det møte i klubben, med bla. planlegging av "Hukusjøen Rundt". Sessongen er så smått igang. Herlig! :-) :-)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Sted: Andebu

Re: Den store Ut på tur i dag! tråden...

Legg inn av Bjønnavind »

Fikk meg en fin luftetur på rundt 15 mil idag! Vestfold rundt på en måte! Var lite sykler ute da.. Hilste på 3 tilsammen tror jeg? :scratch Enda så varmt og godt det var :)

mekkern
Innlegg: 7634
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Den store Ut på tur i dag! tråden...

Legg inn av mekkern »

driver bare med montering enå.. :mc1
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Godtvoksen

Re: Den store Ut på tur i dag! tråden...

Legg inn av Godtvoksen »

Har i dag hatt en topp liten MC-tur i 10-13 varmegrader, og slik skal det være de nærmeste dagene.. :thumleft

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Den store Ut på tur i dag! tråden...

Legg inn av SuperMorten »

En formiddagstur før jobb..

Bilde

Bilde

Bilde
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Den store Ut på tur i dag! tråden...

Legg inn av RuneMC »

Ble en runde med Hurumlandet, Tyrifjorden og diverse idag...

Tyrifjorden for første gang i år - bart og fint. Veiarbeide med trafikklys rett etter å ha passert Sylling i retning Skaret. Virker som om de har tenkt å rette ut veien både horisontalt og vertikalt akkurat der... dvs kjedeligere MC vei når det blir klart... disse pengene kunne man da brukt på bedre ting? Veiene i Røyken "skriker" ihvertfall etter ny asfalt.

Det ble etterhvert veldig tåkete forbi Sollihøgda mot Sandvika. Heldigvis fungerer pinlock'en på den nye hjelmen uklanderlig :thumleft Fuktig dugg samlet seg etterhvert på utsiden av visiret men rant fint bort i fartsvinden. Nedover fra Sollihøgda merker jeg begynner å bli litt irritert på syklister i treningstøy... ikke har de lys på sykkelen når de sykler i mørke eller tåke og ikke kjører de til siden eller over på gangveien 5m unna, pluss busser og biler må jo bremse opp. Han jeg så idag var helt klart på vei nedover motorveien med midtrekkverk fra Sollihøgda... det er ikke spesielt morsomt å ligge bak biler som må holde 50 bak en syklist i 80-sonen. Det er laget en egen sykkelvei som er helt adskilt fra veien på strekningen, men hva hjelper det når den ikke brukes... nåvel, dagens lille frustrasjons-utbrudd

Fra Skui tok jeg over og opp mot Lommedalen og bak Steinshøgda/Kolsåstoppen, deretter bort til Jar og ned til Lysaker. Her var det faktisk antydning til småglatt av et eller annet i et par svinger. Fra Lysaker en motorveisetappe til Liertoppen og gamle Lierbakkene ned.
Stoppet for dagens eneste foto. Var endelig begynt å klarne litt - med Drammen i det fjerne...
Bilde

Derfra tok jeg nedover Hurumlandet igjen. Dagens verste sjåfør fikk jeg etterhvert se litt etter Hyggen... en eldre Toyota som kronisk lå med mesteparten av bilen over i motgående. Jeg tutet et par ggr på den, men den enset ikke det. Det snakkes om at MC-førere bør få etterutdanning i ny opplæringsmodell - det trengs jaggu for mange bilførere også.

Fra Klokkarstua kjørte jeg over til Sætre og nordover via Båtstø. Stedvis fine svinger. Før Slemmestad var det gammel dame som heiv bilen ut fra sidevei... god margin, men jeg måtte bremse opp... altså vikepliktsbrudd... og selvfølgelig klarer damen ikke engang å kjøre 60 når hun vel kommer ut på veien... det er jo slik en lang, skummel sving ned mot Slemmestad hvor bremselysene lyser flittig....

Fra Slemmestad tar jeg over til Heggedal via Rustadveien som har endel fine svinger og lite trafikk, og tilslutt mot Røyken igjen.

Det ble litt kaldt på føttene og måtte kjøre varmeholkene på "Hi" en god del idag, men alt i alt var det en fin tur.
Hilste på endel MC'er underveis så våren er kommet :-)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Steinkastar
Innlegg: 315
Registrert: 15 feb 2011, 20:49
Motorsykkelen din: Yamaha YZF-R6 2001
Sted: Oslo

Re: Den store Ut på tur i dag! tråden...

Legg inn av Steinkastar »

Så ut som en deilig tur foruten glatt og plagsomme bilister...misunnelig :[-(
Veritas Aequitas

LUHG

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Den store Ut på tur i dag! tråden...

Legg inn av RuneMC »

Dagens lille tur sånn ca http://g.co/maps/zevtg" onclick="window.open(this.href);return false;

Det var -2 på morgenen idag, så valgte å vente til nærmere 13 før jeg kjørte avgårde og da var det ca 8 i sola.
Før jeg startet tok jeg en sjekk av dekktrykket og det var nok mindre enn jeg hadde regnet med, så ble helt andre dekk når jeg fikk pumpet opp til normert trykk.

Først kjørte jeg nedover vestkysten av Hurum , før jeg skar over til Sætre og Rv23. Første mål for turen var bensinstasjonen på Vinterbro for litt nødvendig påfyll og derfra til Tyrigrava. Morsomt å se om det er noen sykler ute nå tenkte jeg... og jada, det var det. Bra med møtende sykler på vei dit og det var vel mellom 10-20 totalt på Tyrigrava.
Bilde
Det stod sykler nærmere kafeen også og bra med folk som koste seg i sola.
Selv nøyde jeg meg med en is før jeg kjørte videre.

Kjørte litt utover mot Enebakk, men fant ut at jeg hadde mer lyst på å kjøre Nesodden... visste ikke helt hvilke forhold det var der, det er jo noen rimelig skyggefulle, bratte bakker der - så ikke helt gitt at det er isfritt, men tok sjansen. Tok motorveien tilbake og svingte av ved Vinterbro og mot Nesoddtangen igjen. Joda, bare flotte forhold. Fuktig i en god del svinger, men ingen is å se.
Det er veldig varierte og tighte svinger på Nesodden - gjerne kombinert med bratt oppover eller nedover, så jeg synes det er flotte MC-veier her. Skal ikke si at jeg mestrer alle svingene teknisk bra ennå, men øvelse er som kjent nødvendig for å bli bedre.

Tenkte litt på å kjøre helt nord, men fant ut at klokken var litt mye ift familie, så tok heller ned til Fjellstrand brygge. Ned dit var det en asfaltert vei med endel grus på og 30 sone gjennom villastrøk. Så en sidevei med skilt "Brattbakken" på vei nedover, men det stemte jammen bra på veien ned også. Ah, lukten av sjø som kom når jeg nærmet meg brygga - den blir aldri feil. :thumleft
Bilde

Vel nede var det en flott og koselig brygge
BildeBilde
Bilde
Opp bakken igjen tok jeg det tilsvarende sakte i første gir og på lavt turtall for ikke å spinne med bakhjulet. Rimelig gøy å ta de krappe og bratte svingene opp også, selv i gangfart. Noe særlig mer var heller ikke mulig med folk på tur og rikelig grus på asfalten. Bredden på veien var en bil og en MC :-)

Flere svinger og flott vær tilbake mot Oslofjordtunnelen. Der er det forresten kommet fartshumper med 40-sone på begge sider (!) , mens det er 70 i selve tunnelen. Nå også med snitt-hastighet tror jeg. Den er blitt virkelig, virkelig kjedelig å kjøre... må motorbremse hele veien nedover... men tross alt kortere enn å kjøre rundt.

Uansett - topp kjørevær og kjøretur idag :thumleft
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

mekkern
Innlegg: 7634
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Den store Ut på tur i dag! tråden...

Legg inn av mekkern »

Strakk meg til å teste kjøreklærne i dag...
trenger ikke bruke penger på mat før over påske...
mulig det da er håp om å få glidlåsen sammen.. :scratch
men Snusen har tapt i vinter.. :-)å
så nå er det fettet som skal beseires.. :mk
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Den store Ut på tur i dag! tråden...

Legg inn av ojda »

Stå på Mekkern, vi holder tomlene for deg :thumleft :prop: :prop: :prop:
Det ekke gøy mens det står på, men så bra etterpå :prf
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38096
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store Ut på tur i dag! tråden...

Legg inn av AJ »

ojda skrev:Stå på Mekkern, vi holder tomlene for deg :thumleft :prop: :prop: :prop:
Det ekke gøy mens det står på, men så bra etterpå :prf
Omtrent som folk som trener...
Bruker det å plage kroppen helt i ulage, for å gi seg selv en unnskyldning/god grunn til å ta en pils... :roll

Men for all del, å kutte snusen ække det verste man gjør. Gjorde det selv for noen år siden, brukte en genial selvlaget 7-dagersplan for nedtrapping og har siden aldri sett meg tilbake.
Men innrømmer glatt at det av og til frister. Å bruke snus er den fineste og *ehem*... snusfornuftigste måten å bruke tobakk på... :jada:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
RoJo
Innlegg: 217
Registrert: 18 okt 2009, 22:46
Motorsykkelen din: Yamha TDM 850 2000, Yamha FZS 1000 2001
Sted: Stord

Re: Den store Ut på tur i dag! tråden...

Legg inn av RoJo »

10 mil i dag, Stord Aksdal tur retur, var bra da jeg kjørte hjemmefra +9 og opplett, tilløp til sol på Aksdal men hjemover blei det 4 mil i variert dritvær, sykkelen såg ut som om den var dradd i dritt, kjørebuksa og støvlene måtte spyles, men det var en bra tur alikevel, traff gode venner på kroa i Aksdal og det er en viktig del av MC livet.

Svar