Frustrerende fartsgrenser!

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
Northman
Innlegg: 449
Registrert: 28 des 2011, 13:47
Motorsykkelen din: 99 mod R1

Re: Frustrerende fartsgrenser!

Legg inn av Northman »

AJ skrev:
pelsen skrev:Nå er det innført permanent 70 grense på Ring 3 i Oslo.
Helt sykt og helt uten fornuftsbasert logikk,tør jeg påstå :fool:
Er ikke denne veien ment å sørge for kjapp trafikkavvikling, da? Ja, bortsett fra når det propper seg helt... Men da spiller det heller ingen rolle hva fartsgrensa er...

:mk
Ble ikke den satt ned fordi lufta der ble full av drit og livsfarlig?
It is better to exist unknown to the law.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Frustrerende fartsgrenser!

Legg inn av RuneMC »

Som jeg har sagt tidligere... Kleppa er en ulykke for både veitrafikken og kollektivtrafikken i stor-Oslo.

Veitrafikken: Fokus er på midtrekkverk som koster milliarder, fartsgrenser som senkes uten grunn, flere bomstasjoner, bygging av sykkelveier for atter milliarder som ikke brukes av syklistene og til sist en ansvarspulverisering ved at fylkeskommunene nå har overtatt ansvaret for mer av veisystemet - alle vet jo at fylkeskommuner og kommuner ikke har god nok økonomi.

Kollektivtrafikken: Nedlegger togstasjoner og presterer likevel å gi lenger reisetid på togene der stasjoner blir nedlagt. Stasjonene legges forøvrig ned i områder med befolkningsvekst. Ingen tilbud (matebusser) til ungdom og alle andre uten egen bil, som skal på trening eller fritidsaktiviteter om kvelden f.eks.

60 ble i sin tid innført som "miljøfartsgrense" om vinteren pga svevestøv. (At det gir minst like stor effekt med jevnlig spyling/vasking av veiene, er kjent fra forsøk, men dysset ned...) De aller fleste har også fortsatt å kjøre i 80 fordi det ble kjent at ingen ble straffet for brudd på "miljøfartsgrense" pga manglende lovhjemmel.

70 på Ring3 kommer ikke til å respekteres det heller, bl.a. fordi tungtransporten er blant de som kjører hardest, og personbilene ønsker selvfølgelig ikke å bli forbikjørt - det er både det psykologiske og praktiske som spiller inn. Når fartsgrensene er riktige så flyter det best. Dermed får man det betenkelige i at alle blir "kriminelle" og at myndighetene kan straffeforfølge akkurat den de ønsker...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Frustrerende fartsgrenser!

Legg inn av Duville »

Nedsatt fart er da ikke noe nytt. Dette har kjerringa bedrevet i mange år, det er bare nå når det treffer dere at dere reagerer.

Dette har vi slitt med i mange år. I stedet for å normalisere farten og utbedre veien er den kjappe løsningen å sette ned fartsgrensen så kan det være som det er noen år til - vi snakker nå om europavei 39 - E39 som nå har fått ytterligere 20 km nedsatt fart mellom Mandal og Flekkefjord og en fast UP patrulje til å passe på oss.

Hun kommer garantert ned hit igjen og ljuger om nye midler frem mot neste valg - nå er det jo tid for de store løgnene i ett godt års tid slik de har gjort tidligere og det ser ut til at folk går på løgnene igjen og igjen.

Sorry men dette er en forbannelse for landet og oss som bor her. I stedet for å ruste opp og bygge landet nå når det er lavkost og vi har midler så bruker de midlene til enda flere offentlige ansatte, 1 av 2 pr nå.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Frustrerende fartsgrenser!

Legg inn av Intruder »

Vegvesenet skal bygge E6 firefelt videre nordover,deriblant ny firefelts bru ved Moelv... :mk
Et sted må firefelts E6 stoppe,hvorfor ikke innsnevre før Moelv og ferdig med det.Herover er det samlet ikke mange køer i årets løp,i og ved storbyene hver dag..
Videre veibygging der køene finnes vil gi bedre trafikkflyt,stor miljøgevinst og fartsgrensene kan settes opp..
Fytterakkern så irritert jeg blir på politikerne heroppi som daglig huier og skriker om E6,E6,E6.. :[-X =;
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Frustrerende fartsgrenser!

Legg inn av Duville »

Kan de bare klare å grave dypt nok så veien overlever vinteren da

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Frustrerende fartsgrenser!

Legg inn av Intruder »

Duville skrev:Kan de bare klare å grave dypt nok så veien overlever vinteren da
Hehe,kanskje tofelts over Mjøsbrua på sommeren og firefelts på Mjøsisen om vinteren ? Sjennialt,Egon.. :-k
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Online
Voksen
Innlegg: 329
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Frustrerende fartsgrenser!

Legg inn av Voksen »

Det geniale var at når de la midtdeler opp Trybakkene mellom Søgne og Mandal gjorde de det umulig å komme forbi vogntog som ikke kommer opp på glatta, og i den bakken står det flere ganger om vinteren. Løsningen er en hjullaster på stedet som er beredt til å dra opp vorntogene som ikke kommer opp på den sørlandske hovedvei. :lol
Ellers så fikk jo kleppa hjulpet Flekkefjæringne med midtdeler der også med det resultat at påkjøringsfeltet ble forkortet slik at en kan risikere å måtte stanse opp i enden i stedet for å flette inn. :oh

Online
Voksen
Innlegg: 329
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Frustrerende fartsgrenser!

Legg inn av Voksen »

Intruder skrev:Vegvesenet skal bygge E6 firefelt videre nordover,deriblant ny firefelts bru ved Moelv... :mk
Et sted må firefelts E6 stoppe,hvorfor ikke innsnevre før Moelv og ferdig med det.Herover er det samlet ikke mange køer i årets løp,i og ved storbyene hver dag..
Videre veibygging der køene finnes vil gi bedre trafikkflyt,stor miljøgevinst og fartsgrensene kan settes opp..
Fytterakkern så irritert jeg blir på politikerne heroppi som daglig huier og skriker om E6,E6,E6.. :[-X =;
Her sørpå gnåler også politikerne om firefelts vei der veiene tåler minst det dobbelte av trafikk før det blir noe problem, men at de sideveiene vi normalt kjører på går opp i liminga hører vi lite om. Sikkert vanskeligere å kreve bompenger for å få penger til asfalt. :scratch

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Frustrerende fartsgrenser!

Legg inn av ojda »

Jeg har levet med miljøfartsgrense på rv4 siden den kom for en liten evighet siden, og er slettes ikke sikker på at jeg er så veldig imot akkurat denne.
Etter at denne ble innført har rushtidsulykkene gått ned til en brøkdel av det som var vinterstid tidligere.
Resultatet er at jeg bruker gjerne 3-5 min mer fra Grorud til sentrum, men sparer 1/2 time nesten hver 3. dag på å slippe å stå i kø for en tulling som ikke klarte å stoppe.
Ja jeg vet, trafikken går i 80. Men faktum er at tidligere gikk den i 100-110.
Dette var tydelig for fort for Oladunk tidlig på morran på vinterveg.
Jeg vet også at meningen med miljøfartsgrense ikke var ulykkesforebygging, men jeg synes da det er en bra bieffekt.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38174
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Frustrerende fartsgrenser!

Legg inn av AJ »

Det ser ut til å være sterke krefter der ute som jobber for 30 km/t i byer og tettsteder...

http://www.ringblad.no/motor/article6639012.ece" onclick="window.open(this.href);return false;

Klokt eller ubetenksomt...? :scratch :dontknow

Nyheter som dette får i hvert fall meg til å spørre: hva blir det neste?


:mk
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Frustrerende fartsgrenser!

Legg inn av SuperMorten »

AJ skrev:Det ser ut til å være sterke krefter der ute som jobber for 30 km/t i byer og tettsteder...

http://www.ringblad.no/motor/article6639012.ece" onclick="window.open(this.href);return false;

Klokt eller ubetenksomt...? :scratch :dontknow

Nyheter som dette får i hvert fall meg til å spørre: hva blir det neste?


:mk
Jeg blir mer og mer forundret over farts-hysteriet. Hadde det gått an å straffe uoppmerksomhet og mangel på konsentrasjon, så er dette mye farligere enn å kjøre litt for fort.

Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Frustrerende fartsgrenser!

Legg inn av Duville »

SuperMorten skrev:
AJ skrev:Det ser ut til å være sterke krefter der ute som jobber for 30 km/t i byer og tettsteder...

http://www.ringblad.no/motor/article6639012.ece" onclick="window.open(this.href);return false;

Klokt eller ubetenksomt...? :scratch :dontknow

Nyheter som dette får i hvert fall meg til å spørre: hva blir det neste?


:mk
Jeg blir mer og mer forundret over farts-hysteriet. Hadde det gått an å straffe uoppmerksomhet og mangel på konsentrasjon, så er dette mye farligere enn å kjøre litt for fort.

Sent from my GT-I9300
Dette straffes jo uten at det straffes. Å konfiskere sertifikat er jo ikke straff men bot er straff. Kjører du i rompa på en som har stoppa foran deg så blir du kjørefri i x måneder og får bot. Dette er ingen ting annet enn uoppmerksomhet og mangel på konsentrasjon....

Må få skiftet ut de som foreslår alle fartsreduserende tiltak hos vegvesenet, ELLER så må nikkedukkene der instrueres i at farten skal være det veien er konstruert for. Enkeltønsker fra folk som tilfeldigvis har flyttet inn på området og oppdager at trafikken går litt for fort etter deres mening skal ikke ikke videreformidles.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Frustrerende fartsgrenser!

Legg inn av RuneMC »

Litt OT, men det handler om fysikkens "fartsgrenser": http://www.tv2.no/nyheter/utenriks/warp ... 37616.html :D
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Sted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: Frustrerende fartsgrenser!

Legg inn av MrPitlane »

Svolp skrev:Jeg syntes også det var hysterisk gøy og ligge i 280km/t :-)å
På veg hjem fra alpene for tre år siden sammen med en kompis. Han kjørte BMW K1200RS og jeg min ZZR1400. På en flott strekke lot vi hestene slippe løs, og han foran og jeg etter.

Da han nådde maxfart, rundt 240 km/t, var det en fryd å passere ham, ligge litt ved siden, kikke på han, klikke ned to hakk, gasse på og se han forsvinne i speilet.

Vel inne på Kielferge fortalte han at mc var tilsalgs, og at det føltes for jævlig å bli frakjørt, når han selv hadde 240 pluss. Neste mc ble en Busa.... :prop:

Brukeravatar
Alas
Innlegg: 128
Registrert: 01 apr 2013, 17:04
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC 2013
Sted: Bergen

Re: Frustrerende fartsgrenser!

Legg inn av Alas »

AJ skrev:Det ser ut til å være sterke krefter der ute som jobber for 30 km/t i byer og tettsteder...

http://www.ringblad.no/motor/article6639012.ece" onclick="window.open(this.href);return false;

Klokt eller ubetenksomt...? :scratch :dontknow

Nyheter som dette får i hvert fall meg til å spørre: hva blir det neste?


:mk
Tja, jeg er for mer helhetlige fartsgrenser. Har vært på bilferie i England noen år og der virker det som om det er litt færre fartsgrenser enn i Norge og det er bra. All hoppingen mellom 40, 50, 60, 70 og 80, alt innenfor to-tre kilometer er uforutsigbart og forvirrende.

Dessverre så er det slik at logikken med at lavere fartsgrenser gir færre skadde og drepte er vanskelig å argumentere mot, det sier seg selv, hvis vi alle kjørte i 20 ville det sannsynligvis ikke blitt mange skadene, men samfunnet ville jo stoppe opp, eller ihvertfall gått veldig mye saktere. Nullvisjonen er en utopi og noe man kan drømme om, men vi er avhengig av en viss effektivitet på veiene våre for å kunne holde hjulene igang (ja jeg er klar over dobbelbetydningen :-) )

Et annet problem er at ofte brukes ekstremfart som grunnlag for å sette ned fartsgrenser, men de som kjører slik bryr seg jo ikke om fartsgrensen er 70 eller 80.

Svar