Hva gjør man med sjåfører som blokkerer

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Godtvoksen

Re: Hva gjør man med sjåfører som blokkerer

Legg inn av Godtvoksen »

ojda skrev:Et rist på hodet idet du passerer er en grei måte å markere på.
Du skal faktisk huske på at det kjører endel rundt derute som
lett lar seg provosere til å handle overilet,
og du er fortsatt en ganske myk trafikant om det smeller =;
Mer fornuftig går det jo ikke an å være, det kalles vel selvkontroll... :thumleft

Brukeravatar
ojda
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.

Legg inn av ojda »

Faktisk en grei måte å unngå mavesår etter 30 års jobbing i Oslosentrums trafikk :roll
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km

Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Crinos
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Kontakt:

Legg inn av Crinos »

Har hendt meg så alt for ofte dessverre... Jeg har vert i mer enn én het diskusjon om dette med andre bekjente og kammerater. Noen mener dette er å snike, og blokker for at man ikke skal få lov til snikingen.
Forståelse for flyt i trafikken har dem i alle fall ikke, ei heller sikkerhet i trafikken.

Selv kjenner jeg godt at det koker når det skjer meg, men prøver å beherske meg, ingen grunn i å nedlate meg på samme nivå som dem. Tross alt, jeg representerer en liten del av trafikk bildet. Motorsyklisten, som fra før av har et fryneste rykte på seg. Det hjelper ikke, om jeg tyr til "personlig lov" og knuser ei siderute eller sidespeil. Det bidrar bare til et enda mer fryneste rykte...
Dog, det hender at jeg kjører forbi slike biler med EKSTRA høyt turtall (les volum), og gjerne blir fremfor nevnt bil en liten stund og glemmer å gire ned slik at volumet forblir høyt....
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
fikse
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX

Legg inn av fikse »

Dessverre en dagligdags opplevelse her jeg kjører, selv om de aller fleste enten er passive eller kjører litt ut på siden :P :p Som regel minst 1 tulling hver vei til jobben. Litt guffent siden veiene her har maks 1 felt i hver retning, de er relativt smale, og det er en jevn strøm av trafikk imot =;
Vet ikke om det er det faktum at jeg har en kone, 3 unger og 1 til "til heving" som gjør det, men iallfall har jeg etterhvert "lært meg" å ikke vise noen reaksjon utad. Klarer det _nesten_ hver gang ;-) Venter til det blir rikelig plass nok, og kjører rolig forbi, som om ingenting har skjedd. Jeg aner meg at min oppførsel kan irritere (og for guds skyld la den gjøre det :knegg ), men forhåpentligvis så provoserer jeg ikke :-k
Tenker som så at stakkaren som kjører bilen (eller lastebilen, for den saks skyld), ikke er spesielt smart, siden han/hun bruker kjøretøyet til å få ut aggresjon/frustrasjon. Denslags folk er ikke mye til å stole på :erte så da holder jeg heller avstand.

For oss MCister er slike førere dritfarlig, fordi en ikke _vet_ hvilken tilstand føreren er i. Umulig å vite hva neste trekk kan bli. Blir det å pille seg i nesa og banne litt, eller blir det å dra fram gønneren fra hanskerommet? :scratch :[-o<
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
Intruder
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750

Legg inn av Intruder »

Mysterion skrev:er bare å dytte pent på speilene dems.... gjerne dytt dem sånn at du kommer forbi.... kanskje legge seg foran og burne litt ???
Passerte jeg dem og prøvde burne ville de sikkert kjøre ut til sida og le seg ihjel.. :lol :lol :lol
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Geir
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR

Legg inn av Geir »

Slikt irriterte jeg meg over også tidligere, men fant etterhvert ut at hvis jeg lot slik lavmåls oppførsel påvirke meg får jo bare bilistknølen en bonus; ikke bare sperrer han for meg, men klarer å fremprovosere enn negativ reaksjon også. Løsningen for meg er alltid å kjøre forbi ved første anledning, heve "baugporten" når jeg passerer og gi vedkommende et smil og tommelen opp. Min måte å vise soppen hvor ubetydelig h*n og handlingen er for meg... Blir i rent godt humør av slikt jeg! :thumleft
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Stranger
Motorsykkelen din: 2004 ktm lc4

Legg inn av Stranger »

Har igrunnen bare opplevd og bli blokkert med vilje få ganger, men vil si det beste er bare og holde avstand til dem. Så travelt har man det sjelden att det er verd og risikere liv og helse for.

Kan nevne att en gang jeg kjørte rolig forbi ett par biler i kø var det en psyko som fysisk presset meg over i motsatt kjørebane der det kom en buss i fartsgrensen som var 60 og tok fremdekket mitt og bøyde felgen. Så rullet han ned vinduet og lo, mens han sa du kan holde deg i køen som alle andre. Var en voksen kar i 40 årene, det endte med att han måtte spise gjennom ett sugerør en stund fremover. Han ble dømt for det, og jeg endte opp med og måtte betale litt helseutgifter.

Brukeravatar
Crinos
Kontakt:

Legg inn av Crinos »

En ting jeg har fundert på nå etter å ha lest litt her..

Med hjelm kamera.. Filmer man jo alt som skjer... Inklusive registrerings skilter.
Kan man anmelde bilisten for uaktsom kjøring i slike tilfeller, med egen video som beviskilde?

Hadde jo vert genialt da..
Bli avskåret, og senere får bilisten en fin "gave" i posten... :thumleft

Brukeravatar
Stranger

Legg inn av Stranger »

Crinos skrev:En ting jeg har fundert på nå etter å ha lest litt her..

Med hjelm kamera.. Filmer man jo alt som skjer... Inklusive registrerings skilter.
Kan man anmelde bilisten for uaktsom kjøring i slike tilfeller, med egen video som beviskilde?

Hadde jo vert genialt da..
Bli avskåret, og senere får bilisten en fin "gave" i posten... :thumleft
Kunne ikke vært mer enig. Det er mange små kamera som er ok kvalitet og lett og montere permanent på sykkelen på ett lite synlig sted.

Brukeravatar
fikse
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX

Legg inn av fikse »

Sikkert ikke helt grunnløst at "halve" Russland kjører rundt med kamera... :lol
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
Crinos
Kontakt:

Legg inn av Crinos »

fikse skrev:Sikkert ikke helt grunnløst at "halve" Russland kjører rundt med kamera... :lol
Hehe.. Der skjer det jo ganske å bøse ting da.. I alle fall om en ser på alt der syke som kommer fra "trafikk kameraer" der!
Mye god humor er det også. :lol

Men fra spøk til revolver... Ordet "dokumentasjon" veier tungt i mine argumenter ovenfor kjerringa med tanke på innkjøp av hjelmkamera :thumleft

Iron76
Motorsykkelen din: Harley Davidson Sportster 883 Iron

Legg inn av Iron76 »

Det fins noen "black box" kameraopplegg for mc montering, som tar opp kontinuerlig. Lagrer de siste timene med kjøring, hvis noe skjer så henter man ut opptaket. Hvis jeg har forstått det riktig kan man legge inn "bokmerker" i opptaket ved hjelp av en knapp. Dette gjøres atomatisk ved sammenstøt, velt o.l. Filmer både trafikken forand og bak sykkelen.

Om det virker som i reklamen vet jeg ikke :eh

Brukeravatar
Crinos
Kontakt:

Legg inn av Crinos »

Iron76 skrev:Det fins noen "black box" kameraopplegg for mc montering, som tar opp kontinuerlig. Lagrer de siste timene med kjøring, hvis noe skjer så henter man ut opptaket. Hvis jeg har forstått det riktig kan man legge inn "bokmerker" i opptaket ved hjelp av en knapp. Dette gjøres atomatisk ved sammenstøt, velt o.l. Filmer både trafikken forand og bak sykkelen.

Om det virker som i reklamen vet jeg ikke :eh
Er det denne du tenker på: http://www.4kam.com/bikeamigo_motorcycl ... camera.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Har sett litt på den selv, og tror det er en full god løsning.
Det jeg er usikker på, er hvordan den stopper å overskrive data når den eventuelt har vert i en ulykke..

Brukeravatar
Stranger

Legg inn av Stranger »

Mange av disse små billige kameraene man får på ebay osv, er værbestandig og filmer i loop, så de kan gå kontinuerlig. Jeg har ett lite nøkkelringkamera med bare linsen som stikker synlig frem, med litt modifisering er det koblet til direkte strøm og starter og slår av når sykkelen gjør det. Mye billigere enn disse ferdige systemene. betalte knappe 300 kr med minnekort. Selv om kvaliteten er dårlig er det godt nok til og se hva som skjedde.

Iron76
Motorsykkelen din: Harley Davidson Sportster 883 Iron

Legg inn av Iron76 »

@Crinos. Godt mulig det var det systemet der ja.
@Stranger. Så lenge det får med hendelsesforløp og er bra nok til et evt. regnr. er synlig, så gjør det vel jobben bra nok. For evt. bevis så bør nok regnr. kunne leses av, hvis bilisten kjører fra stedet.

Svar