Overraskende mye aggresjon og ønske om å lemleste og mishandle medtrafikanter her.
Det første man bør huske på er å ikke tillegge andre mennesker intensjoner bare ut fra deres handlingsmønster. Du VET faktisk ikke hva de tenker på. Det er alltid lett å tenke det verste, og overføre egen frustrasjon til andre.
- Dersom noen gjør en feil, og dette oppfattes som en dum handling av meg, er det vel lite læringseffekt i å utvise aggresjon mot vedkommende?
- Dersom noen gjør en overlagt handling (som blokkering beskrevet i første innlegg) er det ikke noen større tilfredsstillelse for vedkommende enn at MC-førereren blir irritert. Da har vi gitt ham belønning og en god karamell å suge på utover dagen. Ingen grunn for ham til å slutte med blokkeringen, bare forsøke å gjøre den ennå mer effektivt neste gang....
Forsøk på å gi signaler, være oppgitt eller vise aggresiv opptreden tilsier at vi faktisk mener vi vet bedre enn andre - og dette er hovmod som kan koste oss mye ved neste tilfelle. Hvordan reagerer du når noen gir deg slike signaler når du gjør en feil (som alle gjør)? Da opplever jeg at mange av disse "besserwizzerne" blir dobbelt provosert og skal ta igjen...
Jeg tror og tilstreber - uten at jeg er en fantastisk fører - å huske på det en MC-politi fortalte i vinter: Husk på at du har høyere kompetanse enn de fleste av dine medtrafikanter. Du har flere førerkortklasser, flere kjørekurs og flere kjøretøy. Bruk denne kompetansen til å bære over med andres feil og irrasjonelle handlinger. Da kan du sitte og observere, ha lavere blodtrykk, lavere stressnivå og være en ennå bedre trafikant. Med motorsykkelen kommer du raskere og mer smidig frem uansett, og det skal ikke være nødvendig å utfordre vegtrafikklovens paragraf 3 til enhver tid.....
Til slutt må jeg slutte meg til en del av innleggene her om at mange av våre MC-venner kjører så aggresivt og "frekt" at jeg kan forstå at vi ikke får 100% vennskap fra bilistene. Vi er ikke på bane når vi er på vei, og det er ikke alltid nødvendig å få utløp for full akselrasjons-effekt i enhver sammenheng i trafikken. Selv om det er gøy