Hei!
Jeg har en Kawasaki ER5 hvor styret er litt løst. Dvs, jeg mistenker at verkstedet som skifta tenningslåsen og dermed sikkert måtte løsne litt rundt der, ikke har stramma skikkelig til. Problemet er at for å få stramma til på et skikkelig vis, trenger jeg ifølge service-boka en "Steering Stem Nut Wrench". Og da er jo spørsmålet mitt: Hva i all verden skal jeg spørre etter på Biltema? Altså, hva heter det på norsk? Jeg tør ikke bruke hammer og skrujern...
Eventuelt er det noen i Oslo-området som har noe sånt liggende og har lyst til å låne meg den så jeg får stramma litt? Jeg håper i hvert fall det bare er det som er problemet, at det ikke er lagrene. Men den var fin før jeg leverte den inn på verkstedet, så jeg regner med det bare er noe sånt.
Med vennlig hilsen Martin
(som gleder seg enormt til å komme hjem til Norge og hans lille røde ER5 i påska)
Steering Stem Nut Wrench
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: Steering Stem Nut Wrench
Kanskje denne er brukanes?
http://biltema.no/no/Fritid/Sykler/Verk ... kel-54013/" onclick="window.open(this.href);return false;
Spørs hvordan mutteren ser ut, og hvilken diameter den har
http://biltema.no/no/Fritid/Sykler/Verk ... kel-54013/" onclick="window.open(this.href);return false;
Spørs hvordan mutteren ser ut, og hvilken diameter den har
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
- Birostris
- Innlegg: 60
- Registrert: 03 apr 2011, 18:43
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-5, -97
- Bosted: Oslo/Kraków
Re: Steering Stem Nut Wrench
Se der ja! Hakenøkkel, verre var det ikke.
Tusen hjertelig takk, da skal jeg vel få slutt på ristinga i styret når jeg bremser.
Bare en liten eksamen først, så.
Martin
Tusen hjertelig takk, da skal jeg vel få slutt på ristinga i styret når jeg bremser.
Bare en liten eksamen først, så.
Martin
Re: Steering Stem Nut Wrench
Mulig jeg misforstår litt, men er det styrekrona eller lageret du vil stramme?
Krona(på toppen) kan nok strammes med vanlig pipe.
Lageret strammet jeg med en liten hammer og skrujern, men ikke sikkert det er best måte å gjøre det på :)
Krona(på toppen) kan nok strammes med vanlig pipe.
Lageret strammet jeg med en liten hammer og skrujern, men ikke sikkert det er best måte å gjøre det på :)
It is better to exist unknown to the law.
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: Steering Stem Nut Wrench
Husk at det ikke skal være strammet til!
Styret skal gå uten merkbar motstand, men også uten slakke
Styret skal gå uten merkbar motstand, men også uten slakke

karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
- Birostris
- Innlegg: 60
- Registrert: 03 apr 2011, 18:43
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-5, -97
- Bosted: Oslo/Kraków
Re: Steering Stem Nut Wrench
Det er nok lageret som skal strammes, ja. Styrekrona skulle jeg nok fått til med pipe.
Så ikke stramme for mye, men sørge for at det sitter uten bevegelse forover og bakover? Det er i hvert fall sånn jeg forstår servicehåndboka. Får ikke gjort noe med dette før neste uke, men godt å gjøre researchen på forhånd. Mens man skulle lest pensum...
Så ikke stramme for mye, men sørge for at det sitter uten bevegelse forover og bakover? Det er i hvert fall sånn jeg forstår servicehåndboka. Får ikke gjort noe med dette før neste uke, men godt å gjøre researchen på forhånd. Mens man skulle lest pensum...

Re: Steering Stem Nut Wrench
Stram litt og litt, skal være tight, strammer du for mye merker du at hjulet "låser" seg i rett frem posisjon, blir litt motstand, da må du skru tilbake igjen :)
It is better to exist unknown to the law.