Rustne rør

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Bosted: Asker

Rustne rør

Legg inn av poulet_cavalier »

Hei gjengen,

Skal ta a-lappen i år er planen, og har sånn smått begynt å følge med på finn. I mitt hode er det slik at jo rustnere eksosrørene er (headers/downpipes?) jo tøffere er sykkelen håndtert. Stemmer det? Hvor mye vekt skal jeg egentlig legge på at en ellers interessant sykkel har rustne eksosrør?

Den obligatoriske "hvilken sykkel bør jeg kjøpe" kommer senere :P :p
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Rustne rør

Legg inn av frodef »

poulet_cavalier skrev:Den obligatoriske "hvilken sykkel bør jeg kjøpe" kommer senere :P :p
Det gjør nok de obligatoriske "sånn som jeg har"-svarene også :prf

Brukeravatar
Mysterion
Innlegg: 417
Registrert: 07 jan 2012, 21:19
Motorsykkelen din: Ninja ZX7R

Re: Rustne rør

Legg inn av Mysterion »

mange eldre sykkler har rør som lettere ruster enn andre, en nyere sykkel med da kanksje titanium race anlegg som ikke ruster kan da sef være enda hardere kjørt enn en med rust. så... nei....
one wheel up??

Kawasaki Ninja ZX7R Fahrer!!

http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... tdown%20To" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Bosted: Asker

Re: Rustne rør

Legg inn av poulet_cavalier »

frodef skrev:
poulet_cavalier skrev:Den obligatoriske "hvilken sykkel bør jeg kjøpe" kommer senere :P :p
Det gjør nok de obligatoriske "sånn som jeg har"-svarene også :prf
;-)
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7101
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Rustne rør

Legg inn av Jompa »

Hvis du tenker japse, så har omtrent alle fra slutten av 70-tallet og frem til idag doble rør.
Det gjør at yttersida av rørene ikke blir særlig varme, uansett hvor hårdt sykkelen kjøres.
Salt, sandkorn og dårlig vask er nok det som er årsaken til det meste av rusten.
Se også om svingarmen og nedre fremdel av ramma er rustet. Hvit aluminium er også et sikkert tegn
På dårlig vedlikehold.
Jeg har også en mistanke om at chrommede rør er mer holdbare enn de med "black chrome"
Uansett ruster pottene mest innenfra.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Bosted: Asker

Re: Rustne rør

Legg inn av poulet_cavalier »

Jompa skrev:Hvis du tenker japse, så har omtrent alle fra slutten av 70-tallet og frem til idag doble rør.
Det gjør at yttersida av rørene ikke blir særlig varme, uansett hvor hårdt sykkelen kjøres.
Salt, sandkorn og dårlig vask er nok det som er årsaken til det meste av rusten.
Se også om svingarmen og nedre fremdel av ramma er rustet. Hvit aluminium er også et sikkert tegn
På dårlig vedlikehold.
Jeg har også en mistanke om at chrommede rør er mer holdbare enn de med "black chrome"
Uansett ruster pottene mest innenfra.
Takk for bra svar !
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Bosted: Stavanger

Re: Rustne rør

Legg inn av Svolp »

sykkel med rustene rør styrer jeg unna.. Uansett årstall er det etter mitt syn dårlig vedlikehold. En sykkel er et smykke, et klenodium og noe en skal ta vare stntes nå jeg. MAO så kjøper jeg sjeldent av folk som ikke deler samme syn!
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Northman
Innlegg: 449
Registrert: 28 des 2011, 13:47
Motorsykkelen din: 99 mod R1

Re: Rustne rør

Legg inn av Northman »

Rustne rør er no skit!

Nykjøpt brukt sykkel utviklet rust på rørene etter at jeg kjørte 9t i regn til Kiel, tips til å kurere sånt mottas med takk :)
It is better to exist unknown to the law.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Rustne rør

Legg inn av ArcticTiger »

Autosol er fint å pusse xosrør med.

Det er en del sykkler som har rustfritt stål i xosrøra og -anlegget, feks Suzuki Bandit 1200, Triumph Tiger 1050 og Ducati Multistrada 1000 som jeg har kjennskap til, og sikkert mange flere. De er røra lette å få fine igjen på, med litt Autosol på ei fille...

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: Rustne rør

Legg inn av SuperMorten »

Rør har jeg lite greie på. Mer generelt ang valg av sykkel, skal jeg ikke si noe om hva slags osv, men jeg mener selv at mitt valg var riktig. Gå for noe rimelig, frem til du får erfaring. Små uhell skjer. I mitt tilfelle parkerte jeg for nært veggen, og fikk noen riper på speil og eksos. hadde vært irriterende med en ny sykkel. Alle sånne småting lærte jeg å forutse etterhvert, men det heter vel at man må "falle før man kan lære å gå" eller noe sånt..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Northman
Innlegg: 449
Registrert: 28 des 2011, 13:47
Motorsykkelen din: 99 mod R1

Re: Rustne rør

Legg inn av Northman »

ArcticTiger skrev:Autosol er fint å pusse xosrør med.

Det er en del sykkler som har rustfritt stål i xosrøra og -anlegget, feks Suzuki Bandit 1200, Triumph Tiger 1050 og Ducati Multistrada 1000 som jeg har kjennskap til, og sikkert mange flere. De er røra lette å få fine igjen på, med litt Autosol på ei fille...
Autosol mot rust? Humm, skal prøve det :)
It is better to exist unknown to the law.

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Bosted: bærgen

Re: Rustne rør

Legg inn av Onsløv »

Gleder meg til å se den som pusser disse blank med autosol.
Er denne hardt kjørt?

Bilde

Bilde

Husk at autosol inneholder slipemiddel.
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Rustne rør

Legg inn av ArcticTiger »

De røra har vel aldri vært blanke heller, ser mer ut som de er (var) svartlakkerte?

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Bosted: bærgen

Re: Rustne rør

Legg inn av Onsløv »

Neida, er blankt i svingen rett ut fra motoren... :D Ca et ca 2 kvadratcm-felt.....
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Rustne rør

Legg inn av ArcticTiger »

:-k Trukke sykkern er så hardt kjørt. Den er bare litt neglisjert når det gjelder renhold :roll Muligens kjørt i saltlake?Oljefilteret var forøvrig merkverdig lite møkkete uttapå, sånn i forhold til resten.

Svar