Rustne rør
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Rustne rør
Hei gjengen,
Skal ta a-lappen i år er planen, og har sånn smått begynt å følge med på finn. I mitt hode er det slik at jo rustnere eksosrørene er (headers/downpipes?) jo tøffere er sykkelen håndtert. Stemmer det? Hvor mye vekt skal jeg egentlig legge på at en ellers interessant sykkel har rustne eksosrør?
Den obligatoriske "hvilken sykkel bør jeg kjøpe" kommer senere
Skal ta a-lappen i år er planen, og har sånn smått begynt å følge med på finn. I mitt hode er det slik at jo rustnere eksosrørene er (headers/downpipes?) jo tøffere er sykkelen håndtert. Stemmer det? Hvor mye vekt skal jeg egentlig legge på at en ellers interessant sykkel har rustne eksosrør?
Den obligatoriske "hvilken sykkel bør jeg kjøpe" kommer senere
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Re: Rustne rør
Det gjør nok de obligatoriske "sånn som jeg har"-svarene ogsåpoulet_cavalier skrev:Den obligatoriske "hvilken sykkel bør jeg kjøpe" kommer senere
Re: Rustne rør
mange eldre sykkler har rør som lettere ruster enn andre, en nyere sykkel med da kanksje titanium race anlegg som ikke ruster kan da sef være enda hardere kjørt enn en med rust. så... nei....
one wheel up??
Kawasaki Ninja ZX7R Fahrer!!
http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... tdown%20To" onclick="window.open(this.href);return false;
Kawasaki Ninja ZX7R Fahrer!!
http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... tdown%20To" onclick="window.open(this.href);return false;
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: Rustne rør
frodef skrev:Det gjør nok de obligatoriske "sånn som jeg har"-svarene ogsåpoulet_cavalier skrev:Den obligatoriske "hvilken sykkel bør jeg kjøpe" kommer senere
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7101
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Rustne rør
Hvis du tenker japse, så har omtrent alle fra slutten av 70-tallet og frem til idag doble rør.
Det gjør at yttersida av rørene ikke blir særlig varme, uansett hvor hårdt sykkelen kjøres.
Salt, sandkorn og dårlig vask er nok det som er årsaken til det meste av rusten.
Se også om svingarmen og nedre fremdel av ramma er rustet. Hvit aluminium er også et sikkert tegn
På dårlig vedlikehold.
Jeg har også en mistanke om at chrommede rør er mer holdbare enn de med "black chrome"
Uansett ruster pottene mest innenfra.
Det gjør at yttersida av rørene ikke blir særlig varme, uansett hvor hårdt sykkelen kjøres.
Salt, sandkorn og dårlig vask er nok det som er årsaken til det meste av rusten.
Se også om svingarmen og nedre fremdel av ramma er rustet. Hvit aluminium er også et sikkert tegn
På dårlig vedlikehold.
Jeg har også en mistanke om at chrommede rør er mer holdbare enn de med "black chrome"
Uansett ruster pottene mest innenfra.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: Rustne rør
Takk for bra svar !Jompa skrev:Hvis du tenker japse, så har omtrent alle fra slutten av 70-tallet og frem til idag doble rør.
Det gjør at yttersida av rørene ikke blir særlig varme, uansett hvor hårdt sykkelen kjøres.
Salt, sandkorn og dårlig vask er nok det som er årsaken til det meste av rusten.
Se også om svingarmen og nedre fremdel av ramma er rustet. Hvit aluminium er også et sikkert tegn
På dårlig vedlikehold.
Jeg har også en mistanke om at chrommede rør er mer holdbare enn de med "black chrome"
Uansett ruster pottene mest innenfra.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
- Svolp
- Innlegg: 1703
- Registrert: 30 okt 2009, 16:53
- Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
- Bosted: Stavanger
Re: Rustne rør
sykkel med rustene rør styrer jeg unna.. Uansett årstall er det etter mitt syn dårlig vedlikehold. En sykkel er et smykke, et klenodium og noe en skal ta vare stntes nå jeg. MAO så kjøper jeg sjeldent av folk som ikke deler samme syn!
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
Re: Rustne rør
Rustne rør er no skit!
Nykjøpt brukt sykkel utviklet rust på rørene etter at jeg kjørte 9t i regn til Kiel, tips til å kurere sånt mottas med takk :)
Nykjøpt brukt sykkel utviklet rust på rørene etter at jeg kjørte 9t i regn til Kiel, tips til å kurere sånt mottas med takk :)
It is better to exist unknown to the law.
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Rustne rør
Autosol er fint å pusse xosrør med.
Det er en del sykkler som har rustfritt stål i xosrøra og -anlegget, feks Suzuki Bandit 1200, Triumph Tiger 1050 og Ducati Multistrada 1000 som jeg har kjennskap til, og sikkert mange flere. De er røra lette å få fine igjen på, med litt Autosol på ei fille...
Det er en del sykkler som har rustfritt stål i xosrøra og -anlegget, feks Suzuki Bandit 1200, Triumph Tiger 1050 og Ducati Multistrada 1000 som jeg har kjennskap til, og sikkert mange flere. De er røra lette å få fine igjen på, med litt Autosol på ei fille...
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Rustne rør
Rør har jeg lite greie på. Mer generelt ang valg av sykkel, skal jeg ikke si noe om hva slags osv, men jeg mener selv at mitt valg var riktig. Gå for noe rimelig, frem til du får erfaring. Små uhell skjer. I mitt tilfelle parkerte jeg for nært veggen, og fikk noen riper på speil og eksos. hadde vært irriterende med en ny sykkel. Alle sånne småting lærte jeg å forutse etterhvert, men det heter vel at man må "falle før man kan lære å gå" eller noe sånt..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: Rustne rør
Autosol mot rust? Humm, skal prøve det :)ArcticTiger skrev:Autosol er fint å pusse xosrør med.
Det er en del sykkler som har rustfritt stål i xosrøra og -anlegget, feks Suzuki Bandit 1200, Triumph Tiger 1050 og Ducati Multistrada 1000 som jeg har kjennskap til, og sikkert mange flere. De er røra lette å få fine igjen på, med litt Autosol på ei fille...
It is better to exist unknown to the law.
Re: Rustne rør
Gleder meg til å se den som pusser disse blank med autosol.
Er denne hardt kjørt?
Husk at autosol inneholder slipemiddel.
Er denne hardt kjørt?
Husk at autosol inneholder slipemiddel.
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Rustne rør
De røra har vel aldri vært blanke heller, ser mer ut som de er (var) svartlakkerte?
Re: Rustne rør
Neida, er blankt i svingen rett ut fra motoren... Ca et ca 2 kvadratcm-felt.....
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Rustne rør
Trukke sykkern er så hardt kjørt. Den er bare litt neglisjert når det gjelder renhold Muligens kjørt i saltlake?Oljefilteret var forøvrig merkverdig lite møkkete uttapå, sånn i forhold til resten.