AJ skrev:Jeg bruker i all hovedsak også å ligge til venstre i kjørefeltet, dvs. mot markert eller tenkt midtstripe i veien.
Har vel egentlig aldri opplevd striper av diesel/olje i veibanen på venstresiden...
For å "vekke" bilførerne foran meg på veien pleier jeg også å pendle litt sideveis i veibanen. Dette for å bli "oppdukkende mål" i speilene til bilen foran. Dermed blir vedkommende stadig vekk påminnet om at det ligger en MC rett bak ham...
Om dette virker etter hensikten vet jeg ikke, men jeg innbiller meg i hvert fall at det gjør det...
Hvorfor skal vi minne sjåføren av bilen foran oss at vi ligger rett bak han?
Vi skal jo ikke ligge rett bak noen uansatt hvilken type kjøretøy vi fører! Hvis vi legger oss rett bak er det vel vi som er de som skaper de farlige situasjonene?
Regelen er vel tre sekunder bak kjøretøyet foran? Selv kan jeg ikke fordra kjøretøy rett opp i hekken.
Selv ser jeg ikke den store faren i at kjøretøyet foran meg ikke ser meg for de kan ikke ødelegge så mye for meg bare jeg holder nok avstand til å stanse, men er mer bekymret for motgående kjøretøy og kjøretøy fra sidene. Når vi kjører forbi er det jo viktig at bilen foran ser oss, men ellers tror jeg ikke det er så viktig.
Når det gjelder diesel/olje i veibanen er det noen som har erfaring fra at det ligger mer olje i høyre del av veibanen enn i venstre? Hvis det skulle være olje noe sted så er det vel bedre å miste kontrollen i høyre side av vårt kjørefelt enn i venstre del nærme motgående trafikk?
Jeg er uenig i å bruke venstre side av kjørebanen og prøver heller å ligge ca en meter fra min høyre hvite stripe.
Vi skal være klar over at ved å legge oss inn mot midten er vi nærmere motgående trafikk, men det som er værre synes jeg at vi da blir værre å få øye på for biler som ligger i kø i motgående trafikk.
Tenk at i motgående trafikk kommer en trailer med en forbikjøringsgal bil i hekken. Bilen som ofte har en lei tendens til å ligge rett bak vil da ha større problemer med å se en møtende motorsyklist som ligger mot midten enn en som ligger mot sin hvite stripe. Hvis da bilen hiver seg rett ut bak traileren og vil forbi kan det fort bli farlig for en motorsyklist og en bilist som plutselig er på kollisjonskurs fordi at motorsyklisten ved å legge seg inn mot midten har gjordt det vanskeligere å se hverandre.