Varsel om kontroll?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Northman
Motorsykkelen din: 99 mod R1

Varsel om kontroll?

Legg inn av Northman »

http://bil.aftenposten.no/bil/Utrykning ... 18668.html

Sitat: – Jeg synes det er meningsløst og kan virkelig ikke se hva det gode samfunnsoppdraget skal være.

Når jeg er ute i trafikken varsler jeg alltid MC og tungtransport, kanskje meningsløst? Jeg synes ikke det.

Varsler du?
It is better to exist unknown to the law.

Brukeravatar
Stranger
Motorsykkelen din: 2004 ktm lc4

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av Stranger »

Varsler jeg og. er ikke noe galt i det.

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

Joda, æ varsler om kontroller, men æ skille ikke mellom ulike kjøretøygrupper. Æ ser at mange utelater biler, hvorfor det? Det kan jo tenkes at den bilisten du ikke vil varsle e en trailersjåfør som har fri og e på tur for å hente sykkelen sin. Men i det han setter seg inn i bilen blir han ei blind gammel kjærring med hatt som ikke fortjener å bli varslet, e det sånn det e?
Det sitatet du hadde, gjaldt vel å aktivt gå på nett å varsle om fri bane, det blir litt annerledes og litt betenkelig, synes no i allefall æ.
Selv om vi liker fart, så klarer vi vel å se fordelen med at færrest mulig bryter veitrafikkloven på ymse vis, æ ville følt mæ mye tryggere på veien om æ visste at det e bare æ som kjører som et svin, alle andre kjører pent.

Brukeravatar
Bjønnavind
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom

Legg inn av Bjønnavind »

Jeg varsler om kontroll til mc og tungtransport + til biler jeg ser kommer i stor fart osv.

Ved ulykker/hindringer i veien varsler jeg til alle. Frem til en viss avstand fra hinderet! :-)

Brukeravatar
Intruder
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750

Legg inn av Intruder »

Varsler ikke,fører har selv ansvar for egen atferd i trafikken og er de så surrete i huet
kan de ha det så godt... :thumleft
Men hadde en tøffing i bil helt oppi rævva i 40 sone engang,og det gledet mitt hjerte at
han presset seg forbi og inn i radarfella jeg visste var der... :lol
:prop:
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Northman
Motorsykkelen din: 99 mod R1

Legg inn av Northman »

Er kanskje feil av meg å utelukke biler i varslingen, de er jo mennesker de også... Tror jeg ;)

Irriterer meg over praksisen om at man blir straffet for noe som potensielt kan gå galt.

Edit:
Intruder skrev:Varsler ikke,fører har selv ansvar for egen atferd i trafikken og er de så surrete i huet kan de ha det så godt...
Har registrert at det er folk som ikke varsler også, så høye som straffene er i dag for små overtramp skulle jeg ønske du ville revurdere. Mener å ha lest/hørt et sted at straffen skal stå i stil til forbrytelsen, det gjør den virkelig ikke hvis man bare kommer litt fort rundt svingen.
It is better to exist unknown to the law.

Brukeravatar
Snikkeren
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015

Legg inn av Snikkeren »

Jeg varsler både biler, motorsykler og tungtransport. En gest jeg håper andre gjengjelder. :thumleft
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Voksen
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Legg inn av Voksen »

Northman skrev: Irriterer meg over praksisen om at man blir straffet for noe som potensielt kan gå galt.
Selv er jeg veldig uenig i dette.
Hvis ikke en skulle kunne straffe folk som bryter lovene hvilke tilstander hadde vi da fått?
Det vil si at du mener fyllekjørere ikke bør straffes så lenge det ikke går galt?
Det ville jo i realiteten si fri fartsgrenser over alt så lenge det ikke går galt?

Brukeravatar
Mysterion
Motorsykkelen din: Ninja ZX7R

Legg inn av Mysterion »

en ting som irriterer meg mere enn folk som ikke varsler er folk på mc som hilser, og viser at det er klar bane, når rundt ett par svinger står det kontroll....
one wheel up??

Kawasaki Ninja ZX7R Fahrer!!

http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... tdown%20To" onclick="window.open(this.href);return false;

Godtvoksen

Legg inn av Godtvoksen »

Mysterion skrev:en ting som irriterer meg mere enn folk som ikke varsler er folk på mc som hilser, og viser at det er klar bane, når rundt ett par svinger står det kontroll....

Hva slags tegn gir man når "en hilser, og viser at det er klar bane" :scratch

Brukeravatar
ojda
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.

Legg inn av ojda »

Enhver hilsen med handa fra styrehøyde og oppover tilsier at veien er grei (grus,kontroller, ulykke, oa) samtidig som det er et " Hei kammerat". I motsatt tilfelle benyttes lav pumpende horisontal håndflate. Og varianter av dette som lav nedadrettet peking mm
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km

Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
jhn

Legg inn av jhn »

Mysterion skrev:en ting som irriterer meg mere enn folk som ikke varsler er folk på mc som hilser, og viser at det er klar bane, når rundt ett par svinger står det kontroll....
Det der blir litt snodig. Når æ hilse på en mc, så e ikke det et løfte om at det ikke finnes kontroller, det betyr bare "hei, kompis, (æ har ikke sett noen kontroller, men kan ikke garantere noe, så ta ansvar selv for hvordan du kjører og ikke skyld på møtende trafikk.) God tur videre"

Brukeravatar
ojda

Legg inn av ojda »

jhn skrev:
Det der blir litt snodig. Når æ hilse på en mc, så e ikke det et løfte om at det ikke finnes kontroller, det betyr bare "hei, kompis, (æ har ikke sett noen kontroller, men kan ikke garantere noe, så ta ansvar selv for hvordan du kjører og ikke skyld på møtende trafikk.) God tur videre"
Nei! Men om jeg netopp har kjørt igjennom et område med mye oljesøl i veien, eller for den saks skyld en laserkontroll så hilser jeg ikke med høy venstrehånd selvom sola skinner og jeg er glad :vs :-k Da legger jeg heller handa godt under styrehøyde for å si at her skal du ta det med ro :prf

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

ojda skrev:
jhn skrev:
Nei! Men om jeg netopp har kjørt igjennom et område med mye oljesøl i veien, eller for den saks skyld en laserkontroll så hilser jeg ikke med høy venstrehånd selvom sola skinner og jeg er glad :vs :-k Da legger jeg heller handa godt under styrehøyde for å si at her skal du ta det med ro :prf
Samma her... :janikk

Brukeravatar
ejs
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell

Legg inn av ejs »

Snikkeren skrev:Jeg varsler både biler, motorsykler og tungtransport. En gest jeg håper andre gjengjelder. :thumleft
:thumleft
Jeg også
Ut med armen og pumpebevegelser,lav-lavere-lavere.
:D
If it ain't broke, I'll break it.

TBI81
Motorsykkelen din: Ja

Legg inn av TBI81 »

Den der er jeg enig i! I fjor i Alvdal, rett før jeg kjører inn til statoilstasjonen møter jeg to goldwinger som hilser pent . Jeg hilser litt forundret tilbake for på langstrekka før hadde jeg akkurat møtt to Harleyer som vinket som besatt at 'her bør jeg ta det rolig' (og jeg takkende tilbake med tommelen opp, samtidig som jeg slår godt av gassen). Stopper på bensingstasjonen for å fylle tanken og mens jeg står å fyller kommer et par (også med Harley) bort til meg og advarer meg om kontroll 100meter ned veien. Ganske riktig stod de rett nedi gata og samlet bompæng .. Skjønner fortsatt ikke helt hvorfor begge Goldwingene hilste pent om at 'det er klart', men de skal få tvilen til gode. De kan jo ha snudd på bensinstasjonen eller rett og slett ikke fulgt med ..

Brukeravatar
jhn

Legg inn av jhn »

AJ skrev:
ojda skrev:
jhn skrev:
Samma her... :janikk
Joda, selvfølgelig gir æ beskjed om farer/kontroller æ ser, men det e ikke alt æ ser, dermed regne æ med at de andre heller ikke ser alt og stoler ikke på at det e "klar bane", selv om folk vinker og smiler.
Det e jo veldig mange usikre moment i et slikt vink. Hvor lenge gjelder det ?
1 min? 10 min? 1 km? 10 Km? Hvor lenge har UP stått der/olja ligget der? Så kjører vi på hver vår side av veien og ser ikke nødvendigvis det samme, så æ lar ikke et fremmed menneske, mc-fører eller ei, ta noen avgjørelse om hvordan det skal kjøres de neste km. Avgjørelsen, ansvaret og konsekvensene e min/mitt/mine.
Æ e tross alt best, i likhet med alle dere andre. :yeyeye :prf

Brukeravatar
Intruder
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750

Legg inn av Intruder »

Varsler selvsagt om grus,olje og andre farer langs veien,men radar o.l. er ikke noe
jeg vil advare andre mot---bruk hue selv !! :sorry :sorry
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Voksen

Legg inn av Voksen »

Intruder skrev:Varsler selvsagt om grus,olje og andre farer langs veien,men radar o.l. er ikke noe
Veldig enig!!!
Her diskuterer vi med stort engasjemang plassering i veibanen i forhold til sikkerhet samtidig som det virker som om vi prøver å hjelpe de verste råkjørene fra å bli tatt slik at de fortsatt kan ture frem!!!
Det som her gjøres ved å varsle hverandre om kontroller er jo med på å gjøre det farligere å ferdes på veien! I mange av ulykkene er jo råkjøring årsaken og det er vel dette vi vil ha en slutt på for å kunne ferdes sikrere i trafikken? Med råkjørere mener jeg ikke de som ligger litt over.
Denne varslingen av kontroller må vel være dobbelmoral hvis vi ønsker å kunne ferdes sikrere på veiene?

TBI81

Legg inn av TBI81 »

Voksen skrev:
Intruder skrev:Varsler selvsagt om grus,olje og andre farer langs veien,men radar o.l. er ikke noe
Veldig enig!!!
Her diskuterer vi med stort engasjemang plassering i veibanen i forhold til sikkerhet samtidig som det virker som om vi prøver å hjelpe de verste råkjørene fra å bli tatt slik at de fortsatt kan ture frem!!!
Det som her gjøres ved å varsle hverandre om kontroller er jo med på å gjøre det farligere å ferdes på veien! I mange av ulykkene er jo råkjøring årsaken og det er vel dette vi vil ha en slutt på for å kunne ferdes sikrere i trafikken? Med råkjørere mener jeg ikke de som ligger litt over.
Denne varslingen av kontroller må vel være dobbelmoral hvis vi ønsker å kunne ferdes sikrere på veiene?
Så hvordan hilser dere til de som dere ser ligger godt over grensen da? Ingen hilsing, hilsing eller sakk-ned hilsing?

Voksen

Legg inn av Voksen »

TBI81 skrev:
Voksen skrev:
Veldig enig!!!
Så hvordan hilser dere til de som dere ser ligger godt over grensen da? Ingen hilsing, hilsing eller sakk-ned hilsing?
Jeg ser det ikke som min oppgave å bidra til at råkjørere skal drive på og lar heller være å hilse.
Har vært i flere begravelser på grunn av råkjøring og det føles meningsløst.
Jeg er ikke noen skoleksempel i trafikken og bryter regler til stadighet, men det betyr ikke at jeg mener at det bør være lovlig å kjøre sånn bare fordi det passer meg best.

Svein2
Motorsykkelen din: MC

Legg inn av Svein2 »

Når jeg er ute å kjører MC føler jeg ett fellesskap med andre motorsyklister. :vs
Hilser hvis alt er greit og senker hånda med dempende bevegelser ved kontroll.
Håper og tror andre motorsyklister gjør det samme mot meg hvis jeg skulle ligge noen km. over fartsgrensa,
selv om jeg ikke stoler 100% på det, så jeg prøver å ligge under førerkortgrensa.
Kalkulert risiko av en som egentlig skulle ha vokst fra slik. :[-X

Brukeravatar
Snikkeren
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015

Legg inn av Snikkeren »

Synes ihvertfall det er bedre å ikke hilse når man vet det er kontroll, enn at man hilser på vanlig måte.

Jeg varsler uansett hvis jeg har passert en kontroll, for jeg hadde satt pris på samme varsling selv.
Og selv om jeg hadde satt pris på samme varsling selv, så er ikke det ensbetydende med at jeg er en råkjører. Selv om jeg ikke mister lappen, så er det greit å slippe unna sure utgifter.
Og jeg tror ikke det er noen her som med hånden på hjertet kan si at de aldri er over fartsgrensen.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
ojda

Legg inn av ojda »

Det er vel et faktum at det er endel som synes det er helt greit å kjøre akurat så mye for fort, på akurat de stedene de selv kjører for fort. :-k
Mens andres overtredelser benevnes som uforsvarlig råkjøring. =;

TBI81

Legg inn av TBI81 »

Voksen skrev:
TBI81 skrev:
Voksen skrev:
Veldig enig!!!
Jeg ser det ikke som min oppgave å bidra til at råkjørere skal drive på og lar heller være å hilse.
Har vært i flere begravelser på grunn av råkjøring og det føles meningsløst.
Jeg er ikke noen skoleksempel i trafikken og bryter regler til stadighet, men det betyr ikke at jeg mener at det bør være lovlig å kjøre sånn bare fordi det passer meg best.
Burde du ikke hilse 'sakk-ned' da uansett til de som du mener kjører alt for fort? Det blir ikke dobbelmoral uansett hvordan du ser på det. Enten det er kontroll eller ikke ..

Svar