Honda 1100F soter pluggene
Honda 1100F soter pluggene
Har et problem med at min gammle honda 1100F fra 1985 soter pluggene. Jeg har kjøpt den sånn (vil jeg tro). Alt tyder på at den får for rik blanding. Noen som har en enkel løsning på dette?
Det står i Denso plugger som jeg har satt inn i høst. Riktige plugger i følge boka. De gammle var da helt nedsota.
Luftfilter er nytt.
Alle fire pluggene blir sota, så det utelukker feil på en enkel forgasser.
Det virker som den går veldig surt når jeg ligger på 2000 omdr, og har lite kraft før jeg får blåst litt ut av den.
Håper noen spesilaister har noen erfaringer å dele
Glenn.
Det står i Denso plugger som jeg har satt inn i høst. Riktige plugger i følge boka. De gammle var da helt nedsota.
Luftfilter er nytt.
Alle fire pluggene blir sota, så det utelukker feil på en enkel forgasser.
Det virker som den går veldig surt når jeg ligger på 2000 omdr, og har lite kraft før jeg får blåst litt ut av den.
Håper noen spesilaister har noen erfaringer å dele
Glenn.
Re: Honda 1100F soter pluggene
Hei Glenn,
her er noen mulige årsaker:
1. Noen har satt inn større/for store dyser. Hvis du kjører med orginalt luftfilter og orginalt ( i alle fall ikke veldig åpent) eksosanlegg, så skal du også bruke standard dyser. Dette kan du sjekke ved å skru av det ene flottørhuset og så skru ut hoveddysa. På den står det ett nummer med små skrift. Større nummer betyr større dyse
2. Choke funksjonen. Sjekk at choken er helt av eller mulig å skru helt av.
Det finnes flere andre feilkilder, men siden alle pluggene soter ville jeg begynt med dette. Holder en knapp på at det sitter for store dyser i
her er noen mulige årsaker:
1. Noen har satt inn større/for store dyser. Hvis du kjører med orginalt luftfilter og orginalt ( i alle fall ikke veldig åpent) eksosanlegg, så skal du også bruke standard dyser. Dette kan du sjekke ved å skru av det ene flottørhuset og så skru ut hoveddysa. På den står det ett nummer med små skrift. Større nummer betyr større dyse
2. Choke funksjonen. Sjekk at choken er helt av eller mulig å skru helt av.
Det finnes flere andre feilkilder, men siden alle pluggene soter ville jeg begynt med dette. Holder en knapp på at det sitter for store dyser i
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC
Re: Honda 1100F soter pluggene
Choken har jeg sjekka, og den går helt tilbake.
Tror det er originalt filter. Det er kun en eksospotte på denne.
Skal kjøpe NGK plugger til den i morgen, og teste litt.
Den fungerer greit hvis den ikke får for mange kaldstarter etter hverandre. Eller at min sønn kjører frem og tilbake på veien en stund, da soter den også.
Det høres sannsynlig ut at det er store dyser i den. Jeg er redd de ikke blir bytta så lenge jeg har sykkelen. Har litt planer om en annen type sykkel etterhvert.
Takk for svar.
Tror det er originalt filter. Det er kun en eksospotte på denne.
Skal kjøpe NGK plugger til den i morgen, og teste litt.
Den fungerer greit hvis den ikke får for mange kaldstarter etter hverandre. Eller at min sønn kjører frem og tilbake på veien en stund, da soter den også.
Det høres sannsynlig ut at det er store dyser i den. Jeg er redd de ikke blir bytta så lenge jeg har sykkelen. Har litt planer om en annen type sykkel etterhvert.
Takk for svar.
Re: Honda 1100F soter pluggene
ut fra beskrivelsen høres det ut som store tomgangsdyser eller feiljusterte lufteskruer.
Eller kanskje nålene er et hakk eller to for høyt...
At det er skrudd på lufteskruer eller flyttet nåler er mest sannsynlig. For å bytte dyser må man jo kjøpe nye, samt vite litt om hvilke man skal kjøpe, så det er mindre sannsynlig at noen har gjort.
Lufteskruene skal stå ca 1,5 eller 1,75 omdreining ut, det er enkelt å sjekke.
For å sjekke om gasserne er riktig dyset må en av de demonteres og dysene sjekkes mot boka.
Eller kanskje nålene er et hakk eller to for høyt...
At det er skrudd på lufteskruer eller flyttet nåler er mest sannsynlig. For å bytte dyser må man jo kjøpe nye, samt vite litt om hvilke man skal kjøpe, så det er mindre sannsynlig at noen har gjort.
Lufteskruene skal stå ca 1,5 eller 1,75 omdreining ut, det er enkelt å sjekke.
For å sjekke om gasserne er riktig dyset må en av de demonteres og dysene sjekkes mot boka.
Re: Honda 1100F soter pluggene
Når du sier lufteskruene, mener du da det som repboka kaller pilot skrue? Sitter under forgasseren. Ser på en tegningene i Clymer sin rephåndbok, og det ser ikke ut til at det er noen justering på nålene.
Re: Honda 1100F soter pluggene
pilotskruen er samme som lufteskrue.Glenn skrev:Når du sier lufteskruene, mener du da det som repboka kaller pilot skrue? Sitter under forgasseren. Ser på en tegningene i Clymer sin rephåndbok, og det ser ikke ut til at det er noen justering på nålene.
det pleier å være 3 - 5 hakk i nåla for å kunne justere den litt opp eller ned.
men det her er bare generelt om forgassere, jeg har aldri hatt eller skrudd på Honda
-
- Innlegg: 924
- Registrert: 25 feb 2010, 16:16
- Motorsykkelen din: Yamaha
- Bosted: I svingen, ellers i Drammen
Re: Honda 1100F soter pluggene
Siden du aldri har hatt Honda, Pelsen, hva i all verden har du da hatt.
Egenproduserte og KTM ser jeg da bort fra.
Egenproduserte og KTM ser jeg da bort fra.
Veien er viktigere enn målet.
Re: Honda 1100F soter pluggene
hehe lista med sykler står i cyclografitråden.Rottenikken skrev:Siden du aldri har hatt Honda, Pelsen, hva i all verden har du da hatt.
Egenproduserte og KTM ser jeg da bort fra.
men det er den gamle 62 Bonnevillen som gjelder for tiden, den er snart ferdig til oppstart etter et par-tre år i deler

-
- Innlegg: 924
- Registrert: 25 feb 2010, 16:16
- Motorsykkelen din: Yamaha
- Bosted: I svingen, ellers i Drammen
- 500DOHC
- Innlegg: 76
- Registrert: 27 nov 2011, 14:16
- Motorsykkelen din: '77 Yamaha XS500 '78 Yamaha XS650
Re: Honda 1100F soter pluggene
Du er ved sakens kjerne her, disse greiene er ikke laget for å kaldstartes for å si det slik. Til og med relativt nye sykler sliter med dette, selv med innsprøytning.Glenn skrev:Choken har jeg sjekka, og den går helt tilbake.
Den fungerer greit hvis den ikke får for mange kaldstarter etter hverandre. Eller at min sønn kjører frem og tilbake på veien en stund, da soter den også.
Takk for svar.
Det beste du kan gjøre er nok å bruke NGK plugger og skifte de av og til. NGK's plugger er av en eller annen grunn mindre følsomme for "fukt" og begynner ikke å feiltenne o.l så lett som andre.
[album]3317[/album]
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Honda 1100F soter pluggene

Du kan jo prøve varmere plugger.(NGK DR7ES)
De vil muligens holde seg rene.
If it ain't broke, I'll break it.
Re: Honda 1100F soter pluggene
Har skifta til ngk dr8es-L.
Pilot skruene (lufteskruene) står ca 2 omdr ut. står vel at de skal være 1 3/4 i boka som et utgangspunkt for just.
Føler at den går litt surt på 2000 omdr.(På høyt gir). Kan en liten feiljustering av pilot skruene være nok til å forårsake det?
Er frista til å plukke ut forgasserne for å se hvilke dyser som står i, selv om det sikkert er lite trolig at noen har skifta de på en sånn gammel sykkel.
Pilot skruene (lufteskruene) står ca 2 omdr ut. står vel at de skal være 1 3/4 i boka som et utgangspunkt for just.
Føler at den går litt surt på 2000 omdr.(På høyt gir). Kan en liten feiljustering av pilot skruene være nok til å forårsake det?
Er frista til å plukke ut forgasserne for å se hvilke dyser som står i, selv om det sikkert er lite trolig at noen har skifta de på en sånn gammel sykkel.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Honda 1100F soter pluggene
ville nok ha tatt en synkronisering av forgasserne....
men sykklen har da aldri vært tenkt å kjøres som en diesel heller..drepen for slike motorer er jo høyt gear og lavt turtall.
men sykklen har da aldri vært tenkt å kjøres som en diesel heller..drepen for slike motorer er jo høyt gear og lavt turtall.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Honda 1100F soter pluggene
Gamle CB900/1100F er kjent for å sote litt (og bruke endel bensin). Dessuten liker de ikke pen kjøring, de må gasses!!!
Hvis du kjører på 2000rpm jevnlig, ber du om bråk. Motoren trives best mellom 5-7000 rpm. Og flere starter uten å kjøre motoren varm, er drepen for enhver tennplugg. Choke skal av etter få sekunder, hold den heller på gassen hvis nødvendig. Choke er bare starthjelp.
Ang. plugger, ikke bruk R-plugger. De dør fortere enn de uten. Og gå ned til 7'er plugg (blir vel D7EA, husker jeg rett).
Ang. synkronisering av gassere, for å sjekke behovet, start motoren (kald) og kjenn om svanehalsene blir like fort varme.
Blir de det, er synkroniseringen ganske ok.
Coilene blei også dårlige med åra. Sjekk også om du har brudd i plugghettene (skal være ca 5k ohm i hver hette).
Mål mellom plugghettene på syl 1-4 og mellom 2-3. Skal være 20-30 k ohm.
Hvis du kjører på 2000rpm jevnlig, ber du om bråk. Motoren trives best mellom 5-7000 rpm. Og flere starter uten å kjøre motoren varm, er drepen for enhver tennplugg. Choke skal av etter få sekunder, hold den heller på gassen hvis nødvendig. Choke er bare starthjelp.
Ang. plugger, ikke bruk R-plugger. De dør fortere enn de uten. Og gå ned til 7'er plugg (blir vel D7EA, husker jeg rett).
Ang. synkronisering av gassere, for å sjekke behovet, start motoren (kald) og kjenn om svanehalsene blir like fort varme.
Blir de det, er synkroniseringen ganske ok.
Coilene blei også dårlige med åra. Sjekk også om du har brudd i plugghettene (skal være ca 5k ohm i hver hette).
Mål mellom plugghettene på syl 1-4 og mellom 2-3. Skal være 20-30 k ohm.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- Sprint
- Innlegg: 566
- Registrert: 10 sep 2010, 16:23
- Motorsykkelen din: Triumph-Sprint-95
- Bosted: Karmøy
Re: Honda 1100F soter pluggene
Har gjort det som Kjellrf foreslår og gått ned til D7Ea plugg pga soting.Det ble løsningen for meg 

For livets glade gutter går solen aldri ned.
Re: Honda 1100F soter pluggene
OK. Blir de pluggene neste gang. De andre er allerede montert. Skal sjekke synkroniseringa på forgasserne i morgen.
Takk for mange gode innspill og råd.
Takk for mange gode innspill og råd.
Re: Honda 1100F soter pluggene
Ser dessverre ut til at jeg må ta av toppen og slipe ventiler for å få denne motoren til å gå som den skal. Det er en innsugsventil som henger. Kjørte en sylinderlaksje test på den i går. Det rare var at ventilen tettet etterpå. Virket nesten som det ble blåst bort noe dritt fra ventil stammen. Men gleden ble kortvarig. Hang seg opp igjen så fort jeg starta den. Det er nok bare å plukke av toppen eller selge veldig billig. :-)å Spørs om jeg ikke må til å skru.