Honda 1100F soter pluggene

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Glenn
Innlegg: 38
Registrert: 10 nov 2011, 21:05
Motorsykkelen din: Honda cb 1100F Baldor

Honda 1100F soter pluggene

Legg inn av Glenn »

Har et problem med at min gammle honda 1100F fra 1985 soter pluggene. Jeg har kjøpt den sånn (vil jeg tro). Alt tyder på at den får for rik blanding. Noen som har en enkel løsning på dette?
Det står i Denso plugger som jeg har satt inn i høst. Riktige plugger i følge boka. De gammle var da helt nedsota.
Luftfilter er nytt.
Alle fire pluggene blir sota, så det utelukker feil på en enkel forgasser.
Det virker som den går veldig surt når jeg ligger på 2000 omdr, og har lite kraft før jeg får blåst litt ut av den.

Håper noen spesilaister har noen erfaringer å dele

Glenn.

Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Sted: Ski

Re: Honda 1100F soter pluggene

Legg inn av Kwak »

Hei Glenn,
her er noen mulige årsaker:
1. Noen har satt inn større/for store dyser. Hvis du kjører med orginalt luftfilter og orginalt ( i alle fall ikke veldig åpent) eksosanlegg, så skal du også bruke standard dyser. Dette kan du sjekke ved å skru av det ene flottørhuset og så skru ut hoveddysa. På den står det ett nummer med små skrift. Større nummer betyr større dyse

2. Choke funksjonen. Sjekk at choken er helt av eller mulig å skru helt av.

Det finnes flere andre feilkilder, men siden alle pluggene soter ville jeg begynt med dette. Holder en knapp på at det sitter for store dyser i
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

Brukeravatar
Glenn
Innlegg: 38
Registrert: 10 nov 2011, 21:05
Motorsykkelen din: Honda cb 1100F Baldor

Re: Honda 1100F soter pluggene

Legg inn av Glenn »

Choken har jeg sjekka, og den går helt tilbake.
Tror det er originalt filter. Det er kun en eksospotte på denne.

Skal kjøpe NGK plugger til den i morgen, og teste litt.
Den fungerer greit hvis den ikke får for mange kaldstarter etter hverandre. Eller at min sønn kjører frem og tilbake på veien en stund, da soter den også.
Det høres sannsynlig ut at det er store dyser i den. Jeg er redd de ikke blir bytta så lenge jeg har sykkelen. Har litt planer om en annen type sykkel etterhvert.

Takk for svar.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Honda 1100F soter pluggene

Legg inn av pelsen »

ut fra beskrivelsen høres det ut som store tomgangsdyser eller feiljusterte lufteskruer.
Eller kanskje nålene er et hakk eller to for høyt...
At det er skrudd på lufteskruer eller flyttet nåler er mest sannsynlig. For å bytte dyser må man jo kjøpe nye, samt vite litt om hvilke man skal kjøpe, så det er mindre sannsynlig at noen har gjort.
Lufteskruene skal stå ca 1,5 eller 1,75 omdreining ut, det er enkelt å sjekke.
For å sjekke om gasserne er riktig dyset må en av de demonteres og dysene sjekkes mot boka.

Brukeravatar
Glenn
Innlegg: 38
Registrert: 10 nov 2011, 21:05
Motorsykkelen din: Honda cb 1100F Baldor

Re: Honda 1100F soter pluggene

Legg inn av Glenn »

Når du sier lufteskruene, mener du da det som repboka kaller pilot skrue? Sitter under forgasseren. Ser på en tegningene i Clymer sin rephåndbok, og det ser ikke ut til at det er noen justering på nålene.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Honda 1100F soter pluggene

Legg inn av pelsen »

Glenn skrev:Når du sier lufteskruene, mener du da det som repboka kaller pilot skrue? Sitter under forgasseren. Ser på en tegningene i Clymer sin rephåndbok, og det ser ikke ut til at det er noen justering på nålene.
pilotskruen er samme som lufteskrue.
det pleier å være 3 - 5 hakk i nåla for å kunne justere den litt opp eller ned.
men det her er bare generelt om forgassere, jeg har aldri hatt eller skrudd på Honda

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Sted: I svingen, ellers i Drammen

Re: Honda 1100F soter pluggene

Legg inn av Rottenikken »

Siden du aldri har hatt Honda, Pelsen, hva i all verden har du da hatt.
Egenproduserte og KTM ser jeg da bort fra.
Veien er viktigere enn målet.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Honda 1100F soter pluggene

Legg inn av pelsen »

Rottenikken skrev:Siden du aldri har hatt Honda, Pelsen, hva i all verden har du da hatt.
Egenproduserte og KTM ser jeg da bort fra.
hehe lista med sykler står i cyclografitråden.
men det er den gamle 62 Bonnevillen som gjelder for tiden, den er snart ferdig til oppstart etter et par-tre år i deler :D

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Sted: I svingen, ellers i Drammen

Re: Honda 1100F soter pluggene

Legg inn av Rottenikken »

Da ser jeg fram til å se den :thumleft
Veien er viktigere enn målet.

Brukeravatar
500DOHC
Innlegg: 76
Registrert: 27 nov 2011, 14:16
Motorsykkelen din: '77 Yamaha XS500 '78 Yamaha XS650

Re: Honda 1100F soter pluggene

Legg inn av 500DOHC »

Glenn skrev:Choken har jeg sjekka, og den går helt tilbake.

Den fungerer greit hvis den ikke får for mange kaldstarter etter hverandre. Eller at min sønn kjører frem og tilbake på veien en stund, da soter den også.


Takk for svar.
Du er ved sakens kjerne her, disse greiene er ikke laget for å kaldstartes for å si det slik. Til og med relativt nye sykler sliter med dette, selv med innsprøytning.
Det beste du kan gjøre er nok å bruke NGK plugger og skifte de av og til. NGK's plugger er av en eller annen grunn mindre følsomme for "fukt" og begynner ikke å feiltenne o.l så lett som andre.
[album]3317[/album]

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Honda 1100F soter pluggene

Legg inn av ejs »

:thumleft
Du kan jo prøve varmere plugger.(NGK DR7ES)
De vil muligens holde seg rene.
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Glenn
Innlegg: 38
Registrert: 10 nov 2011, 21:05
Motorsykkelen din: Honda cb 1100F Baldor

Re: Honda 1100F soter pluggene

Legg inn av Glenn »

Har skifta til ngk dr8es-L.
Pilot skruene (lufteskruene) står ca 2 omdr ut. står vel at de skal være 1 3/4 i boka som et utgangspunkt for just.
Føler at den går litt surt på 2000 omdr.(På høyt gir). Kan en liten feiljustering av pilot skruene være nok til å forårsake det?
Er frista til å plukke ut forgasserne for å se hvilke dyser som står i, selv om det sikkert er lite trolig at noen har skifta de på en sånn gammel sykkel.

mekkern
Innlegg: 7668
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Honda 1100F soter pluggene

Legg inn av mekkern »

ville nok ha tatt en synkronisering av forgasserne....
men sykklen har da aldri vært tenkt å kjøres som en diesel heller..drepen for slike motorer er jo høyt gear og lavt turtall.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1607
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Honda 1100F soter pluggene

Legg inn av Kjellrf »

Gamle CB900/1100F er kjent for å sote litt (og bruke endel bensin). Dessuten liker de ikke pen kjøring, de må gasses!!!
Hvis du kjører på 2000rpm jevnlig, ber du om bråk. Motoren trives best mellom 5-7000 rpm. Og flere starter uten å kjøre motoren varm, er drepen for enhver tennplugg. Choke skal av etter få sekunder, hold den heller på gassen hvis nødvendig. Choke er bare starthjelp.

Ang. plugger, ikke bruk R-plugger. De dør fortere enn de uten. Og gå ned til 7'er plugg (blir vel D7EA, husker jeg rett).

Ang. synkronisering av gassere, for å sjekke behovet, start motoren (kald) og kjenn om svanehalsene blir like fort varme.
Blir de det, er synkroniseringen ganske ok.

Coilene blei også dårlige med åra. Sjekk også om du har brudd i plugghettene (skal være ca 5k ohm i hver hette).
Mål mellom plugghettene på syl 1-4 og mellom 2-3. Skal være 20-30 k ohm.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Sprint
Innlegg: 566
Registrert: 10 sep 2010, 16:23
Motorsykkelen din: Triumph-Sprint-95
Sted: Karmøy

Re: Honda 1100F soter pluggene

Legg inn av Sprint »

Har gjort det som Kjellrf foreslår og gått ned til D7Ea plugg pga soting.Det ble løsningen for meg :thumleft
For livets glade gutter går solen aldri ned.

Svar