Flekker på sykkel under vinterlagring *Løst*

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
lasse_hansen
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020

Flekker på sykkel under vinterlagring *Løst*

Legg inn av lasse_hansen »

Hei sann.

Jeg har som mange vet, en Yamaha TDM 900, som jeg hentet på vinterlagring om Ondagen denne uka.. Når jeg hentet den så la jeg merke til noen svarte flekker på blant annet eksosanlegg, og selve kåpa bakpå sykkelen, men regnet med at jeg klarte å vaske vekk dette. Så jeg kjørte den hjem i garasjen, pga det var ganske kaldt og blåste.. Og idag tenkte jeg å ta den ut for å vaske den.
Og oppdaget fort at disse flekkene ikke var noe olje ifra eksos eller kjedesmører, virker mere som lakk som har blitt sølet på med evt en sprayboks. Noen av flekkene på eksosanlegget fikk jeg vekk, med svamp og superavfetting, og masse sknubbing.. Men er forsatt endel flekker igjen. Mens jeg vasket sykkelen, oppdaget jeg flere flekker, blant annet en god del svarte flekker oppå toppen av dekselet som sitter bak, der er det veldig mange, umulig å få vekk.. Setet har flere flekker, Det er flekker på svingarmen, på feste til kofferten som skal være på siden. På ramma på selve sykkelen. ja sykkelen blir rett og slett ikke ren, så nå er jeg ikke i godt humør..
Er kun flekker på venste side (når man sitter på sykkelen) Ser ut som om man står på avstand og lakkerer, og om man søler litt da, så blir det svarte flekker...
Prøvde å ringe de som hadde den på vinterlagring, men de var stengt i helga..

Noen som vet hva jeg skal gjøre?
Jeg har alltid stelt godt med sykkelen, og vasket den dagen føre jeg leverte den inn, og da var det INGEN flekker på den, det vet jeg. For de er ganske så synlige og stygge de flekkene.. Sykkelen har alltid vært strøken, helt til jeg hentet den på vinterlagring. Kommer aldri til å sette den inn der igjen for å si det sånn. Men de bør ordne opp i det de har gjort!
Så hvilke rettigheter har jeg egentlig om de skulle bli vriene og påstå at de har vært der? Noe de IKKE har.

Kjenner jeg er litt irritert nå ja :evil

Men god helg for det folkens! Selv om jeg ikke kommer til å få sovet om nettene nå føre helga kommer
Sist redigert av lasse_hansen den 01 apr 2012, 13:42, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Re: Flekker på sykkel under vinterlagring

Legg inn av AJ »

Uffda...
Høres unektelig ut som at noen har spraylakket et eller annet i nærheten av sykker'n din i løpet av vinter'n.
Var da ikke antydning til sånn flekker som du beskriver da jeg kikket på TDM'en din i fjor...

Brukeravatar
lasse_hansen

nei, nettopp.. Og jeg er 200% sikker på at de ikke var der når jeg leverte den inn... Flekkene bakpå kåpa er værst, men har også funnet noen få flekker både på setet, svingarm, ramme på sykkel osv.

Løper ut å tar et bilde av de på dekselet bak nå jeg, der hvor de er værst. Så kan du se?

De bør jo få fikset oppi dette synes jeg, selv om de flekkene på ramma, svingarm, setet ikke er så ille, så har de ikke vært der før, og bør derfor fikses oppi mener nå jeg... Hva mener dere?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Kjenner ikke stedet hvor du har vinterlagret sykker'n, men det vil ikke overraske meg mye om eieren/innehaveren lar kunder som har syklene sine der få lov til å drive vintermekking uten å sjekke hva som faktisk gjøres i lokalene...
Og har det foregått f.eks. lakkering der inne uten at andre sykler er blitt skjerma på noen måte, så er er jo det veldig betenkelig, synes jeg... :sk?

Brukeravatar
lasse_hansen

bilde kommer om 2sek. legger de inn på pc nå :prf

Brukeravatar
lasse_hansen

Sånn.

Ser mye værre ut i virkeligheten.. og bildene på ramma og setet fikk jeg ikke tatt bilde av.. Blir ikke synelig på bilde, men man ser de ellers.. Ikke noe pent..
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
lasse_hansen

Veldig skuffende og finne slikt på sykkelen etter å ha satt den vekk på vinterlagring altså.. :sorry
Men hva kan jeg gjøre med det om de nekter for at det har skjedd hos dem?
Har en kompis som så det også, når han kjørte meg ned til dem for å hente sykkelen..

Som sagt, flekkene på setet og ramma er minimale, men man ser de om man vil.. Og de har ikke vært der før.. Så jeg mener dette er noe dem bør fikse... Hva mener folket her?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Er det Scottoiler som er montert på svingen? Ser sånn ut...

Kan det kanskje være olje fra påføringsdysa som har kommet på avveie, tro? :scratch
Lufter tanken, selv om det er mørke flekker flere steder på sykker'n...
Hadde det bare vært rundt svingarmen og område i nærheten, så... kanskje.

Brukeravatar
lasse_hansen

Det var noe jeg trudde, men det er flekker der hvor den umulig kan ha sprutet.. Og den var helt strøken når jeg leverte den der nede. Og man kjenner en slik forhøyning på flekkene, altså noe likt lakk..
Og olja fra den hadde jeg klart å vaske vekk. Men jeg spraya på superavfetting, lot det stå i 15min, sknubba over med svamp, som en idiot, fikk ikke bort EN ENESTE FLEKK.. hehe :evil
og rett over scottoileren er det ikke noe, det er kun på oversiden av dekselet bak der.. Ikke noe på undersiden, der det helst skulle vært om det hadde vært den..

På eksosanlegget, er det heller ikke noen flekker på siden inn mot bakhjulet, men derimot på yttersiden av potta.. og heller ikke noe helt bakerst på dekselet, men kun fremsiden som bilde viser. Bak den der pasasjeren holder seg fast er det ingenting,kun foran...

Brukeravatar
lasse_hansen

Om forhandleren slår seg HELT vrang, er det noe jeg kan fjerne dette med selv? Uten å skade lakken? Kan jeg evt bruke litt pent med lakkrens på plastkåpene? Evt litt sterk polish?

Og på ramma, som er svart matt på en måte, hva kan jeg bruke der? Flekkene på potta skal jeg alltids klare å fjerne med autosol eller noe..

Trenger tips.. :thumleft
Og igjen, om jeg høres litt sinna ut i denne tråden, så er jeg ikke sinna på noen av dere mine venner :D
Men på de som har gjort dette! :twisted

Godtvoksen

Legg inn av Godtvoksen »

Det er litt sent å være etterpåklok, men dette viser at det kan være lurt å ta bilder av sykkelen før en leverer den inn på vinterlagring. Nå kan det jo hende at de innrømmer fadesen, så vi får vel vente til de åpner igjen.. :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Virker som at noe har skjedd der sykker'n har vært vinterkagret, ja.
Ville helt klart tatt opp dette med de du vinterlagret sykker'n hos oss. Så får du høre hva de sier. Vil vel ikke bli direkte overrasket om de sier at... "nei, har ikke skjedd noe med sykker'n din mens den har vært parkert her, nei..." :dontknow

*mas

:mk

Og da er det vel ikke bare, bare å gå videre med saken, kanskje...?
Dessverre, må jeg bare få lov til å legge til.

Brukeravatar
lasse_hansen

Skjønner dette.. Men godt jeg hadde med meg en kompis også, som så flekkene når jeg henta sykkelen.. Selv om det sikkert hjelper lite..

Hvordan kan jeg evt fjerne disse selv? Om det skulle være alternativet.. Uten å skade nåværende lakk. Det er snakk om flekkene på plastkåpe, og på ramma

Finnes det f.eks noe plast polish man kan bruke som kan fjerne dette uten skade?
Og evt vanlig bil polish på ramma? Lakkrens? Tips mottas med STOR takk

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

lasse_hansen skrev:Om forhandleren slår seg HELT vrang, er det noe jeg kan fjerne dette med selv? Uten å skade lakken? Kan jeg evt bruke litt pent med lakkrens på plastkåpene? Evt litt sterk polish?

Og på ramma, som er svart matt på en måte, hva kan jeg bruke der? Flekkene på potta skal jeg alltids klare å fjerne med autosol eller noe..

Trenger tips.. :thumleft
Og igjen, om jeg høres litt sinna ut i denne tråden, så er jeg ikke sinna på noen av dere mine venner :D
Men på de som har gjort dette! :twisted
Å bruke "sterk polish", Autosol eller lignende på ramma vil jeg være forsiktig med siden lakken her fort kan bli misfarget (slipt vekk...) og da blir ikke ramma akkurat seende veldig pen ut, dessverre...
Tror heller jeg ville prøve ytterst forsiktig med et skarp knivblad eller aller helst et skarp plastblad av typen man bruker for å fjerne dekaler med.
Har noe sånt liggende som jeg kjøpte på eBay for en tid tilbake. Dette i kombo med forsiktig bruk av varmepistol kan kanskje være en god løsning for å få vekk flekkene på TDM'en din.

gbruaset
Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS

Legg inn av gbruaset »

Jeg ville dratt tilbake og konfrontert de. Flere ganger når jeg har hentet sykkelen fra vinterlagring, har jg oppdaget "småting". en gang var håndtakene på sykkelen blitt stygge, etter at de hadde brukt transporttau, og laget stygge merker i gummien på håndtakene. når jeg hentet den i år, var et feste til ekstralyktene brukket i to...De får nok litt hardhendt behandling under transporten... :sorry

Brukeravatar
Snikkeren
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015

Legg inn av Snikkeren »

Det der så ikke bra ut nei. Hvis de setter seg helt på bakbeina så får du ta kontakt med TV2 hjelper deg eller noe sånt.

Men det kan jo være at de ordner opp uten protester. Dårlig rykte sprer seg fort vet du, og det er de jo ikke tjent med.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
lasse_hansen

Skal ta meg en tur til dem til mandag, hvis jeg ikke har fått svar på den sinna mailen min til de.. hehe.
Nå skal jeg og dama, og flekken (tdmèn) ta oss en tur til sverige. Brått fikk tdmèn nytt kallenavn gitt. hehe.

Tenkte å bruke autoslo på eksosen om jeg må fikse det selv. Men plasten og ramma trur jeg det blir værre med.. hmm

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

hmf... :-k bad case!

Noen må vite noe her...

Brukeravatar
lasse_hansen

Da var jeg hjemme etter en lang mc tur, harry handle tur i sverige blant annet..
Aj: Gjorde som du snakket om istad, tok en litt sånn spiss plastikting, og skrapet pent på ramma på sykkelen istad, og da forsvant flekkene ganske lett egentlig.. Men hvordan bør jeg gjøre det med flekkene som er på selve plastkåpe, som vist på bilde under...

Er det ikke litt drastiskt å bruke plast skrape der? Kan jeg evt bruke en litt mild polish? Slik man bruker på fangere på biler, osv?
Hvis jeg prøver litt pent med sånn polish, akkurat på flekkene.. Eller prøve pent med lakkrens på flekkene.. Kan det fungere? Nå snakker jeg altså om flekkene på plastkåpa..
Flekkene på ramma har jeg fått vekk, det samme med flekkene på setet. Eksospotta tenkte jeg å polere med autosol i morra, så de forsvinner da tenker jeg..
Da sitter jeg kun igjen med flekkene på plastkåpa..

Håper på svar fra noen som vet, vil jo ikke skade lakken på plastkåpa heller... :scratch Men polish bør vel funke vel, hvis jeg tar det pent, med en mild polish, og ikke gnir for hardt?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Svolp
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell

Legg inn av Svolp »

Hvis dem ikke står til ansvar er det ingen problem og rubbe det vekk, evt klarer kanskje clay og ta det...
Ta en tur innom http://www.detailersclub.no for tips og triks, er også en egen "Jobb ønskes utført" seksjon med enormt mange dyktige detailers med meget gode priser som tar på seg slike jobber.

Kenneth
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
lasse_hansen

jeg har både en mild lakkrens, polish, og rubbing stående her. Som jeg blant annet har brukt på bilfangeren uten problem. Kan jeg evt prøve en av de? Evt hvilken anbefalles da?? Tenkte å fjerne de selv i morra da, om jeg kan bruke noe av det, og hvis det går vekk.. Men har tatt endel bilder, så skal forsatt snakke med de som hadde den inne til vinterlagring uansett..

Svolp: Takk for tipset, men tenkte evt å prøve selv. Med lakkrens, polish eller noe rubbing greier.. men kan jeg bruke noe av det på plastkåpa? Evt Hva er clay?

Brukeravatar
Svolp
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell

Legg inn av Svolp »

Clay er leire som du bruker for og fjerne piggdekkstøv, rusk og rask som sitter godt fast.
Gjerne lakk blir for hardt men kanskje verdt forsøket i stedet for og begynne med rubbinga med en gang?

Her kan du lese litt om clay:

http://www.scandicshine.no/index.php?ro ... uct_id=175

PS: Etter clay så er det viktig med en god korrigering da det etterlater en del riper i klarlakken

Kenneth
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
lasse_hansen

Trur jeg satser på polish, lakkrens, eller rubbing først jeg.. Bare finne ut hva som lønner seg å bruke på lakkede plastdeksel..
Men takk for tipset Svolp, skal sjekke det ut nærmere og det andre ikke fungerer..

Brukeravatar
lasse_hansen

Kan jeg evt bruke denne for å prøve å ta vekk lakkflekkene på plastkåpa?

Avlägsnar beläggningar som fastnat, oxidering, lätta skråmor och borstmärken utan att ge slipskador.

Den slipkornsfria lackrengöraren som inte ger kemisk lukt.

http://meguiars.nordicshops.com/PICTURE ... ingrda.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

Whitespirit på klut pleier jo å ta asfaltflekker enkelt... og har brukt det på bil uten at det er for sterkt (diverse polering inneholder jo som regel noen prosent whitespirit) - men om det blir for sterkt for plasten på en MC eller for svakt for lakk-dråper som sannsynligvis har herdet vites ikke...

Uansett angrer jeg ikke på at jeg lagrer sykkelen hjemme når jeg leser slike historier. Ja, den har det kaldt noen mnd, men slipper ihvertfall å bekymre meg om at andre skader den. De står jo som regel rimelig tett også, så det er fort gjort med noen riper når sykler innimellom skal lirkes forbi diverse andre. (I forhold til tyveri og brann tar jo heller ikke de som vinterlagrer noe ansvar, det går evt på din egen forsikring.)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Svar