Det er flere ting som er blitt endret i år sånn sett, og da kan det bli endringer for de førerne som kjørte i fjor også. De nye har kanskje en bedre sjanse til å hevde seg
Tror jeg blir med på å finne meg en fører jeg også, må bare gå gjennom listen av førerne først...
Gleder meg til årets sesong
Her er årets nye regler:
Sports bestemmelser:
Det bestemt at førere med kontrakt i MotoGP, også kan teste maskinene ved bruk av tildelingen av 240 forskjellige dekkene til fabrikantens produsent. Tidligere var det kun testførere som hadde mulighet til å gjøre dette. For å gi de andre førerne en hederlig sjanse, får de også teste maskinene sine med 120 dekk per fører.
De ble også enige om at førere som ikke kvalifiserte seg gjennom sin beste tid, fikk en mulighet å bli kvalifisert gjennom å bli sammenlignet 107 % med den beste føreren i ”varm up”. Dette kommer i tilegg til regelen som bare vurderer fri praksis sesjonen.
Forskriftene som gjelder for MotoGP klasse førerne som starter på pit lane med en motor test, skal starte testen 10 sekunder etter lyset blir grønt ved pit lane utkjøringen.
I alle klassene kan førerne starte motorene i boksene sine. Førerne får også lov til å ha dekkvarmerne på hjulene, helt til det er igjen ett minutt. Uansett så må generatorene flyttes når det er tre minutter igjen.
Teknisk reglement:
Fra og med neste sesong vil det i alle klasser, komme på et pulserende rødt lys når det er muligheter for regn.
Minimums vekt for 1000cc maskiner i MotoGP klassen vil øke fra dagens vekt på 153 kilo til 157 kilonerste år, som igjen vil øke til 160 kilo i 2013.
Tilatt dekkdimensjon i Moto3 klassen vil kun bli 2.50″ x 17″ foran og 3.50″ x 17″ bak.
Det er flere små detaljer som også er blitt gjennomført, godkjent av teknisk direktør.