Varsel om kontroll?
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: Varsel om kontroll?
Ja, det er greit nok det. Men de må ta i betraktning at selv de med kun grunnleggende ferdigheter skal kunne ferdes trygt i traffikken, og har på det grunnlaget fastsatt "fasiten".
Og mener du at det er tryggere å foreta en forbikjøring hvor man gjerne bruker dobbelt så lang strekning på å komme seg forbi, enn å gi på litt ekstra for å komme seg kjapt forbi?
Og mener du at det er tryggere å foreta en forbikjøring hvor man gjerne bruker dobbelt så lang strekning på å komme seg forbi, enn å gi på litt ekstra for å komme seg kjapt forbi?
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
Re: Varsel om kontroll?
Dette blir flisespikkeri. Spørsmålet blir: Hvordan definerer vi en felle forståelse av hva som er uansvarlig fart?Snikkeren skrev:Ja, det er greit nok det. Men de må ta i betraktning at selv de med kun grunnleggende ferdigheter skal kunne ferdes trygt i traffikken, og har på det grunnlaget fastsatt "fasiten".
Og mener du at det er tryggere å foreta en forbikjøring hvor man gjerne bruker dobbelt så lang strekning på å komme seg forbi, enn å gi på litt ekstra for å komme seg kjapt forbi?
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Varsel om kontroll?
Tja, si det, det e ikke så enkelt. I tett trafikk med saktegående kø på motorvei kan det være rimelig ekstremt og følge fartsgrensa, samtidig som det ikke trenger å være ekstremt å kjøre i 150 på en vei med 70 km/t grense hvis man e alene på veien.Godtvoksen skrev:Vel arbeidsgruppen som har definert dette som ekstremadferd er:jhn skrev:Jammen GV, hva som av myndighetene regnes som ekstremt og hva som virkelig e ekstremt stemmer jo ikke alltid overens, du ser det, gjør du ikke?
Gunnar Rydland – Statens vegvesen
Lars-Inge Haslie – Statens vegvesen
Morten Hansen – Norsk Motorcykkel Union
Hvordan vil du definere ekstremadferd når det gjelder fart?
På flere veier e jo grensa satt ned fra 80 til 70, betyr det at ekstrem fart også e nedsatt med 10 km/t? Eller når man passerer grensa fra Sverige til Norge og fartsgrensa reduseres men veien fremdeles har samme kvalitet?
Den arbeidsgruppa e vel programforpliktet til å si det som veitrafikkloven sier, uavhengig av hva de måtte mene personlig. Æ tvile meget sterkt på at de gutta i NMCU mener 116 km/t langs landeveien e ekstremadferd
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: Varsel om kontroll?
Det er jo det som blir problemet. Det går ikke. Alt kommer an på veldig mange varierende faktorer. F.eks. kan du kjøre samme strekning som meg, og jeg kan mene at det er forsvarlig å kjøre vesentlig fortere enn hva du vurderer på samme strekning.Godtvoksen skrev:Dette blir flisespikkeri. Spørsmålet blir: Hvordan definerer vi en felle forståelse av hva som er uansvarlig fart?Snikkeren skrev:Ja, det er greit nok det. Men de må ta i betraktning at selv de med kun grunnleggende ferdigheter skal kunne ferdes trygt i traffikken, og har på det grunnlaget fastsatt "fasiten".
Og mener du at det er tryggere å foreta en forbikjøring hvor man gjerne bruker dobbelt så lang strekning på å komme seg forbi, enn å gi på litt ekstra for å komme seg kjapt forbi?
Det vil ikke si at enten du eller jeg har rett. Det kan like godt være at du har rett i forhold til dine ferdigheter, og jeg har rett i forhold til mine ferdigheter. Kjøretøy spiller også en rolle i dette.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
Re: Varsel om kontroll?
Begge har jo rett her.... En som har 30 års erfaring med banekjøring kjører jo vesentlig tryggere enn en med 2 år i salen etter fylte 50 når de kjører på egne grenser..... Dette må jo være en selvfølge. Fartsgrensene settes ut fra hva som er relativt sikker grense for de dårligste sjåførene.....Snikkeren skrev:Det er jo det som blir problemet. Det går ikke. Alt kommer an på veldig mange varierende faktorer. F.eks. kan du kjøre samme strekning som meg, og jeg kan mene at det er forsvarlig å kjøre vesentlig fortere enn hva du vurderer på samme strekning.Godtvoksen skrev:Dette blir flisespikkeri. Spørsmålet blir: Hvordan definerer vi en felle forståelse av hva som er uansvarlig fart?Snikkeren skrev:Ja, det er greit nok det. Men de må ta i betraktning at selv de med kun grunnleggende ferdigheter skal kunne ferdes trygt i traffikken, og har på det grunnlaget fastsatt "fasiten".
Og mener du at det er tryggere å foreta en forbikjøring hvor man gjerne bruker dobbelt så lang strekning på å komme seg forbi, enn å gi på litt ekstra for å komme seg kjapt forbi?
Det vil ikke si at enten du eller jeg har rett. Det kan like godt være at du har rett i forhold til dine ferdigheter, og jeg har rett i forhold til mine ferdigheter. Kjøretøy spiller også en rolle i dette.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Varsel om kontroll?
Uforsvarlig fart er fart som er så høy at du ikke behersker kjøretøyet, veiforholdene og situasjonene du kommer opp i.
Og ekstrem fart er enda høyere enn uforsvarlig.
Snikkeren; jeg er ikke enig med deg i at det er tryggere å kjøre fort på sykkel enn med bil.
Hvis jeg noen gang skulle kollidere, vil jeg foretrekke å gjøre det med Volvoen fremfor sykkelen.
Og ekstrem fart er enda høyere enn uforsvarlig.
Snikkeren; jeg er ikke enig med deg i at det er tryggere å kjøre fort på sykkel enn med bil.
Hvis jeg noen gang skulle kollidere, vil jeg foretrekke å gjøre det med Volvoen fremfor sykkelen.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: Varsel om kontroll?
Ja, selve kollisjonen er tryggere i bil. Men man har bedre marginer for å unngå kollisjonen på mc.
Ta en venstresving for eksempel. På mc kan man legge seg ut mot høyre, og på den måten gjerne få 20-30-40 meter lenger sikt enn man kan med bil. Da er det lettere å se eventuelle hindringer tidsnok.
Ta en venstresving for eksempel. På mc kan man legge seg ut mot høyre, og på den måten gjerne få 20-30-40 meter lenger sikt enn man kan med bil. Da er det lettere å se eventuelle hindringer tidsnok.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
Re: Varsel om kontroll?
Kjøre og kollidere er to ganske forskjellige ting, er det ikke?Jompa skrev:Uforsvarlig fart er fart som er så høy at du ikke behersker kjøretøyet, veiforholdene og situasjonene du kommer opp i.
Og ekstrem fart er enda høyere enn uforsvarlig.
Snikkeren; jeg er ikke enig med deg i at det er tryggere å kjøre fort på sykkel enn med bil.
Hvis jeg noen gang skulle kollidere, vil jeg foretrekke å gjøre det med Volvoen fremfor sykkelen.
-
- Innlegg: 444
- Registrert: 27 okt 2010, 11:43
- Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
- Bosted: Vestsida
Re: Varsel om kontroll?
Duville skrev:Begge har jo rett her.... En som har 30 års erfaring med banekjøring kjører jo vesentlig tryggere enn en med 2 år i salen etter fylte 50 når de kjører på egne grenser..... Dette må jo være en selvfølge. Fartsgrensene settes ut fra hva som er relativt sikker grense for de dårligste sjåførene.....
Det som er litt synd er jo at en aldri aner hvem andre som er på vegen og som kommer rundt neste sving. Det ble gjort en undersøkelse for en stund siden, og der ble både menn og kvinner spurt om hvordan de anså sine egne kjøreferdigheter å være i forhold til gjennomsnittet,,,,, og tro det eller ei.....mannfolka sier seg best....akkurat som meg:)(ironi)

Men hvis vi alle er aktpågivende og varsomme, og klarer å stanse for en påregnlig hindring.....ja da blir det nok bra!
Hadde vært artig med en undersøkelse her på siden om hvordan vi rapporterer våre egne kjøreferdigheter jf år-erfaring, alder og type mc.....hmm noen som klarer å starte en slik undersøkelse her????
Sist redigert av Welshen den 02 apr 2012, 21:13, redigert 1 gang totalt.
I don`t care about little things.....
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Varsel om kontroll?
Så lenge man kjører e jo alt like trygt, det e jo når man plutselig ikke kjører lengere det blir farlig
Re: Varsel om kontroll?
1. Kan det også da være at vi begge to kan overvurdere våre egne ferdigheter?Snikkeren skrev:
Det er jo det som blir problemet. Det går ikke. Alt kommer an på veldig mange varierende faktorer. F.eks. kan du kjøre samme strekning som meg, og jeg kan mene at det er forsvarlig å kjøre vesentlig fortere enn hva du vurderer på samme strekning.
Det vil ikke si at enten du eller jeg har rett. Det kan like godt være at du har rett i forhold til dine ferdigheter, og jeg har rett i forhold til mine ferdigheter. Kjøretøy spiller også en rolle i dette.
2. Og hvis en ikke kan komme til en felles forståelse av hva som er ekstremadferd når det gjelder fart, så er vel en diskusjon og debatt helt bortkastet?
Re: Varsel om kontroll?
Har du rett i, men en med 30 års erfaring har jo ganske mye større muligheter for å komme unna galningen som kommer rundt svingen enn en på 50 med nykjøpt 1200 mc - ikke fordi det er den beste sykkelen men fordi han har råd til den.... Nå er det jo relativt stor forskjell på 50 åringer også...jhn skrev:Så lenge man kjører e jo alt like trygt, det e jo når man plutselig ikke kjører lengere det blir farlig
Re: Varsel om kontroll?
Dette blir jo svært lite presist, og absolutt ikke målbart og kan følgelig ikke brukes til noe som helst...Jompa skrev:Uforsvarlig fart er fart som er så høy at du ikke behersker kjøretøyet, veiforholdene og situasjonene du kommer opp i.
Og ekstrem fart er enda høyere enn uforsvarlig.

- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: Varsel om kontroll?
@Godtvoksen: Selvfølgelig kan det være vi feilberegner vår egen ferdighet. Det er jo gjerne derfor en del av ulykkene skjer. Men jeg liker å tro at jeg ikke gjør det til det motsatte er bevist.
Diskusjonen jeg gikk inn i var jo om det var så svart på hvitt som du mente, ikke om hva som faktisk er forsvarlig fart. Det har jeg ikke forutsetninger til å kunne fastslå, da det er forskjellige variabler for forskjellige førere og plasser.

Diskusjonen jeg gikk inn i var jo om det var så svart på hvitt som du mente, ikke om hva som faktisk er forsvarlig fart. Det har jeg ikke forutsetninger til å kunne fastslå, da det er forskjellige variabler for forskjellige førere og plasser.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: Varsel om kontroll?
Jeg synes no definisjonen til Jompa var spot on jeg.Godtvoksen skrev:Dette blir jo svært lite presist, og absolutt ikke målbart og kan følgelig ikke brukes til noe som helst...Jompa skrev:Uforsvarlig fart er fart som er så høy at du ikke behersker kjøretøyet, veiforholdene og situasjonene du kommer opp i.
Og ekstrem fart er enda høyere enn uforsvarlig.

http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985