Varsel om kontroll?
- Snikkeren
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Re: Varsel om kontroll?
Ja, det er greit nok det. Men de må ta i betraktning at selv de med kun grunnleggende ferdigheter skal kunne ferdes trygt i traffikken, og har på det grunnlaget fastsatt "fasiten".
Og mener du at det er tryggere å foreta en forbikjøring hvor man gjerne bruker dobbelt så lang strekning på å komme seg forbi, enn å gi på litt ekstra for å komme seg kjapt forbi?
Og mener du at det er tryggere å foreta en forbikjøring hvor man gjerne bruker dobbelt så lang strekning på å komme seg forbi, enn å gi på litt ekstra for å komme seg kjapt forbi?
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
Dette blir flisespikkeri. Spørsmålet blir: Hvordan definerer vi en felle forståelse av hva som er uansvarlig fart?Snikkeren skrev:Ja, det er greit nok det. Men de må ta i betraktning at selv de med kun grunnleggende ferdigheter skal kunne ferdes trygt i traffikken, og har på det grunnlaget fastsatt "fasiten".
- jhn
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Tja, si det, det e ikke så enkelt. I tett trafikk med saktegående kø på motorvei kan det være rimelig ekstremt og følge fartsgrensa, samtidig som det ikke trenger å være ekstremt å kjøre i 150 på en vei med 70 km/t grense hvis man e alene på veien.Godtvoksen skrev:Vel arbeidsgruppen som har definert dette som ekstremadferd er:jhn skrev:Jammen GV, hva som av myndighetene regnes som ekstremt og hva som virkelig e ekstremt stemmer jo ikke alltid overens, du ser det, gjør du ikke?
Gunnar Rydland – Statens vegvesen
Lars-Inge Haslie – Statens vegvesen
Morten Hansen – Norsk Motorcykkel Union
Hvordan vil du definere ekstremadferd når det gjelder fart?
På flere veier e jo grensa satt ned fra 80 til 70, betyr det at ekstrem fart også e nedsatt med 10 km/t? Eller når man passerer grensa fra Sverige til Norge og fartsgrensa reduseres men veien fremdeles har samme kvalitet?
Den arbeidsgruppa e vel programforpliktet til å si det som veitrafikkloven sier, uavhengig av hva de måtte mene personlig. Æ tvile meget sterkt på at de gutta i NMCU mener 116 km/t langs landeveien e ekstremadferd
- Snikkeren
Det er jo det som blir problemet. Det går ikke. Alt kommer an på veldig mange varierende faktorer. F.eks. kan du kjøre samme strekning som meg, og jeg kan mene at det er forsvarlig å kjøre vesentlig fortere enn hva du vurderer på samme strekning.Godtvoksen skrev:Dette blir flisespikkeri. Spørsmålet blir: Hvordan definerer vi en felle forståelse av hva som er uansvarlig fart?Snikkeren skrev:Ja, det er greit nok det. Men de må ta i betraktning at selv de med kun grunnleggende ferdigheter skal kunne ferdes trygt i traffikken, og har på det grunnlaget fastsatt "fasiten".
Det vil ikke si at enten du eller jeg har rett. Det kan like godt være at du har rett i forhold til dine ferdigheter, og jeg har rett i forhold til mine ferdigheter. Kjøretøy spiller også en rolle i dette.
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
Begge har jo rett her.... En som har 30 års erfaring med banekjøring kjører jo vesentlig tryggere enn en med 2 år i salen etter fylte 50 når de kjører på egne grenser..... Dette må jo være en selvfølge. Fartsgrensene settes ut fra hva som er relativt sikker grense for de dårligste sjåførene.....Snikkeren skrev:Det er jo det som blir problemet. Det går ikke. Alt kommer an på veldig mange varierende faktorer. F.eks. kan du kjøre samme strekning som meg, og jeg kan mene at det er forsvarlig å kjøre vesentlig fortere enn hva du vurderer på samme strekning.Godtvoksen skrev:Dette blir flisespikkeri. Spørsmålet blir: Hvordan definerer vi en felle forståelse av hva som er uansvarlig fart?Snikkeren skrev:Ja, det er greit nok det. Men de må ta i betraktning at selv de med kun grunnleggende ferdigheter skal kunne ferdes trygt i traffikken, og har på det grunnlaget fastsatt "fasiten".
Det vil ikke si at enten du eller jeg har rett. Det kan like godt være at du har rett i forhold til dine ferdigheter, og jeg har rett i forhold til mine ferdigheter. Kjøretøy spiller også en rolle i dette.
- Jompa
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Uforsvarlig fart er fart som er så høy at du ikke behersker kjøretøyet, veiforholdene og situasjonene du kommer opp i.
Og ekstrem fart er enda høyere enn uforsvarlig.
Snikkeren; jeg er ikke enig med deg i at det er tryggere å kjøre fort på sykkel enn med bil.
Hvis jeg noen gang skulle kollidere, vil jeg foretrekke å gjøre det med Volvoen fremfor sykkelen.
Snikkeren; jeg er ikke enig med deg i at det er tryggere å kjøre fort på sykkel enn med bil.
Hvis jeg noen gang skulle kollidere, vil jeg foretrekke å gjøre det med Volvoen fremfor sykkelen.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Snikkeren
Ja, selve kollisjonen er tryggere i bil. Men man har bedre marginer for å unngå kollisjonen på mc.
Ta en venstresving for eksempel. På mc kan man legge seg ut mot høyre, og på den måten gjerne få 20-30-40 meter lenger sikt enn man kan med bil. Da er det lettere å se eventuelle hindringer tidsnok.
Ta en venstresving for eksempel. På mc kan man legge seg ut mot høyre, og på den måten gjerne få 20-30-40 meter lenger sikt enn man kan med bil. Da er det lettere å se eventuelle hindringer tidsnok.
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
Kjøre og kollidere er to ganske forskjellige ting, er det ikke?Jompa skrev:Uforsvarlig fart er fart som er så høy at du ikke behersker kjøretøyet, veiforholdene og situasjonene du kommer opp i.
-
- Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
Duville skrev:Begge har jo rett her.... En som har 30 års erfaring med banekjøring kjører jo vesentlig tryggere enn en med 2 år i salen etter fylte 50 når de kjører på egne grenser..... Dette må jo være en selvfølge. Fartsgrensene settes ut fra hva som er relativt sikker grense for de dårligste sjåførene.....
Det som er litt synd er jo at en aldri aner hvem andre som er på vegen og som kommer rundt neste sving. Det ble gjort en undersøkelse for en stund siden, og der ble både menn og kvinner spurt om hvordan de anså sine egne kjøreferdigheter å være i forhold til gjennomsnittet,,,,, og tro det eller ei.....mannfolka sier seg best....akkurat som meg:)(ironi)

Men hvis vi alle er aktpågivende og varsomme, og klarer å stanse for en påregnlig hindring.....ja da blir det nok bra!
Hadde vært artig med en undersøkelse her på siden om hvordan vi rapporterer våre egne kjøreferdigheter jf år-erfaring, alder og type mc.....hmm noen som klarer å starte en slik undersøkelse her????
Sist redigert av Welshen den 02 apr 2012, 21:13, redigert 1 gang totalt.
I don`t care about little things.....
- jhn
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Så lenge man kjører e jo alt like trygt, det e jo når man plutselig ikke kjører lengere det blir farlig
1. Kan det også da være at vi begge to kan overvurdere våre egne ferdigheter?Snikkeren skrev:
Det er jo det som blir problemet. Det går ikke. Alt kommer an på veldig mange varierende faktorer. F.eks. kan du kjøre samme strekning som meg, og jeg kan mene at det er forsvarlig å kjøre vesentlig fortere enn hva du vurderer på samme strekning.
2. Og hvis en ikke kan komme til en felles forståelse av hva som er ekstremadferd når det gjelder fart, så er vel en diskusjon og debatt helt bortkastet?
Har du rett i, men en med 30 års erfaring har jo ganske mye større muligheter for å komme unna galningen som kommer rundt svingen enn en på 50 med nykjøpt 1200 mc - ikke fordi det er den beste sykkelen men fordi han har råd til den.... Nå er det jo relativt stor forskjell på 50 åringer også...jhn skrev:Så lenge man kjører e jo alt like trygt, det e jo når man plutselig ikke kjører lengere det blir farlig
Dette blir jo svært lite presist, og absolutt ikke målbart og kan følgelig ikke brukes til noe som helst...Jompa skrev:Uforsvarlig fart er fart som er så høy at du ikke behersker kjøretøyet, veiforholdene og situasjonene du kommer opp i.

- Snikkeren
@Godtvoksen: Selvfølgelig kan det være vi feilberegner vår egen ferdighet. Det er jo gjerne derfor en del av ulykkene skjer. Men jeg liker å tro at jeg ikke gjør det til det motsatte er bevist.
Diskusjonen jeg gikk inn i var jo om det var så svart på hvitt som du mente, ikke om hva som faktisk er forsvarlig fart. Det har jeg ikke forutsetninger til å kunne fastslå, da det er forskjellige variabler for forskjellige førere og plasser.

Diskusjonen jeg gikk inn i var jo om det var så svart på hvitt som du mente, ikke om hva som faktisk er forsvarlig fart. Det har jeg ikke forutsetninger til å kunne fastslå, da det er forskjellige variabler for forskjellige førere og plasser.
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- Snikkeren
Jeg synes no definisjonen til Jompa var spot on jeg.Godtvoksen skrev:Dette blir jo svært lite presist, og absolutt ikke målbart og kan følgelig ikke brukes til noe som helst...Jompa skrev:Uforsvarlig fart er fart som er så høy at du ikke behersker kjøretøyet, veiforholdene og situasjonene du kommer opp i.

Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985