SuperMorten skrev:Det meste av dette er jo bare byråkratisk pisspreik uten rot i virkeligheten. Fartsgrensen på 4 felts-motorveiene i dag er 100 km/t. For noen år tilbake var det 90. I Sverige er det 110, og enkelte steder 120. På autobahn i Tyskland var det enkelte steder i gamledager ingen grenser. Er ikke sikker på hvordan det er nå. Men deler av den autobahn jeg var på for et par år siden, var i mye dårligere forfatning enn den 4 felts motorveien jeg kjører på så og si daglig her i Norge..
Dersom man ser på ulykkesstatistikken er vi nede på like mange drepte nå som i 1955.. Men tror vel at det er en god del flere biler på veien... De fleste ulykker i dag, med dødlig utgang, er møteulykker, og ikke ulykker på 4-felts. Klarer ikke finne tall på det, men er overbevist om at 4 felts motorveier er det tryggeste som finnes av veier i Norge, og at fartsgrensen her kunne vært mye høyere, uten at det hadde fått konsekvenser for statistikken.
Byråkratisk pisspreik er det ikke, norske veier bygges ut fra faglige hensyn. Derimot er det vissvasset du kommer med ren og ufundert synsing. Dette har du så lite peiling på at det er utrolig lett å tilbakevise.
Før man setter fartsgrenser må man blant annet se på veiens beskaffenhet inkl. trafikkmengde, og trafikantenes oppførsel. Norge og Tyskland er gode land å sammenligne, siden begge landene er gode på å dokumentere hvordan tingene gjøres, og hvorfor.
Når det gjelder veien så vil en norsk vei med fartsgrense 100 dimensjoneres i klasse S8 eller S9, med 4 kjørefelt, hvert 3,5m bredt, og hhv. 1,5m eller 3m ytre skulder. For S8 skal det være to meter midtdeler inkl. indre skulder.
http://www.vegvesen.no/_attachment/61414/binary/14121" onclick="window.open(this.href);return false; side 91-96.
En tysk autobahn med fri fart vil følge RQ 31 eller høyere, dvs. at hvis den har 4 kjørefelt skal den ha 1,5m hard skulder, 3m bredt nødfelt, 0,75m kantlinje, 3,75m brede kjørefelt, og 0,75m indre skulder/midtmarkering. Midtdeleren skal være 4m bred.
http://de.wikipedia.org/wiki/Richtlinie ... Autobahnen" onclick="window.open(this.href);return false;
Hvis man regner dette sammen lager altså tyskerene 5.25m bred skulder inkl. kantlinjen for å ta høyde for fri fart, mens vi i Norge klarer oss med 1,5m fordi vi dimensjonerer for fartsgrense 100km/t. Den norske midtdeleren, inkl. indre skulder er minimum 2m, mens den tilsvarende tyske er minst 5,5m. Området hvor bilister vanligvis vil ferdes, altså kjørefelt inkl. markeringer er 9 meter bredt for to tyske felt. Hos oss er dette området 7 meter.
Selv om vi bare ser på veien så burde det være fullstendig åpenbart for et tenkende menneske at dette utgjør en enorm forskjell hva gjelder innebygd sikkerhet i veien, og at en norsk krøttersti med fartsgrense 100 på ingen måte kan sammenlignes med en tysk autobahn med fri fart. Fartsgrensen på den norske motorveien kunne altså ikke vært særlig mye høyere uten å redusere sikkerheten tilsvarende. For å øke hastigheten måtte man bygget ut veien, eller akseptere lavere sikkerhet for de veifarende.
Og så kan vi se på trafikantene. I Tyskland er kjøring langs autobahn en obligatorisk del av kjøreopplæringen, mens det ikke er det i Norge. I Tyskland er bilister vant til å kjøre på flerfeltsvei i høy hastighet, og de viser en helt annen disiplin hva gjelder signalbruk og feltvalg enn hva man ser langs en norsk flerfeltsvei.
Norske sjåfører er rett og slett ikke spesielt gode på å kjøre på motorvei. Vi er mer på nivå med portugisere og amerikanere, mens tyskere er i en helt annen divisjon.