Varsel om kontroll?
- jhn
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Re: Varsel om kontroll?
Alt du sier om generelle fartsgrenser på landevei, i tettbygd strøk, at den kan settes opp/ned osv, e vel ting vi lærte på kjøreskolen, så tro det eller ei, men det vet æ.
Det e ikke det som e det store spørsmålet her, men hvordan de kom frem til 50/80 km/t som de generelle fartsgrensene
Min påstand:
Æ har da kjørt langs mange veier med 80 sone, paddeflatt terreng, uten trær eller steinur o.l. og lite trafikk. Og langs andre veier, også med 80 sone, f.eks. på vestlandet, eller her i nærområdet mitt, med nesten bare halve veibredden, svinger tett i tett, stupbratt ned på den ene siden og fjellvegg på den andre, med meget stor tetthet av fullastede turistbusser.
Din påstand:
"Det er delvis riktig,..."
Delvis riktig? Nei, det e helt riktig. Eller kan du si mæ hva som ikke e riktig i det æ forteller her.
Men beklager at æ va så lempfeldig med orbruken at æ sa sone i steden for grense
"Har du vurdert å lese vegvesenets håndbok 17, eller er du fornøyd med denne "troen" din om tilfeldigheter? http://www.vegvesen.no/_attachment/61414/binary/14121" onclick="window.open(this.href);return false;"
Foreløbig e æ ganske fornøyd med trua mi. Du har så langt ikke klart å overbevise mæ om at det ligger veldig mye vitenskap bak fartsgrensene, siden vi etter 50 år har de samme fartsgrensene, mens alle andre forhold rundt har forandret sæ radikalt.
Myndighetene har laget et sett med regler for fastsettelse av fartsgrenser, men de sier ingenting om hvordan de har kommet fram til de tallene. Hvis du kan vise mæ hvilken begrunnelse de hadde for 50 år siden til å sette grensene slik de gjorde, og det viser seg å være vitenskapelig begrunnet, så skal æ være kjapp til å innrømme at æ tok feil, det koste mæ ingenting. Men æ trur ikke du kan det.
"Den generelle fartsgrensen er satt til 80km/t fordi det er omtrent hva et menneske kan tåle i en vanlig bil ved utforkjøring eller en møteulykke."
80 km/t ble bestemt lenge før noen fant ut at det e tålegrensa til et menneske.
Egentlig e tålegrensa omtrent 70, men greit nok. Det e også uavhengig av om du kjører bil, mc, fly eller hopper ned fra et tak, det e grensa.
Det e ikke det som e det store spørsmålet her, men hvordan de kom frem til 50/80 km/t som de generelle fartsgrensene
Min påstand:
Æ har da kjørt langs mange veier med 80 sone, paddeflatt terreng, uten trær eller steinur o.l. og lite trafikk. Og langs andre veier, også med 80 sone, f.eks. på vestlandet, eller her i nærområdet mitt, med nesten bare halve veibredden, svinger tett i tett, stupbratt ned på den ene siden og fjellvegg på den andre, med meget stor tetthet av fullastede turistbusser.
Din påstand:
"Det er delvis riktig,..."
Delvis riktig? Nei, det e helt riktig. Eller kan du si mæ hva som ikke e riktig i det æ forteller her.
Men beklager at æ va så lempfeldig med orbruken at æ sa sone i steden for grense
"Har du vurdert å lese vegvesenets håndbok 17, eller er du fornøyd med denne "troen" din om tilfeldigheter? http://www.vegvesen.no/_attachment/61414/binary/14121" onclick="window.open(this.href);return false;"
Foreløbig e æ ganske fornøyd med trua mi. Du har så langt ikke klart å overbevise mæ om at det ligger veldig mye vitenskap bak fartsgrensene, siden vi etter 50 år har de samme fartsgrensene, mens alle andre forhold rundt har forandret sæ radikalt.
Myndighetene har laget et sett med regler for fastsettelse av fartsgrenser, men de sier ingenting om hvordan de har kommet fram til de tallene. Hvis du kan vise mæ hvilken begrunnelse de hadde for 50 år siden til å sette grensene slik de gjorde, og det viser seg å være vitenskapelig begrunnet, så skal æ være kjapp til å innrømme at æ tok feil, det koste mæ ingenting. Men æ trur ikke du kan det.
"Den generelle fartsgrensen er satt til 80km/t fordi det er omtrent hva et menneske kan tåle i en vanlig bil ved utforkjøring eller en møteulykke."
80 km/t ble bestemt lenge før noen fant ut at det e tålegrensa til et menneske.
Egentlig e tålegrensa omtrent 70, men greit nok. Det e også uavhengig av om du kjører bil, mc, fly eller hopper ned fra et tak, det e grensa.
Når det gjelder fartsgrenser er det mitt eget ansvar om jeg kjører over eller under dem, bryter jeg dem er
det en kalkulert risiko, forhåpentligvis uten fare for eget eller andres liv og helse, og med fare for litt strammere budsjett noen måneder.
For egen del kunne jeg tenkt meg at de enkelte plasser var høyere. Når unga fikk førerkort, for ikke så lenge sia,
er jeg glad de er som de er.
Uansett: Hilser og varsler til andre motorsyklister gjør jeg, har til og med stoppet ved en bensinstasjon og sagt i fra til noen.
Da fikk vi en hyggelig prat i tillegg.
det en kalkulert risiko, forhåpentligvis uten fare for eget eller andres liv og helse, og med fare for litt strammere budsjett noen måneder.
For egen del kunne jeg tenkt meg at de enkelte plasser var høyere. Når unga fikk førerkort, for ikke så lenge sia,
er jeg glad de er som de er.
Uansett: Hilser og varsler til andre motorsyklister gjør jeg, har til og med stoppet ved en bensinstasjon og sagt i fra til noen.
Da fikk vi en hyggelig prat i tillegg.

-
OnlineAJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
I fjor sommer ble vi varslet av en ansatt på en lokal bensinstasjon. Hun lurte på hvor vi skulle kjøre hen videre og da vi svarte på dette pekte hun i den retning og sa det var kontroll, smilte lurt og gjorde denne håndbevegelsen opp og ned som vi alle kjenner til.
Artig opplevelse :-)
Så er spørsmålet: var det kontroll? Joda, det var det
Og jeg skal slett ikke utelukke at vi kanskje kunne blitt av de som hadde blitt vinket inn om vi ikke hadde blitt varslet...
Bra forebyggende tiltak (kanskje mest for min lommebok...) fra den ansatte på bensinstasjonen - synes jeg...
Så er spørsmålet: var det kontroll? Joda, det var det

Og jeg skal slett ikke utelukke at vi kanskje kunne blitt av de som hadde blitt vinket inn om vi ikke hadde blitt varslet...

Bra forebyggende tiltak (kanskje mest for min lommebok...) fra den ansatte på bensinstasjonen - synes jeg...

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Slik har dem gjordt i alle år skriver du og kanskje derfor har vi motorsyklister mange ganger så høy risiko for å bli drept i trafikken?Busa Trond skrev:Dimzum skrev: Så hilser vi vennelig på hverandere, og mener det. Skulle onkel politi stå der så sier vi selvfølgelig i fra. Slik har dem gjort det i alle år, og slik fremmer vi det felesskapet vi motorsykkelister har. Vi tar vare på hverandre, håper jeg.
Fremmer vi felleskapet med å hjelpe hverandre til å være lovbrytere. Virker på meg som mange her synes lovene ikke burde vært der da de som lager dem ikke har peiling. Vi har aldri hatt flere biler på veiene enn nå og heller ikke hatt færre drepte så noe riktig må de ha gjordt.
Ja jeg er ikke enig med fartsgrensene og lovene alle steder, men er vi på mc være så mye mer fornuftige enn alle andre at vi kan ta loven i egne hender? Ulykkesstatistikken sier vi er de mest dødelige på veien, men selv mener endel her at vi ikke trenger å bry oss så mye om fartsgrensene.
Er litt skremt over innstillingen til mange her inne.
:[
Bra forebyggende tiltak?

Når de som jobber med forbyggende sikerhetstiltak i trafikken ser hva du skriver på slutten her så tror jeg de rister oppgitt på hodet.AJ skrev:I fjor sommer ble vi varslet av en ansatt på en lokal bensinstasjon. Hun lurte på hvor vi skulle kjøre hen videre og da vi svarte på dette pekte hun i den retning og sa det var kontroll, smilte lurt og gjorde denne håndbevegelsen opp og ned som vi alle kjenner til.
Så er spørsmålet: var det kontroll? Joda, det var det![]()
Og jeg skal slett ikke utelukke at vi kanskje kunne blitt av de som hadde blitt vinket inn om vi ikke hadde blitt varslet...![]()
Bra forebyggende tiltak?

- MrPitlane
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
- Kontakt:
JaNår de som jobber med forbyggende sikerhetstiltak i trafikken ser hva du skriver på slutten her så tror jeg de rister oppgitt på hodet. Bra forebyggende tiltak?

Husk, det hender at politiet selv står frem og sier at nå skal vi ha fartskontroller på den vegstrekningen.

Er ikke en artikkel i lokalavisa om forestående trafikkontroller forebyggende? :[-o<
Sist redigert av MrPitlane den 04 apr 2012, 08:29, redigert 1 gang totalt.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Ser dette som helt uproblematisk. Varsling sørger for at kjøreatferden endres, selv om det mest sannsynlig skjer for kun en kortere periode. Dvs. fram til kontrollstedet og kanskje noen km. etter.Voksen skrev: Når de som jobber med forbyggende sikerhetstiltak i trafikken ser hva du skriver på slutten her så tror jeg de rister oppgitt på hodet.
Bra forebyggende tiltak?![]()
Men det kan faktisk også hende at man blir mer bevisst på egen kjøreatferd etter slike varslinger og gjør seg noen tanker om verdien av å ha friheten til å kjøre MC (og bil for den del) og innretter kjøreatferden deretter.
Bra forebyggende tiltak

Og fortsatt synes jeg varsling fra medMCister er et godt forebyggende tiltak med tanke på egen lommebok. Tror ingen poster i denne tråden får meg til endre oppfatning på akkurat det...
Jeg synes nemlig at bøtesatsene for brudd på trafikkreglene, spesielt fartsovertredelser her i landet er altfor høye:
http://www.politiet.net/ticketfees/" onclick="window.open(this.href);return false;

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- MrPitlane
- Kontakt:
Denne type artikkel kan godt sammenliknes med å "varsle" om annen fare
http://avisenagder.no/index.php?page=vi ... etID=11526
Ha en trygg dag på veiene
sjekk spes det om Facebook 

http://avisenagder.no/index.php?page=vi ... etID=11526
Ha en trygg dag på veiene

-
OnlineAJ
- Administrator
- Kontakt:
Varsling om kontroller fra UP?
Liker!
Veldig bra forebyggende tiltak
Er det mulig å mene noe annet
Liker!

Veldig bra forebyggende tiltak

Dette med at politiet går ut med dette er en generell advarsel om mye kontroller for å få ned farten på generellt grunnlag da påsken er en tid da mange ulykker skjer. Dette er med på å få ned ulykker. Å hilse foran en kontroll senker kun farten på kontrollstedet. DET ER FORSKJELLEN!!!!!!!!!!MrPitlane skrev:JaNår de som jobber med forbyggende sikerhetstiltak i trafikken ser hva du skriver på slutten her så tror jeg de rister oppgitt på hodet. Bra forebyggende tiltak?kan ikke skjønne annet. Det forebygger lovbrudd, ergo bra forebyggende tiltak.
Husk, det hender at politiet selv står frem og sier at nå skal vi ha fartskontroller på den vegstrekningen.![]()
Er ikke en artikkel i lokalavisa om forestående trafikkontroller forebyggende? :[-o<
Hvis du ikke ser forskjellen så synes jeg synd på deg i din ditt daglige virke.
Helt enig i at UP gjør en bra misjon for å få ned farten i påsken og dermed å få ned ulykkene.AJ skrev:Varsling om kontroller fra UP?
Liker!![]()
Veldig bra forebyggende tiltak![]()
Les forøvrig svaret jeg ga til MrPitlane.
Finner ikke noen smileys som passer inn her og det er kanskje like greit???MrPitlane skrev:JaNår de som jobber med forbyggende sikerhetstiltak i trafikken ser hva du skriver på slutten her så tror jeg de rister oppgitt på hodet. Bra forebyggende tiltak?kan ikke skjønne annet. Det forebygger lovbrudd, ergo bra forebyggende tiltak.
:[-o<
- MrPitlane
- Kontakt:
Godt å se at du har empati, selv om jeg mener du er litt på bærtur.Dette med at politiet går ut med dette er en generell advarsel om mye kontroller for å få ned farten på generellt grunnlag da påsken er en tid da mange ulykker skjer. Dette er med på å få ned ulykker. Å hilse foran en kontroll senker kun farten på kontrollstedet. DET ER FORSKJELLEN!!!!!!!!!!
Både avisoppslag, twittermeldinger og Facebook postinger fra politiet har begrenset effekt over tid. Det samme har hilsener fra andre motorsyklister.
Poenget er at de virker, og de er ikke ulovlige, ergo er jeg glad for alle som hilser når de møter, og spesiellt de som melder fra om en eller annen fare.

Men voksen, du kunne spart deg for å synes synd på meg i mitt daglige virke, da dine innlegg ikke i noen som helst grad viser at du bryr deg noe særlig om andre motorsyklister. ( beklager, et like usakelig sleivspark, men det fristet etter en kaffe i solen)
Så til alle andre, fortsett med å hilse/varsle Gjennom denne sesongen og.

Jeg bryr meg om motorsyklister på det grunnlag at vi som motorsyklister for noen år siden hadde 20 ganger så stor dødelighet i trafikken som bilister. Hva tallet er nå vet jeg ikke.MrPitlane skrev:Godt å se at du har empati, selv om jeg mener du er litt på bærtur.Dette med at politiet går ut med dette er en generell advarsel om mye kontroller for å få ned farten på generellt grunnlag da påsken er en tid da mange ulykker skjer. Dette er med på å få ned ulykker. Å hilse foran en kontroll senker kun farten på kontrollstedet. DET ER FORSKJELLEN!!!!!!!!!!
Både avisoppslag, twittermeldinger og Facebook postinger fra politiet har begrenset effekt over tid. Det samme har hilsener fra andre motorsyklister.
Poenget er at de virker, og de er ikke ulovlige, ergo er jeg glad for alle som hilser når de møter, og spesiellt de som melder fra om en eller annen fare.det forebygger både lovbrudd og ulykker.
![]()
Men voksen, du kunne spart deg for å synes synd på meg i mitt daglige virke, da dine innlegg ikke i noen som helst grad viser at du bryr deg noe særlig om andre motorsyklister. ( beklager, et like usakelig sleivspark, men det fristet etter en kaffe i solen)
Så til alle andre, fortsett med å hilse/varsle Gjennom denne sesongen og.![]()
Kankje jeg var litt hard, men jeg klarer ikke å forstå at noen mener at en kollektiv varsel fra politiet om at nå har vi mange kontroller er det samme som å varsle hverandre om en enkelt som gjør at vi slakker av et lite stykke.
Ja jeg skal ikke si at jeg ikke varsler om kontroller, men poenget er at vi skyter oss selv i foten med det vi holder på med.
Vi burde heller fokusere på å få ned dødsulykkene i stedet for å hjelpe hverandre til å bryte lovene. Lovene er jo i prinsippet til for oss.
Vi er jo veldig kritiske til andre bilister i vårt forhold til sikkerhet, men er vi så kritiske til oss selv?
I mitt daglige virke hvor vi jobber skift, så varsler vi neste skift som er ferdig for dagen dersom det er fartskontroll på vei hjem fra jobb. Det er godt å ha gode kolleger..Voksen skrev: Hvis du ikke ser forskjellen så synes jeg synd på deg i din ditt daglige virke.