Varsel om kontroll?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Duville
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av Duville »

Pollti skrev:En ting som jeg ikke kan se er nevnt her at Politidirektoratet får politiske føringer for prioriteringer og mål de må jobbe mot. Får de beskjed om å knipe ungdom i joller som gjør over 10 knop så gjør de det. Får de beskjed om å hanke inn en dullion kroner på noe annet så gjør de det og, enten det er gamle damer med trillebag som går skjevt over forgjengerovergangen eller en mc fører som dobler fartsgrensen. Dette er politisk styrt og motivert så ikke skyt på Politiet, de gjør bare det de får beskjed om. :knegg

Det er jo det jeg har sagt og ment mht bøtestørrelser og prikker etc. Siden dette er politikk er det bare på sin plass å arbeide mot dette ved å advare alle som kommer mot å kjøre for fort inn i kontroller......

Godtvoksen

Legg inn av Godtvoksen »

rerell skrev:
EDIT: Jaja, förresten, det var väl 130 i 80 som var exemplet tidigare. Ska inte uttala mig om vad UP tycker om det. :scratch
Da kan jeg opplyse deg om at domstolene tar førerkortet fra deg og idømmer deg samfunnsstraff ved kjørte 130 km/t i 80 sone. Holder du 136 km/t ryker du i fengsel. Jeg tror neppe UP oppfordrer til slike ulovligheter, da bør de kanskje finne seg en annen jobb... :knegg

Brukeravatar
rerell
Motorsykkelen din: !

Legg inn av rerell »

Godtvoksen skrev: Da kan jeg opplyse deg om at domstolene tar førerkortet fra deg og idømmer deg samfunnsstraff ved kjørte 130 km/t i 80 sone. Holder du 136 km/t ryker du i fengsel. Jeg tror neppe UP oppfordrer til slike ulovligheter, da bør de kanskje finne seg en annen jobb... :knegg
Da kan jeg opplyse deg om at det verkar som att har missat hela min poäng. Dessutom är det nog ganska lik reaktion vid 148 km/t i 90-sone, som den du beskriver, men trots detta vill inte UP karakterisera det som "idiotkörning" i detta konkreta fallet. Förstog du vad jag menade i mitt tidigare inlägg om varierande förhållanden vs. absoluta begrepp?

P.S:
Om jag verkar ha en "sur tone" så är det inte med vilja, och antagligen bara för att jag överlämnade min ögonsten av en MC till ny ägare idag. :grt

Godtvoksen

Legg inn av Godtvoksen »

rerell skrev:
Godtvoksen skrev: Da kan jeg opplyse deg om at domstolene tar førerkortet fra deg og idømmer deg samfunnsstraff ved kjørte 130 km/t i 80 sone. Holder du 136 km/t ryker du i fengsel. Jeg tror neppe UP oppfordrer til slike ulovligheter, da bør de kanskje finne seg en annen jobb... :knegg
Da kan jeg opplyse deg om at det verkar som att har missat hela min poäng. Dessutom är det nog ganska lik reaktion vid 148 km/t i 90-sone, som den du beskriver, men trots detta vill inte UP karakterisera det som "idiotkörning" i detta konkreta fallet. Förstog du vad jag menade i mitt tidigare inlägg om varierande förhållanden vs. absoluta begrepp?

P.S:
Om jag verkar ha en "sur tone" så är det inte med vilja, och antagligen bara för att jag överlämnade min ögonsten av en MC till ny ägare idag. :grt
Hvis jeg blir tatt i en fartskontroll, eller kjører ihjel et lite barn i 130 km/t på en vei hvor det er 80 km/t så hjelper det lite å hevde at mange på mcsiden.no mener dette ikke er å kjøre fort. Jeg vil bli stående som en idiot uten førerkort og bli ilagt straff. Og i aller verste fall ved en eventuell dødsulykke dømt for uaktsomt drap. Derfor bruker jeg begrepet idiotkjøring, så kan en selvsagt diskutere om det er språklig feil. Nå har du i alle fall fått forklaring på hva jeg legger i begrepet idiotkjøring, håper det er oppklarende.

Når det så gjelder begrepet ekstremadferd, så har jeg mange ganger vist til at det begrepet ikke er mitt. Fakta er at den betegnelsen brukes av en gruppe som har sett Dødsulykker på motorsykkel 2005-2009. Arbeidsgruppa har representanter fra NMCU og Statens vegvesen. jfr. side 3 : http://www.vegvesen.no/_attachment/287587/binary/507861

Brukeravatar
ejs
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell

Legg inn av ejs »

:thumleft
Det er jo bra at man kan kjøre Suleskardveien i 115kmt uten at det er idiotkjøring.
Merkelig at det er idiotkjøring å kjøre i 116kmt på 4 feltsveien øst for Kristiansand
If it ain't broke, I'll break it.

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

snakket med folkene som laget den utredningen "godt voksen" henviser til hele tiden- det de legger i begrepet "ekstremadferd" med tanke på hastighet en samlebetegnelse på all hastighet over førerkortbeslag og opp til 300+,dette kunne de ha oppdelt mere men det ble for mange variabler dessuten var dette med hastighet ofte bare en del av adferden(tyveri-flukt-rus+++)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Crinos
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Kontakt:

Legg inn av Crinos »

Jeg har ikke lest alle postene her inne, er ikke helt min greie dette... :mk

Men.. en ting vi alle bør tenke på og også huske på..
Vi er alle forskjellige..
Noen mener at 120km/t i 100-sona på en 4-felts vei er totalt idiotisk..
Andre mener det er uaktsomt og uforsvarlig.
Mens andre føler at det er en helt grei hastighet å cruise på.. "fordi alle andre gjør det".

Men.. Uansett definisjon. Det være seg idiotisk, uaktsomt eller helt greit... Man er fremdeles like skyldig i en eventuelt kollisjon sammenstøt, så fremt man er den skyldige part.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Globe
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Kontakt:

Legg inn av Globe »

...og, i og med at det er "mine" tall som stadig dukker opp som bl.a. GV's eksempel på "idiotkjøring" ...så skal jeg kanskje presisere at jeg ikke var ruset, ikke hadde stjålet sykkelen og ikke var på flukt. Farten 130 km/t ble uttalt som det bilisten mente jeg måtte ha kjørt når jeg passerte ham. Kunne vært mer eller mindre, mulig det. Det var en , fra min side, helt udramatisk passering, midtveist over Dovrefjell, flere kilometers sikt, og flotte kjøreforhold. Om det skulle kunne befinne seg et barn (som er vurderingsscenariet til GV) langs denne veien, ville det i tillegg til alt det tragiske GV beskriver som utfallspotensial, være en barnevernssak ved det å la et barn vandre langs E6 midt på Dovrefjell!

En kalkulert risiko i nettopp denne situasjonen, samt flere jeg har valgt å "plassere" meg i, har stort sett vært målt opp i mot faren for å bli tatt for fartsovertredelse og de konsekvenser det måtte få, for meg. Det vil dermed si at andre potensielle risikoelementer (personer i veibanen, muligheter for kryssende trafikk, motgående trafikk, veidekke, o.l. allerede er haket av for OK, i min vurdering) Men, sikker kan man aldri være, det er det eneste som er sikkert!

Uannsett, ser nå frem til å få startet sesongen for fullt, og skulle jeg se en kontroll langs min vei, så vil jeg fortsette å gi tegn om dette til motgående kjøretøy, uten noen grundig vurdering underveis av hvem jeg velger å gjøre dette til!

Brukeravatar
SuperMorten
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT

Legg inn av SuperMorten »

brap skrev:
Byråkratisk pisspreik er det ikke, norske veier bygges ut fra faglige hensyn. Derimot er det vissvasset du kommer med ren og ufundert synsing. Dette har du så lite peiling på at det er utrolig lett å tilbakevise.
Jøss.... :lol Har Kleppa kommet seg inn på forumet.. Tror jeg tråkket på noen byråkratiske tær.. Er det ikke stort sett synsing som styrer samfunnet, i tillegg til misunnelse og jag etter personlig vinning. Jeg skrev kanskje litt usammenhengende, men fartsgrensen på Ring 3 i Oslo er byråkratisk fundert. Det har overhodet ingen trafikksikkerhets-relevans over dette. Det er klart at om man setter ned fartsgrensen fra 80 til 60 går ulykkene ned, men trekk den litt lenger, så kunne vi parkert alt på hjul, og kun gått til fots, da ville null-visjonen vært et faktum.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Godtvoksen

Legg inn av Godtvoksen »

Globe skrev:...og, i og med at det er "mine" tall som stadig dukker opp som bl.a. GV's eksempel på "idiotkjøring" ...så skal jeg kanskje presisere at jeg ikke var ruset, ikke hadde stjålet sykkelen og ikke var på flukt. Farten 130 km/t ble uttalt som det bilisten mente jeg måtte ha kjørt når jeg passerte ham. Kunne vært mer eller mindre, mulig det. Det var en , fra min side, helt udramatisk passering, midtveist over Dovrefjell, flere kilometers sikt, og flotte kjøreforhold. Om det skulle kunne befinne seg et barn (som er vurderingsscenariet til GV) langs denne veien, ville det i tillegg til alt det tragiske GV beskriver som utfallspotensial, være en barnevernssak ved det å la et barn vandre langs E6 midt på Dovrefjell!
Morsomt og som vanlig når du skriver noe, svært dyktig skrevet. Ingen har hevdet at du var ruset eller hadde stjålet noe. Uansett hvordan du vitser om det eller snur og vender på det så er fakta at du med en slik fart er i gruppen for det som regnes ekstremadferd når det gjelder fart. I følge nye opplysninger fra mekkern, i den nedre del av den gruppen. Det hadde neppe blitt noen barnevernsak om et av barna som var på feire i den lille hytta der oppe på fjellet som du ikke la merke til, hadde forvillet seg ut på veien. Nå er det jo slik her i landet at hverken Globe eller meg kan ta loven i egne hender basert på egen vurdering av situasjonen, og det overasker meg stort at en mann i din stilling faktisk forsvarer lovbrudd.
Sist redigert av Godtvoksen den 06 apr 2012, 12:52, redigert 3 ganger totalt.

Brukeravatar
Crinos
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Kontakt:

Legg inn av Crinos »

Globe skrev:...og, i og med at det er "mine" tall som stadig dukker opp som bl.a. GV's eksempel på "idiotkjøring" ...så skal jeg kanskje presisere at jeg ikke var ruset, ikke hadde stjålet sykkelen og ikke var på flukt. Farten 130 km/t ble uttalt som det bilisten mente jeg måtte ha kjørt når jeg passerte ham. Kunne vært mer eller mindre, mulig det. Det var en , fra min side, helt udramatisk passering, midtveist over Dovrefjell, flere kilometers sikt, og flotte kjøreforhold. Om det skulle kunne befinne seg et barn (som er vurderingsscenariet til GV) langs denne veien, ville det i tillegg til alt det tragiske GV beskriver som utfallspotensial, være en barnevernssak ved det å la et barn vandre langs E6 midt på Dovrefjell!

En kalkulert risiko i nettopp denne situasjonen, samt flere jeg har valgt å "plassere" meg i, har stort sett vært målt opp i mot faren for å bli tatt for fartsovertredelse og de konsekvenser det måtte få, for meg. Det vil dermed si at andre potensielle risikoelementer (personer i veibanen, muligheter for kryssende trafikk, motgående trafikk, veidekke, o.l. allerede er haket av for OK, i min vurdering) Men, sikker kan man aldri være, det er det eneste som er sikkert!

Uannsett, ser nå frem til å få startet sesongen for fullt, og skulle jeg se en kontroll langs min vei, så vil jeg fortsette å gi tegn om dette til motgående kjøretøy, uten noen grundig vurdering underveis av hvem jeg velger å gjøre dette til!
:thumleft
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
rerell
Motorsykkelen din: !

Legg inn av rerell »

Godtvoksen skrev: Hvis jeg blir tatt i en fartskontroll, eller kjører ihjel et lite barn i 130 km/t på en vei hvor det er 80 km/t så hjelper det lite å hevde at mange på mcsiden.no mener dette ikke er å kjøre fort. Jeg vil bli stående som en idiot uten førerkort og bli ilagt straff.
Det hjälper lite ja, lika lite som det hjälper att hävda att den arbetsgruppen du hela tiden refererar till inte hade klassificerat det som "ektremadferd" om du hade kört ihjäl det barnet i 115 km/t. Måste fråga igen, förstog du vad jag menade i mitt tidigare inlägg om varierande förhållanden vs. absoluta begrepp? Ska jag skriva om det på norska (inte sarkastiskt menat)?

Kan verka som att du blandar begreppen också. Ingen säger att 130 i 80 inte är "fort".

Kawasaki
Motorsykkelen din: DBS

Legg inn av Kawasaki »

Godtvoksen skrev:Hvis jeg blir tatt i en fartskontroll, eller kjører ihjel et lite barn i 130 km/t på en vei hvor det er 80 km/t så hjelper det lite å hevde at mange på mcsiden.no mener dette ikke er å kjøre fort. Jeg vil bli stående som en idiot uten førerkort og bli ilagt straff. Og i aller verste fall ved en eventuell dødsulykke dømt for uaktsomt drap. Derfor bruker jeg begrepet idiotkjøring, så kan en selvsagt diskutere om det er språklig feil. Nå har du i alle fall fått forklaring på hva jeg legger i begrepet idiotkjøring, håper det er oppklarende. [/url]
Og om du kjører i 60 kmt i 80 sonen,og kjører ihjel et lite barn,tror du dem klapper deg på skuldra og sier: "Det var ihvertfall ikke din feil,så du får beholde lappen." ?

Du fremstår som noe trangsynt i måten du argumenterer på i denne tråden.En liten kverrulant? :-k
ikkebike.norwegianforum.net

Godtvoksen

Legg inn av Godtvoksen »

Kawasaki skrev: Og om du kjører i 60 kmt i 80 sonen,og kjører ihjel et lite barn,tror du dem klapper deg på skuldra og sier: "Det var ihvertfall ikke din feil,så du får beholde lappen." ?

Du fremstår som noe trangsynt i måten du argumenterer på i denne tråden.En liten kverrulant? :-k
Jeg tror nok risikoen for å kjøre ihjel et lite barn er større når en kjører i 130 km/t versus 60 km/t i en 80 sone.

Jeg er bare engasjert og noe overrasket over motbøren jeg møter. Imidlertid velger jeg nå å sette strek for min deltakelse i denne tråden siden du og da helt sikkert flere som oppfatter det som kverulering. Ha en riktig god påske videre...

Kawasaki
Motorsykkelen din: DBS

Legg inn av Kawasaki »

Godtvoksen skrev:Bare engasjert, men jeg velger nå å sette strek for min deltakelse i denne tråden her siden du og kanskje flere oppfatter det som kverulering. Ha en riktig god påske videre...

Hva jeg og eventuellt andre måtte oppfatte,er vel ingenting å bry seg om.Brenner du for noe,så versågod.

Bare husk at det er fort gjort å møte seg selv i døra,sånn plutselig :knegg

God påske til deg også. Nå skal jeg ut og sykle tur.Og kanskje hiver jeg sykkelen opp på bakhjulet også,hvis omstendighetene tillater det :thumleft
ikkebike.norwegianforum.net

Svar