Varsel om kontroll?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av jhn »

Globe skrev:...

Uannsett, ser nå frem til å få startet sesongen for fullt, og skulle jeg se en kontroll langs min vei, så vil jeg fortsette å gi tegn om dette til motgående kjøretøy, uten noen grundig vurdering underveis av hvem jeg velger å gjøre dette til!
Æ e vel en av de som vurderer, men det e ingen grundig vurdering, og heller ikke veldig bevisst. Vi har vel alle sett noen foreta en hasardiøs manøver i trafikken, og mumlet "idiot"+ div andre ord for oss selv, de folka kunne æ vurdert å ikke varsle, i øyeblikkets følelse av å være en mye mere fornuftig sjåfør, hvis tiden strakk til.... Men tilfeldigvis har æ ikke møtt noen slike i nærheten av en kontroll, så hvor nøye og rasjonell denne vurderingen ville vært, e høyst usikkert

=; Denne kommentaren synes æ va litt under beltestedet:
sitat:
"og det overasker meg stort at en mann i din stilling faktisk forsvarer lovbrudd."
Et mc-forum e jo et sted for gutter/jenter, hvor vi ikke tar slike hensyn som stilling og posisjoner. :knegg
Forresten, e det mindre overaskende at f.eks en mann i min stilling, eller din, eller snikkern's stilling forsvarer lovbrudd?
Vi e ikke på arbeid på no :[-X :knegg

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38177
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av AJ »

jhn skrev: =; Denne kommentaren synes æ va litt under beltestedet:
sitat:
"og det overasker meg stort at en mann i din stilling faktisk forsvarer lovbrudd."
Et mc-forum e jo et sted for gutter/jenter, hvor vi ikke tar slike hensyn som stilling og posisjoner. :knegg
Forresten, e det mindre overaskende at f.eks en mann i min stilling, eller din, eller snikkern's stilling forsvarer lovbrudd?
Vi e ikke på arbeid på no :[-X :knegg
Liker! :thumleft
Veldig fint å påpeke det jeg gjerne vil at MCsiden.no skal være - et fristed hvor nettopp stilling og posisjon kan legges til side til fordel for MC-interessen man deler - og ulike synspunkter på temaer som diskuteres.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Godtvoksen

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av Godtvoksen »

jhn skrev: =; Denne kommentaren synes æ va litt under beltestedet:
sitat:
"og det overasker meg stort at en mann i din stilling faktisk forsvarer lovbrudd."
Et mc-forum e jo et sted for gutter/jenter, hvor vi ikke tar slike hensyn som stilling og posisjoner. :knegg
Forresten, e det mindre overaskende at f.eks en mann i min stilling, eller din, eller snikkern's stilling forsvarer lovbrudd?
Vi e ikke på arbeid på no :[-X :knegg
Jeg hadde satt strek for meg i denne tråden. Dog må jeg svare deg på dette å gi deg 100% rett. Det var ikke ment som et slag under beltested, men det er vel et uttrykk for at jeg har en noe gammeldags forventning til personer som innehar toppstillinger. Her tar jeg selvsagt selvkritikk.
Sist redigert av Godtvoksen den 06 apr 2012, 14:12, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av Intruder »

Globe : Det KAN være barn langs veien selv midt på Dovrefjell uansett hvor lang rettstrekning det er,mange stopper for å raste og barn kan fort rote seg ut i veien....Dette er absolutt ikke noe resultat av dårlig behandling av barna..
En kjent skiløper mistet for noen år siden sin sønn som plutselig løp fra jordet og ut på E6.Påkjørt og død øyeblikkelig... :[-X
Et hendelig uhell,sjåføren uheldig,"barnevernssak" ble det heller ikke av det.. :rose

Men er sikker på at Globes "barnevernssak" ikke var seriøst ment,så det er skrevet !!
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av Globe »

Godtvoksen skrev:[klippet]Nå er det jo slik her i landet at hverken Globe eller meg kan ta loven i egne hender basert på egen vurdering av situasjonen, og det overasker meg stort at en mann i din stilling faktisk forsvarer lovbrudd.
Jeg innrømmet vel faktisk her lovbrudd ja etter lovens tekst hva gjelder fartsgrensen (selv om ingen måling foreligger), men jeg forsvarer det ikke (ikke det jeg forsøker å gjøre ihvertfall). Ville aldri oppfordre noen til å bryte loven, generelt sett, i hvertfall ikke med mindre man setter ting på spissen hva gjelder oppsett av livets ulike dilemma og ved å sette etikk og moral opp i mot hverandre, i gitte ekstremsituasjoner.

Ser at jeg kanskje ikke burde fortelle historien da bl.a. du GV tydelighvis ikke selv kan finne på en slik trafikal adferd som jeg beskrev. Mener å ha lest at du selv kan finne på å kjøre "idiot" av og til. Kanskje du kan bidra med en av dine ekspempler på dette, så kan vi heller vurdere denne ut i fra hva vi mener om din adferd! Alltid greit å høre andres synespunkter på det man foretar seg. Man er vel ikke erklært "idiot", for andre har gjort det. Noe annet, ville jo vært...idiotisk :scratch

En annen historie jeg har, nok et lovbrudd. Jeg kjørte forbi en bil med hestevogn "på slep". Han lå litt under fartsgrensa (ca. 70km/t i 80) og da helt sikkert med hensyn til at han tross alt hadde levende dyr på henger. Veien er Riksveg 3, forbi Savalen på vei sørover. På et rettstrekk valgte jeg å kjøre forbi, dro forbikjøringen litt vel langt før jeg roet ned gasspådraget, ble da hanket inn av UP, målt til 91 km/t (hadde vel da sikkert en hastighet på ca. 100 km/t før UP trakk fra deres "feilmarginer"). Nå er det vel, etter lovens reelle tekst, slik at man skal holde seg innenfor fartsgrensa også ved forbikjøring. Så her er nok en innrømmelse fra meg, at det er det nok sjeldent jeg gjør ved forbikjøring. Når jeg beveger meg inn på motsatt kjørefelt, er det stort sett for å komme meg hurtigst mulig tilbake til mitt eget. Så der, er nok en adferd hos meg som nok fort kan betegnes som idiotisk av andre, med loven i hånd. Men, slik er jeg...og vil jeg tro, mange med meg!

Og hva gjelder "en mann i min stilling"...så vet jeg ikke helt om jeg følger deg...kan ikke se noe mer "varsom-plakat" på meg i "min stilling"..kontra f.eks deg i din, som offentlig tjenestemann...Loven skiller ihvertfall ikke på dette!

Men igjen...det er meg det da! :)

..og for å holde topic, jeg setter pris på å bli varslet, og varsler tilbake!

og..by the way, til info selv om det ikke har vært diskutert så langt i dette emne: Der er ikke forbud mot å varsle. Sitter du i bil, derimot, kan du bli tatt for varsling ved definisjon "farlig og unødig lysbruk", men vi på MC har, så vidt meg bekjent, ingen begrensing på hva vi kan gjøre med "en ledig" venstrearm :-)

[img]https://img.skitch.com/20120406-ccekrdt ... ji1fdb.jpg[/img]
(Trykk på bildet for å lese hele artikkelen "Dømt for å advart om laserkotroll", Kilde:Nettavisen)

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av Globe »

Intruder skrev:Globe : Det KAN være barn langs veien selv midt på Dovrefjell uansett hvor lang rettstrekning det er,mange stopper for å raste og barn kan fort rote seg ut i veien....Dette er absolutt ikke noe resultat av dårlig behandling av barna..
En kjent skiløper mistet for noen år siden sin sønn som plutselig løp fra jordet og ut på E6.Påkjørt og død øyeblikkelig... :[-X
Et hendelig uhell,sjåføren uheldig,"barnevernssak" ble det heller ikke av det.. :rose

Men er sikker på at Globes "barnevernssak" ikke var seriøst ment,så det er skrevet !!

Det har du selvfølgelig helt rett i Intruder, gitt ditt eksempel! "Barnevernssaken" var nok for å dra "ekstrembeskrivelsen" litt lengre. :redface

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av Intruder »

Globe skrev:
Intruder skrev:Globe : Det KAN være barn langs veien selv midt på Dovrefjell uansett hvor lang rettstrekning det er,mange stopper for å raste og barn kan fort rote seg ut i veien....Dette er absolutt ikke noe resultat av dårlig behandling av barna..
En kjent skiløper mistet for noen år siden sin sønn som plutselig løp fra jordet og ut på E6.Påkjørt og død øyeblikkelig... :[-X
Et hendelig uhell,sjåføren uheldig,"barnevernssak" ble det heller ikke av det.. :rose

Men er sikker på at Globes "barnevernssak" ikke var seriøst ment,så det er skrevet !!

Det har du selvfølgelig helt rett i Intruder, gitt ditt eksempel! "Barnevernssaken" var nok for å dra "ekstrembeskrivelsen" litt lengre. :redface
Var vel "ekstreme" begge to,bra kjemi og :thumleft ser frem til å møte deg i f.eks. Karlstad..Ulike polfarere tiltrekker hverandre... :redface
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av Globe »

Ser frem til å få møtt deg jeg også Intruder :thumleft

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av Duville »

Hadde laservarsler i bilen og brukte den - dette er jo ulovlig og derfor helt forkastelig selfølgelig, men jeg gjorde nå dette.
Ble stoppet av UP med kommentar om at det gikk litt fort ned bakken der borte og fikk bot for noen og sytti i 60 sone. Som sagt jeg hadde radarvarsleren på og aktiv men den hadde ikke gitt noe signal. Jeg snudde bilen etter stoppen og kjørte inn i kontrollen en gang til (denne gangen i lovlig fart, men akkurat på grensen) fullt utslag og piping på varsleren.....

Jeg vet ikke om de tok en "Spansk" en, men det er rimelig nærliggende å tro dette slik forholdenen var. Skulle selvfølgelig spurt etter beviset de hadde, men UP har for stor troverdighet i domsstolene slik at de kommer unna med sånt.... har ikke noen dårlig samvittighet for å snyte dem for kroner, nei....

Brukeravatar
Northman
Innlegg: 449
Registrert: 28 des 2011, 13:47
Motorsykkelen din: 99 mod R1

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av Northman »

Duville skrev:Hadde laservarsler i bilen og brukte den - dette er jo ulovlig og derfor helt forkastelig selfølgelig, men jeg gjorde nå dette.
Ble stoppet av UP med kommentar om at det gikk litt fort ned bakken der borte og fikk bot for noen og sytti i 60 sone. Som sagt jeg hadde radarvarsleren på og aktiv men den hadde ikke gitt noe signal. Jeg snudde bilen etter stoppen og kjørte inn i kontrollen en gang til (denne gangen i lovlig fart, men akkurat på grensen) fullt utslag og piping på varsleren.....

Jeg vet ikke om de tok en "Spansk" en, men det er rimelig nærliggende å tro dette slik forholdenen var. Skulle selvfølgelig spurt etter beviset de hadde, men UP har for stor troverdighet i domsstolene slik at de kommer unna med sånt.... har ikke noen dårlig samvittighet for å snyte dem for kroner, nei....
De har litt vel mye troverdighet i en del saker, som en nevnte tidligere her, de gjør bare en jobb, men synes noen av de er i overkant ivrige...

Hva med varsler/jammer på MC? Kunne jo vært kjekt?
It is better to exist unknown to the law.

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av Kawasaki »

Sånne radarvarslere(de gjør vel ikke forskjell på søndagskjørere og ekstremister), hvor lang rekkevidde har dem?
ikkebike.norwegianforum.net

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av Duville »

Kawasaki skrev:Sånne radarvarslere(de gjør vel ikke forskjell på søndagskjørere og ekstremister), hvor lang rekkevidde har dem?

4 - 500 meter og hvis den slår ut på deg selv er det nesten i realiteten for sent men hvis de måler på den foran så kan den gi utslag. En annen sak er det at jeg plutselig tydeligvis fikk en bak meg forleden som drev og målte ganske aktivt og la meg rolig inn i køa, ja.....

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av TBI81 »

Duville skrev:Hadde laservarsler i bilen og brukte den - dette er jo ulovlig og derfor helt forkastelig selfølgelig, men jeg gjorde nå dette.
Ble stoppet av UP med kommentar om at det gikk litt fort ned bakken der borte og fikk bot for noen og sytti i 60 sone. Som sagt jeg hadde radarvarsleren på og aktiv men den hadde ikke gitt noe signal. Jeg snudde bilen etter stoppen og kjørte inn i kontrollen en gang til (denne gangen i lovlig fart, men akkurat på grensen) fullt utslag og piping på varsleren.....

Jeg vet ikke om de tok en "Spansk" en, men det er rimelig nærliggende å tro dette slik forholdenen var. Skulle selvfølgelig spurt etter beviset de hadde, men UP har for stor troverdighet i domsstolene slik at de kommer unna med sånt.... har ikke noen dårlig samvittighet for å snyte dem for kroner, nei....
Man kan kreve å se målingen og det bruker aldri å være noen problemer. Har dog aldri følt behovet selv og bare vært glad for å få fortsette de gangene jeg har blitt målt ..

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av Kawasaki »

Duville skrev:
Kawasaki skrev:Sånne radarvarslere(de gjør vel ikke forskjell på søndagskjørere og ekstremister), hvor lang rekkevidde har dem?

4 - 500 meter og hvis den slår ut på deg selv er det nesten i realiteten for sent men hvis de måler på den foran så kan den gi utslag. En annen sak er det at jeg plutselig tydeligvis fikk en bak meg forleden som drev og målte ganske aktivt og la meg rolig inn i køa, ja.....
Så da er det igrunn begrenset nytteverdi,altså. Jaja,får fortsette som før,holde meg til fartsgrensene.
ikkebike.norwegianforum.net

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Varsel om kontroll?

Legg inn av Duville »

Kawasaki skrev:
Duville skrev:
Kawasaki skrev:Sånne radarvarslere(de gjør vel ikke forskjell på søndagskjørere og ekstremister), hvor lang rekkevidde har dem?

4 - 500 meter og hvis den slår ut på deg selv er det nesten i realiteten for sent men hvis de måler på den foran så kan den gi utslag. En annen sak er det at jeg plutselig tydeligvis fikk en bak meg forleden som drev og målte ganske aktivt og la meg rolig inn i køa, ja.....
Så da er det igrunn begrenset nytteverdi,altså. Jaja,får fortsette som før,holde meg til fartsgrensene.
Er ganske sikker på at jeg tjente inn varsleren inn der :-)å . Kjørte litt aktivt forbi et par biler med alle tilgjengelige hk i Touranen... :evil

Svar