Mysterion skrev:må vel innrømme at jeg kjører vel alltid over fartsgrensa, så har sponset en del politijulebord gjennom min tid med lappen. di sessongene jeg var uten bøter var det ikke fordi jeg skjerpet meg, heller det at jeg var uten lappen. men men....
så jeg oppfordrer alle til å varsle

vær snill mot sånne som meg, ikke en sur gammel gubbe som ser på oss som gasser litt for idioter og bøller..
Hmm...Nå havner jeg vel i kategorien sur gammel gubbe, men det får nå stå sin prøve.

Forelegg kan jo selv de mest lovlydige pådra seg en gang i mellom, men å miste lappen gang på gang slik du skriver - hvordan er det mulig?

Ord som ansvarsløs, bortskjemt og umoden er det første som slår meg, etterfulgt av ulykke, vrakdeler, sykehus og begravelse. Har du tenkt på banekjøring? Der får du utløp for fartstrangen uten å risikere at andre må lide for dine feilvurderinger og uten å risikere lappen. Alternativt kan du jo utvide førerkortet med så mage bokstaver at det blir for dyrt for deg å miste det?

Jeg er slett ikke noen helgen i trafikken og sitter absolutt ikke med fasiten på rett og galt, men med hensyn til fart, sertifikat og konsekvenser tenker jeg slik at utenfor tettbygd strøk med fartsgrense > 70km/t kan jeg legge meg opp mot "mistelappengrensen" hvis forholdene ellers tilsier det. Ved fartsgrense < 60 km/t ligger jeg på fartsgrensen eller noen få km/t over for å kompensere for speedometerfeil. Kommer noen opp i hekken på meg slipper jeg dem forbi ved første anledning - funker utmerket både for meg og mine medtrafikanter.
Jeg varsler om kontroller så sant jeg kan, men jeg anstrenger meg ikke noe særlig for å varsle hvis det kommer en pubertal suppegjøk i hundreoghel*ete i 50-sonen for å si det slik. Da er fotgjengerstatusen sannsynligvis fortjent. Jeg føler ikke trang til å treffe slike den dagen de mister kontrollen over kjøretøyet. Ei heller føler jeg for å måtte rykke ut for skrape dem opp fra asfalten, ned av en fjellvegg, ut av grillen på et vogntog eller hvor de måtte nå havne når det plutselig gikk "litt" for fort...
En annen ting; ser av tråden at vanlig hilsing av enkelte tolkes som tegn på "klar bane" sånn kontrollmessig. Jeg kommer aldri til å tolke en slik hilsen som noe annet enn det det er; en hilsen. Man aner jo ikke om "hilseren" nettopp har kjørt inn på veien, om det er en som er full av f*en, eller evt. hvor langt frem det er "klar bane"?