Misha's Garasje
- Misha
- Innlegg: 1090
- Registrert: 09 des 2005, 17:59
- Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
- Sted: Regnværsbyen
Jeg har da fått gjort noe fornuftig på mc-fronten også disse dagene. På yamaha'en er enden nær når det gjelder service'n, bokstaveligt talt. Baksvingen skal smøres, og siden japsene ikke har brydd seg med å montere smøre-nippler, må hele dritten demonteres. Og siden alt allikevel er i filler, fant jeg ut jeg bytter nåle-lagrene i samme slengen. Sykkelen er gått vel 80000km og jeg kjente tendenser til slark forrige gang jeg sjekka, så det var bare å dunke de ut.
Et lite minus ble det da jeg ikke fikk tak i nye hos de lokale kulelager-butikkene på fredag, men måtte bestille gjennom Yamaha. På pluss-siden kostet de bare 340,- og jeg har dem på mandag.
Så mens jeg venter har kjeden fått seg et bad også. I diesel. Så en lett dusj med noe olje/rustoppløser før jeg tørket godt av den og hengte den på vent. Kjeden er ikke så gammel, men jeg skal prøve en annen kjede-olje/grease. Mc-artikler hadde ikke inne kjedesprayen jeg egentlig bestillte, men selgeren der har snakketøyet i orden, så nå sitter jeg her med noe syntetiske racing-greier jeg skal prøve.
Jeg har tidligere brukt en hvit voksbasert guffe, men denne var jeg ikke fornøyd med siden kjedet ble tørt altor raskt etter min mening, så jeg gikk over til grease-basert igjen.
Siden Yamaha'en har står på vent, kunne jeg trekke inn i kjelleren foran vifteovnen og radioen og pusle med noe annet. Jeg plukket av forgasserene på sykkelen på flisene, og demonterte dem for å bytte pakninger og slikt.
Dellorto'en er enkelt oppbygget, og har ikke så mange delene heller. Ingen akselerasjonspumpe, og choken er on-off via en liten hendel oppå. Det viste seg også at flottør-nivået var altfor lavt i den ene og litt for lavt i den andre (3 og 1mm), kanskje det forklarer hvorfor den kan være tungstartet på kald motor noen ganger. Gleder meg til å prøve når våren nærmer seg igjen
Jeg burde vel også skaffet meg et slikt synkroniserings-apparat til forgassere også. Dellorto'ene må justeres inn igjen, og Yamaha'en bør også kontrolleres, så jeg får vel kikke innom Ebay igjen... :-
Et lite minus ble det da jeg ikke fikk tak i nye hos de lokale kulelager-butikkene på fredag, men måtte bestille gjennom Yamaha. På pluss-siden kostet de bare 340,- og jeg har dem på mandag.
Så mens jeg venter har kjeden fått seg et bad også. I diesel. Så en lett dusj med noe olje/rustoppløser før jeg tørket godt av den og hengte den på vent. Kjeden er ikke så gammel, men jeg skal prøve en annen kjede-olje/grease. Mc-artikler hadde ikke inne kjedesprayen jeg egentlig bestillte, men selgeren der har snakketøyet i orden, så nå sitter jeg her med noe syntetiske racing-greier jeg skal prøve.
Jeg har tidligere brukt en hvit voksbasert guffe, men denne var jeg ikke fornøyd med siden kjedet ble tørt altor raskt etter min mening, så jeg gikk over til grease-basert igjen.
Siden Yamaha'en har står på vent, kunne jeg trekke inn i kjelleren foran vifteovnen og radioen og pusle med noe annet. Jeg plukket av forgasserene på sykkelen på flisene, og demonterte dem for å bytte pakninger og slikt.
Dellorto'en er enkelt oppbygget, og har ikke så mange delene heller. Ingen akselerasjonspumpe, og choken er on-off via en liten hendel oppå. Det viste seg også at flottør-nivået var altfor lavt i den ene og litt for lavt i den andre (3 og 1mm), kanskje det forklarer hvorfor den kan være tungstartet på kald motor noen ganger. Gleder meg til å prøve når våren nærmer seg igjen
Jeg burde vel også skaffet meg et slikt synkroniserings-apparat til forgassere også. Dellorto'ene må justeres inn igjen, og Yamaha'en bør også kontrolleres, så jeg får vel kikke innom Ebay igjen... :-
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel
Live Before You Die
Bon Jovi
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel
Live Before You Die
Bon Jovi
- cheron
- Innlegg: 3157
- Registrert: 02 nov 2008, 19:14
- Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
- Sted: Høyjord
Jeg handla synkroapparat på ebay Gratis frakt inn til Norge å greier.. Slettes ikke dumt! Skal se om jeg ikke finner linken til deg når jeg kommer hjem. Er nemlig på jobb nu... Hardt med overtid hver dag omtrentMisha skrev: Jeg burde vel også skaffet meg et slikt synkroniserings-apparat til forgassere også. Dellorto'ene må justeres inn igjen, og Yamaha'en bør også kontrolleres, så jeg får vel kikke innom Ebay igjen... :-
*edit* Fant den nå:
http://cgi.ebay.de/New-Morgan-Carbtune- ... m153.l1262
You'll never walk alone
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Kjekt å ha slikt utstyr. Jeg kjøpte en sånn sak fra Krangnes i Trondheim for et par år siden. Vel anvendte penger.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
- cheron
- Innlegg: 3157
- Registrert: 02 nov 2008, 19:14
- Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
- Sted: Høyjord
Skrev akkurat noe om det i bloggen min ja Ser ikke lovende ut!Misha skrev:Takker! Der har vi samme typen som jeg har lånt tidligere også
Og ang. overtid, snakka ikke du om å trappe ned på det i år
You'll never walk alone
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg kan ikke fatte hva Delorto driver med jeg. Den derre chokehendelen på gasseren er iddiotisk spør du meg. Hvorfor er det så innmari vanskelig vanskelig å lage en ordentlig wiretrukket choke ? Av og på med hansker for å fikle med chokehendelen. Og noen ganger så glemmer jeg å slå den av før jeg kjører. Det var slik jeg klarte å pælme 15 liter bensin gjennom en 38 mm forgasser på 7 km Dustesystem spør du meg.
- Misha
- Innlegg: 1090
- Registrert: 09 des 2005, 17:59
- Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
- Sted: Regnværsbyen
Sammen med paknings-settet jeg kjøpte, lastet jeg også ned et dele-skjema over forgasseren fra sidene til dellorto, så jeg kunne se alle detaljene. Og her vises faktisk begge utgaver, både med og uten wire, så de finnes der ute ett sted. Det er vel et spørsmål om kostnad, billigere å lage sykkel med en liten hendel som choke.
Det er nok litt surt å gå tom for bensin etter 7km ja :#-O Jeg ser på turtallet at choken er på, og kjører ikke før jeg har slått den av.
Det er nok litt surt å gå tom for bensin etter 7km ja :#-O Jeg ser på turtallet at choken er på, og kjører ikke før jeg har slått den av.
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel
Live Before You Die
Bon Jovi
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel
Live Before You Die
Bon Jovi
- Misha
- Innlegg: 1090
- Registrert: 09 des 2005, 17:59
- Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
- Sted: Regnværsbyen
Etter massivt gruppepress fra resten av familien har jeg måtte gå til innkjøp av nye slalåmski. Eller kanskje det var carving... Jeg prøvde meg først på slike planker på en guttetur i fjellheimen et sted på 80-tallet engang. Og det var ikke snakk om å begynne i de rolige bakkene. Neeeida, opp i værste bakken med det samme. At jeg ikke kom hjem igjen på båre var et under. Rekorden den helgen var vel et svev på 15-20 meter. Uten ski. Med hue først. Hvem trenger fiender med slike venner...
Og nå planlegger fruen masse-mønstring oppe i fjellheimen. Og jeg ser for meg armbrudd, beinbrudd og sammenbrudd. Og herpet mc-sesong. :#-O Yngstemann (ellvisen) kan ikke stå på carving-ski heller, så vi må finne en ski-skole og en barnebakke til han. :-
Nei, da foretrekker jeg slik vintersport: http://www.youtube.com/watch?v=jYwi35-KwbA
Og slik: http://www.youtube.com/watch?v=Cn0gbMYKixk
Men den beste må være denne: http://www.youtube.com/watch?v=IryDqbsb7c4
Og nå planlegger fruen masse-mønstring oppe i fjellheimen. Og jeg ser for meg armbrudd, beinbrudd og sammenbrudd. Og herpet mc-sesong. :#-O Yngstemann (ellvisen) kan ikke stå på carving-ski heller, så vi må finne en ski-skole og en barnebakke til han. :-
Nei, da foretrekker jeg slik vintersport: http://www.youtube.com/watch?v=jYwi35-KwbA
Og slik: http://www.youtube.com/watch?v=Cn0gbMYKixk
Men den beste må være denne: http://www.youtube.com/watch?v=IryDqbsb7c4
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel
Live Before You Die
Bon Jovi
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel
Live Before You Die
Bon Jovi
- tagesk
- Innlegg: 2273
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Sted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Jeg har BMW GS så jeg vet ikke noe om kjede. Men jeg er jo eier av to Transalp også. Så jeg må få spørre spørre: Hvorfor bruker man ikke helt enkelt WD-40?Misha skrev:Mc-artikler hadde ikke inne kjedesprayen jeg egentlig bestillte, men selgeren der har snakketøyet i orden, så nå sitter jeg her med noe syntetiske racing-greier jeg skal prøve.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
Det kan ha noe med at WD40 er en penetrerende olje som meget vel kan komme seg innafor o-ringene i et o-ring kjede. Vet ikke hvor sannsynlig det er, men jeg ville arldrig turt å ta sjansen.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
- tagesk
- Innlegg: 2273
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Sted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Så WD-40 er for "tynn"?Jalmar skrev:Det kan ha noe med at WD40 er en penetrerende olje som meget vel kan komme seg innafor o-ringene i et o-ring kjede.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
Tynn og tynn. Det er jo en penetrerende rustløser i første rekke. Meningen med produktet er jo at det skal trenge bort fuktighet og legge igjen et rustbeskyttende lag med olje. Renseeffekten er jo også veldig bra. Bl.a. fett løses opp kjapt og effektivt. Så jeg tror du fort kan bli sittende med et kjede som er dårligere smurt etter å ha brukt WD40. All gammel smøring renset vekk og oljelag fra WD40 som ikke er beregnet på trykk eller mekanisk belastning.
Har lest at produsenten sier det er trygt å rense o-ring kjeder med WD40 (WD står for Water Displacement). Jeg blei skeptisk når jeg renset et gammelt kjede i WD40 og så plukket opp noen ledd på det. Da hadde WD40'en trekt inn forbi o-ringene. Men det kan ha vært o-ringene på det aktuelle kjedet som var dårlige i utgangspunktet.
Vil vel også tro at smøringen ikke vil bli optimal, for WD40 er ikke ment som et smøremiddel som tåler trykk slik som fett eller gearolje f.eks.
Har lest at produsenten sier det er trygt å rense o-ring kjeder med WD40 (WD står for Water Displacement). Jeg blei skeptisk når jeg renset et gammelt kjede i WD40 og så plukket opp noen ledd på det. Da hadde WD40'en trekt inn forbi o-ringene. Men det kan ha vært o-ringene på det aktuelle kjedet som var dårlige i utgangspunktet.
Vil vel også tro at smøringen ikke vil bli optimal, for WD40 er ikke ment som et smøremiddel som tåler trykk slik som fett eller gearolje f.eks.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave
c")
- Misha
- Innlegg: 1090
- Registrert: 09 des 2005, 17:59
- Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
- Sted: Regnværsbyen
Nå har jeg aldri prøvd med wd40, men jeg vil tro regnvær vasker den av kjeden ganske raskt siden den er så tynn. Nå kjører jeg ofte på dager med forholdsvis høy luftfuktighet ( og ingen mobbing nå, Task ) så det jeg ser etter når jeg prøver kjedesmøring, er hvor lenge kjedet holder seg velsmurt før jeg må spraye på nytt. Om det griser til bakhjulet litt spiller mindre rolle.
Og så har man jo ymse automatiske smøresystem, som f.eks scottoiler, men det koster jo litt ekstra.
Spørs om det blir kjede på neste sykkel
Og så har man jo ymse automatiske smøresystem, som f.eks scottoiler, men det koster jo litt ekstra.
Spørs om det blir kjede på neste sykkel
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel
Live Before You Die
Bon Jovi
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel
Live Before You Die
Bon Jovi
- Misha
- Innlegg: 1090
- Registrert: 09 des 2005, 17:59
- Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
- Sted: Regnværsbyen
Yess, årets første tur unnagjort!
Jeg har da fått sammen yamaha'en igjen i løpet av disse dagene. Svingarmslagrene hentet jeg mandag og presset dem på plass på jobben tirsdag. Jeg kunne jo selvfølgelig ordnet det hjemme i garasjen ved hjelp av en gjengestang, men med 9 minusgrader fant jeg ut det hadde ikke noe hastverk.
Så dukket noen data-deler opp som jeg hadde bestillt for å renovere en sliten 4 år gammel pc. Så der gikk 2 dager med mekking og installering før yngstemann kunne overta den. Bytta hovedkort – prosessor – minne – skjermkort og stømforsyning for 1650,- = billig ny pc. Selvfølgelig ikke noe kvass maskin, men det holder til spillene som yngstemann bruker. Jeg har alltid likt å rote litt rundt i pc-er så dette var bare en kosejobb.
Bremseklossene jeg bestillte lå i poskassa igår, så jeg tok dem under armen og ruslet ut i garasjen for å montere sykkelen sammen igjen. Og fikk kara-sjokk da jeg kom inn der! Så mye dugg og kondens over alt har jeg ikke sett siden bryllypsnatta! Det var blitt mildvær ute, 6 -7 grader og småregn, og det hadde slått seg skikkelig der inne. Yamaha'en så ut som den nettopp var blitt spylt! Jaja, den pleier å se slik ut når jeg kjører om høsten også, men jeg er glad min lille italiener står tørt og godt på de varme flisene i kjelleren.
Neste hakaslepp kom da jeg hadde da jeg hadde montert kjeden og dreiv å justerte inn bakhjulet. Kjeden var godt slitt og var blitt særdeles u-jevn i lengden. Etter bare 9000km!! Det forrige holdt jo 21000km! Jeg kan ikke fatte & begripe hvordan et kjede kan bli så herpa på så kort tid. Selv om jeg gjorde et impuls-kjøp på biltema. :- Det står da «japan» på leddene. Perkele...
Etter en smule [img]http://www.mysmilie.de/english/green/sm ... mg/026.gif[/img] justerte jeg inn kjeden så godt det lot seg gjøre, jeg skulle ha meg en prøvetur idag. 6 grader, tørre veier og «litt» vind lå og ventet!
Ferdig, men må lade litt, måtte ta den noen runder på starteren før bensinen havnet på rette plassene. Varmkjøre litt, spraye kjeden litt ekstra og så er vi klar.
Det ble en liten tur på 5 mil i nabolaget. Heerlisch!! Bremseklossene er jo nye, så de tar ikke så godt før de begynner å slite seg til. Og det er pussig hvor fort man blir rusten når man ikke har kjørt på noen uker, så det ble en rolig tur. Og jeg traff da 3 andre fornuftige mennesker på veien. Okei da, 2 og en halv, den ene var en 125cc
Jeg har da fått sammen yamaha'en igjen i løpet av disse dagene. Svingarmslagrene hentet jeg mandag og presset dem på plass på jobben tirsdag. Jeg kunne jo selvfølgelig ordnet det hjemme i garasjen ved hjelp av en gjengestang, men med 9 minusgrader fant jeg ut det hadde ikke noe hastverk.
Så dukket noen data-deler opp som jeg hadde bestillt for å renovere en sliten 4 år gammel pc. Så der gikk 2 dager med mekking og installering før yngstemann kunne overta den. Bytta hovedkort – prosessor – minne – skjermkort og stømforsyning for 1650,- = billig ny pc. Selvfølgelig ikke noe kvass maskin, men det holder til spillene som yngstemann bruker. Jeg har alltid likt å rote litt rundt i pc-er så dette var bare en kosejobb.
Bremseklossene jeg bestillte lå i poskassa igår, så jeg tok dem under armen og ruslet ut i garasjen for å montere sykkelen sammen igjen. Og fikk kara-sjokk da jeg kom inn der! Så mye dugg og kondens over alt har jeg ikke sett siden bryllypsnatta! Det var blitt mildvær ute, 6 -7 grader og småregn, og det hadde slått seg skikkelig der inne. Yamaha'en så ut som den nettopp var blitt spylt! Jaja, den pleier å se slik ut når jeg kjører om høsten også, men jeg er glad min lille italiener står tørt og godt på de varme flisene i kjelleren.
Neste hakaslepp kom da jeg hadde da jeg hadde montert kjeden og dreiv å justerte inn bakhjulet. Kjeden var godt slitt og var blitt særdeles u-jevn i lengden. Etter bare 9000km!! Det forrige holdt jo 21000km! Jeg kan ikke fatte & begripe hvordan et kjede kan bli så herpa på så kort tid. Selv om jeg gjorde et impuls-kjøp på biltema. :- Det står da «japan» på leddene. Perkele...
Etter en smule [img]http://www.mysmilie.de/english/green/sm ... mg/026.gif[/img] justerte jeg inn kjeden så godt det lot seg gjøre, jeg skulle ha meg en prøvetur idag. 6 grader, tørre veier og «litt» vind lå og ventet!
Ferdig, men må lade litt, måtte ta den noen runder på starteren før bensinen havnet på rette plassene. Varmkjøre litt, spraye kjeden litt ekstra og så er vi klar.
Det ble en liten tur på 5 mil i nabolaget. Heerlisch!! Bremseklossene er jo nye, så de tar ikke så godt før de begynner å slite seg til. Og det er pussig hvor fort man blir rusten når man ikke har kjørt på noen uker, så det ble en rolig tur. Og jeg traff da 3 andre fornuftige mennesker på veien. Okei da, 2 og en halv, den ene var en 125cc
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel
Live Before You Die
Bon Jovi
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel
Live Before You Die
Bon Jovi
- cheron
- Innlegg: 3157
- Registrert: 02 nov 2008, 19:14
- Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
- Sted: Høyjord
Ganske bra misunnelig......
You'll never walk alone
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;