Hvordan selger man en MC?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Sted: Andebu

Re: Hvordan selger man en MC?

Legg inn av Bjønnavind »

Jeg vet hvordan man IKKE skal selge iallefall! :sk?

En kompis og jeg kjørte nylig fra Tønsberg til nordvestlandet (med bil og henger) for å kjøpe en crosser som selger påsto var i utmerket teknisk stand. På telefonen gjorde kompisen min det klart at vi kjører laaaangt for dette og ønsker ikke å bli lurt. På bildene så sykkelen kjempebra ut, og ifølge selger var den ny-servet, dekka var ok, starta lett, og alt fungerer utmerket! :thumleft

"Supert" tenkte vi og heiv oss i bilen med lomma full av penger! Dagen etter var vi framme, og skuffelsen var enorm da vi fikk se sykkelen og innså at bildene åpenbart var blitt photoshoppet!!! :oh

Sykkelen så mildt sagt jævlig ut, og det elektriske annlegget var bare en svær spagettiklump der mange ledninger hang løse. Dekkene var nedslitt, og etter å ha tråkket på kjiken i et kvarter startet endelig vraket. Hovedlykta virket, mens baklykta funket bare på høyt turtall, Ingen andre lys virket. Turtellernåla var knekt (!), men motoren hørtes grei ut. Selv da motoren var god å varm var den ekstremt tungstartet... :eh

Kompis og jeg følte oss lurt, og jeg så det på han at nå er det rett før han ryker på en tilt. :evil

Det ble selvfølgelig ikkenoe salg, og vi sa begge vår mening til selgeren - som forøvrig ble ganske stille da han fort skjønte at vi gjennomskuet dette med en gang.. :orefk

Makan!! Jeg kjenner jeg blir småforbanna her jeg sitter og tenker på det nå.. :evil

Men kompis og jeg tenker positivt da, og ser tilbake på dette som en fin guttetur allikevel! :-)

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Hvordan selger man en MC?

Legg inn av Banditmannen »

Er det greit å godta nettbankoverføring(på stedet) ved betaling? :-k
Har en interessert kjøper som lurer på om jeg eventuelt kan godta en slik ordning.
Kjenner jeg er litt skeptisk, men tenker at det burde være ok, hvis jeg får se på mens overføringa blir utført. Eller? :-k

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hvordan selger man en MC?

Legg inn av Jompa »

Ja, det må være greit. Se legitimasjonen til kjøperen og sørg for at det er DU som leverer salgsmeldinga etter at pengene er kommet inn på din konto. Obs, det går ofte ett døgn før pengene er overført.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38048
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvordan selger man en MC?

Legg inn av AJ »

Vil vel tro at dette bør være trygt.
Men hvis man er usikker så kan man jo alltids tilby kjøper å bruke din egen PC til nettbanktransaksjonen i stedet for den kjøperen har med seg for å unngå evt. svindelforsøk med mulige program som ser ut som en en webside med nettbankløsning, men som ikke er det.
Vet ikke om sånt finnes, men vil ikke forundre meg mye om det gjør det... Dvs. en slags on-line skimming greie.

Men man skal helst ikke male fanden på veggen i enhver sammenheng, skal vi vel... ;-)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Hvordan selger man en MC?

Legg inn av Kawasaki »

Siste 4 kjøp av mopper/bil har jeg brukt den metoden. Har lånt pc av selger,logget meg på nettbanken,og betalt. Mens selger ser på. Bare ikke godta at kjøper legger inn neste dag som forfall på betalingen,da er det i noen/alle? nettbanker mulig å kansellere betalingen før midnatt. Og som Jompa sier,sørg selv for å levere del 2 vognkort,når du har mottatt pengene :thumleft
ikkebike.norwegianforum.net

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Hvordan selger man en MC?

Legg inn av Banditmannen »

Jompa skrev:Ja, det må være greit. Se legitimasjonen til kjøperen og sørg for at det er DU som leverer salgsmeldinga etter at pengene er kommet inn på din konto. Obs, det går ofte ett døgn før pengene er overført.
:prf
AJ skrev:Vil vel tro at dette bør være trygt.
Men hvis man er usikker så kan man jo alltids tilby kjøper å bruke din egen PC til nettbanktransaksjonen i stedet for den kjøperen har med seg for å unngå evt. svindelforsøk med mulige program som ser ut som en en webside med nettbankløsning, men som ikke er det.
Vet ikke om sånt finnes, men vil ikke forundre meg mye om det gjør det... Dvs. en slags on-line skimming greie.

Men man skal helst ikke male fanden på veggen i enhver sammenheng, skal vi vel... ;-)
Hadde tenkt å si at de kan bruke min pc til øverføringa. :thumleft

Så får vi se om det blir handel.
Har et avslappa forhold til om den blir solgt eller ikke. :-)

Svar