Hvis du skal skifte motor på din 100-kubikk, les her..
Hvis du skal skifte motor på din 100-kubikk, les her..
Jeg sendte brev til Vegvesenet:
Hei.
Jeg har gått til anskaffelse av en gammel lett MC, Honda CB100N.
Dette er en 81-modell og idag er sykkelen blitt veteran. Denne var vel blombert når den ble innført, og hadde 7 Hk i Norge, selv om sykkelen vel var produsert originalt med 11,5 Hk.
Min sykkel er 31 år idag og har jo gått endel tusen km. Dersom jeg skal oppgradere sykkelen motormessig, regner jeg med at det blir umulig for meg å få tak i en slik ny motor med 7 Hk. Derimot så har jeg funnet ny motor med 10 og 11,5 Hk som originalt.
Mitt spørsmål blir da: Vil det være lovlig å oppgradere sykkelen motormessig til 11,5 Hk, men fremdeles som Lett-MC (som originalt)? Hva vil dette isåfall koste avgifsmessig, som veteransykkel?
Idag er jo Hk-grensen på Lett-MC på 15 Hk.
Her er svaret jeg fikk:
Hei.
Kjøretøy registrert før 01.01.1995 er godkjent etter Krav til kjøretøy (KTK) hvor definisjon av MC er som følger:
Lett motorsykkel: Motorsykkel som har motor med slagvolum over 50 cm3 og/eller ytelse over 1,84 kW ECE, og/eller som er konstruert for en hastighet over 50 km/t, men som har slagvolum ikke over 100 cm3, ytelse ikke over 5,15 kW ECE og som har en konstruktiv hastighet ikke over 80 km/t.
Tung motorsykkel: Motorsykkel som har motor med slagvolum over 100 cm3, og/eller ytelse over 5,15 kW ECE og/eller har en konstruktiv hastighet over 80 km/t.
Dette vil i ditt tilfelle medføre endring av kjøretøygruppe hvis økning av motoreffekt. :-)å
Hei.
Jeg har gått til anskaffelse av en gammel lett MC, Honda CB100N.
Dette er en 81-modell og idag er sykkelen blitt veteran. Denne var vel blombert når den ble innført, og hadde 7 Hk i Norge, selv om sykkelen vel var produsert originalt med 11,5 Hk.
Min sykkel er 31 år idag og har jo gått endel tusen km. Dersom jeg skal oppgradere sykkelen motormessig, regner jeg med at det blir umulig for meg å få tak i en slik ny motor med 7 Hk. Derimot så har jeg funnet ny motor med 10 og 11,5 Hk som originalt.
Mitt spørsmål blir da: Vil det være lovlig å oppgradere sykkelen motormessig til 11,5 Hk, men fremdeles som Lett-MC (som originalt)? Hva vil dette isåfall koste avgifsmessig, som veteransykkel?
Idag er jo Hk-grensen på Lett-MC på 15 Hk.
Her er svaret jeg fikk:
Hei.
Kjøretøy registrert før 01.01.1995 er godkjent etter Krav til kjøretøy (KTK) hvor definisjon av MC er som følger:
Lett motorsykkel: Motorsykkel som har motor med slagvolum over 50 cm3 og/eller ytelse over 1,84 kW ECE, og/eller som er konstruert for en hastighet over 50 km/t, men som har slagvolum ikke over 100 cm3, ytelse ikke over 5,15 kW ECE og som har en konstruktiv hastighet ikke over 80 km/t.
Tung motorsykkel: Motorsykkel som har motor med slagvolum over 100 cm3, og/eller ytelse over 5,15 kW ECE og/eller har en konstruktiv hastighet over 80 km/t.
Dette vil i ditt tilfelle medføre endring av kjøretøygruppe hvis økning av motoreffekt. :-)å
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Sted: Åsgårdstrand
Re: Hvis du skal skifte motor på din 100-kubikk, les her..
Tror vel strengt tatt det er mindre jobb å søke visum, skaffe seg jobb og flytte over atlanteren, til f.eks USA, for så å fikse sykkelen der. Å forsøke seg i mot norsk byråkrati er som å pisse i motvind. Man får alt sammen tilbake midt i trynet.
Forresten, er det den 4 takts 100 kubikks Hondaen. Jeg hadde en sånn på det glade 80 tall. Herlig lyd av den
Forresten, er det den 4 takts 100 kubikks Hondaen. Jeg hadde en sånn på det glade 80 tall. Herlig lyd av den
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
-
- Innlegg: 7656
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Hvis du skal skifte motor på din 100-kubikk, les her..
Var redd du fikk det svaret ja.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Hvis du skal skifte motor på din 100-kubikk, les her..
det var jo ikke så mange 100cc som gikk med plombe den gangen, Plomba forsvant ut rimelig raskt, det var som regel en hylse som strupet innsuget og som ble fjernet med mer eller mindre skader i innsuget.
Så det er nok ikke bare ved motorskifte man må være obs på dette, det er nok ikke så lett å finne en med plombe i det hele tatt.
Så det er nok ikke bare ved motorskifte man må være obs på dette, det er nok ikke så lett å finne en med plombe i det hele tatt.
Re: Hvis du skal skifte motor på din 100-kubikk, les her..
Hmm, hva er problemet?
At den skifter fra lett til tung MC?
- og at dette krever typegodkjenning/papirer fra produsent?
Avgifter ? Ser ut til å være 0,- for veteranmotorsykkel: http://www.toll.no/templates_TAD/Change ... anguage=NO (måtte gå litt opp til 20hk på endret MC før den ville beregne noe...)
At den skifter fra lett til tung MC?
- og at dette krever typegodkjenning/papirer fra produsent?
Avgifter ? Ser ut til å være 0,- for veteranmotorsykkel: http://www.toll.no/templates_TAD/Change ... anguage=NO (måtte gå litt opp til 20hk på endret MC før den ville beregne noe...)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Re: Hvis du skal skifte motor på din 100-kubikk, les her..
heheRuneMC skrev:Hmm, hva er problemet?
tipper at Vegvesenet er uforberedt på slike spørsmål
Re: Hvis du skal skifte motor på din 100-kubikk, les her..
Hei. Skift motor, ferdig med det. Du kan jo ikke, registrere en veteran Honda 100 til tung Mc.
Re: Hvis du skal skifte motor på din 100-kubikk, les her..
Joda, ifølge vegvesenet så må æ d.
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Sted: 4645 Nodeland
Re: Hvis du skal skifte motor på din 100-kubikk, les her..
Johans skrev:Joda, ifølge vegvesenet så må æ d.
Dersom det ikke er motornummer i vognkortet,så ville jeg bare byttet og holdt kjeft.
If it ain't broke, I'll break it.
Re: Hvis du skal skifte motor på din 100-kubikk, les her..
Jeg har flere Honda veteranmcer. Har solgt, kjøpt ,men aldri målt hk på dem. Byttet motorer mange ganger. Men har aldri sendt spørsmål til etaten.Har blitt stoppet noen ganger siden 1973, aldri avskiltet p.g.a motor. Vognkort/rammenr. må stemme overens.Mvh. L-k-p.
Re: Hvis du skal skifte motor på din 100-kubikk, les her..
Her er vel det viktigeste poenget : IKKE SPØR SÅ MYE!!! :-)å
It takes two to lie - one to lie and one to listen!
-Homer Simpson-
-Homer Simpson-
Re: Hvis du skal skifte motor på din 100-kubikk, les her..
det er helt klart fasiten her ja.Dimzum skrev:Her er vel det viktigeste poenget : IKKE SPØR SÅ MYE!!! :-)å
Tipper at sjekking av plombering på gamle hundrekubikkere ikke er en prioritert aktivitet i etaten.
Re: Hvis du skal skifte motor på din 100-kubikk, les her..
Da jeg var 16 i 1971 kjørte vi både Suzuki AC100 og Honda CB100 i langt over 100km i timen. Trimming gikk i utskjæring av dreieskive på AC, som var to- takter. På Cb innsug. På moderne Mcer er det mange muligheter.Hva du gjør hjemme,bestemmer du selv. :-) Gjør det du skal og kjør videre. Velkommen i Classic Honda Club er du også.