
Hei.
Jeg har gått til anskaffelse av en gammel lett MC, Honda CB100N.
Dette er en 81-modell og idag er sykkelen blitt veteran. Denne var vel blombert når den ble innført, og hadde 7 Hk i Norge, selv om sykkelen vel var produsert originalt med 11,5 Hk.
Min sykkel er 31 år idag og har jo gått endel tusen km. Dersom jeg skal oppgradere sykkelen motormessig, regner jeg med at det blir umulig for meg å få tak i en slik ny motor med 7 Hk. Derimot så har jeg funnet ny motor med 10 og 11,5 Hk som originalt.
Mitt spørsmål blir da: Vil det være lovlig å oppgradere sykkelen motormessig til 11,5 Hk, men fremdeles som Lett-MC (som originalt)? Hva vil dette isåfall koste avgifsmessig, som veteransykkel?
Idag er jo Hk-grensen på Lett-MC på 15 Hk.
Her er svaret jeg fikk:

Hei.

Kjøretøy registrert før 01.01.1995 er godkjent etter Krav til kjøretøy (KTK) hvor definisjon av MC er som følger:
Lett motorsykkel: Motorsykkel som har motor med slagvolum over 50 cm3 og/eller ytelse over 1,84 kW ECE, og/eller som er konstruert for en hastighet over 50 km/t, men som har slagvolum ikke over 100 cm3, ytelse ikke over 5,15 kW ECE og som har en konstruktiv hastighet ikke over 80 km/t.
Tung motorsykkel: Motorsykkel som har motor med slagvolum over 100 cm3, og/eller ytelse over 5,15 kW ECE og/eller har en konstruktiv hastighet over 80 km/t.
Dette vil i ditt tilfelle medføre endring av kjøretøygruppe hvis økning av motoreffekt. :-)å