Hjernen skrev:fikse skrev:
Jajaja, tok den

Synes bare de har litt merkelige vilkår på et par ting.
Kul sykkel du har forresten :-) Hadde en `03 Deauville tidligere, som er mye samme sykkel som den du har, bare med masse plastikk rundtomkring. Flott motor (som lett lar seg tune til noen og seksti esler, jeg gjorde det med suksess), og lettkjørt til tusan

Din er vel laget i Japan hele veien? Min var laget i Spania, så den rustet så du kunne høre miten kose seg

Åssen vet en hvor den er laget? Har kikket litt på en 1996 mod og den har tegn på stålramme i form av rust, stort sett
overflate. Ved søk etter deler på nett så er valga; Tyskland, England, Spania, Japan (på 96 mod) og de har
en betegnelse som NC30 o.l.
Setter pris på litt hjelp der (plusser, minuser, tuning o.l.) , i.o.m. at jeg regner med å kjøpe den NTV650'n.
Grønn som en plen på det der asså..... :-)
Hjelper så godt jeg kan :-) Men, jeg kjenner egentlig bare til den 2003 modellen jeg hadde, så jeg uttaler meg kun for den: NT650V3 Deauville (3 som i året 2003).
NTV er ikke samme sykkel. Den er uten kåpe, og med kjededrift og enarmssving. Fin sykkel det og, men absolutt ikke samme sykkel.
Ang Deauvillen: Mekanikk og elektrisk stammet fra Japan. Bunnsolid og feilfritt. Dvs fra og med 2003 modellen var lakken på motor ekstremt tynn. I England gikk dette som garantisak, faktisk en recall-sak. Noe som vel knapt har skjedd her i landet?... Ramme og plastikk er både produsert og lakket i Spania. I samtlige sveiser hang det igjen tråd etter sveisingen, og lakken var elendig. Før 2003 var lakken bare "dårlig", men 2003 og videre ekstremt dårlig.
Likevel burde ikke dette skremme deg fra å handle. Teknisk sett er dette solide greier. Mange folk i england som har kjørt mer enn 100.000 miles før de etter det må tenke på å ta en lettere overhaling.
Om å kjøre Deauville-en: Enkelte forståsegpåere vil helst kalle sykkelen for Dauville, som i at den er dau og treg og slapp og jævlig. Til det vil jeg si: Dr... i det. La de hoppe på lopphavet hele hurven. Enten har de ikke kjørt sykkelen, eller så forventer de at alle sykler må kunne akse 0-100 på 2-3 sekunder. Deauville-en bruker 5 og et halvt sekund til hundre. Det holder i bøtter og spann for min del. Motoren er ganske så frisk og fin den. Lavt giret, så den er kvikk og fin ut fra lyskryss. Forresten har jeg fått min til å bruke 0,23 på langkjøring! Normalt på dagligbruk lå den på et stykke under halvliteren, gjerne rundt 0,4.
Bremsene på de før 2003 er akkurat akseptable, men ikke mer. 2003 og videre kom de med større og kraftigere bremser, samt kombibremser (CBS). Stor forskjell i praksis. Fjæringen er myk og komfortabelt rettet, som en turingsykkel. 2 stk har det komfortabelt på denne sykkelen. Fin til korte/halvlange turer i Norge, og dagligkjøring. Ikke spesielt egnet til turer på kontinenet med 2 personer, da blir motoren litt liten. Kommer jo an på kravene. Høyden/sittestillingen passer fint for de fra 170 til 190. Selv om den veier 240KG er den ganske så lettmanøvrert i bytrafikken. Noe høyt tyngdepunkt gjør den mindre egnet til kjøring på glatten eller på annet løst underlag. På asfalt, våt eller tørr, er den helt glimmers og du plages ikke med den høye vekten. God plass i sideveskene, som kan utvides med større luker. Jeg hadde tankveske, den var ypperlig. Kåpen beskytter bra mot vær og vind. Deilig med kardang. Nada vedlikehold, bare å kjøre.
Serviceprisen er latterlig høy på disse, iallfall her i Bergen. Jeg tar jobben for halve prisen..

Den skal egentlig ha service relativt hyppig, uten at jeg skjønner helt hvorfor. Oljeskift er greit nok, men å ta ventilsjekk hver 12.000 er bare tull på disse. Ikke unormalt at man kan kjøre 50-100.000KM mellom hver gang det trengs en justering, i praksis.
Er det noe mer da? Nja.. Summa summarum var jeg godt fornøyd med sykkelen, selv om finishen forsvant irriterende fort. Hadde jeg skulle hatt en slik type sykkel, hadde jeg kjøpt samme type igjen.
Sikkert noe jeg har glemt. Fyr løs!