Dagens tur
http://goo.gl/maps/0BVo
Sylling-Vikersund er som alltid fin til å forbedre svinge-ferdigheter og jeg fokuserte på mest mulig flyt idag - dvs minst mulig bremsing eller brått av gassen - og helst ikke se for mye på speedometeret. Det gikk vel best på tilbaketuren egentlig, med fin flyt i 4-de gir for det meste.
Rett før Vikersund var det forresten en gjeng jenter med MC som hadde tatt en pause og hilste.
På Vikersund tok jeg en fylling på Uno-X - og bensinforbruket var ca 0,4 l/mil som virker ganske stabilt når jeg kjører pent og passer på å gire opp så turtallet er 3-4K. Tok så E35 fra Vikersund til avkjøringen mot Skotselv. Skotselv sentrum ?
Fra Skotselv fulgte jeg skilt mot Bingen. Mye fin vei oppover forbi diverse gårder her - bare enkelte småhumper - med varierte svinger og terreng. Rett før
skilt som viser hhv Lyngdal og Sigdal går det over til grus. Jeg tok mot Lyndgal på grusveien. Endel grov grus var tatt på som gjorde at sykkelen bevegde seg litt, men det er bare å avpasse tempo. Tørt og støvete idag - bedre enn vått og gjørmete :-)
Etter ca milen på grus er det igjen asfalt og flotte forhold ned til Lampeland. Helt jevn og fin asfalt her med fine svinger.
På Lampeland provianterte jeg litt på en åpen Kiwi med tanke på rast på hjemveien.
Hjemover valgte jeg å ta Nyseterveien tilbake til Bingen - dette er en grusvei som kommer brått et kort stykke nord for Lampeland. Grusveien her er noe mer kupert og går forbi et par vann. Det er heller ikke bomvei, så her er det bare tut & kjør..
Helt greit for V-Strom'en i makelig fart. Noe annet var forresten ikke å anbefale siden det var noe trafikk imot på begge grusveiene idag - så tok det pent rundt uoversiktlige svinger. Det var også en god del trehugst langs Nyseterveien, så endel mer "öppna landskap" enn tidligere. Det vil jeg mene er bare positivt.
Etter å ha kommet på asfalt igjen og kjørt et stykke nedover mot Skotselv var det skiltet Åmot 7km - så tok den veien. Veien kom på i Åmot Sentrum
her. Et godt alternativ til den kjedelige E35 til Skotselv. I Åmot sentrum var det så trafikklysene først for broen (montro hvordan de har klart seg i alle år før uten trafikklys ?) og så for korketrekkeren med litt mer venting - ikke bare på lysene, men også opp
korketrekkeren der bilene er ganske trege til å kjøre rundt...
Tilbake Vikersund-Sylling fungerte som sagt flyten i kjøringen bedre (øvelse gjør mester

) og V-Strom'en virker også i toppform der motoren maler som en fornøyd katt. Valgte å ta Vestsideveien nedover til Lier. Det er stort sett 60 hele veien her, men varierte svinger og terreng gjør veien morsom. Pluss bedre utsikt mye av turen enn tilsvarende hovedveien på østsiden av Lierdalen; 285 Sylling-Lier. Nær Sylling er det også krevende svinger enten man velger å ta mot Tronstad eller om Kanada (mest svinger her). Gunnerudveien (Fv20) som går om Tronstad møter etter et kort stykke Vestsideveien (Fv21)som går om Kanada.
Med andre ord, her er det
vanskelig å kjøre feil om du skal sydover mot Drammen.
Aller sist på turen tok jeg om Hyggen og litt videre for å få med svingene der. Jeg ser forresten at Vegvesenet har vært ute med lappekanonene igjen og veiene ser ganske grisete ut enkelte steder, men grepet virker bra. Uansett om dette ikke har
noe å si for grepet, så er faren at det kan
kamuflere annet diesel- og oljesøl...