Jompa, en mann i slutten av 50årene

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Online
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, SESONGSTART

Legg inn av Jompa »

Tysnes skrev:
Jompa skrev:I går gjode jeg en ny oppdagelse, at det går an å få blanda lakk på sprayboks. Var hos fargehandeln og skulle kjøpe lakk til felgene og hadde tatt med ett sidedeksel for å få en farge som var i nærheten.
Jenta i butikken sa at det hade de ikke, men null problem, ho skull lage riktig farge.
Hentet boksen om ettermiddagen. Om kvelden ble det ei ny økt i garasen.
Aceton er virkelig noe "skit" , selv med gassmaske ble jeg "rusa" etter en time. Men snart er fohjulet klart til å sprayes :thumleft
Spørs kor holdbart det blir med 1-komp spraylakk, eller tenkte du 2-komp klarlakk til slutt(finns på sprayboks hos lakkfirma)
Lakken er acryllakk, samme type som er brukt på resten av moppen.
Men den er lagt på med sprøyte. Har tenkt å bruke 2 tynne lag med rødfarge, og klarlakk til slutt [samme type lakk).
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: GYLLENE TIDER, SESONGSTART

Legg inn av Tysnes »

Jompa skrev:
Tysnes skrev:
Jompa skrev:I går gjode jeg en ny oppdagelse, at det går an å få blanda lakk på sprayboks. Var hos fargehandeln og skulle kjøpe lakk til felgene og hadde tatt med ett sidedeksel for å få en farge som var i nærheten.
Jenta i butikken sa at det hade de ikke, men null problem, ho skull lage riktig farge.
Hentet boksen om ettermiddagen. Om kvelden ble det ei ny økt i garasen.
Aceton er virkelig noe "skit" , selv med gassmaske ble jeg "rusa" etter en time. Men snart er fohjulet klart til å sprayes :thumleft
Spørs kor holdbart det blir med 1-komp spraylakk, eller tenkte du 2-komp klarlakk til slutt(finns på sprayboks hos lakkfirma)
Lakken er acryllakk, samme type som er brukt på resten av moppen.
Men den er lagt på med sprøyte. Har tenkt å bruke 2 tynne lag med rødfarge, og klarlakk til slutt [samme type lakk).
Høres ut som du har full kontroll :-)

Online
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, SESONGSTART

Legg inn av Jompa »

Tysnes skrev: Høres ut som du har full kontroll :-)
Kontroll og kontroll, fru Blom.
I går kveld var forhjulet ferdig "vaska" og nye lager montert. Det gikk med 3 kvelder, 1 liter Aceton,4 gamle t-skjorter, 2 handduker og 1 tannbørst.
Tannbørsten tålte faktisk løsemidlet, og er så ren som den ikke har vært siden den lå i embalasjen på Joker-butikken. Har faktisk lurt litt på om jeg burde ta den i bruk igjen, til tannpuss.
Kom tidlig hjem fra jobb i dag og heiv meg rett i maskering. Rakk å spraye første strøk før middag. Den faens sprayboksen spøtta lakk i begynnelsen, så det ble tjukkere enn jeg hadde ment, etpar dråper som rant ble det også...
Skulle selvfølgelig ha prøvd først på nokka annet enn hjulet. Andre strøk er akkurat spraya på, og hjulet skal få tørke ei stund i garasjen, før det bæres inn på fyrrommet til videre tørk og herding. Så kanskje det blir et tynt strøk med klarlakk i kveld.
Kjerringa er borte på jobb, og kommer ikke hjem før i morra kveld. Så ho kommer ikke til å kjefte for at hele huset lukter lakk.
Det er mange fordeler med garasjen i sokkeletasjen, og inngang direkte fra yttergangen, men Æ ser helt klart ulemper også.

Ferdig maskert. Dekket er pakka inn i Gladplast.
Hjul 004.jpg
Første strøk på plass. Har en gammel rørleggerbenk som var perfekt til dette. Tre hjulet inn på en bolt, og snurr..
Hjul 006.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av Snikkeren den 09 mai 2012, 20:17, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: Fikset quoten i begynnelsen av innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Online
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, SESONGSTART

Legg inn av Jompa »

Forhjulet ble ferdig onsdag kveld. 2 lag med rød lakk og flere lag klarlakk.
Ikke helt 100%, men Æ ble fornøyd allikavel. Var litt uheldig (slurvete) med maskeringa, så det kom litt farge der hvor det skulle ha vært blankt. I dag skrudde æ forhjulet på, etter å ha polert skivene, som hadde fått noen rustflekker.' Blei nødt til å trille sykkeln ut i regnværet for å se resultatet på avstand. Det ble absolutt riktig med røde felger !
Da gjenstår bare bakhjulet, så er sykkeln snart ferdig.
Her e et par bilda av forhjulet, skal legge inn sykkelen i "helfigur" når bakhjulet har fått rette fargen.
Hjul 008.jpg
Hjul 009.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: GYLLENE TIDER, SESONGSTART

Legg inn av Tysnes »

Jompa skrev:Forhjulet ble ferdig onsdag kveld. 2 lag med rød lakk og flere lag klarlakk.
Ikke helt 100%, men Æ ble fornøyd allikavel. Var litt uheldig (slurvete) med maskeringa, så det kom litt farge der hvor det skulle ha vært blankt. I dag skrudde æ forhjulet på, etter å ha polert skivene, som hadde fått noen rustflekker.' Blei nødt til å trille sykkeln ut i regnværet for å se resultatet på avstand. Det ble absolutt riktig med røde felger !
Da gjenstår bare bakhjulet, så er sykkeln snart ferdig.
Her e et par bilda av forhjulet, skal legge inn sykkelen i "helfigur" når bakhjulet har fått rette fargen.
Hjul 008.jpg
Hjul 009.jpg
Ser veldig bra ut :thumleft

Brukeravatar
Sprint
Innlegg: 566
Registrert: 10 sep 2010, 16:23
Motorsykkelen din: Triumph-Sprint-95
Sted: Karmøy

Re: GYLLENE TIDER, SESONGSTART

Legg inn av Sprint »

Flott :=D>
For livets glade gutter går solen aldri ned.

Online
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, SESONGSTART

Legg inn av Jompa »

Sprint skrev:Flott :=D>
Takk,takk.
Denne helga blir det ikke gjort noe med sykkelen, gullongen skal overnatte fra idag til i morra. Det er første gang hun skal overnatte borte,
og da skal Æ være 100% bestefar. Den gamle barnesenga er hentet ned fra mørkeloftet og skrudd sammen. Rart, Æ huske enda dagen da den ble kjøpt.
I går var plenen endelig helt bar, og i dag sner det igjen. Æ treng ihvertfall ikke å irritere meg over at det ikke blir sykkelkjøring i helga.
Hadde det vært finvær, så hadde vel lørdagen blitt brukt til raking uansett.
Og siden det sner ute, passer det kjempefint å legge om til sommerdekk på Svensken og Gammelsvensken. Yngste dattera mi overtok Gammelsvensken i fjor høst, da vi "måtte" ha ny bil. Vi kjøpte bil omtrent samtidig med at SAAB gikk konkurs for 3 (?) gang, så det var ingen vits å spørre om innbytte.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Online
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, SESONGSTART

Legg inn av Jompa »

Barnebarnet er vel hjemme hos foreldrene igjen. Overnattinga gikk helt etter oppsktifta, ungen sov hele natta, våkna kl 6, og bestemor måtte stå opp og skifte bleie.
Etter middag måtte bestemor ta en lur, og siden været var fint tok bestefar en tur på sykkeln.
Kjørte et par mil, blei frøssen på fingrene, og tenkte at ei stund på Statoilbenken måtte bli ei perekt avslutning på helga.
Hadde sett for meg at det skulle sitte kjentfolk der når æ ankom i kjent stil.

Jasså, nytt eksosanlegg ? Åja, du har lakka fremfelgen ? Skal du gjøre nokka med bakfelgen også, eller skal den se sånn ut, hæ ?

Det satt ikke en eneste sjel på benken.........

Vel, æ kjøpte meg en kopp kaffe, drakk den opp og kjørte hjem. Da æ kom hjem var det i underkant av fire grader, kanskje ikke rart at det ikke var noen andre ute og kjørte.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Online
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, SESONGSTART

Legg inn av Jompa »

I går kveld da jeg var ute å kjørte, kom en moped og kjørte forbi meg. Den var nok en smule trimma, for den gjorde godt over 50.
Normalt ville jeg "satt han på plass" med et lite "nikk" på gassen, men jeg lot mopedisten ha gleden.
Kom til å tenke på da jeg selv var i 16-17årsaldern. Nesten alle guttene hadde moped. Det skulle helst være terrengmoped eller crossmoped som de vel også het.
De mest populære var Suzuki 50 ER og Gilera 50 Trial, men det var de som kjørte Yamaha, Corvette (noen få) og andre merker.
En hadde en Puch M 50 Cross. Verdens tregeste moped, knapt 40 i toppfart. Men når vi var og "testet" i Testbakken var det ingen som slo Puchen. Den seg opp bakken i gangfart. Skulle man opp med en ER, var det 11000 omdreininger i botn av bakken og sluring på clutchen det siste stykket.
De fleste mopedene var trimmet, enten med kjøpte trimsett eller hjemmetrimmet. Det var mange teorier om trimming, alle fungerte ikke like godt. Trinn 1 var som oftest å renske eksosrøret for innmat. Da hørtes det ihvertfall ut som mopeden gikk MYE bedre.
Det var ganske vanlig å file ned den bakre kanten på stemplet, i noen tilfeller fungerte det ganske godt. Hvis man ikke tok vekk altfor mye.
Da ble motorn nesten umulig å få starta, i tillegg til ubalanse med knust stempel, ødelagte veivlager og det som verre var.

Gileraen var ganske enkel å trimme. Bytt til "storforgasser" så var 100 km/t en oppnåelig fart. En av kompisene mine hadde en Gilera som han skrudde på hele tida. Han hadde ikke så mye verktøy, men ting "ordnet seg" som oftest. En gang han skulle skru av toppen, kom han ikke til mutterne med koppnøkkelen. Null problem, det var bare å slå vekk et par kjøleribber.
En annen gang hadde han hatt løs tenningsanlegget. Da han ikke fikk start med kicken, hoppa han på setet og trilla ned bakken fra huset.
De hadde en ganske lang bakke. Nederst i bakken hørte vi et kjempesmell, og hele gjengen løp ned for å se.
Forgasserstemplet var skutt opp under tanken, lufslangen mellom filterboksen og forgassern var vrengt. Han hadde snudd tenningsplata
ei halv omdreining..
gileraTrial81.jpg
Skal ikke påstå at Æ gjorde det noe særlig bedre.
Til min moped, som var en ER, fikk man 7 og 11-hesters trimsett. 7-hesters settet besto av sylinder og ingenting mer. 11-hesters settet
hadde både større forgasser, sylinder med stempel og et stort ekspansjonskammer.
Ulempen med det store settet var at man ble avslørt tvert hvis man kom i kontroll.

Æ hadde kjøpt 7-hesters sett og fått beskjed fra forhandleren om å huske å ta det lungt til det var innkjørt.
Dagen etter var æ på tur til skolen da en 100-kubikker kjørte forbi meg. Alle formaninger om innkjøring var øyeblikkelig glemt.
Æ hadde nesten nådd igjen 100-kubikkern da stemplet skar seg med et hyl. Var passelig skjelven da æ svingte ut i veikanten.
Etter ei stund skulle æ prøve å se om motorn gikk rundt, og ble overlykkelig da den starta.
Etter det gikk det mange dager før Æ turte å gje full gass igjen.
suzuki-ts50er.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: GYLLENE TIDER, SESONGSTART

Legg inn av Tysnes »

Moped tiden var en herlig tid. trimming og fart var vel hovedtema for mange 16-åringer. Suzuki Ac 50 med A 100 motor var ikkje lett å klø. Og ja all trimming var ikkje like vellykket( tenke spesielt på filing av dreieventil, porting, og høvling av topp), lerte vel litt etter litt..

Online
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, SESONGSTART

Legg inn av Jompa »

Har akkurat lagt siste strøk med klarlakk på bakfelgen, rakt plenen ferdig, satt opp paviljong og hagemøbler på verandaen, vaska to biler......og glemt å pusse trombona.
Ja,ja, det blir søttendemai uansett om ikke instrumentet glinser.

Fredag ettermiddag skal bakhjulet på plass, og hvis været fortsatt e like fint, blir det kveldstur.
Og lørdagstur ? Og søndagstur ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Online
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, "ny" sykkel

Legg inn av Jompa »

omsider begynner sykkelen å bli ferdig, mangler "bare" full motoroverhaling.
Bakhjulet blei montert og fotografert fredag kveld, og i går kveld blei det kjøretur.
Kjørte en vei med mange og lange s-svinger, skikkelig 100+ vei. Det merkes godt at sykkelen har ny bakdemper, ingen antydning til
gynging, og stødig som fjell. Særlig når Æ gir jernet ut av svingene. Bra !
Måtte selvsagt ta den obligatoriske turen innom Statoil i går kveld også, ingen å se der. Og ingen å vise "nysykkeln" frem for.
Skit, det samme kan det være. Legger heller ut etpar bilder her, så får folk som vet å sette pris på en skikkelig klassiker se dem.

Ps. Ja, Æ måtte kontrastyre i svingene.
Hjul 009.jpg
Hjul 013.jpg
Hjul 014.jpg
Hjul 016.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38177
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: GYLLENE TIDER, "ny" sykkel

Legg inn av AJ »

Smakfullt :thumleft
Felgene ser helt rå ut :yeyeye
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Sprint
Innlegg: 566
Registrert: 10 sep 2010, 16:23
Motorsykkelen din: Triumph-Sprint-95
Sted: Karmøy

Re: GYLLENE TIDER, "ny" sykkel

Legg inn av Sprint »

Lekkert bare lekkert,ble helt ny sykkel :thumleft
For livets glade gutter går solen aldri ned.

Online
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, "ny" sykkel

Legg inn av Jompa »

Takk, takk.
Da går det vel ei stund til Æ begynne å glo på andre sykler.
Akkurat som når fruen har pynta seg skikkelig, da ser æ bare litt på andre damer. Så lenge det vare. :-#
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar