I går kveld da jeg var ute å kjørte, kom en moped og kjørte forbi meg. Den var nok en smule trimma, for den gjorde godt over 50.
Normalt ville jeg "satt han på plass" med et lite "nikk" på gassen, men jeg lot mopedisten ha gleden.
Kom til å tenke på da jeg selv var i 16-17årsaldern. Nesten alle guttene hadde moped. Det skulle helst være terrengmoped eller crossmoped som de vel også het.
De mest populære var Suzuki 50 ER og Gilera 50 Trial, men det var de som kjørte Yamaha, Corvette (noen få) og andre merker.
En hadde en Puch M 50 Cross. Verdens tregeste moped, knapt 40 i toppfart. Men når vi var og "testet" i Testbakken var det ingen som slo Puchen. Den seg opp bakken i gangfart. Skulle man opp med en ER, var det 11000 omdreininger i botn av bakken og sluring på clutchen det siste stykket.
De fleste mopedene var trimmet, enten med kjøpte trimsett eller hjemmetrimmet. Det var mange teorier om trimming, alle fungerte ikke like godt. Trinn 1 var som oftest å renske eksosrøret for innmat. Da hørtes det ihvertfall ut som mopeden gikk MYE bedre.
Det var ganske vanlig å file ned den bakre kanten på stemplet, i noen tilfeller fungerte det ganske godt. Hvis man ikke tok vekk altfor mye.
Da ble motorn nesten umulig å få starta, i tillegg til ubalanse med knust stempel, ødelagte veivlager og det som verre var.
Gileraen var ganske enkel å trimme. Bytt til "storforgasser" så var 100 km/t en oppnåelig fart. En av kompisene mine hadde en Gilera som han skrudde på hele tida. Han hadde ikke så mye verktøy, men ting "ordnet seg" som oftest. En gang han skulle skru av toppen, kom han ikke til mutterne med koppnøkkelen. Null problem, det var bare å slå vekk et par kjøleribber.
En annen gang hadde han hatt løs tenningsanlegget. Da han ikke fikk start med kicken, hoppa han på setet og trilla ned bakken fra huset.
De hadde en ganske lang bakke. Nederst i bakken hørte vi et kjempesmell, og hele gjengen løp ned for å se.
Forgasserstemplet var skutt opp under tanken, lufslangen mellom filterboksen og forgassern var vrengt. Han hadde snudd tenningsplata
ei halv omdreining..
gileraTrial81.jpg
Skal ikke påstå at Æ gjorde det noe særlig bedre.
Til min moped, som var en ER, fikk man 7 og 11-hesters trimsett. 7-hesters settet besto av sylinder og ingenting mer. 11-hesters settet
hadde både større forgasser, sylinder med stempel og et stort ekspansjonskammer.
Ulempen med det store settet var at man ble avslørt tvert hvis man kom i kontroll.
Æ hadde kjøpt 7-hesters sett og fått beskjed fra forhandleren om å huske å ta det lungt til det var innkjørt.
Dagen etter var æ på tur til skolen da en 100-kubikker kjørte forbi meg. Alle formaninger om innkjøring var øyeblikkelig glemt.
Æ hadde nesten nådd igjen 100-kubikkern da stemplet skar seg med et hyl. Var passelig skjelven da æ svingte ut i veikanten.
Etter ei stund skulle æ prøve å se om motorn gikk rundt, og ble overlykkelig da den starta.
Etter det gikk det mange dager før Æ turte å gje full gass igjen.
suzuki-ts50er.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.