Hadde vært greit å vite hva en bør passe på ,og om det kanskje er noen som vet hvor en kan få tak i instruksjonsbok til denne. 1983 model.

Jeg vet av 2 stk. som har gått 200000 +, og fortsatt er i bruk, så det stemmer nok :-)Bille skrev:Hyggelig å høre det![]()
Ja, det er vel like greit å kjøpe en Haynes bok ja.
Tenkte kanskje det hadde vært greit med en orginal instruksjonsbok også..![]()
Er medlem på ei gruppe på FB som heter XJ900 og der har jeg vært i kontakt med folk som har xj som har ruslet 2-300000 km. Utrolig hvis dette stemmer.
Kjellrf skrev:
En grei sykkel når den virker, men den blei fort litt gammel, som alt på 80-tallet.
fra 1800oghvitløk til ut 80tallet..Bille skrev:Jeg like best eldre sykler, for det er på disse du føler att du virkelig kjører motorsykkel.
Er vel litt nostalgisk annlagt når det gjelder dette.....
HeiKjellrf skrev:En annen i mc-klubben min, måtte bytte strammer på hy-wokjeden (kjeden mellom veiv og gearkasse) etter ca 150', da den gikk i oppløsning.
Ja, det er noen år siden, så feil kan jeg ta. Han byttet stempelringene i samme slengen, og sykkelen gikk merkbart bedre, omtrent som da den var ny. Fikk også tilbake den velkjente hvininga i motoren.Haavar skrev:HeiKjellrf skrev:En annen i mc-klubben min, måtte bytte strammer på hy-wokjeden (kjeden mellom veiv og gearkasse) etter ca 150', da den gikk i oppløsning.
Bare en liten korreksjon. Det er tannhjulsdrift mellom veiv og girkasse. kjededriften er til dynamo og starter. Lei å bytte. Hele motoren må kløves.
Gjett hvorfor jeg bare har 70-talls sykler....Birostris skrev:Kjellrf skrev:
En grei sykkel når den virker, men den blei fort litt gammel, som alt på 80-tallet.
Øy! Ikke vær ufin nå.
Martin -82
Kjellrf skrev:
Ja, det er noen år siden, så feil kan jeg ta. Han byttet stempelringene i samme slengen, og sykkelen gikk merkbart bedre, omtrent som da den var ny. Fikk også tilbake den velkjente hvininga i motoren.
Xj 900 er kjent for dekk wobbling, derfor er det viktig med nok trykk i dekket.Kjellrf skrev:En kompis kjøpte ny XJ900 i 83, han fikk ny sykkel pga problemer med wobbling. Den nye var bedre, men ikke 100% den heller. Han monterte Pichlerkåpe, og problemet forsvant. Problemet skal visstnok være med syklene med styremontert originalkåpe, som jeg ser din har. Det blei anbefalt å kjøpe koniske styrelager (som de fleste har gjort med årene), jeg så også dengang en anbefaling om 25ccm mer olje i hvert gaffelbein for bedre stabilitet og fjæring.
En annen i mc-klubben min, måtte bytte strammer på hy-wokjeden (kjeden mellom veiv og gearkasse) etter ca 150', da den gikk i oppløsning. Den sykkelen har gått over 200' i dag.
En grei sykkel når den virker, men den blei fort litt gammel, som alt på 80-tallet.
Hvor mye luftrykk kjører du i dekkene?OMAAS skrev:
Xj 900 er kjent for dekk wobbling, derfor er det viktig med nok trykk i dekket.
Jeg har skiftet til Wilbers fjærer framme og sykkelen ble mye mere stabil, spesielt ved nedbremsing.
http://maartensimport.no/ kan levere disse. Prisen er heller ikke avskrekkende.
OMAAS skrev:Anbefalt trykk er 32psi - 36psi framme, jeg har brukt 36 psi, noe som har fungert godt.
Anbefalt trykk er 36psi - 42psi, her har jeg jeg justert etter vekt, passasjer, bagasje osv.
Wobbelen i framdekket er merkes kunn viss du har en hånd på styret, og har ellers ingen innvirkning på kjøreegenskapene.
Jeg har brukt forskjellige dekkmerker/mønster, men alle har hatt tendensen til å gi wobbel når de blir litt slitt.