*blåse* sånn, da skal det være støvfritt her, da kan fin folket komme inn

Så da er det ikke skadelig å ta med fruen på en tur i førsten. Hvilket turtall er "normalt" på en slik sykkel da? Den har jo et helt annet turtallsområde enn tdm'en såArcticTiger skrev:Bare hold mottorn i et turtallsområde så den drar lett og uanstrengt du så går det nok bra. Den mottorn sliter nok ikke selv om dere er to på....
Det er notert. Så da hadde jeg riktig ang at det lønner seg å ha litt turtall, ved sakte fart lønner det seg heller å gire ned for å få opp turtallet, men ikke dra det for høyt. Har jeg rett?Elolz skrev:Helt riktig, litt opp med turtallet så du kjenner motoren går lett og ledig. Du har en kraftig sykkel som sikkert fint kan klare å kjøre i veldig lav fart ved høye gir, men det er ikke bra for motoren. Bruk girene og prøv å variere turtall litt ogsålasse_hansen skrev:Har kjørt første turen med nye sykkelen idag. Og kjørte mest rundt 3-4000omd, forhandleren sa det var viktig å ikke la motoren jobbe for tungt, vil det da si at jeg bør ha litt turtall på motoren? Da cil vel motoren gå lettere? Eller?
Har heller ikke oversteget 6500omd som det står jeg ikke skal i brukerhåndboken.. Har kjørt totalt 53km idag
I alle fall før i tiden. Dette stammer fra problemer med koksing av smøreoljen i turboen. Ved kjøring på høy belastning, f.eks høy fart på motorvei, for så å stoppe raskt og slå av motoren så er turboen svært varm. Siden det er motoroljen som benyttes til å smøre og kjøle turboen så stopper oljegjennomstrømingen, og dermed kjølingen, når motoren stoppes. Da har det skjedd at oljen har blitt for varm og kokset seg med påfølgende turbohavari. Bedre smøreoljer har avhjulpet mye av dette problemet, men hvis du har kjørt hardt så er det er fordel å la motoren gå litt på tomgang for å kjøle ned turboen. Gjelder også bensin- og dieselbiler med turboejs skrev:![]()
Det er vel bare med turbo man bør (trenger) la motoren gå på tomgang noen sekunder etter parkering.??