
Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

- lasse_hansen
- Innlegg: 1717
- Registrert: 18 jun 2011, 20:36
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
- Bosted: Sarpsborg
Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?
Ellers får man bare forklare onkel blå at man driver med innkjøring av sykkelen. Da respekterer dem helt sikkert at du veksler mellom hastigheter mellom 100-200km/t.. Trur ikke det er noe problem
haha.. Eller det er kanskje ikke så lett, men nesten
haha.... Jeg har ihvertfall trua
Fant ut istad når jeg parkerte sykkelen for kvelden at jeg kjører på STD modus på sykkelen... Jeg kan kanskje stille den over på A modus nå ettersom jeg snart har kjørt 200km på STD modus... STD modus halverer effekten på sykkelen, mens A modus er full effekt.. Hva mener folket her? Bør jeg forsette innkjøring på STD modus? Selv mener jeg det kanskje er lurt å bytte over til A modus nå, 200km med halv motor effekt har jeg jo snart kjørt nå. Så da er det vel på tide å forsette på A modus?
Virker faktisk som motoren koser seg mest på rundt 5000omd etter det jeg har kjørt idag. Har som sagt ligget mest på 4-5000omd ved kjøring på landevei. Pluss at jeg har dratt den et par ganger opp på rundt 8000omd.. Eller bør jeg kanskje være litt skeptisk så jeg ikke kjører motoren for hardt??? I mine øyne er ikke 5000omd så mye egentlig, er jo ikke over halvparten engang av turtalls kurva på sykkelen, den er jo fra 1000-13000.. Rødstreken begynner på rundt 14000.. Så å ligge på rundt 5000omd bør vel ikke skade motoren selv om jeg kun har kjørt 180km nå.. Kanskje jeg tilogmed bør begynne å gire ned litt, og få kjørt litt på rundt 6-6.500omd å?
Som sikkert alle her forstår, så er jeg redd for å gjøre noe galt, eller drepe motoren eller lignende.. hehe.. Hva mener dere om innkjøringa mi så langt??



Fant ut istad når jeg parkerte sykkelen for kvelden at jeg kjører på STD modus på sykkelen... Jeg kan kanskje stille den over på A modus nå ettersom jeg snart har kjørt 200km på STD modus... STD modus halverer effekten på sykkelen, mens A modus er full effekt.. Hva mener folket her? Bør jeg forsette innkjøring på STD modus? Selv mener jeg det kanskje er lurt å bytte over til A modus nå, 200km med halv motor effekt har jeg jo snart kjørt nå. Så da er det vel på tide å forsette på A modus?
Virker faktisk som motoren koser seg mest på rundt 5000omd etter det jeg har kjørt idag. Har som sagt ligget mest på 4-5000omd ved kjøring på landevei. Pluss at jeg har dratt den et par ganger opp på rundt 8000omd.. Eller bør jeg kanskje være litt skeptisk så jeg ikke kjører motoren for hardt??? I mine øyne er ikke 5000omd så mye egentlig, er jo ikke over halvparten engang av turtalls kurva på sykkelen, den er jo fra 1000-13000.. Rødstreken begynner på rundt 14000.. Så å ligge på rundt 5000omd bør vel ikke skade motoren selv om jeg kun har kjørt 180km nå.. Kanskje jeg tilogmed bør begynne å gire ned litt, og få kjørt litt på rundt 6-6.500omd å?
Som sikkert alle her forstår, så er jeg redd for å gjøre noe galt, eller drepe motoren eller lignende.. hehe.. Hva mener dere om innkjøringa mi så langt??

-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?
Etter det som har kommet frem burde sykkelen kjøres hardt inn. Altså ikke slik fabrikant mener, men HARDT.
Som var det denne tråden handlet om. Full pupp, eller ikke.
Som var det denne tråden handlet om. Full pupp, eller ikke.
-
- Innlegg: 845
- Registrert: 06 des 2009, 14:00
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
- Bosted: Tysnes
Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?
Hei, tenker den motoren får ett langt liv. du skal gjøre mye galt for å drepe den motoren( viss du i hele tatt klarer det),kjør som før med variert turtall. Tåler fiint å bli kjørt på 6-6500. som andre har sagt, kjør lett og variert. Ta deg en skikkeleg tur å bli ferdig med innkjøringenlasse_hansen skrev:Ellers får man bare forklare onkel blå at man driver med innkjøring av sykkelen. Da respekterer dem helt sikkert at du veksler mellom hastigheter mellom 100-200km/t.. Trur ikke det er noe problemhaha.. Eller det er kanskje ikke så lett, men nesten
haha.... Jeg har ihvertfall trua
![]()
Fant ut istad når jeg parkerte sykkelen for kvelden at jeg kjører på STD modus på sykkelen... Jeg kan kanskje stille den over på A modus nå ettersom jeg snart har kjørt 200km på STD modus... STD modus halverer effekten på sykkelen, mens A modus er full effekt.. Hva mener folket her? Bør jeg forsette innkjøring på STD modus? Selv mener jeg det kanskje er lurt å bytte over til A modus nå, 200km med halv motor effekt har jeg jo snart kjørt nå. Så da er det vel på tide å forsette på A modus?
Virker faktisk som motoren koser seg mest på rundt 5000omd etter det jeg har kjørt idag. Har som sagt ligget mest på 4-5000omd ved kjøring på landevei. Pluss at jeg har dratt den et par ganger opp på rundt 8000omd.. Eller bør jeg kanskje være litt skeptisk så jeg ikke kjører motoren for hardt??? I mine øyne er ikke 5000omd så mye egentlig, er jo ikke over halvparten engang av turtalls kurva på sykkelen, den er jo fra 1000-13000.. Rødstreken begynner på rundt 14000.. Så å ligge på rundt 5000omd bør vel ikke skade motoren selv om jeg kun har kjørt 180km nå.. Kanskje jeg tilogmed bør begynne å gire ned litt, og få kjørt litt på rundt 6-6.500omd å?
Som sikkert alle her forstår, så er jeg redd for å gjøre noe galt, eller drepe motoren eller lignende.. hehe.. Hva mener dere om innkjøringa mi så langt??

- Sprint
- Innlegg: 566
- Registrert: 10 sep 2010, 16:23
- Motorsykkelen din: Triumph-Sprint-95
- Bosted: Karmøy
Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?
Langturer er fin løsning,motorer som blir brukt til mye småkjøring trenger å bli fræsja opp med en langtur av ogtil.
For livets glade gutter går solen aldri ned.
- lasse_hansen
- Innlegg: 1717
- Registrert: 18 jun 2011, 20:36
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
- Bosted: Sarpsborg
Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?
Har vurdert en lang tur, men været har ikke tillatt det enda. Hehe
Da forsetter jeg innkjøringa med å kjøre som jeg har gjort hitill, med litt høyt og varierende turtall
forresten, hva regnes som høyt turtall på en slik sykkel?


Da forsetter jeg innkjøringa med å kjøre som jeg har gjort hitill, med litt høyt og varierende turtall

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?
Skal man være forsiktig med een ny sykkel eller skal man gi gass så det holder fra dag en?AndreasB skrev:Må bare si at "offtopic"-delen av svar i denne tråden har overtatt hele tråden.
Har gått fra et konkret spørsmål til "Hvordan kjøre inn min sykkel".
Ikke noe Ja eller Nei spørsmål dette, dessuten må det vel være opp til OP å bestemme hva som er relevante svar?
Uansett, start med ett søk på "micro welding piston rings" Full-gass-innkjøring de første mila virker nok ikke så lurt ettet det.
- lasse_hansen
- Innlegg: 1717
- Registrert: 18 jun 2011, 20:36
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
- Bosted: Sarpsborg
Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?
Vil ikke si jeg går under full gass kategorien, hehe. Overskrider ikke turtallet som er omgitt i brukerhåndboken. Men kjører veldig variert innenfor angitte område. Altså mellom 0-6900omd. Har vært over det angitte området et par ganger bare.. Og ligger mest på mellom 4-5-6000omd, og det er vel ikke å kjøre motoren hardt? Eller? Hva mener dere?
Hvordan er det med motorbrems forresten? Bør bruke motorbremsen flittig under innkjøring vel? Eller bør det unngås?
Hvordan er det med motorbrems forresten? Bør bruke motorbremsen flittig under innkjøring vel? Eller bør det unngås?
-
- Innlegg: 1370
- Registrert: 18 mai 2012, 14:36
- Motorsykkelen din: KTM
Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?
Jeg vil si du kan øke turtallet må når du har kjørt 20 mil... Opp mot 8000 skal gå helt fint på en slik sykkel :-)
Når det gjelder motorbrems er det absolutt anbefalt å gjøre mye av. Gjerne fra like høyt turtall som du akselererer i!
Dette er også beskrevet i artikkelen på http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm" onclick="window.open(this.href);return false; som er henvist til i første post i denne tråden.
Motorbrems fører bl.a. til at olje blir sugd ut fra sylinderen, sammen med metallspon (som skader stempelringene).
Har du vurdert å snart foreta et oljebytte?
Når det gjelder motorbrems er det absolutt anbefalt å gjøre mye av. Gjerne fra like høyt turtall som du akselererer i!
Dette er også beskrevet i artikkelen på http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm" onclick="window.open(this.href);return false; som er henvist til i første post i denne tråden.
Motorbrems fører bl.a. til at olje blir sugd ut fra sylinderen, sammen med metallspon (som skader stempelringene).
Har du vurdert å snart foreta et oljebytte?

Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000
Sjekk ut bloggen min!
- lasse_hansen
- Innlegg: 1717
- Registrert: 18 jun 2011, 20:36
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
- Bosted: Sarpsborg
Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?
Tenkte å ta første olje skift ved 1000km jeg. Ettersom forhandler også anbefalte oljeskift ved 1000km. Det var mest normalt sa dem.. 

Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?
Motorbrems fører IKKE til at olje blir sugd UT fra sylinderen.TheHaughom skrev:Jeg vil si du kan øke turtallet må når du har kjørt 20 mil... Opp mot 8000 skal gå helt fint på en slik sykkel :-)
Når det gjelder motorbrems er det absolutt anbefalt å gjøre mye av. Gjerne fra like høyt turtall som du akselererer i!
Dette er også beskrevet i artikkelen på http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm" onclick="window.open(this.href);return false; som er henvist til i første post i denne tråden.
Motorbrems fører bl.a. til at olje blir sugd ut fra sylinderen, sammen med metallspon (som skader stempelringene).
Har du vurdert å snart foreta et oljebytte?
Under motorbremsing er trykket i veivhuset høyere enn i sylinderen, dette presser olje forbi ringene og INN i sylinderen. Dette er særdeles gunstig, spesiellt gjelder dette den oljen som presses inn mellom ringene og stempelet, altså inn i ringsporet. Det er akkurat der en vil ha god smørning og som nevnt, fjærning av metallspon.
- lasse_hansen
- Innlegg: 1717
- Registrert: 18 jun 2011, 20:36
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
- Bosted: Sarpsborg
Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?
Aha, så det er slikt det fungerer
Men ifølge håndboken, og forhandler så bør jeg ikke ha oljeskift før ved 1000km.. Hmm

Men ifølge håndboken, og forhandler så bør jeg ikke ha oljeskift før ved 1000km.. Hmm

- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?
Tror ikke det e akkurat det de mener, men at du bør ikke vente lengere enn til 1000kmlasse_hansen skrev:
Men ifølge håndboken, og forhandler så bør jeg ikke ha oljeskift før ved 1000km.. Hmm
- lasse_hansen
- Innlegg: 1717
- Registrert: 18 jun 2011, 20:36
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
- Bosted: Sarpsborg
Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?
Ok, jeg bytter ikke olje og slikt selv. Så tenkte å vente til litt føre 1000km jeg, og så få forhandler til å bytte da 

- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Gjør som fabrikant og forhandler sier.
Da kommer jo sykkel til å fungere.
hardkjør metoden er vel for å finne de siste hestekreftene.

If it ain't broke, I'll break it.