Hei, sitter å funderer på en sak.
har skiftet olje og filter på min 1984 vf750c 2 ganger, har da fylt på like mye som jeg har tappet ut ca 2,7l (sykkelen har stått i ca 3 år).
Det jeg lurer på er når den står loddrett og er varm, skal motoren skal gå på tommgang eller være avslått når jeg kikker i peileglasset for motoroljen?
(Er for lite når den går og for mye når den er avslått)
bruker foresten Mobil1 olje 5w-50 mener jeg og huske...
finner ikke ut av hvor mye olje som skal på motoren. søkt på google osv. eneste MEST pålitlige kilde er wikipedia der står det: Oil capacity 3.7 qts.Hvis det er quart (US) er det 3,5L. Stemmer dette?
ofte er det min-max merke eller en prikk midt på glasset som indikerer max merke.
Tappet ut litt olje nå etter en liten tur. Sånn at oljenivået er midten av de to strekene på peileglasset, da kom det av og til en raslelyd. Oljelampa lyste ikke, men hørtes ut som registerkjede ikke fikk nok olje. Fylte til max merket-fortsatt ulyd. Fylte på alt det jeg i utgangspunktet tappet ut- ulyd borte.
Er du sikker på at motoren skal være av for å se oljenivået? Hørt om noen sykkler som skal stå på sidestøtta med motoren av for å se nivået, ble veldig usikker nå...
Jada, motoren skal være av og sykkelen skal stå loddrett, på midtstøtta hvis den har det.
Kamkjeden(e) får uansett mer enn nok olje, de smøres av oljen som renner ned fra toppen.
Oljenivået midt på glasset eller mellom maks og min. Kan ikke bli galt
ofte er det min-max merke eller en prikk midt på glasset som indikerer max merke.
Tappet ut litt olje nå etter en liten tur. Sånn at oljenivået er midten av de to strekene på peileglasset, da kom det av og til en raslelyd. Oljelampa lyste ikke, men hørtes ut som registerkjede ikke fikk nok olje. Fylte til max merket-fortsatt ulyd. Fylte på alt det jeg i utgangspunktet tappet ut- ulyd borte.
Er du sikker på at motoren skal være av for å se oljenivået? Hørt om noen sykkler som skal stå på sidestøtta med motoren av for å se nivået, ble veldig usikker nå...
er raslelyden kun når motoren går lavt på tomgang, når den er kald og lite choke f.eks. Da kan det være att forgasserene bør synkroseres.
Raslelyden kom plutselig etter litt kjøring. er det feil olje kanskje? (Mobil1 racing fyllsyntetisk 4-t 15w-50)
Men i hovedsak. Hvis jeg vet akkuratt hvor mye olje som skal på, kan jeg fylle på så mye som det skal være og se i peileglasset og gå utifra det.
Stemmer det va med 3,5l?
Bruk nivåglasset !!!
Du vet jo ikke om all gammel olje er ute av motoren.
Fyll opp ,start motoren, svive noen sekunder, stoppe den ,vente 2 minutter,sjekk nivå.
Har fått brekeftet etter noen mail og tlf til div. verksteder at det er 2.9l MED filter ved et normalt oljeskift på en sykkel som er i bruk.
Skal prøve syntetisk olje igjen og ikke fullsyntetisk, tror fullsyntetisk er for tynn.. Så da stemmer det når jeg har tappet ut 2,7l og fylt på 2,7l olje.
Hvis du har lyst til å beholde kamakslene lengst mulig, bør du bruke Motul 300V Competition på VF750.
Stor svakhet med kamaksler på de årgangene, hvis du bruker feil olje.
En annen svakhet er dårlige kamkjedestrammere. Hvis lyden er mest merkbar når du slipper gassen, og turtallet er på vei ned, er det ett tegn på at strammerne er modne for skifte.
Og ikke la sykkelen gå på tomgang på kald motor. Den trenger minst 1500 rpm for å pumpe nok olje opp til kammene.
En 15/50 olje er ikke for tynn, den er faktisk ganske tykk.
Hilsen en som har jobba med Honda (og VF) i 14 år...
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Fullsyntetisk eller ikke har lite å si - den oljen du har er sannsynligvis for bil, tilsatt diverse som skal gjøre den glattest mulig. (Diverse API klassifiseringer som ikke er egnet for MC med våt clutch). http://en.wikipedia.org/wiki/Motor_oil -> Les om JASO MA2 klassifiseringen. Står ikke det på etiketten på oljen du har kjøpt, bør du kjøpe en som har denne klassifiseringen istedenfor.
For MC skal oljen ikke bare smøre, den skal gi friksjon i clutchen og ikke degraderes pga slitasjen i clutchen - det er nettopp det som JASO MA2 klassifiseringen gir en garanti for.
Så 4 takts olje med JASO MA2 på etiketten og viskositeten som er angitt i brukermanualen (mange MC'er bruker 10w-40)
Peileglass som man ser på et par min etter at motoren har gått litt og mellom max og min merket - eneste sikre metode fordi variabel mengde kan være i filter og motoren kan bruke noe olje over tid (ellers hadde din metode med å fylle på akkurat det du tar ut vært grei). Overfylling kan være like alvorlig som underfylling på vissse MC. Peiles når MC er loddrett på flatt underlag - senterstøtte til god hjelp da. Når motoren går vil oljen være i sirkulasjon og borte fra peileglasset.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul. RuneMC's foto på Flickr Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC skrev:Fullsyntetisk eller ikke har lite å si - den oljen du har er sannsynligvis for bil, tilsatt diverse som skal gjøre den glattest mulig. (Diverse API klassifiseringer som ikke er egnet for MC med våt clutch). http://en.wikipedia.org/wiki/Motor_oil -> Les om JASO MA2 klassifiseringen. Står ikke det på etiketten på oljen du har kjøpt, bør du kjøpe en som har denne klassifiseringen istedenfor.
For MC skal oljen ikke bare smøre, den skal gi friksjon i clutchen og ikke degraderes pga slitasjen i clutchen - det er nettopp det som JASO MA2 klassifiseringen gir en garanti for.
Så 4 takts olje med JASO MA2 på etiketten og viskositeten som er angitt i brukermanualen (mange MC'er bruker 10w-40)
Peileglass som man ser på et par min etter at motoren har gått litt og mellom max og min merket - eneste sikre metode fordi variabel mengde kan være i filter og motoren kan bruke noe olje over tid (ellers hadde din metode med å fylle på akkurat det du tar ut vært grei). Overfylling kan være like alvorlig som underfylling på vissse MC. Peiles når MC er loddrett på flatt underlag - senterstøtte til god hjelp da. Når motoren går vil oljen være i sirkulasjon og borte fra peileglasset.
Problemet med Honda's første generasjon V4 er meget høyt trykk mellom vippearm og kamaksler. 2 x stive dobble ventilfjærer inn på en knast på kammen.
Og lang vei fra oljepumpe til kammer. Og at oljepumpa leverer lite olje på tomgang.Skal man ha en olje som fungerer, må man ha en olje med stor nok andel sink, eller som har svært sterk oljefilm.
I dagens oljer blir sink tatt bort, fordi den påvirker katalysatorer negativt.
Derfor står man igjen med oljer som Motul 300V, som har meget sterk oljefilm. En mineralolje tåler 6-700 kg/cm2 før filmen brytes, 300V tåler 22 tonn (gjett hvor positivt det er i en motor med høyt fjærtrykk på kammen). Det er en himla stor forskjell, som gjør den særdeles godt egnet på sykler med denslags problemer. Jeg har solgt såpass mange sett kamaksler til VF'ene, at jeg merket kjempeforskjellen på hva slags olje man brukte. Og derfor er jeg fortsatt skeptisk til Castrol GPS (selv om den nok er bedre nå enn dengang)...
Det finns sikkert andre oljer som kan fungere, bla veit jeg at Pennzoil kan fungere ok. Og Spectro med Honda's molybdentilsetning. Men jeg anbefaler den oljen jeg jeg har desidert best kjennskap til. Jeg levde tross alt av å selge deler til disse syklene på 80 og 90-tallet.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.