Er ikke rent lite enig med
Globe her. Kjenner jeg ham rett - og det gjør jeg - så har han på samme måte som meg, litt vondt av deg og fruen akkurat nå...
Vi har alle våre drømmer og ser vi muligheten for å oppfylle dem så gjør vi det. Her er du, jeg og
Globe og mange flere helt på linje.
Du drømte om en R-1. Jeg har aldri gjort det, mulig
Globe har vært inne på tanken... Du legger merke til at jeg nevner ham stadig vekk, ikke sant?
Hvorfor? Jo. fordi han begynte sin MC-karriere for noen får år siden med en Yamaha 353! Det er en sykkel som man i rettferdighetens navn må si er en nybegynnersykkel med sine mindre enn 50 HK, lav sittestilling og ikke all verdens fartsressurser. Men en god og trygg start for en som ville snuse på MC-livet.
Derfra gikk
Globe fra denne til en Suzuki Marauder 800, også dette en cruiser, men med kraftigere motor og mer effektive kjøreegenskaper, for å si det slik.
Så forlot han cruiserstilen av forskjellige årsaker og kjøpte seg en TDM 900.
Legg merke til progresjonen; fra en 535 kubikker, til en 800 og derfra et stilskifte til en 900 med annen kjørestilling og mer potent motor og kjøreegenskaper egnet for mer aktiv kjøring.
Og så ender
Globe opp med en Kawa SX 1000. Dvs. at at han ikke endrer så mye på kjørestillingen, men øker ytelsen betraktelig.
Dessverre for ham så kom han i skade for å bruke denne litt vel aktivt, kan vi si, på feil sted til feil tid, selv om overtredelsen ikke var dramatisk.
Uansett så holdt den til at førerkortet ble inndratt for sesongen... Synd for ham, men det er en annen historie.
Poenget med det jeg har skrevet er at han, tross førerkortbeslaget, har brukt tida godt til å venne seg til MC-livet, om vi kan si det på den måten. Fra forsiktige cruisere til aktive sport-tourere.
En TDM 900, som du hadde, kan sies å være en mellomting om vi legger go'viljen til. Egentlig synes
jeg du burde beholdt denne fine sykkelen i hvert ut denne sesongen. Om ikke annet for å venne deg til - aklimatisere, er et annet fint ord man kan bruke - MC-livet. Og så kunne du avansert
neste sesong. Dvs. la drømmen modnes litt mer enn hva den gjorde. Kanskje du hadde endt opp med en annen sykkel du kunne tenkt deg i stedet? En Yamaha FZ8 eller FJR 1300, f.eks.?
I min jobb er jeg heldig å få tilgang til å testkjøre sykler i sommerhalvåret om redaksjonen er i det rette humøret...
(
Positivt MC-stoff er vanskelig å få godt gehør for i avisene -
det skal det vite, folkens!). I år har jeg testkjørt Honda CBF 1000, slik som Svein2 har kjøpt. En strålende sykkel som egner seg
ypperlig for turkjøring med passasjer. Sprek nok er den også
Senest i dag testkjørte jeg en Triumph Tiger Explorer 1200. En flott sykkel!
Hver gang jeg testkjører en sykkel kommer min egen MC-interesse også i fokus i tillegg til det journalistiske. "Er dette en sykkel jeg kan tenke meg", er et spørsmål som alltid er til stede. Og neste spørsmål er: "Hvordan vil denne være for
Bakpå?" Hun blir alltid med på testen og får uttale seg og det hun mener er alltid avgjørende for om det blir kjøp eller ikke. Slik var det da jeg kjøpte Tiger. Hadde ikke hun likt å sitte bakpå denne, hadde det ikke blitt noe kjøp. Og for at hun skal kunne mene noe om sin plass på sykkelen, er det behov for flere lengre turer før bestemmelsen tas.
Unntaket i mitt tilfelle var da jeg kjøpte TDM'en. Den skaffet jeg meg
uten at
Bakpå visste det og dette første til en viss knute på tråden oss i mellom en kort periode - inntil hun fikk sitte på. Etter det ble det tyst. Med
protester. Men desto mer "mas" om å dra på korte og lange turer
Jeg likte TDM'en i utgangspunktet og gjorde mange avveininger under prosessen med tanke på passasjerplassen og kom til at: "jo, jeg tar sjansen fordi denne ser da virkelig ut som en behagelig tursykkel for to!" Og jeg fikk rett i vårt tilfelle. Vi hadde utrolig mange flotte turer med vår TDM, som også var
Bakpås introduksjon til MC-livet, som vi nå setter meget stor pris på!
Min neste sykkel? Det avhenger helt avgjørende av hvordan min passasjer trives i passasjersalen. Men like viktig er min trivsel bak styret. Jeg skal ha glede av å sitte der lenge og nyte kjøreturen uten plager i hender, skuldre, rygg og nakke. Og slik har det vært på TDM'en og Tiger og slik skal det fortsette å være på min neste sykkel.
Så får effekt og akselerasjon og andre ting mange setter som et viktig kriterium være hva det er. Det som er viktig er å trives og ha det så behagelig som mulig på korte og lange turer slik at opplevelsen blir god! Det er det motorsyklisme handler om for oss :-)
Uansett hva du ender opp med håper jeg likevel at du "orker" å komme på Karlstad-treffet. Jeg lover at ingen skal gjøre noe poeng av den situasjonen du/dere er havnet i.
Husk! vi kan brukes til å gi deg tips og råd på veien videre.
Vi sees, Lasse! Selverkjennelse er en flott egenskap og det er flere gode veivalg der framme.
Lykke til videre!