Jompa skrev:Nei, hvis du å ut med nesten 9000 for 3 oljeskift i året er det ike verdt prisen.
Men servicen må da være mere omfattende enn bare oljeskift og kjedesmøring.
Med en timepris på 1000 kroner har verkstedet regnet seg ca 2,5 timers arbeid.
Spør verkstedet hva de gjør på srvicen, hvis det bare er oljebytte, kan du like godt gjøre deg sjøl.
Samme med kontroll av bremseklosser, slark i hjullager, svingarm, styrelager og en hel haug av andre
kontrollpunkter.
Joda, jeg har spurt dem hva de gjør og de sa at de sjekket bare de punktene som sto i instruksjonsboka. Fikk også med et skjema som bekreftet dette. Det er kun bytte av bremse- og kjølevæske hvert 4. år + tennplugger på 12.000 km. Ellers er det kun inspisere slanger og dra til muttre til lyddemper og hjul.
Kawasaki skrev:3000 kroner for å skifte olje??? Aldri i verden om jeg hadde betalt det.Da hadde jeg heller spandert et oljefilter i tillegg,og gjort det selv. Har du kunnskapen som skal til,så klarer du også å se over det som skal ses over selv.
Fører du skikkelig logg med dato og kmstand,samt tar vare på kvitteringer,så ville ihvertfall ikke jeg hatt noen problemer med å vurdert å kjøpt en sykkel som ellers hadde sett grei ut.
Større servicer med ventilkontroll/justering kunne kanskje vært en fordel å få gjort proffesjonellt,men dessverre hører man om historier der de proffe har gjort en slett jobb. Har vært med på det selv,også. En gang. Siden den gang har jeg gjort det selv.
Jeg mener at det er nok med å lage seg ett hefte der man samler alt av kvitteringer og dokumentasjon på hva man har gjort. Jeg har nok mer enn god nok kompetanse til å bytte oljen (og inspisere punktene i boka) selv.

Men kan jo overlate ventiljusteringen til verksted da.
Lamberghini skrev:Interessant spørsmål. Kan de egentlig kreve at filleting utføres av verksted for at garantien skal forbli intakt? I Norge betyr jo "garanti" rettigheter utover forbrukerkjøpsloven, og da kan nok leverandør stille enkelte vilkår, men det er grenser. Så vidt jeg har skjønt har EU vedtatt at forhandler ikke kan forlange at servicer utføres av eget verksted, antar det gjelder både bil og MC. Jeg vet ikke, kanskje vi må vente til en slik sak kommer for retten.
Det har vært meget interessant å fått opp en slik sak for retten ja. Etter eu-reglene så kan jeg ta servicen til valgfritt verksted med nødvendig kompetanse. Ihvertfall for bil, men tipper dette gjelder også for mc (og båtmotorer, traktorer osv). En privatperson kan ha bedre kompetanse enn ett verksted.