Servicekostnader... Er det verdt det?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Servicekostnader... Er det verdt det?

Legg inn av TheBandit »

Det er tid for service på V-strom'en og jeg sitter og lurer på om det er verdt det. :-k

Det er jo service hver 600 mil og den består av ojleskift (uten filter), smøring av kjeda og inspisering av bolter. Filterbytte er ikke før på 1800 mil. Alt står i instuksjonsboka. Sjekk av ventilklaring står det ikke noe om, men den er som regel på mellom 3000 og 4000 mil.

Hver service (oljeskift) koster 2990 kr og jeg må ha som regel ca 3 i året (siste før vinterlagring uavhengig av km-stand). Det er 5 års garanti. Dvs at service koster meg 45.000 kr hvis jeg skal beholde garantien. Så hvis jeg tar servicen selv så sparer jeg masse penger, men mister garantien. Men har jo fortsatt reklamasjonsrett så hvis f.eks noe elektronisk hjerne klikker så mener jeg at jeg har reklamasjonsrett på dette. Og hvis noe annet går istykker så skal det en del til før det overstiger prisene på service hvis jeg fikser det selv.

Så hva mener dere? Er det verdt å ta risikoen med å ta servicene selv? Jeg skal ha sykkelen i mange år, så annenhåndsverdien faller nok ikke så my pga det (ja, sykkelen skal få minst like godt stell som på ett verksted). Evt så kan jeg ta en storservice på verksted en gang i blandt.

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Bosted: Stavanger

Re: Servicekostnader... Er det verdt det?

Legg inn av Svolp »

Jeg kjøper verken bil eller sykkel uten servicehefte så for meg er det veldig viktig! Selv legger jeg fra meg mellom 10.000-20.000kr i året hos min forhandler kun i vanlige servicer... Dyrt men nå måler jeg heller ikke motorsykkel hobby`n i vanlig valuta :knegg

Er det verdt det? Det må bli en individuell bedømming trur jeg.. For meg, et utvilsomt JA både mtp annenhånd verdi og egen "sikkerhet"
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Servicekostnader... Er det verdt det?

Legg inn av Jompa »

Nei, hvis du å ut med nesten 9000 for 3 oljeskift i året er det ike verdt prisen.
Men servicen må da være mere omfattende enn bare oljeskift og kjedesmøring.
Med en timepris på 1000 kroner har verkstedet regnet seg ca 2,5 timers arbeid.
Spør verkstedet hva de gjør på srvicen, hvis det bare er oljebytte, kan du like godt gjøre deg sjøl.
Samme med kontroll av bremseklosser, slark i hjullager, svingarm, styrelager og en hel haug av andre
kontrollpunkter.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Lamberghini
Innlegg: 193
Registrert: 29 mar 2011, 16:47
Motorsykkelen din: Honda NTV 650 Revere 1991
Bosted: Bergen

Re: Servicekostnader... Er det verdt det?

Legg inn av Lamberghini »

Interessant spørsmål. Kan de egentlig kreve at filleting utføres av verksted for at garantien skal forbli intakt? I Norge betyr jo "garanti" rettigheter utover forbrukerkjøpsloven, og da kan nok leverandør stille enkelte vilkår, men det er grenser. Så vidt jeg har skjønt har EU vedtatt at forhandler ikke kan forlange at servicer utføres av eget verksted, antar det gjelder både bil og MC. Jeg vet ikke, kanskje vi må vente til en slik sak kommer for retten.

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Servicekostnader... Er det verdt det?

Legg inn av Kawasaki »

3000 kroner for å skifte olje??? Aldri i verden om jeg hadde betalt det.Da hadde jeg heller spandert et oljefilter i tillegg,og gjort det selv. Har du kunnskapen som skal til,så klarer du også å se over det som skal ses over selv.
Fører du skikkelig logg med dato og kmstand,samt tar vare på kvitteringer,så ville ihvertfall ikke jeg hatt noen problemer med å vurdert å kjøpt en sykkel som ellers hadde sett grei ut.

Større servicer med ventilkontroll/justering kunne kanskje vært en fordel å få gjort proffesjonellt,men dessverre hører man om historier der de proffe har gjort en slett jobb. Har vært med på det selv,også. En gang. Siden den gang har jeg gjort det selv.
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Servicekostnader... Er det verdt det?

Legg inn av JohnnyTh »

En gang for lenge siden jobbet jeg litt på et bilverksted og noen av de minste servicene var latterlige. Vi testet lysene, oljeskift og luft i dekkene. Og dette betaler folk oss for tenkte jeg.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Servicekostnader... Er det verdt det?

Legg inn av TheBandit »

Jompa skrev:Nei, hvis du å ut med nesten 9000 for 3 oljeskift i året er det ike verdt prisen.
Men servicen må da være mere omfattende enn bare oljeskift og kjedesmøring.
Med en timepris på 1000 kroner har verkstedet regnet seg ca 2,5 timers arbeid.
Spør verkstedet hva de gjør på srvicen, hvis det bare er oljebytte, kan du like godt gjøre deg sjøl.
Samme med kontroll av bremseklosser, slark i hjullager, svingarm, styrelager og en hel haug av andre
kontrollpunkter.
Joda, jeg har spurt dem hva de gjør og de sa at de sjekket bare de punktene som sto i instruksjonsboka. Fikk også med et skjema som bekreftet dette. Det er kun bytte av bremse- og kjølevæske hvert 4. år + tennplugger på 12.000 km. Ellers er det kun inspisere slanger og dra til muttre til lyddemper og hjul.
Kawasaki skrev:3000 kroner for å skifte olje??? Aldri i verden om jeg hadde betalt det.Da hadde jeg heller spandert et oljefilter i tillegg,og gjort det selv. Har du kunnskapen som skal til,så klarer du også å se over det som skal ses over selv.
Fører du skikkelig logg med dato og kmstand,samt tar vare på kvitteringer,så ville ihvertfall ikke jeg hatt noen problemer med å vurdert å kjøpt en sykkel som ellers hadde sett grei ut.

Større servicer med ventilkontroll/justering kunne kanskje vært en fordel å få gjort proffesjonellt,men dessverre hører man om historier der de proffe har gjort en slett jobb. Har vært med på det selv,også. En gang. Siden den gang har jeg gjort det selv.
Jeg mener at det er nok med å lage seg ett hefte der man samler alt av kvitteringer og dokumentasjon på hva man har gjort. Jeg har nok mer enn god nok kompetanse til å bytte oljen (og inspisere punktene i boka) selv. :thumleft Men kan jo overlate ventiljusteringen til verksted da.
Lamberghini skrev:Interessant spørsmål. Kan de egentlig kreve at filleting utføres av verksted for at garantien skal forbli intakt? I Norge betyr jo "garanti" rettigheter utover forbrukerkjøpsloven, og da kan nok leverandør stille enkelte vilkår, men det er grenser. Så vidt jeg har skjønt har EU vedtatt at forhandler ikke kan forlange at servicer utføres av eget verksted, antar det gjelder både bil og MC. Jeg vet ikke, kanskje vi må vente til en slik sak kommer for retten.
Det har vært meget interessant å fått opp en slik sak for retten ja. Etter eu-reglene så kan jeg ta servicen til valgfritt verksted med nødvendig kompetanse. Ihvertfall for bil, men tipper dette gjelder også for mc (og båtmotorer, traktorer osv). En privatperson kan ha bedre kompetanse enn ett verksted. :erte

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39831
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Servicekostnader... Er det verdt det?

Legg inn av AJ »

Har nylig hatt Tiger på storservice hos GMS på Gjøvik.
Får detaljert oversikt over hva som er gjort hver gang og har ingenting å klage på. Denne gangen byttet de kjølevæske, plugger, olje og filter. Luftfilteret sjekket jeg selv og fant en minus på servicefakturaen for nytt originalt luftfilter. Bra!
I tillegg merket jeg at clutchen var justert og at gassvaieren var strammet/justert.
Tror de gjør en samvittighetsfull jobb der oppe.
Merker i hvert fall på sykker'n at den har vært på service, jfr. et par av de tingene jeg har nevnt ovenfor.
Det koster, men jeg tror det er verdt det.
I hvert fall en fordel ved salg,vil jeg tro, å vise til dokumenterte servicer i serviceheftet...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: Servicekostnader... Er det verdt det?

Legg inn av ojda »

Sånn ca hva ryker du på for en hovedservice på 1050'n
Er ikke ventilklaringskontroll/oppshimsing med på denne :scratch
Hvaslags intervaller er det på servicene på din :scratch
Her må jeg ruste meg psykisk for vedlikeholdsutgifter :lol
Jeg ville heller ikke droppet serviceprogrammet,
men det kan fort bli penger å tjene for søtabror
om prisene er veldig urimlige :-k
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39831
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Servicekostnader... Er det verdt det?

Legg inn av AJ »

ojda skrev:Sånn ca hva ryker du på for en hovedservice på 1050'n
Er ikke ventilklaringskontroll/oppshimsing med på denne :scratch
Hvaslags intervaller er det på servicene på din :scratch
Her må jeg ruste meg psykisk for vedlikeholdsutgifter :lol
Explorer'n skal vel ha service hver 16000 km/evt. én gang årlig, hvilket er meget bra :thumleft
Kan fort spare noen kroner der... ;-)

40000 km. service som jeg hadde nå innbefatter i tillegg til vanlig motorolje og filterbytte også ventilsjekk, pluggskifte og bytte av kjølevæske. Derfor en del jobb. I tillegg ble det nytt bakdekk, som selvfølgelig ikke er en del av selve servicen...
Totalt betalte jeg litt over kr. 9000,-. Som forventet.

Serviceintervallene på Tiger er 'liten' service hver 10K og storservice hver 20K. Litt hyppigere på enkelte ting enn TDM'en...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: Servicekostnader... Er det verdt det?

Legg inn av ojda »

Joda, det er 16000 km intervaller på servicen på Explorer, som i praksis tilsier
en service på høsten hvert år. I allefall for meg da jeg er litt opptatt av at motoren
ikke skal behøve å ruge på gammel olje igjennom vinteren :-k
Så kan det se ut til at dette matcher ganske godt med dekkforbruk, så da
har jeg jo en viss peiling :thumleft
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Bosted: Sør for Bergen...

Re: Servicekostnader... Er det verdt det?

Legg inn av Geir »

Har du ny sykkel og tenker annenhåndsverdi er vel et utfylt servicehefte tingen. Selv kjøper jeg ikke nytt materiell enten det går på to eller fire hjul av to grunner:

- Verditapet i det sekundet du triller nyvinningen over terskelen hos forhandleren er latterlig høyt.
- Servicekostnadene er generelt hinsides i forhold til jobben som utføres.

Men; når jeg kjøper brukt er det et pluss at serviceheftet er stemplet & i stand. Selv om eier hevder å å gjort alt mulig greier selv er det som oftest umulig for meg å vite hvilken kompetanse eieren har og om oppfølgingen er skikkelig utført. Mye ser man jo på materiellets generelle tilstand, men det er dette med dokumentasjon da, spesielt på det som gjelder ventiljustering og litt mer "avansert" arbeid.

Svaret mitt blir vel egentlig at du må vurdere servicekostnadene over tid opp mot mulig redusert annenhåndsverdi ved evt. salg dersom du gjør servicearbeidet selv.
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Servicekostnader... Er det verdt det?

Legg inn av TheBandit »

Geir skrev:Har du ny sykkel og tenker annenhåndsverdi er vel et utfylt servicehefte tingen. Selv kjøper jeg ikke nytt materiell enten det går på to eller fire hjul av to grunner:

- Verditapet i det sekundet du triller nyvinningen over terskelen hos forhandleren er latterlig høyt.
- Servicekostnadene er generelt hinsides i forhold til jobben som utføres.

Men; når jeg kjøper brukt er det et pluss at serviceheftet er stemplet & i stand. Selv om eier hevder å å gjort alt mulig greier selv er det som oftest umulig for meg å vite hvilken kompetanse eieren har og om oppfølgingen er skikkelig utført. Mye ser man jo på materiellets generelle tilstand, men det er dette med dokumentasjon da, spesielt på det som gjelder ventiljustering og litt mer "avansert" arbeid.

Svaret mitt blir vel egentlig at du må vurdere servicekostnadene over tid opp mot mulig redusert annenhåndsverdi ved evt. salg dersom du gjør servicearbeidet selv.
Jeg skal innrømme at det var ikke nå sjakktrekk å kjøpe nytt nei. Krangling med forhandler, dyr service og høyt verditap er konsekvensene. MEN jeg har en veldig fin sykkel jeg liker kjempegodt da. :thumleft

Regnestykket mitt er at man bruker ca 1500 kr pr år i matriell ved å gjøre jobben selv. Det blir 7500 kr på 5 år og dvs at man har spart 37500 kr på å ta servicen selv. Slitedeler kommer i tillegg uansett om man gjør det på verksted eller selv. Så jeg tviler på at sykkelen går ned 37500 kr i verdi etter 5 år pga jeg har tatt servicen selv. Men det er jo ett pluss i boka hvis jeg kan dokumentere service av verksted. :scratch

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Bosted: Trondheim

Re: Servicekostnader... Er det verdt det?

Legg inn av Andreas »

Å folk tror det er dyre servicekostnader på en Ducati? :mk De har jo billigere og lengre intervall på servicene enn det her :vs

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Servicekostnader... Er det verdt det?

Legg inn av simpson »

Andreas skrev:Å folk tror det er dyre servicekostnader på en Ducati? :mk De har jo billigere og lengre intervall på servicene enn det her :vs
Ja det er en myte at Ducati trenger hyppige og dyre servicer.
Hadde en 08 Translp og der var det service hver 6.000 km eller en gang i året.
På Ducatien min det det dobbelte i antall km.
Det eneste er at ventiljusteringen er litt oftere en på mange japser.

Men det var dyr service på denne V Stormen, på Transalpen betalte jeg 1.600 kr for 6.000 km service og de er av samme type sykkel.
Sjekk prisen på flere verksteder.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Servicekostnader... Er det verdt det?

Legg inn av RuneMC »

Har nettopp tikket over 30K på telleren min. Den var nyservet og fin da jeg kjøpte den brukt med 6,5K på telleren ifjor vår.

I mellomtiden har jeg tatt oljeskift og etterhvert dekkskifter selv. Planlegger å ta en større service hos forhandler snart pga at den nå også er 4 år og da er det div gummislanger og slikt som skal sees over, pluss pluss... Får vel også tro at erfaringen til de som jobber på MC verksted har en verdi når det gjelder å oppdage feil/slitasje som oss amatører ikke ser så lett...

Har ikke tenkt så mye på andrehåndsverdi i og med at jeg har tenkt å bruke den til den har så mange km at det blir av mer akademisk interesse... men motoren maler foreløpig som en fornøyd katt og alt virker fint.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3341
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Bosted: Berger
Kontakt:

Re: Servicekostnader... Er det verdt det?

Legg inn av rogg »

Har ikke lest alle innleggene her men min historie lyder såher:
Jeg kjøpte en BMW R 1100 RT brukt. Sykkelen var gått ca 30.000km. Det var ikke med noe sevicehefte på sykkelen, så den historikken fantes ikke.
Jeg tok vanlig vedlikehold på Tysker'n, olje og filterskift hver 10.000km Gear og kardangklokke hver 20.000km bremseveske på 60.000

Hva mere jeg kunne gjøre vet jeg ikke. Bremseklosser ved behov selvfølgelig. Men ingen ventiljusteringer.

Etter 98.000 km fikk jeg stopp på sykkelen...inn på verksted og der fant dem ut at hjernen som styrer lamdasonden var årsaken.
Jeg ba om en full sjekk på sykkelen etter som det ikke var utført service siden den var ny, og ba spesielt om ventiljustering som etter boken skulle vært utført 4 ganger på slik kjørelengde. Svar: Var ikke behov for ventiljustering....

Så skifter man oljer, bremseklosser og bremseveske selv, ja da blir det kun kostnadene på produktene du får og ikke skyhøye verkstedpriser... Selv om det er en motorsykkel, er den ikke laget av sukker. Hvordan steller man gressklipperen????
Inn på service, skifter filter oljer kvesser kniven, tømmer systemet for bensin, vinterlagrer den varmt og tørt, smører den inn i oljer...osv osv osv... Neida vi gjør ikke det, og den starter hvert år på andre draget...

Sykkler som brukes på bane der hver hk gjelder og som jobber på maks hele veien...ja de må nok ha servicer, men våre sykler som kjøres gjennomsnitt ca 5.000 km i året i en gjennomsnitsfart på 45-50 km/t trenger ikke slike dyre servicer så ofte.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Servicekostnader... Er det verdt det?

Legg inn av Jompa »

Og hadde Briggs&Stratton laget mc-motorer kunne man hoppet over oljeskiftet.
Bare fylt en svett av og til..
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3341
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Bosted: Berger
Kontakt:

Re: Servicekostnader... Er det verdt det?

Legg inn av rogg »

Jompa skrev:Og hadde Briggs&Stratton laget mc-motorer kunne man hoppet over oljeskiftet.
Bare fylt en svett av og til..
:knegg :knegg
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Servicekostnader... Er det verdt det?

Legg inn av TheBandit »

Jompa skrev:Og hadde Briggs&Stratton laget mc-motorer kunne man hoppet over oljeskiftet.
Bare fylt en svett av og til..
Briggs&Stratton må lage verdens beste motorer... De går evig uten noe stell :lol

Men det blir nok så jeg drar og kjøper en kanne med castrol-olje og tar oljeskiftene selv :jada:

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Bosted: Stavanger

Re: Servicekostnader... Er det verdt det?

Legg inn av Svolp »

Folk sier 10.000km og 16.000km intervaller.... Lite og klage på da, min er på hver 6000km! :scratch
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1309
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Bosted: solør

Re: Servicekostnader... Er det verdt det?

Legg inn av biker7 »

Greit nok å følge servicene så lenge det er garanti på sykkelen enda. MEN å ha service hver 5-600mil, der de hovedsaklig bytter olje og filter, gjør ihvertfall ikke jeg.(spørs selvfølgelig på service-pris da..) Tar stor service med ventilsjekk div væsker etc da det skal gjøres, og bytter andre deler ved behov. Olje og filter bytter jeg sjøl. Hvis jeg skal kjøpe en sykkel med noen år på baken som ikke har service-hefte som er fulgt slavisk, så kjøper jeg den okkesom hvis den er i bra stand og prisen er rett. Men vil gjerne ha dokumentasjon på større ting som evt. er gjort. :-)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Servicekostnader... Er det verdt det?

Legg inn av TheBandit »

Snakka med verkstedet i dag og de sa at jeg kunne bytte oljen selv. Om garantien på motoren gjelder kunne diskuteres hvis noe skjer, men bortsett fra det så hadde resten av sykkelen full garanti. Så jeg tok med meg 4 liter olje og sparte 2300 kr (dyr nok oljen da, men det får gå). :thumleft :D

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Servicekostnader... Er det verdt det?

Legg inn av RuneMC »

Denne funker greit på min: Biltema MC-olje med JASO MA2 spec.
Men jeg garanterer ingenting... det kan være at et interdimensjonalt hull åpner seg og svelger hele sykkelen hvis du bruker så billig olje... :knegg
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Servicekostnader... Er det verdt det?

Legg inn av TheBandit »

RuneMC skrev:Denne funker greit på min: Biltema MC-olje med JASO MA2 spec.
Men jeg garanterer ingenting... det kan være at et interdimensjonalt hull åpner seg og svelger hele sykkelen hvis du bruker så billig olje... :knegg
Den hadde nok funket fint. :thumleft Har lest flere steder at biltema oljen skal ha topp kvalitet. Brukte kun biltema-olje på bandit'n uten problemer ihvertfall.

Svar