Sykkel i butikk hos forhandler
- lasse_hansen
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Re: Sykkel i butikk hos forhandler
haha, det er sant.. Trudde det bare var jeg som var sånn jeg.. Skal man bruke såpass mye penger på en ny sykkel, så skal den være ny også. Greit at den kan være utstilt, men da bør den være helt fri for riper eller noe som helst med merker...
- Coach
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2008 mod.
Her er det snakk om følelser gutter.
Har sykkelen under 1 km på telleren, er den ny. Hvis kjøper ønsker en helt ny fra fabrikk og seleger nekter dette, har jeg funnet meg en annen forhandler. Er kunden villig til å kjøpe den som står i butikken med en liten reduksjon i prisen, og selger nekter også dette da har jeg ihverfall funnet meg en annen forhandler.
Som jeg sier "når man kjøper MC eller bil er det 99% følelser og 1% fornuft" man skal da bestandig kjenne på følelsen før man skriver under.
Har sykkelen under 1 km på telleren, er den ny. Hvis kjøper ønsker en helt ny fra fabrikk og seleger nekter dette, har jeg funnet meg en annen forhandler. Er kunden villig til å kjøpe den som står i butikken med en liten reduksjon i prisen, og selger nekter også dette da har jeg ihverfall funnet meg en annen forhandler.
Som jeg sier "når man kjøper MC eller bil er det 99% følelser og 1% fornuft" man skal da bestandig kjenne på følelsen før man skriver under.
Mvh
Stig Roar
(Coach)
Trondheim
Medlem: NMCU
Stig Roar
(Coach)
Trondheim
Medlem: NMCU
- lasse_hansen
Hmm, enig i det du sier der gitt.. Tenkter på meg selv, når jeg skal kjøpe ny mc. Så kommer jeg til å ville ha helt ny.. Hvis utstillingsmodell er med noen "feil" så klart.. Jeg personlig synes forhandler kan selge meg utstillingsmodellen, om den er strøken, hvis jeg finner noen riper eller lignende så synes jeg forhandler evt skal gi meg valget i å kjøpe den til noe redusert pris, eller skaffe meg en helt fabrikk ny sykkel.. Dette er noe jeg egentlig hadde sett som et MUST! Forhandler kan vel ikke nekte meg å få en splitter ny fabrikk ny sykkel om jeg finner små feil på ustillingsmodellen? Da er han ikke villig til å selge ihvertfall
- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Slik jeg ser det, er det nettopp dette som er kjernen i det du lurer på: Enhver selger kan vel forsåvidt "nekte" å selge til nettopp deg uten å gi noe begrunnelse for det. Synes selger at du kommer med urimelige krav eller krav som han ikke greier, eller av ulike årsaker ikke ønsker å oppfylle, kan han stå på sine krav og la ballen ligge hos kjøper. Og lar kjøper ballen ligge død, så blir det intet salg/kjøp.lasse_hansen skrev:Forhandler kan vel ikke nekte meg å få en splitter ny fabrikk ny sykkel om jeg finner små feil på ustillingsmodellen? Da er han ikke villig til å selge ihvertfall
Så enkelt er det. Etter min mening?
Nytter i hvert fall ikke å komme drassende med forbrukerråd og pol'ti om en selger setter seg på bakbeina. For å si det en drøy smule flåsete...

Det får man heller gjøre når man opplever problemer i forbindelse med reklamasjoner og mangler på varer man har fått overbevist selger om å selge til seg...

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- lasse_hansen
Da har jeg forstått det trur jeg.. Om man får en utstillingsmodell og man finner noe små plukk på denne. Kan man spørre om å få en helt fabrikk ny sykkel, det hadde ifall jeg gjort. Kjøper jeg nytt, så kjøper jeg nytt. Og aksepterer ikke en sykkel med ripe, eller lignende.. Og vil han ikke skaffe meg en ny, blir det heller ikke noe salg

- Andreas
- Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
En ting å tenke på, er jo at det fort kan gå noen uker hvis man skal få bestillt helt ny sykkel i kasse fra fabrikken. Å nå når vi har ser juli på kalenderen, så kan det jo være greit å handle den sykkelen som står i butikken? Til ny-pris hvis den er helt fri for "prøvesitteriper" og km? Å har den evt et par riper, så regner jeg med man enten får utbedret de eller får en reduksjon i pris.
En annen ting å tenke på er at forhandlere har ikke store fortjenesten på salg av en ren sykkel, å de vil også prøve å unngå å ha usolgte, overliggere stående i flere år. Så jeg regner med, at de fleste forhandlere bestiller ikke bare opp sykkler i hyttågevær. Men samtidlig vil jo kunder gjerne komme inn i en butikk for å få se en sykkel i levende live...?
Ikke enkelt det der

En annen ting å tenke på er at forhandlere har ikke store fortjenesten på salg av en ren sykkel, å de vil også prøve å unngå å ha usolgte, overliggere stående i flere år. Så jeg regner med, at de fleste forhandlere bestiller ikke bare opp sykkler i hyttågevær. Men samtidlig vil jo kunder gjerne komme inn i en butikk for å få se en sykkel i levende live...?
Ikke enkelt det der

- lasse_hansen
Skal og er nok ikke lett det der.. Hehe. Men en erutstillingsmodell, hva er akseptabel km stand den bør ha da a, for at man f.eks kan være trygg på at faktisk ikke har vært prøvekjørt? Faktisk litt lærerikt å høre forskjellig folks oppfatning og slikt 

- Andreas
Multistradaen min kom med 4km fra fabrikk. De andre Ducatiene jeg har vært med å pakket ut i år har alle hatt mellom 2- og 5km. Dette er km som kommer fra kvalitetskontroll-kjøring på ruller inne på fabrikken
Ettersom selv Ducati gjør dette, så regner jeg ivertfall med at kvalitetsbevisste jappser også kjører sykklene på ruller, før de pakkes og sendes ut?

Når du går inn i en MC butikk vil du jo att det skal være sykler der, selv om du bare skal kjøpe hansker tar du deg en en runde å ser og kanskje prøvesitter og trykker på noen knapper. Hvis alle skal ha ny sykkel rett fra fabrikk, hvor mange sykler blir det att å gå rundt å se på å kose seg med i butikken da. Jeg er glad min sto i butikken så jeg fikk se den "in real life" de er som regel helt anderledes enn de ser ut på nett eller i ei brosjyre.
Bare for å sette det på spissen: Du kjøper vel den jakka som henger i butikken uten at den behøver å komme rett fra Kina eller England, selv om noen kanskje har prøvd den før?
Det som jeg syns var viktig var at det var en 2012 modell og ikke en overligger fra i fjor eller året før som de kalte en 2012 modell.
Hvis det er skader, riper, at den ikke er helt perfekt eller at det er en Demosykkel som er blitt kjørt med er det en helt annen diskusjon.
Nei, Norske MC butikker skal ha sykler i butikken.
Bare for å sette det på spissen: Du kjøper vel den jakka som henger i butikken uten at den behøver å komme rett fra Kina eller England, selv om noen kanskje har prøvd den før?
Det som jeg syns var viktig var at det var en 2012 modell og ikke en overligger fra i fjor eller året før som de kalte en 2012 modell.
Hvis det er skader, riper, at den ikke er helt perfekt eller at det er en Demosykkel som er blitt kjørt med er det en helt annen diskusjon.

- Hjernen
- Motorsykkelen din: 1996 Honda NTV 650 (Revere)
Svein2 skrev:Når du går inn i en MC butikk vil du jo att det skal være sykler der, selv om du bare skal kjøpe hansker tar du deg en en runde å ser og kanskje prøvesitter og trykker på noen knapper. Hvis alle skal ha ny sykkel rett fra fabrikk, hvor mange sykler blir det att å gå rundt å se på å kose seg med i butikken da. Jeg er glad min sto i butikken så jeg fikk se den "in real life" de er som regel helt anderledes enn de ser ut på nett eller i ei brosjyre.
Helt rektig det, en vet ikke hvor lenge utstillingsmodellen har stått der. Med 0-5 km på teller'n er'n jo "helt ny" der den står og ser pen ut....
Hvis en gjør slik, funker det da tru??
Member of Festus Mc Porsgrunn.
Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen
Member of Festus Mc Porsgrunn.
Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen
- Andreas
Ducati forhandleren i Trondheim har en ubrukt MH900 fra 2001 stående i butikkenHjernen skrev:Svein2 skrev:Når du går inn i en MC butikk vil du jo att det skal være sykler der, selv om du bare skal kjøpe hansker tar du deg en en runde å ser og kanskje prøvesitter og trykker på noen knapper. Hvis alle skal ha ny sykkel rett fra fabrikk, hvor mange sykler blir det att å gå rundt å se på å kose seg med i butikken da. Jeg er glad min sto i butikken så jeg fikk se den "in real life" de er som regel helt anderledes enn de ser ut på nett eller i ei brosjyre.
Helt rektig det, en vet ikke hvor lenge utstillingsmodellen har stått der. Med 0-5 km på teller'n er'n jo "helt ny" der den står og ser pen ut....