Lasse`s logg: Kawasaki Z H2 2020

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Jompa
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050

Re: Lasse`s logg

Legg inn av Jompa »

ArcticTiger skrev::roll Hmm, ja etter lyden å dømme var det en syllinder for mye :-)å
En firer er en hel motor, en treer blir bare trekvart. Enkelt, ikke sant ? Bare å regne brøk så ser du det.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
lasse_hansen
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020

Legg inn av lasse_hansen »

Haha. Endelig en som har det helheten. Hehe. Nå har jeg kommer meg til Lillestrøm da, ikke stort mye å ta bilde av her jeg står. Men la gå B-)

Hvor ferden går videre er usikkert. Hmm

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
lasse_hansen

Står nå ved esso i Lillestrøm, ved siden av Romerike politistasjon sto det, om jeg ikke husker feil. Tenkte å kjøre inn på stasjonen, og beklage at jeg lå 5-10km/t over fartsgrensen borti gata her istad. PS. Var et uhell, gikk fortere enn jeg trodde. Og politiet så meg jo ikke, så da er det vel bare å rusle inn å si ifra. Eller kanskje jeg skal kjøpe meg en pølse og cola gitt B-)

Brukeravatar
lasse_hansen

Da sto man på rygge storsenter, snart hjemme

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
lasse_hansen

Da var man hjemme igjen ;-)
Kjapt spørsmål, når man sier sykkelen skal gå lett, vil det si høyt turtall uansett om det er bakke eller rett frem? Eller kan sykkelen gå lett i nedoverbakke på lavt turtall og høyt gir også ?

Brukeravatar
KydeX
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Lasse`s logg

Legg inn av KydeX »

Jeg tolker det å "gå tungt" som når du slipper ned på for lavt turtall og så drar på full gass og sykkelen da sliter med å komme seg igang igjen. Jeg vil tro du kan ligge på lavt turtall ned en bakke og så gire ned når du skal dra på igjen.

Men jeg er ingen ekspert da.

Brukeravatar
lasse_hansen

KydeX skrev:Jeg tolker det å "gå tungt" som når du slipper ned på for lavt turtall og så drar på full gass og sykkelen da sliter med å komme seg igang igjen. Jeg vil tro du kan ligge på lavt turtall ned en bakke og så gire ned når du skal dra på igjen.

Men jeg er ingen ekspert da.
Da har vi muligens samme oppfatning av å gå tungt. Hehe. Selv mener jeg også at om det er rett frem, og jeg ligger på 6gir f.eks ved 4000omd. Så mener jeg motoren går lett, men om jeg skal gi på, så bør jeg nok gire ned, men ved rett frem kjøring på flatmark så synes jeg det burde gå greit ved 4000omd i 6gir B-)

Med andre ord, om sykkelen reagerer kjapt ved gasspådrag så går den ikke tungt?

Forresten, sykkelen har nå rullet 400km :-D

Brukeravatar
lasse_hansen

Da var man hjemme igjen. Har vært ute en liten tur å kjørt idag også.. Tok med meg fruen også på en tur idag, ho stor koset seg bakpå der.. Nå viser telleren totalt 548km =)
I følge brukerhåndboken til sykkelen så skal man ikke over 4000omd de første 800km.
Deretter fra 800km til 1600km skal man ikke så mye over 6000omd.

Og pliktoppfyllende som jeg er, så følger jeg dette nesten etter boka. Har vært over 4000omd et par ganger.
For meg så virker det ikke som sykkelen drar tungt selv med to stykker på, men prøver å ligge mest mulig ved 4000omd og ikke under..

Selv i oppoverbakke med fruen på, så kjørte jeg på 5.gir, og i 4000-4100omd, og det virket ikke som sykkelen dro tungt eller noe.. Det virker for meg som at når turtallet er over 3000omd, så går motoren lett uansett egentlig...

Nå har jeg bare 250km igjen, så kan jeg dra den opp på 6000omd, (og litt over innimellom :knegg)

Men hittill har jeg klart å holde meg til rundt 4000omd, ikke så ofte under, og nesten aldri over.

Mulig jeg kjører den litt for pent, men liker å følge anbefallingene som blir gitt.. Forhandler anbefalte også dette, han hadde vist samme sykkelen.

Hva mener folket her om måten jeg kjører den inn på? :scratch Jeg følger jo boka

Brukeravatar
SuperMorten
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT

Legg inn av SuperMorten »

Innkjøring betyr vel at man skal ta det pent og rolig. Trodde ikke at det gikk an å ta det for pent..? Eller..? :-k
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Globe
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Kontakt:

Legg inn av Globe »

Joda, boka er grei den, men å ligge å "daffe" på 4.000 rpm er det ingen grunn til, slik jeg ser det og ut i fra det jeg har hørt, både fra forhandler og av de som er såpass "inne" i motorer (og da mener jeg INNE I). Ikke push den HARDT, ikke la den jobbe TUNGT...men turtall...det kan du godt hente opp, over 4.000 rpm. Du må da ikke sote ned motoren heller!

Sitter du å holder deg slavisk under 4.000 rpm i all din kjøring, ja da vil jeg påstå at motoren jobber tyngre enn om du sørger for å tilfredsstille det turtall du "kjenner" sykkelen driver lettest i, avhengig av strekning, hastighet og kjørestil.

Jeg hadde nok en "grense" på + 2.000 rpm i forhold til det boka sier...og av og til fikk den toppe det litt også! :-)

ArcticTiger
Motorsykkelen din: x

Legg inn av ArcticTiger »

Det går nok bra detta Lasse, du er jo en dreven innkjører nå, det er ikke mange som har så mye innkjørings-erfaring som deg :thumleft :knegg
Angående turtall; På 1050 Tigern ligger jeg mest mellom 3000 og 4000 omdreininger ved vanlig kjøring, en sjelden gang opp mot 5000 hvis jeg må litt hurtig forbi en bilrekke. Det er ikke behov for mer, 1050 Triplen er sterk nok i massevis på såpass lavt turtall. Jeg trur jeg må ta meg en tur på amcar-klubbens street-legal dragracing nå i høst for å få sjekka om det er noe tak i den silkemyke 1050 Tripelen over 5000 :scratch

Brukeravatar
lasse_hansen

SuperMorten skrev:Innkjøring betyr vel at man skal ta det pent og rolig. Trodde ikke at det gikk an å ta det for pent..? Eller..? :-k
Så det er kanskje ikke så galt måten jeg kjører den inn på da? Å ligge på rundt 4000omd med to stykk på i oppoverbakke er heller kanskje ikke så galt? Det høres ihvertfall ikke ut for meg som at motoren sliter da.. Det høres ut som den går lett ihvertfall

Brukeravatar
lasse_hansen

ArcticTiger skrev:Det går nok bra detta Lasse, du er jo en dreven innkjører nå, det er ikke mange som har så mye innkjørings-erfaring som deg :thumleft :knegg
Angående turtall; På 1050 Tigern ligger jeg mest mellom 3000 og 4000 omdreininger ved vanlig kjøring, en sjelden gang opp mot 5000 hvis jeg må litt hurtig forbi en bilrekke. Det er ikke behov for mer, 1050 Triplen er sterk nok i massevis på såpass lavt turtall. Jeg trur jeg må ta meg en tur på amcar-klubbens street-legal dragracing nå i høst for å få sjekka om det er noe tak i den silkemyke 1050 Tripelen over 5000 :scratch
Vi får håpe det går bra. Føler selv jeg lar den gå lett og jobbe lett.. Men egentlig så høres lissom 4000omd så lite ut med to stykker på. Men jeg kan jo kanskje begynne å dra den opp på 5000omd ihvertfall nå, frem til jeg når 800km, så kan jeg dra den til ca 7000omd etter det ;-)

Innkjøring av to sykler på et år, ikke så galt.. Men er to helt forskjellige sykler da, både turtallsmessig og ikke minst comfort. hehe

Brukeravatar
lasse_hansen

Globe skrev:Joda, boka er grei den, men å ligge å "daffe" på 4.000 rpm er det ingen grunn til, slik jeg ser det og ut i fra det jeg har hørt, både fra forhandler og av de som er såpass "inne" i motorer (og da mener jeg INNE I). Ikke push den HARDT, ikke la den jobbe TUNGT...men turtall...det kan du godt hente opp, over 4.000 rpm. Du må da ikke sote ned motoren heller!

Sitter du å holder deg slavisk under 4.000 rpm i all din kjøring, ja da vil jeg påstå at motoren jobber tyngre enn om du sørger for å tilfredsstille det turtall du "kjenner" sykkelen driver lettest i, avhengig av strekning, hastighet og kjørestil.

Jeg hadde nok en "grense" på + 2.000 rpm i forhold til det boka sier...og av og til fikk den toppe det litt også! :-)
Hmm, for meg så virker det som om sykkelen går lett bare jeg kommer meg over 3000omd, uansett gir egentlig, eller ved 5-6gir synes jeg selv jeg må opp ved 4000omd..
Men kanskje jeg skal begynne å dra den litt til.. Kanskje jeg skal sette meg en slik grense du har.. Altså rundt 6000omd fra 0-800km, og fra 800-1600km rundt 8000omd?

Brukeravatar
Globe
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Kontakt:

Legg inn av Globe »

Du kan gjøre LITE feil her...så lenge du kjører relativt "normalt" :thumleft

Svar