Kjøpsråd "Sportstourer"
Kjøpsråd "Sportstourer"
Hei. Budsjettet er på ca 40.000,- Hva bør kona kjøpe?
Egentlig burde jeg latt spørsmålet være så åpent, men jeg kan ikke la vær å skrive litt om hva vi har sett på. Det er altså per i dag først og fremst kona som skal ha sykkel. Hun ønsker en helkåpe touringsykkel, fra 600kubikk. Kunne hun valgt fritt uten tanke på andre prosjekter og utgifter, hadde hun kjøpt en Honda VFR tror jeg, men dette er såpass kostbare (og sikkert gode) sykler, at det ser ut som vi må godt nedover 90-tallet og bortimot 100.000km for å få en slik innenfor budsjett. Derfor er vi mer nysjerrige på sykler som Honda CBR 600F og Suzuki GSX 600F eller 750F. Ved et slikt valg ser det ut til at vi kan kjøpe sykkel fra 1998-2001, nesten ubrukt. Hva skal hun velge? Hvorfor? Kona eide sykkel for 16år siden, det var en japansk halvchopper. Siden det har hun leid sykkel èn gang og lånt sykkelen til en kamerat av meg ved et par sjeldne anledninger. Dette er en touringsykkel.
Sykkelen vil bli brukt til kosetur og jobbpendling. Nyest mulig teller, tilstrekkelig med krefter, god service- og deletilgang, god driftsikkerhet, rimelig å eie.
På forhånd takk.
(for øvrig er det bare skryt at jeg kjører VFR slik det står i avataren til venstre. Måtte fylle denne kollonnen for å bli registrert på forumet, unnskyld)
Egentlig burde jeg latt spørsmålet være så åpent, men jeg kan ikke la vær å skrive litt om hva vi har sett på. Det er altså per i dag først og fremst kona som skal ha sykkel. Hun ønsker en helkåpe touringsykkel, fra 600kubikk. Kunne hun valgt fritt uten tanke på andre prosjekter og utgifter, hadde hun kjøpt en Honda VFR tror jeg, men dette er såpass kostbare (og sikkert gode) sykler, at det ser ut som vi må godt nedover 90-tallet og bortimot 100.000km for å få en slik innenfor budsjett. Derfor er vi mer nysjerrige på sykler som Honda CBR 600F og Suzuki GSX 600F eller 750F. Ved et slikt valg ser det ut til at vi kan kjøpe sykkel fra 1998-2001, nesten ubrukt. Hva skal hun velge? Hvorfor? Kona eide sykkel for 16år siden, det var en japansk halvchopper. Siden det har hun leid sykkel èn gang og lånt sykkelen til en kamerat av meg ved et par sjeldne anledninger. Dette er en touringsykkel.
Sykkelen vil bli brukt til kosetur og jobbpendling. Nyest mulig teller, tilstrekkelig med krefter, god service- og deletilgang, god driftsikkerhet, rimelig å eie.
På forhånd takk.
(for øvrig er det bare skryt at jeg kjører VFR slik det står i avataren til venstre. Måtte fylle denne kollonnen for å bli registrert på forumet, unnskyld)
Re: Kjøpsråd "Sportstourer"
Jeg har hatt flere Gsx1100f sykkler og disse har vært skuddsikre, hvis de mindre er like driftssikre så skulle det være en flott sykkel.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: Kjøpsråd "Sportstourer"
Takk for responsen, flere? Er en 600kubikk tilstrekkelig for ei lett og lita dame? Er det stor forskjell på en Suzuki GSX 600F og en 750F? Annonsører sier det er 80hk i en 600 og 92hk i en 750, mens en Honda CBR har ca 100hk. Dette er kanskje uvesentlige forskjeller? Kvalitet er viktigere. Jeg synes uansett vekt/HK-forholdet høres voldsomt ut, men selv har jeg ingen erfaring med motorsykkel.
- evike
- Innlegg: 1825
- Registrert: 26 des 2009, 15:43
- Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
- Bosted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
- Kontakt:
Re: Kjøpsråd "Sportstourer"
Jeg kan ikke få fullrost min Honda CBF600S. God sittestilling og en fornuftig vinkling av bena til fotpinnene for oss som har litt korte bein. Dessuten har min CBF en ny skjerm med toppskjerm som kan vinkles for å forhindre vind rett i hjelmen. GULL!!
Legger ved link til maken for salg på Finn nå: http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=36786124
Har aldri prøvekjørt CBR, kun prøvesittet. Forskjellen er fra det synspunktet at CBF'en har en mer oppreist kjørestilling, noe som for meg gjør jobben lettere for rygg og armer.
Har en godt brukt Yamaha XJ600 stående i garasjen for salg (kan kjøpes for 22' ferdig prutet
. http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=36104817Den er en tanke lengre fra setet til styret enn nåværende CBF, antagelig mer likt CBR. Har ikke prøvesittet eller kjørt hverken Bandit eller andre, så der kan jeg ikke hjelpe.
Legger ved link til maken for salg på Finn nå: http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=36786124
Har aldri prøvekjørt CBR, kun prøvesittet. Forskjellen er fra det synspunktet at CBF'en har en mer oppreist kjørestilling, noe som for meg gjør jobben lettere for rygg og armer.
Har en godt brukt Yamaha XJ600 stående i garasjen for salg (kan kjøpes for 22' ferdig prutet

Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]
Re: Kjøpsråd "Sportstourer"
Hei. Takk for tipset. som jeg har skrevet ovenfor så vet jeg ingenting (nesten) om sykler, derfor er alle tips verdifulle. Det er viktig at kona ikke ender opp med en sykkel med ekstrem foroverlent og tung sittestilling, lik hva enkelte sportssykler har. Hun er ca 170cm høy, derfor antar jeg at de fleste japanske touringsykler skulle passe. Sykkelen du linker til så ut som en fin sykkeltype, men den sprenger budsjettet litt. De andre av samme type på finn er også i overkant, bortsett fra en der det tilsynelatende var for høy effekt utifra hva sykkelen er klassifisert for. Noe tull med staten vil vi ikke ha. Kona er veldig bestemt på dette med hel kåpe på sykkelen, så det må bli noe slikt.
Mvh morrun
Mvh morrun
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Kjøpsråd "Sportstourer"
Hei :-)
Fikk denne linken av en annen her på forumt. Du kan sjekke salhøyde, grader etc.. Helt genial
http://cycle-ergo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Fikk denne linken av en annen her på forumt. Du kan sjekke salhøyde, grader etc.. Helt genial
http://cycle-ergo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- fikse
- Innlegg: 953
- Registrert: 28 apr 2011, 19:48
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
- Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen
Re: Kjøpsråd "Sportstourer"
Nå har jeg aldri kjørt en CBF, men det skulle forundre meg om ikke dette er en utmerket sykkel til fruen din. Den det er lenket til er jo som du sier litt for dyr, men du kan jo vurdere å legge inn et bud på knappe 50? Verdt å prøve. Får du den til 50 så er det mye som taler for et godt kjøp. Her er div slitedeler tatt, og ikke minst er det rikelig med vesker. Kan det se ut som at denne har CBS, altså kombibremser? Det er i så fall et stort pluss. Helst bør man gjerne sikte mot ABS, men det ligger trolig et stykke utenfor deres budsjett. I så fall er CBS en slags erstatning, som funker brukbart. At den er kjørt over 40 spiller niks nada rolle så lenge service er overholdt. Vil tro dette er en CBR-maskin? I så fall klarer du ikke slite den ut før du er lei den.
Helkåpe-sykler i rundt 600størrelse er det smått med. Det nærmeste måtte være en Honda Deauville. Den er utmerket til kjøring i Norge. Litt høyt tyngdepunkt, men med 1.70 høyde bør det funke bra. Jeg er selv 1.73 og har storkost meg i flere år på en Deauville. Tilsynelatende litt effektsvak, men det er bra drag i motoren og girutveksling er perfekt for norske forhold, så den føles kvikk og enkel.
Sjekk også forsikringspriser. Har dere ikke bonus fra før, blir det fort dyrt med noe som har "R" i seg. Selv o mhun lover å kjøre forsiktig og alt det der.. ,-)
Helkåpe-sykler i rundt 600størrelse er det smått med. Det nærmeste måtte være en Honda Deauville. Den er utmerket til kjøring i Norge. Litt høyt tyngdepunkt, men med 1.70 høyde bør det funke bra. Jeg er selv 1.73 og har storkost meg i flere år på en Deauville. Tilsynelatende litt effektsvak, men det er bra drag i motoren og girutveksling er perfekt for norske forhold, så den føles kvikk og enkel.
Sjekk også forsikringspriser. Har dere ikke bonus fra før, blir det fort dyrt med noe som har "R" i seg. Selv o mhun lover å kjøre forsiktig og alt det der.. ,-)
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: Kjøpsråd "Sportstourer"
Jeg tror ikke dere gjør feil hvis dere går for en GSX 600/750F. Hvis dere liker utseende da.
Er nok greie sykler begge deler, og de har full kåpe. Ellers har man jo CBR 600F, men den blir litt mer foroverlent. Eller en ZZR 600, som også er forholdsvis foroverlent.
Er nok greie sykler begge deler, og de har full kåpe. Ellers har man jo CBR 600F, men den blir litt mer foroverlent. Eller en ZZR 600, som også er forholdsvis foroverlent.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Kjøpsråd "Sportstourer"

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=36313898" onclick="window.open(this.href);return false;
If it ain't broke, I'll break it.
Re: Kjøpsråd "Sportstourer"
Den ser fin ut og er tilsynelatende godt vedlikeholdt den Kawasakien du linket til der. Så en ZZR er altså også en tourer, ikke en R-sykkel? Jeg mangler nok litt på å ha oversikten over hva som finnes av sportslige touringsykler(uten "R"), med helkåpe fra tusenårsskiftet. Har ikke fått noen god oversikt m.t.p hva det vil koste å forsikre syklene vi vurderer, men skjønner det slik at en R-sykkel er bare å glemme, både når det gjelder forsikringspremie og ergonomi. Vi begynner å bli ganske voksne, kona og jeg. Vi håper sånn sett å komme relativt greit ut av det når det gjelder forsikring.
Mvh morrun
Mvh morrun
- biker7
- Innlegg: 1309
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Bosted: solør
Re: Kjøpsråd "Sportstourer"
Min sport-tourer da?
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=36805119" onclick="window.open(this.href);return false;

Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Kjøpsråd "Sportstourer"
Jeg har hatt ZZR600, ZX6R og kjørt endel CBR600. Den som er desidert best til sportstouring, er ZZR600, fra 97 eller nyere. Relativt bra bunndrag, lettkjørt og komfortabel. Bra kåpe. Går like bra som VFR. Pass på at det er tatt service/ventiljustering jevnlig.
De 2 andre er også bra, men CBR'en har desidert dårligst drag på mellomregisteret, selv om det kan bli bedre hvis ekosanlegget byttes og dyses inn. CBR'en har en mjuk, fin motor, men det er mer guts i Kawa'ene. Mer moro.
ZX6R fra 98 -2002 er faktisk fine å kjøre langt med, men ZZR er mer komfortabel.
De 2 andre er også bra, men CBR'en har desidert dårligst drag på mellomregisteret, selv om det kan bli bedre hvis ekosanlegget byttes og dyses inn. CBR'en har en mjuk, fin motor, men det er mer guts i Kawa'ene. Mer moro.
ZX6R fra 98 -2002 er faktisk fine å kjøre langt med, men ZZR er mer komfortabel.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: Kjøpsråd "Sportstourer"
Jaha du biker7, er det ikke den grønnfargen forsikringsselskapene liker minst? Utvilsomt en tøff sykkel, meeen ... det blir nok ingen giftgrønn ninja på oss. Lykke til med salget. Takk for gode tips kjellrf, noe erfaring med disse suzuki GSX 600/750F`ene? Annonsører skryter av at de er billige og forsikre. Vesentlig forskjell på 600 og 750?
Mvh morrun
Mvh morrun
- biker7
- Innlegg: 1309
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Bosted: solør
Re: Kjøpsråd "Sportstourer"
Tja, veit nå ikke det da. Jeg betaler 3800,- for full kasko i Unison Forsikring :-)morrun skrev:Jaha du biker7, er det ikke den grønnfargen forsikringsselskapene liker minst? Utvilsomt en tøff sykkel, meeen ... det blir nok ingen giftgrønn ninja på oss. Lykke til med salget. Takk for gode tips kjellrf, noe erfaring med disse suzuki GSX 600/750F`ene? Annonsører skryter av at de er billige og forsikre. Vesentlig forskjell på 600 og 750?
Mvh morrun
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
Re: Kjøpsråd "Sportstourer"
Det høres ikke så værst ut. Et forsikringsselskap spesielt for MC dette? Kona er lærer på videregående og en slik sykkel hadde nok gitt litt respekt blandt enkelte umuliuser vil jeg tro 
