Min første MC er på plass :D
- Chevy1974
- Innlegg: 190
- Registrert: 27 aug 2012, 19:33
- Motorsykkelen din: Suzuki Intruder VS700
- Sted: Kongsberg
Min første MC er på plass :D
Hei alle sammen,
Eg tok lappen på MC i dag, så eg er rimeleg fersk
Har sett litt på dette forumet ei tid, og tenkte at det kan vere greitt å registrere seg og få litt tips av erfarne folk :-)
Beklager at eg startar endå ein ny tråd om eit slikt emne som dette, men slike trådar blir ganske personlige både etter interesser og kroppsform, så difor tar eg sjansen på at eg også får opprette ein slik tråd.
Eg er 181 cm og ganske tynn/slank.
På køyreskulen brukte eg BMW F650GS. På denne sykkelen satt eg ganske greitt. Sidan det er den einaste sykkelen eg har prøvd til no veit eg ikkje kva som passar meg best, men i løpet av læretida har eg opplevd sykkelen som stabil og fin. Synest kanskje eg sit litt høgt på den, men når fint ned med begge føter. Gassen er veldig følsom, så bykøyring har blitt litt hakkete av og til
Den sykkeltypen som tiltalar meg mest med tanke på utsjønad er cruiser/"halv-chopper". Litt usikker på riktig namn på typane enno, men typisk Yamaha Virago, Honda Shadow, "snill" Harley, osv.
Eg har høyrt at Virago skal vere veldig grei som begynnersykkel, men blir denne for lav for meg?
Er det stor forskjell på f.eks 535 og 750 (evt også 1100)?
Er det stor forskjell på Virago og Shadow?
Er det eventuelt andre liknande syklar eg burde vurdert som alternativ for desse?
Eg kan jo alltids vurdere heilt andre typar syklar også, men eg tenker at det er viktig å ha ein sykkel ein likar å sjå på også.
Sidan eg er heilt fersk er eg takknemmleg for absolutt alle tips, sjølv om dei ikkje skulle falle innanfor sykkeltypen eg ønsker.
Eg vil sette stor pris på begrunnelse for dei anbefalingane eg får.
Takk :-)
EDIT:
Sykkelvalget falt til slutt på Suzuki Intruder VS700 1987-mod :-)
(Prøving og vurdering kan lesast utover i tråden)
Eg tok lappen på MC i dag, så eg er rimeleg fersk
Har sett litt på dette forumet ei tid, og tenkte at det kan vere greitt å registrere seg og få litt tips av erfarne folk :-)
Beklager at eg startar endå ein ny tråd om eit slikt emne som dette, men slike trådar blir ganske personlige både etter interesser og kroppsform, så difor tar eg sjansen på at eg også får opprette ein slik tråd.
Eg er 181 cm og ganske tynn/slank.
På køyreskulen brukte eg BMW F650GS. På denne sykkelen satt eg ganske greitt. Sidan det er den einaste sykkelen eg har prøvd til no veit eg ikkje kva som passar meg best, men i løpet av læretida har eg opplevd sykkelen som stabil og fin. Synest kanskje eg sit litt høgt på den, men når fint ned med begge føter. Gassen er veldig følsom, så bykøyring har blitt litt hakkete av og til
Den sykkeltypen som tiltalar meg mest med tanke på utsjønad er cruiser/"halv-chopper". Litt usikker på riktig namn på typane enno, men typisk Yamaha Virago, Honda Shadow, "snill" Harley, osv.
Eg har høyrt at Virago skal vere veldig grei som begynnersykkel, men blir denne for lav for meg?
Er det stor forskjell på f.eks 535 og 750 (evt også 1100)?
Er det stor forskjell på Virago og Shadow?
Er det eventuelt andre liknande syklar eg burde vurdert som alternativ for desse?
Eg kan jo alltids vurdere heilt andre typar syklar også, men eg tenker at det er viktig å ha ein sykkel ein likar å sjå på også.
Sidan eg er heilt fersk er eg takknemmleg for absolutt alle tips, sjølv om dei ikkje skulle falle innanfor sykkeltypen eg ønsker.
Eg vil sette stor pris på begrunnelse for dei anbefalingane eg får.
Takk :-)
EDIT:
Sykkelvalget falt til slutt på Suzuki Intruder VS700 1987-mod :-)
(Prøving og vurdering kan lesast utover i tråden)
Sist redigert av Chevy1974 den 10 sep 2012, 23:13, redigert 3 ganger totalt.
Suzuki Intruder VS700
Blogg: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=4961
2012: Ca 1.700 km
2013: 900 km
Blogg: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=4961
2012: Ca 1.700 km
2013: 900 km
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Sted: Røyken
Re: Kjøpsråd, nettopp tatt lappen
Hei
Jeg har ikke særlig peiling på sykkel menkan jo si gratulere med lappen :-)
Jeg begynner på den selv om en drøy uke :-)
Jeg har ikke særlig peiling på sykkel menkan jo si gratulere med lappen :-)
Jeg begynner på den selv om en drøy uke :-)
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Kjøpsråd, nettopp tatt lappen
Velkommen hit , og Grratttlere med fersk Mottorsykkel-lapp
Likte du kjøre-stilen på skolesykkern da? Det er vel en grei, allround sykkeltype med gode egenskaper på det meste av Norges veier. Mer allsidig enn en kruser tenker jeg...
Likte du kjøre-stilen på skolesykkern da? Det er vel en grei, allround sykkeltype med gode egenskaper på det meste av Norges veier. Mer allsidig enn en kruser tenker jeg...
- Chevy1974
- Innlegg: 190
- Registrert: 27 aug 2012, 19:33
- Motorsykkelen din: Suzuki Intruder VS700
- Sted: Kongsberg
Re: Kjøpsråd, nettopp tatt lappen
Ja, eg synest den har fine køyre-egenskapar, men sidan eg aldri har prøvd andre er det umulig å seie om dette er den køyrestilen eg vil bli mest komfortabel med. Tenker nok den er meir allsidig enn ein cruiser ja, men kan du forklare kor stor forskjell det vil vere i praksis? Vil det f.eks vere vanskeleg å ta svingane skikkeleg, eller er det berre ein litt annen måte å behandle sykkelen på?
Det eg trur er at det er sving og takling av underlag som vil utgjere størst forskjell på ulike sykkeltypar. Stemmer dette?
Eg må uansett bruke litt tid på å prøve ut ulike typar før eg kjøper, men håpet er at denne tråden kan redusere antall prøveturar med heilt ulike sykkeltypar
EDIT:
Takk for gratulasjonar forresten :-)
Det eg trur er at det er sving og takling av underlag som vil utgjere størst forskjell på ulike sykkeltypar. Stemmer dette?
Eg må uansett bruke litt tid på å prøve ut ulike typar før eg kjøper, men håpet er at denne tråden kan redusere antall prøveturar med heilt ulike sykkeltypar
EDIT:
Takk for gratulasjonar forresten :-)
Suzuki Intruder VS700
Blogg: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=4961
2012: Ca 1.700 km
2013: 900 km
Blogg: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=4961
2012: Ca 1.700 km
2013: 900 km
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Sted: Oslo
Re: Kjøpsråd, nettopp tatt lappen
Det er ikke til å komme fra at veldig mange som kjøper customsykkel
som førstesykkel ofte forandrer sykkeltype ved neste valg
Det kan virke som om dette fenomenet ikke er like mye tilstede
for de som velger Harley. Velger å tro det har mye med identitet og
miljø og gjøre.
Selv har jeg alltid hatt det jeg kaller 90 graders sykkel, dvs en sykkel
hvor jeg har tilnærmet 90 graders vinkel i beina og 90 graders vinkel i ryggen.
Noe som passer meg bra. Du er faktisk den eneste som kan finne ut av
hva som er riktig for deg, men det er greit å tenke litt på hvordan
du ønsker å bruke sykkelen.
som førstesykkel ofte forandrer sykkeltype ved neste valg
Det kan virke som om dette fenomenet ikke er like mye tilstede
for de som velger Harley. Velger å tro det har mye med identitet og
miljø og gjøre.
Selv har jeg alltid hatt det jeg kaller 90 graders sykkel, dvs en sykkel
hvor jeg har tilnærmet 90 graders vinkel i beina og 90 graders vinkel i ryggen.
Noe som passer meg bra. Du er faktisk den eneste som kan finne ut av
hva som er riktig for deg, men det er greit å tenke litt på hvordan
du ønsker å bruke sykkelen.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
- E-strom
- Innlegg: 642
- Registrert: 08 apr 2012, 11:33
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Kjøpsråd, nettopp tatt lappen
Da jeg stilte samme spørsmål på klubben i fjor høst fikk jeg beskjed om "bare kjøp noe - begynn å kjør - du kjøper noe annet om et par års tid likevel"...
- tja; et par år, kanskje det blir noe nytt neste høst da?
Foreløpig er jeg knall fornøyd med V-strom'en:
- sitter rett opp og ned
- ser veldig godt rundt meg
- egner seg i bytrafikk
- ypperlig til svingete landeveier
- fixer grus også (iallefall langt bedre enn føreren, så langt)
Finn deg en lokal "alt-mulig-klubb" og snakk med dem, prøvesitt forskjellige doninger og stille alle spørsmål du kan komme på. Lytt og lær!
Selv "fant" jeg NAF-MC Trondheim
- tja; et par år, kanskje det blir noe nytt neste høst da?
Foreløpig er jeg knall fornøyd med V-strom'en:
- sitter rett opp og ned
- ser veldig godt rundt meg
- egner seg i bytrafikk
- ypperlig til svingete landeveier
- fixer grus også (iallefall langt bedre enn føreren, så langt)
Finn deg en lokal "alt-mulig-klubb" og snakk med dem, prøvesitt forskjellige doninger og stille alle spørsmål du kan komme på. Lytt og lær!
Selv "fant" jeg NAF-MC Trondheim
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 38041
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Kjøpsråd, nettopp tatt lappen
Ønsker deg velkommen jeg også, Chevy1974Chevy1974 skrev: EDIT:
Takk for gratulasjonar forresten :-)
Hyggelig med nye folk som tar sjansen på å skrive og stille spørsmål straks de er innmeldt. Sånt liker vi!
Edit:
Og selvfølgelig masse grattis med lappen!!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Sted: Asker
Re: Kjøpsråd, nettopp tatt lappen
Ser at ingen har anbefalt TDM 900 ennå så da gjør jeg det nå
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
-
- Innlegg: 845
- Registrert: 06 des 2009, 14:00
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
- Sted: Tysnes
Re: Kjøpsråd, nettopp tatt lappen
Hei, å gratulerer med lappen. Virago og shadow er sikkert greie sykkler til å tøffe rundt på, men kjører du litt aktivt har di sine begrensinger. Sykklene ser fine ut, men må nesten prøve noen. Lykke til :-)
Re: Kjøpsråd, nettopp tatt lappen
poulet_cavalier skrev:Ser at ingen har anbefalt TDM 900 ennå så da gjør jeg det nå
Jeg syns den kom litt sent,denne gangen
Tenkte å foreslå det for en time siden,men jeg vågde ikke
ikkebike.norwegianforum.net
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 38041
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Kjøpsråd, nettopp tatt lappen
Så da kan jeg anbefale Triumph Tiger 1050
Litt høyt tyngdepunkt, men likevel letthåndterlig. En sprek og spenstig nybegynnersykkel med meget gode to-på-tur egenskaper
Litt høyt tyngdepunkt, men likevel letthåndterlig. En sprek og spenstig nybegynnersykkel med meget gode to-på-tur egenskaper
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Kjøpsråd, nettopp tatt lappen
Se der ja, nå er vi i rute med Mottor-sykkel-anbefalinger, TDM for nybegynnere, som siden oppgraderer til 1050 Tiger, og finner ut at de kunne jo like godt starta med det med en gang pga den silkemyke 1050 Triple mottorn med det brede dreiemomment- og effektrgisteret som gir en sprek, lettkjørt sykkel
Men du som er en Chevy-entusiast med løst på kruser, hva med en Boss Hoss
[video]http://www.youtube.com/watch?v=TuS8xKNoT-s[/video]
Men du som er en Chevy-entusiast med løst på kruser, hva med en Boss Hoss
[video]http://www.youtube.com/watch?v=TuS8xKNoT-s[/video]
Re: Kjøpsråd, nettopp tatt lappen
Gratulerer med lappen!
Det er vel egentlig bare en ting som gjelder og det er å prøvekjøre. Jeg kjører Suzuki Bandit 650 på tredje året nå. Er knallfornøyd. Lettkjørt, sitter rett og har god oversikt, ligger nesten som en RR i svingene, akkurat passe følsom på gassen i bykjøring, veldig bra bunndrag (moment) til å være såpass liten motor. Klarer derfor fint å ligge i 6. gir i alle bakker bare farten er over sånn ca 50 km/t og girer jeg ned akselererer den som ei kule opp til over 150 km/t før den blir hengende noe etter 1000++ sykler. men som sagt. Prøvekjør. Også er det som andre sier. Etter et par år kommer trangen til å fornye ubønnhørlig :-)
Det er vel egentlig bare en ting som gjelder og det er å prøvekjøre. Jeg kjører Suzuki Bandit 650 på tredje året nå. Er knallfornøyd. Lettkjørt, sitter rett og har god oversikt, ligger nesten som en RR i svingene, akkurat passe følsom på gassen i bykjøring, veldig bra bunndrag (moment) til å være såpass liten motor. Klarer derfor fint å ligge i 6. gir i alle bakker bare farten er over sånn ca 50 km/t og girer jeg ned akselererer den som ei kule opp til over 150 km/t før den blir hengende noe etter 1000++ sykler. men som sagt. Prøvekjør. Også er det som andre sier. Etter et par år kommer trangen til å fornye ubønnhørlig :-)
Re: Kjøpsråd, nettopp tatt lappen
Høres ut som jeg har noe bortkastet kubikk.GSF skrev: girer jeg ned akselererer den som ei kule opp til over 150 km/t før den blir hengende noe etter 1000++ sykler. :-)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: Kjøpsråd, nettopp tatt lappen
Her; http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=36780221" onclick="window.open(this.href);return false;, kjøp deg en sånn en,og så byr du GSF på en roll'on test. Er du riktig stygg med han,så girer du ned du også
ikkebike.norwegianforum.net