Ekstralys på MC.

... om deler, tilbehør, MCutstyr, renhold, forsikring, kjøreklær til fører og passasjer osv.
Brukeravatar
olsen
Innlegg: 20
Registrert: 12 okt 2005, 20:10
Motorsykkelen din: Honda VFR750F (RC36)
Bosted: Halden

Ekstralys på MC.

Legg inn av olsen »

Hei! I sommer fant jeg ut at jeg skulle bytte hovedlys-pærer på TDM'en, to slike +30 pærer for å få bedre lys. Men, det ble litt av en jobb! 3,5 timer tok det, i steikende sol, måtte skru nesten hele fronten av for å komme til, banna og svetta og svor på at dette ble siste gang.....! :angryfire:

Så nå har jeg tenkt å montere et par ekstralys som det vil ta meg bare et par minutter å bytte pærer i! (da "sparer" jeg jo hovedlysa) Så tok jeg meg en liten tur til "de sakkyndige" for å prøve å få noe hjelp og tips om regler og sånnt. :roll:
Men nei da, ingen hadde tid til å snakke med meg, ei dame ga meg en kopi av "Kjøretøyforskriften § 28-9, avsn. 1 og 2. :study:

Så nå har jeg "luselest" forskriften både forlengs og baklengs og kan ikke forstå annet enn at jeg kun kan montere 1 hjelpefjernlys. :evil:
Men jeg vil ha 2 kurve/tåkelys! Og de vil jeg ha tennt sammen med bare park-lyset! :mumum:
Så spørsmålet mitt til dere som har montert ekstralys er: hva har dere montert, hvor mange og har de "lovkyndige" eller "sakkyndige" hatt noe å bemerke? :munky2:
Forresten, kanskje jeg gir f... i hva de sier! Jeg har bursdag i dag og har blitt såpass gammel at jeg i følge Wenche M "kan gjøre som jeg vil"!! :D

Med ønske om et godt nytt baike-år, sola har snudd, det går mot baike-tider igjen!! :D Hilsen Olsen. :D

Thruxton
Innlegg: 44
Registrert: 18 sep 2005, 15:20
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada
Bosted: A.Agder

2 xtralys

Legg inn av Thruxton »

Du kan ha 2 tåkelys på din motorsykkel. Ett på hver side av hovedlykten. De skal være lavere plassert enn hovedlykten. Minst 25 cm. over bakken. Det skal også være en minimumsavstand mellom lyktene.
Tåkelyset skal kunne tennes og slukkes uavhengig av nærlys og fjernlys.
Når det gjelder ekstra fjernlys eller nærlys, kan man ha totalt to lys. Man skal enten plassere ekstralyset over eller under eksisterende lys. Man kan også plassere de ved siden av hverandre, men da må de være symmetrisk i forhold til sykkelen. (Du må altså flytte eksisterende lykt så de står likt). Dette finner du i MC-Avisa nr.10/05.
Men siden det er så få som kan reglene, kan du jo være litt kreativ.
Tempo Taifun / BSA 650 / BMW R75/5 - R90/6 / Honda 750F2 / Yamaha XS1100 / Yamaha SR500 / Suzuki GR650 /
Moto Guzzi V65 / Yamaha SRX6 / BMW R80ST / Suzuki VX800 / Ducati Multistrada 1000DS / Aprilia Caponord EVT1000

Brukeravatar
olsen
Innlegg: 20
Registrert: 12 okt 2005, 20:10
Motorsykkelen din: Honda VFR750F (RC36)
Bosted: Halden

Legg inn av olsen »

Hei Thruxton og takk for svar! :D Har jeg forstått deg riktig: ETT ekstra fjernlys og ETT ekstra nærlys? :? IKKE TO ekstra nærlys eller TO ekstra fjernlys? :? Men to ekstra tåke/grøfte-lys holder for meg, bare jeg synes i trafikken er jeg fornøyd! 8) Jeg har lest artikkelen i MC-avisa, har snakket (ringte) med en sak-kyndig hos Vegverket og lest det skrivet jeg fikk hos Trafikkstajonen i Fr.stad og jeg føler jeg har fått 3 forskjellige "tolkinger" av reglene! :? Jeg har også tolket det slik at jeg må plassère de to ekstra lyktene under de eksisterende orig.monterte lysa ( hel og halvlys ved siden av hverandre). Jeg tok et bilde av fronten på sykkel og tok de med meg til Vegstasjonen i Fr.stad for å få en uttalelse men ingen der hadde tid til å snakke med meg. :twisted: Så jeg gjør nok som du sier, være litt kreativ å montère dem som jeg har lyst og regne med at de som jeg ev. kommer ut for i en kontroll skjønner like lite! :D
Hilsen Olsen!

Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Bosted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

Min trofast R90S fotografert i Kristiansand sommeren 2006.
Men 2 stk Hella Classic 105 må bilførere bare prøve å blende meg på veien.

Bilde
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

Brukeravatar
Thor Arne
Innlegg: 228
Registrert: 20 jun 2004, 18:38
Motorsykkelen din: Din MC her
Bosted: Kristiansand

Legg inn av Thor Arne »

Jøss, sommeren 2006? da tror jeg sannelig jeg har endel ferie til gode :lol:

Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Bosted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

Sommeren 2005. 8)
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

Brukeravatar
bikerdude73
Innlegg: 960
Registrert: 04 jul 2010, 11:13
Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
Bosted: Karmøy

Re: Ekstralys på MC.

Legg inn av bikerdude73 »

Jeg puster liv i denne posten igjen da jeg fremdeles lurer på hva slags lys jeg kan evnt montere på sykklene mine?? :scratch

Ser på disse på ebay blandt annet: http://www.ebay.co.uk/itm/Projector-DRL ... 231f994df8

Men er det slik å forstå at jeg kun kan montere et ekstralys for å bli bedre sett i trafikken? ](*,) :-k
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Ekstralys på MC.

Legg inn av tagesk »

Å bli sett, og å se, det er to forskjellige ting.

For å BLI SETT har det kommet nye regler om "Daytime Running Lights". Det er de kjempeskarpe LED-lysene du ser på nye biler. Poenget m3ed dem er at de satt opp for å blende maksimalt, men må være slik at du ikke bruker dem når det er mørkt. Det betyr i praksis at de skal kobles slik at om du skrur på parklyset for å få lys i instrumentene, da slukker DRL.

jeg har brukt mye tid på finne det rette, og de aller beste er Fhillips LED8. Det aller beste med dem er at når du tenner noe annet lys, da slukner de ikke, de dimmer ned! Dermed går de fra å være DRL til å være markeringslys.

Bildene på Amazon gir ikke engang noe i nærheten av hvordan de ser ut i virkeligheten. På to meters avstand må man myse, så sterke er de.

Ingen grunn til å kjøre med fjernlyset tent om dagen når man har DRL som er laget for å blende mest mulig!

Så til Å SE. Det er, i hele EU (og Norge er med i EU), bare lov til å ha to fjernlys. Det vil i praksis si ett ekstralys. Jeg har to ekstralys. Jeg ble engang stoppet i Tyskland (om dagen). Politimannen pekte på ekstralysene, sa Verboten, men ikke noe mer. Jeg var på EU-kontroll med sykkelen i går (i Italia er det EU-kontroll også på motorsykler). Kontrolløren sa vietato og pekte på ekstralysene, men lot det passere.

Jeg har også ekstra bremselys. På motorsykkel skal bremselysene være i senter av sykkelen. Jeg har i tillegg ekstralamper inne i blinklysene; jeg har altså tre lamper som tenner når jeg bremser. Kontrolløren sa vietato men lot det passere.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Ekstralys på MC.

Legg inn av joo »

I "gamle dager" lærte jeg at så lenge kjøretøyet ikke er bredere enn 130 cm kan man ikke sette på ekstralys som ikke er montert vertikalt på linje med originale lykta... Sånn omtrent.
I Lovdata finner jeg igjen samme teksten:

§ 28-7. Lysutstyr som to- og trehjulede motorvogner med bredde ikke over 130 cm skal ha (Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke for kjøretøy som omfattes av § 28-2)

FJERNLYS
1. To- og trehjuls motorvogn skal ha en eller to lykter foran som gir hvitt eller gult fjernlys.
1.1 Lyktene skal tilfredsstille kravene i § 28-6 nr. 1.1.
1.2 Lyktene skal være slik innstilt at de belyser vegbanen minst 100 m fremover. For moped er kravet 50 m.
1.3 Lyktene skal være koplet slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys (for de kjøretøyer som har slikt lys), baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent. Dette krav gjelder dog ikke ved bruk av lyshorn.


NÆRLYS
2. To- og trehjuls motorvogn skal ha en lykt foran som gir hvitt eller gult nærlys.
2.1 Lyktene skal tilfredsstille kravene i § 28-6 nr. 2.1.
2.2 Lykten skal være slik innstilt at den belyser vegbanen minst 40 m fremover. For moped er kravet 20 m.
2.3 Lykten skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av den lysende flaten er 50 cm eller mer, men høyden fra vegbanen til øverste kant av den lysende flaten skal være mindre enn 120 cm. Målene skal tas når kjøretøyet er ubelastet.
2.4 Lykten skal være plassert slik at avstanden fra den lysende flates ytterkant til kjøretøyets ytterste kant er like stor til begge sider. Dog kan tillates to lykter for nærlys som har mindre innbyrdes avstand mellom lysende flater enn 200 mm. Lyktene må være plassert symmetrisk om lengdeaksen gjennom kjøretøyets senter.
2.5 Lykten skal være koplet slik at den ikke kan lyse uten at parkeringslys (for de kjøretøyer som har slikt lys), baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent.
2.6 Avblendingsbryteren skal være slik innrettet og plassert at den kan betjenes på lett og sikker måte uten at føreren slipper grepet om styret.


Kan se ut som to nærlys i bredden er lov hvis de er under 20cm fra hverandre...?

Og dessuten; der er unntak. Kommer jo an på hva unntakene omfatter, EU/EØS-tilpasninger som slår inn og El Niño og La Niñas oppførsel neste 10 åra... osv. Vær så god å bli tuillat :-k

PS; dette er sakset fra Lovdata "FOR 1994-10-04 nr 918" (Kjøretøyforskriften) sist endret nå i august.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Ekstralys på MC.

Legg inn av mekkern »

dette er hva de skal ha---det er en til med hva de kan ha... :-)å

§ 28-9. Lysutstyr som to- og trehjulede motorvogner og sidevogn til motorsykkel kan ha (Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke for kjøretøy som omfattes av § 28-2)
1. To- og trehjuls motorvogn og sidevogn til motorsykkel kan ha retningslys, nødsignallys, kjørelys, hjelpefjernlys, kurve-/tåkelys, lyshorn, markeringslys, hvite refleksanordninger foran, gule refleksanordninger på sidene, svakt lysende eller belyste reklameskilt e.l., ryggelys, tåkebaklys og lykt(er) innvendig for belysning av instrumenter og belysning i person-/godsrom. Parkeringslys som nevnt i direktiv 77/540/EØF kan også tillates.
2. To- og trehjuls motorvogn med bredde ikke over 100 cm kan ha enten en eller to lykter som gir kjørelys og en lykt som gir hjelpefjernlys. Benyttes to lykter som gir kjørelys, skal disse lyse sammen med nærlyset og avstanden mellom dem skal være minst 40 cm. Avstanden fra lykter for kjørelys til lykt for nærlys må være større enn 10 cm. Sidevogn til motorsykkel kan dog bare ha en lykt for kjørelys, en lykt som gir hjelpefjernlys og en lykt som gir kurve-/tåkelys. På to- og trehjuls motorvogn skal, hvis det benyttes en lykt som gir kjørelys og en lykt som gir kurve-/tåkelys, lyktene være plassert slik at avstanden fra den lysende flates ytterkant til kjøretøyets ytterste kant er like stor til begge sider. På sidevogn til motorsykkel skal lyktene plasseres slik at avstanden fra den lysende flates ytterkant til sidevognens ytterste kant er mindre enn 40 cm. Parkerings lys som nevnt i direktiv 77/540/EØF kan også tillates.
3. For øvrig må forannevnte lykter og refleksanordninger oppfylle de krav som er angitt for hver av dem i § 28-4 nr. 5, 6 og 11 og § 28-5 nr. 1, nr. 3-7 og nr. 9-11.
4. Videre kan sidevogn til motorsykkel ha en lykt som gir fjernlys, en lykt som gir nærlys og minst en lykt som gir stopplys. Lykten som gir nærlys og minst en lykt som gir stopplys skal være plassert slik at den lysende flates ytterkant er mindre enn 40 cm fra sidevognens ytterste kant. For øvrig må nevnte lykter oppfylle de krav som er angitt for hver av dem i § 28-6 nr. 1, 2 og 6.
5. To- og trehjuls motorvogn og sidevogn til motorsykkel kan ha en eller to lykter foran som gir hvitt parkeringslys, når kjøretøyet har bredde ikke over 100 cm.
Dersom det brukes én lykt som nevnt, skal den oppfylle de krav som er angitt i nr. 5.1-5.6, men dersom det brukes to slike lykter, må de oppfylle de krav som er angitt i § 28-6 nr. 3.
5.1 Lyset fra lykten skal være synlig innenfor en vertikalvinkel fra minst 15° over til minst 15° under horisontalplanet gjennom lyktens sentrum, og innenfor en horisontalvinkel på minst 80° til hver side målt fra vertikalplanet gjennom lyktens sentrum som er parallelt med kjøretøyets lengdeakse.
5.2 Lyset fra lykten skal i ethvert punkt som ligger innenfor det området hvor lyset er synlig, ha en styrke som er mindre enn 60 candela.
Rett fremover skal lysstyrken fra lykten være 4 candela eller mer, og 2 candela eller mer for moped.
Utover mot ytterbegrensningene av det området som lyset skal være synlig innenfor, kan lysstyrken gradvis avta til 0,05 candela.
5.3 Lykten skal ha en lysende flate fremover som er 30 cm2 eller mer. Lykter som er E-merket kan dog godkjennes selv om kravet til arealet ikke er oppfylt.
5.4 Lykten skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av den lysende flaten er 40 cm eller mer, men høyden fra vegbanen til øverste kant av den lysende flaten skal være mindre enn 150 cm. Målene skal tas når kjøretøyet er ubelastet.
5.5 Lykten skal være plassert slik at avstanden fra den lysende flates ytterkant til kjøretøyets ytterste kant er like stor til begge sider.
5.6 Lykten skal være koplet slik at den alltid lyser når fjernlys, nærlys, baklys, lys for kjennemerke, hjelpefjernlys, kurve-/tåkelys, markeringslys eller tåkebaklys er tent.
6. To- og trehjuls motorvogn og sidevogn til motorsykkel kan ha retningslys når kjøretøyet er åpent.
6.1 Lyktene må oppfylle de krav som er angitt i § 28-6 nr. 4. Bestemmelsen i § 28-6 nr. 4.6 gjelder dog ikke for kjøretøy med bredde ikke over 100 cm. For slikt kjøretøy gjelder følgende med hensyn til retningslysenes plassering:
6.1.1 Avstanden mellom den innerste kant av de lysende flatene for hvert lyktepar som gir retningslys fremover, skal være 34 cm eller mer. Lykt som gir retningslys fremover, skal være plassert slik at den minste avstand mellom den lysende flaten i lykten for retningslyset og det fjern-/nærlys som er plassert nærmest – målt i et plan som står vinkelrett på kjøretøyets lengdeakse – er 10 cm eller mer.
6.1.2 Avstanden mellom den innerste kant av de lysende flatene for hvert lyktepar som gir retningslys bakover skal være 24 cm eller mer.
7. To- og trehjuls motorvogn og sidevogn til motorsykkel kan ha stopplys når kjøretøyet har bredde ikke over 100 cm.
Lykten(e) skal tilfredsstille kravene i § 28-7 nr. 5.
0 Endret ved forskrift 19 jan 2007 nr. 54.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Ekstralys på MC.

Legg inn av RuneMC »

Hvis poenget er å bli sett :lol
[video]http://www.youtube.com/watch?v=Gg_FpxLzx3g[/video]
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
bikerdude73
Innlegg: 960
Registrert: 04 jul 2010, 11:13
Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
Bosted: Karmøy

Re: Ekstralys på MC.

Legg inn av bikerdude73 »

tagesk skrev:Å bli sett, og å se, det er to forskjellige ting.

For å BLI SETT har det kommet nye regler om "Daytime Running Lights". Det er de kjempeskarpe LED-lysene du ser på nye biler. Poenget m3ed dem er at de satt opp for å blende maksimalt, men må være slik at du ikke bruker dem når det er mørkt. Det betyr i praksis at de skal kobles slik at om du skrur på parklyset for å få lys i instrumentene, da slukker DRL.

jeg har brukt mye tid på finne det rette, og de aller beste er Fhillips LED8. Det aller beste med dem er at når du tenner noe annet lys, da slukner de ikke, de dimmer ned! Dermed går de fra å være DRL til å være markeringslys.

Bildene på Amazon gir ikke engang noe i nærheten av hvordan de ser ut i virkeligheten. På to meters avstand må man myse, så sterke er de.

Ingen grunn til å kjøre med fjernlyset tent om dagen når man har DRL som er laget for å blende mest mulig!

Så til Å SE. Det er, i hele EU (og Norge er med i EU), bare lov til å ha to fjernlys. Det vil i praksis si ett ekstralys. Jeg har to ekstralys. Jeg ble engang stoppet i Tyskland (om dagen). Politimannen pekte på ekstralysene, sa Verboten, men ikke noe mer. Jeg var på EU-kontroll med sykkelen i går (i Italia er det EU-kontroll også på motorsykler). Kontrolløren sa vietato og pekte på ekstralysene, men lot det passere.

Jeg har også ekstra bremselys. På motorsykkel skal bremselysene være i senter av sykkelen. Jeg har i tillegg ekstralamper inne i blinklysene; jeg har altså tre lamper som tenner når jeg bremser. Kontrolløren sa vietato men lot det passere.

[TaSK]


Så en monterer ekstralys og håper en ikke får bot hvis en blir stoppet eller merknad på evnt EU-kontroll? :scratch
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Ekstralys på MC.

Legg inn av tagesk »

bikerdude73 skrev:Så en monterer ekstralys og håper en ikke får bot hvis en blir stoppet eller merknad på evnt EU-kontroll? :scratch
For meg er min egen sikkerhet viktigere enn regler. Om jeg har ett eller to ekstralys spiller ingen rolle for noen andre enn meg. Blir jeg stoppet og jeg får problemer, ja da får jeg problemer. Så enkelt er det.

Ett Xenon fjernlys gir mye, mye mer lys enn mine to halogen. Fordi reglene ikke gir mening ignore3rer jeg dem. Kanskje har jeg bodd for lnege i Italia, men å bry meg om regler som ikke har annet formål enn at "reglene er til for å følges", det biter ikke på meg.

Det eneste jeg har gjort for å "beskytte meg" er å koble eksralysene gjennom en egen bryter. På dagtid er de alltid frakoblet. Stoppes jeg i kontroll "virker de ikke".

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
bikerdude73
Innlegg: 960
Registrert: 04 jul 2010, 11:13
Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
Bosted: Karmøy

Re: Ekstralys på MC.

Legg inn av bikerdude73 »

tagesk skrev:
bikerdude73 skrev:Så en monterer ekstralys og håper en ikke får bot hvis en blir stoppet eller merknad på evnt EU-kontroll? :scratch
For meg er min egen sikkerhet viktigere enn regler. Om jeg har ett eller to ekstralys spiller ingen rolle for noen andre enn meg. Blir jeg stoppet og jeg får problemer, ja da får jeg problemer. Så enkelt er det.

Ett Xenon fjernlys gir mye, mye mer lys enn mine to halogen. Fordi reglene ikke gir mening ignore3rer jeg dem. Kanskje har jeg bodd for lnege i Italia, men å bry meg om regler som ikke har annet formål enn at "reglene er til for å følges", det biter ikke på meg.

Det eneste jeg har gjort for å "beskytte meg" er å koble eksralysene gjennom en egen bryter. På dagtid er de alltid frakoblet. Stoppes jeg i kontroll "virker de ikke".

[TaSK]
For meg så høres dette "logisk" ut.. Ikke mye som gir mening når en leser om regler ang lys hvertfall syns jeg.
Får høre med en kamerat som er god til å mekke om jeg ikke kan få til en lignd løsning. ;-) :thumleft
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1622
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Ekstralys på MC.

Legg inn av Kjellrf »

Fram til midten av 80-tallet var det forbudt med 2 frontlykter på mc, men hvis den var over 1 meter bred, var det påbudt med 2 frontlykter. Jeg spurte på Biltilsynet hvordan jeg skulle gjøre det, når sykkelen var over 1 meter bred med sidevesker, og under uten.
De visste ikke....
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
sanapo
Innlegg: 7
Registrert: 13 okt 2012, 20:51
Motorsykkelen din: BMV GS 1150
Bosted: Sarpsborg

ekstra lys

Legg inn av sanapo »

ekstra lys , ønsker noen bruks erfaringer på ekstra lys til mc , led / xenon / vanlige pærer og priser på dette, er vel med dette som annet att høy pris ikke altid gir best resultat???
HD 621 chopper 1340 reg. 2011
HD street glide 1700 2011 mod
HD street glide 1600 2007 mod
BMW 1150 GS, 2000 mod
Yamaha Ventura m/sidevogn
HD 1200 shovel ,hjemmesnekra....
savage 650

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: ekstra lys

Legg inn av mekkern »

spørs jo litt hva ekstralysene skal dekke for bruk?
kjørelys?
fjærnlys?
tåke/grøft?
gjelder de samme regler/bøter som bil..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
sanapo
Innlegg: 7
Registrert: 13 okt 2012, 20:51
Motorsykkelen din: BMV GS 1150
Bosted: Sarpsborg

Re: ekstra lys

Legg inn av sanapo »

mekkern skrev:spørs jo litt hva ekstralysene skal dekke for bruk?
kjørelys?
fjærnlys?
tåke/grøft?
gjelder de samme regler/bøter som bil..



akkurat, som du sier , så om man kan få litt tilbake meldinger fra de som har noe av dette så hadde det jo vært fint , tenker da IKKE på antall og str. på bøter ....men erfaringer med det de har kjøpt og montert av lys ,

har selv montert hella grøfte lys på min , men synes ikke de var alverden , og de kostet 2400,- og ser at de har nesten makan på biltema til 400 ,- og de lyser nok ikke noe dårligere ........men det vet ikke jeg , derfor hadde det vært greit å få høre noen erfaringer om dette og kanksje kan jeg / vi spare ei krone eller 2 ....... tenkte kanskje man ikke trengte en tråd for hver type .... men at en kunne dekke de du nevner .....kanskje .....eller ???....
HD 621 chopper 1340 reg. 2011
HD street glide 1700 2011 mod
HD street glide 1600 2007 mod
BMW 1150 GS, 2000 mod
Yamaha Ventura m/sidevogn
HD 1200 shovel ,hjemmesnekra....
savage 650

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Ekstralys på MC.

Legg inn av Bringisen »

Jeg monterte to stk."tåkelys" fra Touratech på min sykkel. Disse har 55w vanlig halogen H7 pærer.
De gir ikke flomlys men nok lys til at jeg føler det tryggere f.eks i mørke tunneler som svinger , de lyser opp litt av veggene på sidene slik at retningssynet blir bedre. Slik er nødvendig når man begynner å bli gammel.
Skal man sette det på spissen så skal vel ikke disse "tåkelysene" være tent når "ikke forholdene tilsier det" men jeg har ennå ikke blitt tilsnakket for dette. Om jeg blir det så har jeg selvfølgelig glemt slå dem av.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Ekstralys på MC.

Legg inn av spidair »

Skremmer litt liv i denna tråden igjen jeg, isteden for å starte en ny... :)

Hvordan er dette med å bli sett egentlig? På min KTM SMCR er det ikke rare lykta, så hva vil skje om jeg foreksempel monterer en 5 leds ledbar på hver håndbeskytter? Dette for å bli sett altså, ikke for å se...

Så en her om dagen med den konfigurasjonen og kom til å tenke på at det kanskje var en god ide.. Kan jo også koble ut nærlyset (som kommer på automagisk når tenningen slåes på...) og bare bruke de LED bars'ene til daglig bruks lys om det skulle trengs... Men på motor sykkel er det jo nettopp å bli sett som er problemet ofte og hvor "gale" er BT om de får se dette? (Har prøvd med 8 ekstra lys på en pickup engang og da slo fyren fra BT stiften i ren skjær opphisselse... Og han gikk HELT opp i fistel da jeg sa at de lysene på taket ikke virket (de var ikke koblet liksom....), for det var ihvertfall ikke lov å montere ekstralys som ikke virket... før han tilslutt holdt på å drepe meg da jeg påpekte at han nettopp hadde sagt at det ikke var lov med så mye lys og heller ikke lov når jeg ikke hadde så mye lys......)

Så hva ville i så fall skjedd? Ville de flådd meg på stedet eller ville jeg fått beskjed om å vise sykkelen på BT om et par dagers tid etter å ha fjernet lysene?

Noen erfaringer på dette fra dere hardbarka tohjulbente gærninger? Blir du virkelig skutt for å ville synes?

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: Ekstralys på MC.

Legg inn av SuperMorten »

Jeg har ikke så god greie på jussen oppi dette, men har litt erfaring med sånne statsansatte hissigpropper :knegg Mitt inntrykk er at det handler om alder. Jeg var 18 og skulle vise en gammel boble jeg hadde kjøpt. Litt tøff lyd pga noen hull i potta syntes jeg var greit. Hissigproppen kasta meg regelrett ut. I samråd med min far bestilte vi (han) ny time. Han tok med seg bilen og bilen ble sjekket og kom tilbake med en mangellapp på eksosanlegg selvsagt, men ellers var alt ok.. Når jeg var guttunge var BT omtrent det samme for oss guttungene som Stasi må ha vært i Øst-Tyskland.
I dag er jeg mellom 40 og 50 og har ingrn problemer med hissigpropper :knegg

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Ekstralys på MC.

Legg inn av spidair »

SuperMorten skrev:
I dag er jeg mellom 40 og 50 og har ingrn problemer med hissigpropper :knegg
Nei, du sier noe...

Etterspillet av den lysaffæren jeg nevte over her var at han ville ha meg til å møte opp på BT neste mandag... Som var min første ferieuke av to i Danmark... Jeg spiller alltid så dum som et gudsord fra landet når jeg kommer ut for regelryttere som denne fyren og sa rett ut at det passet dårlig neste mandag, men at jeg kunne komme mandagen om tre uker... Dæven hvor fyren la ut om meg, slekta mi og mora mi og alt der hører meg til, (som om jeg bryr meg om hva han mener om det...) han var så sint at jeg kunne se hjerteinfarket komme og det endte med at en av de andre BT kara fikk ham vekk fra meg og vi avtalte at jeg skulle vise bilen dem mandagen om tre uker... Da jeg kom ned på BT den mandagen etter Danmarks ferien gliste han BT karen bare og spurte hvorfor i all verden jeg hadde tatt av de fine lysene... :) Og plan belysningen, som jeg også hadde fått påpakk på av den hjerteinfark aspiranten, kunne jeg bare beholde sa han, for det var jo lyset i mitt "baggasjerom" det... Og neida, drit i den reglen om at små lastebiler og pickuper ikke kan ha lys på planet var hans ord, mer eller mindre ordrett... Så det er da forskjell på disse BT gutta må jeg si...

Noen ser kun regler og andre forholder seg mer til hvordan den virkelige verden er skrudd sammen... Så jeg tror jeg driter i det jeg og monterer de LEDbars'ene, en på hver hånd beskytter... Med en av og på bryter lett tilgjengelig, så kan de si hva pokker de vil egentlig... Er ikke lett å bli klok på reglementet når de selv ikke har en klar plan på hvordan det skal se ut... Dessuten er det min sikkerhet det gjelder og ikke BT guttas..... :)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Ekstralys på MC.

Legg inn av RuneMC »

Sånne LED-striper på håndtaksbeskytterne eller lign er helt greit - blir vel å regne som markeringslys og det synes godt.

Små LED-ekstralys - dvs som er laget for å lyse i mørket kan være OK, men kan etterhvert også være like lysssterke som Xenon, så da bør en tenke litt på plassering/vinkling for å unngå blending.

Xenon er jeg negativ til. Lå en bak meg i kollektivfeltet innover idag med en eldre Honda VFR (tror jeg, burgunder i fargen, full kåpe) som tydeligvis hadde Xenon fjernlys og han kjørte med dette konstant. Det var som å se en mindre versjon av sola i speilet og jeg kunne rett og slett ikke fokusere på speilet for da ble jeg selv blendet. (Ikke sjans å se hvilken type MC før den kom opp på siden av meg v/Blommenholm) Så sterkt lys virker jo også mot sin hensikt når de foran ikke kan følge med i speilet på vanlig måte pga en "mini-sol" der bak. Generelt - er man så nervøs at man må kjøre med fjernlyset på konstant, så vil jeg si at MC er feil kjøretøy for vedkommende. Fjernlys brukes aktivt etter forholdene - det er ikke uten grunn at det kalles lyshorn - og vi kjører da ikke konstant med hornet på =;
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Ekstralys på MC.

Legg inn av spidair »

RuneMC skrev:Sånne LED-striper på håndtaksbeskytterne eller lign er helt greit - blir vel å regne som markeringslys og det synes godt.
Så bra, går jeg for det :)

Ja, er irriterende i bil også å få en sånn fulltlys MC-jonas bak seg som blender så man må vippe ned nattspeilet for ikke å bli blendet. En MÅ vel ikke kjøre med fulltlys HELE tiden vel...? Jeg skjønner det på landeveien og slikt, for å bli bedre sett, men når man kjører bak en bil eller annet bør man slå de av, helt klart, med mindre det er for å irritere da, hva vet vel jeg.....

Brukeravatar
Flattop
Innlegg: 415
Registrert: 29 apr 2010, 14:43
Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
Bosted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg

Re: Ekstralys på MC.

Legg inn av Flattop »

Hellanor/Phillips har disse lyktene som TageSk skriver om.

De heter:

LED Kjørelyssett Universal 5 LED 1130,- pluss mva
LED Kjørelyssett Universal 4 LED 835,- pluss mva
LED Kjørelyssett Universal 8 LED 1400,- pluss mva

Minus eventuelle lokale rabatter som en klarer å skaffe seg.



Til info.
Bilde

Svar