Ekstralys på MC.

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
olsen
Innlegg: 20
Registrert: 12 okt 2005, 20:10
Motorsykkelen din: Honda VFR750F (RC36)
Sted: Halden

Ekstralys på MC.

Legg inn av olsen »

Hei! I sommer fant jeg ut at jeg skulle bytte hovedlys-pærer på TDM'en, to slike +30 pærer for å få bedre lys. Men, det ble litt av en jobb! 3,5 timer tok det, i steikende sol, måtte skru nesten hele fronten av for å komme til, banna og svetta og svor på at dette ble siste gang.....! :angryfire:

Så nå har jeg tenkt å montere et par ekstralys som det vil ta meg bare et par minutter å bytte pærer i! (da "sparer" jeg jo hovedlysa) Så tok jeg meg en liten tur til "de sakkyndige" for å prøve å få noe hjelp og tips om regler og sånnt. :roll:
Men nei da, ingen hadde tid til å snakke med meg, ei dame ga meg en kopi av "Kjøretøyforskriften § 28-9, avsn. 1 og 2. :study:

Så nå har jeg "luselest" forskriften både forlengs og baklengs og kan ikke forstå annet enn at jeg kun kan montere 1 hjelpefjernlys. :evil:
Men jeg vil ha 2 kurve/tåkelys! Og de vil jeg ha tennt sammen med bare park-lyset! :mumum:
Så spørsmålet mitt til dere som har montert ekstralys er: hva har dere montert, hvor mange og har de "lovkyndige" eller "sakkyndige" hatt noe å bemerke? :munky2:
Forresten, kanskje jeg gir f... i hva de sier! Jeg har bursdag i dag og har blitt såpass gammel at jeg i følge Wenche M "kan gjøre som jeg vil"!! :D

Med ønske om et godt nytt baike-år, sola har snudd, det går mot baike-tider igjen!! :D Hilsen Olsen. :D

Thruxton
Innlegg: 44
Registrert: 18 sep 2005, 15:20
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada
Sted: A.Agder

2 xtralys

Legg inn av Thruxton »

Du kan ha 2 tåkelys på din motorsykkel. Ett på hver side av hovedlykten. De skal være lavere plassert enn hovedlykten. Minst 25 cm. over bakken. Det skal også være en minimumsavstand mellom lyktene.
Tåkelyset skal kunne tennes og slukkes uavhengig av nærlys og fjernlys.
Når det gjelder ekstra fjernlys eller nærlys, kan man ha totalt to lys. Man skal enten plassere ekstralyset over eller under eksisterende lys. Man kan også plassere de ved siden av hverandre, men da må de være symmetrisk i forhold til sykkelen. (Du må altså flytte eksisterende lykt så de står likt). Dette finner du i MC-Avisa nr.10/05.
Men siden det er så få som kan reglene, kan du jo være litt kreativ.
Tempo Taifun / BSA 650 / BMW R75/5 - R90/6 / Honda 750F2 / Yamaha XS1100 / Yamaha SR500 / Suzuki GR650 /
Moto Guzzi V65 / Yamaha SRX6 / BMW R80ST / Suzuki VX800 / Ducati Multistrada 1000DS / Aprilia Caponord EVT1000

Brukeravatar
olsen
Innlegg: 20
Registrert: 12 okt 2005, 20:10
Motorsykkelen din: Honda VFR750F (RC36)
Sted: Halden

Legg inn av olsen »

Hei Thruxton og takk for svar! :D Har jeg forstått deg riktig: ETT ekstra fjernlys og ETT ekstra nærlys? :? IKKE TO ekstra nærlys eller TO ekstra fjernlys? :? Men to ekstra tåke/grøfte-lys holder for meg, bare jeg synes i trafikken er jeg fornøyd! 8) Jeg har lest artikkelen i MC-avisa, har snakket (ringte) med en sak-kyndig hos Vegverket og lest det skrivet jeg fikk hos Trafikkstajonen i Fr.stad og jeg føler jeg har fått 3 forskjellige "tolkinger" av reglene! :? Jeg har også tolket det slik at jeg må plassère de to ekstra lyktene under de eksisterende orig.monterte lysa ( hel og halvlys ved siden av hverandre). Jeg tok et bilde av fronten på sykkel og tok de med meg til Vegstasjonen i Fr.stad for å få en uttalelse men ingen der hadde tid til å snakke med meg. :twisted: Så jeg gjør nok som du sier, være litt kreativ å montère dem som jeg har lyst og regne med at de som jeg ev. kommer ut for i en kontroll skjønner like lite! :D
Hilsen Olsen!

Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

Min trofast R90S fotografert i Kristiansand sommeren 2006.
Men 2 stk Hella Classic 105 må bilførere bare prøve å blende meg på veien.

Bilde
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

Brukeravatar
Thor Arne
Innlegg: 228
Registrert: 20 jun 2004, 18:38
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Kristiansand

Legg inn av Thor Arne »

Jøss, sommeren 2006? da tror jeg sannelig jeg har endel ferie til gode :lol:

Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

Sommeren 2005. 8)
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

Brukeravatar
bikerdude73
Innlegg: 960
Registrert: 04 jul 2010, 11:13
Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
Sted: Karmøy

Re: Ekstralys på MC.

Legg inn av bikerdude73 »

Jeg puster liv i denne posten igjen da jeg fremdeles lurer på hva slags lys jeg kan evnt montere på sykklene mine?? :scratch

Ser på disse på ebay blandt annet: http://www.ebay.co.uk/itm/Projector-DRL ... 231f994df8

Men er det slik å forstå at jeg kun kan montere et ekstralys for å bli bedre sett i trafikken? ](*,) :-k
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Ekstralys på MC.

Legg inn av tagesk »

Å bli sett, og å se, det er to forskjellige ting.

For å BLI SETT har det kommet nye regler om "Daytime Running Lights". Det er de kjempeskarpe LED-lysene du ser på nye biler. Poenget m3ed dem er at de satt opp for å blende maksimalt, men må være slik at du ikke bruker dem når det er mørkt. Det betyr i praksis at de skal kobles slik at om du skrur på parklyset for å få lys i instrumentene, da slukker DRL.

jeg har brukt mye tid på finne det rette, og de aller beste er Fhillips LED8. Det aller beste med dem er at når du tenner noe annet lys, da slukner de ikke, de dimmer ned! Dermed går de fra å være DRL til å være markeringslys.

Bildene på Amazon gir ikke engang noe i nærheten av hvordan de ser ut i virkeligheten. På to meters avstand må man myse, så sterke er de.

Ingen grunn til å kjøre med fjernlyset tent om dagen når man har DRL som er laget for å blende mest mulig!

Så til Å SE. Det er, i hele EU (og Norge er med i EU), bare lov til å ha to fjernlys. Det vil i praksis si ett ekstralys. Jeg har to ekstralys. Jeg ble engang stoppet i Tyskland (om dagen). Politimannen pekte på ekstralysene, sa Verboten, men ikke noe mer. Jeg var på EU-kontroll med sykkelen i går (i Italia er det EU-kontroll også på motorsykler). Kontrolløren sa vietato og pekte på ekstralysene, men lot det passere.

Jeg har også ekstra bremselys. På motorsykkel skal bremselysene være i senter av sykkelen. Jeg har i tillegg ekstralamper inne i blinklysene; jeg har altså tre lamper som tenner når jeg bremser. Kontrolløren sa vietato men lot det passere.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Ekstralys på MC.

Legg inn av joo »

I "gamle dager" lærte jeg at så lenge kjøretøyet ikke er bredere enn 130 cm kan man ikke sette på ekstralys som ikke er montert vertikalt på linje med originale lykta... Sånn omtrent.
I Lovdata finner jeg igjen samme teksten:

§ 28-7. Lysutstyr som to- og trehjulede motorvogner med bredde ikke over 130 cm skal ha (Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke for kjøretøy som omfattes av § 28-2)

FJERNLYS
1. To- og trehjuls motorvogn skal ha en eller to lykter foran som gir hvitt eller gult fjernlys.
1.1 Lyktene skal tilfredsstille kravene i § 28-6 nr. 1.1.
1.2 Lyktene skal være slik innstilt at de belyser vegbanen minst 100 m fremover. For moped er kravet 50 m.
1.3 Lyktene skal være koplet slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys (for de kjøretøyer som har slikt lys), baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent. Dette krav gjelder dog ikke ved bruk av lyshorn.


NÆRLYS
2. To- og trehjuls motorvogn skal ha en lykt foran som gir hvitt eller gult nærlys.
2.1 Lyktene skal tilfredsstille kravene i § 28-6 nr. 2.1.
2.2 Lykten skal være slik innstilt at den belyser vegbanen minst 40 m fremover. For moped er kravet 20 m.
2.3 Lykten skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av den lysende flaten er 50 cm eller mer, men høyden fra vegbanen til øverste kant av den lysende flaten skal være mindre enn 120 cm. Målene skal tas når kjøretøyet er ubelastet.
2.4 Lykten skal være plassert slik at avstanden fra den lysende flates ytterkant til kjøretøyets ytterste kant er like stor til begge sider. Dog kan tillates to lykter for nærlys som har mindre innbyrdes avstand mellom lysende flater enn 200 mm. Lyktene må være plassert symmetrisk om lengdeaksen gjennom kjøretøyets senter.
2.5 Lykten skal være koplet slik at den ikke kan lyse uten at parkeringslys (for de kjøretøyer som har slikt lys), baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent.
2.6 Avblendingsbryteren skal være slik innrettet og plassert at den kan betjenes på lett og sikker måte uten at føreren slipper grepet om styret.


Kan se ut som to nærlys i bredden er lov hvis de er under 20cm fra hverandre...?

Og dessuten; der er unntak. Kommer jo an på hva unntakene omfatter, EU/EØS-tilpasninger som slår inn og El Niño og La Niñas oppførsel neste 10 åra... osv. Vær så god å bli tuillat :-k

PS; dette er sakset fra Lovdata "FOR 1994-10-04 nr 918" (Kjøretøyforskriften) sist endret nå i august.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

mekkern
Innlegg: 7588
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Ekstralys på MC.

Legg inn av mekkern »

dette er hva de skal ha---det er en til med hva de kan ha... :-)å

§ 28-9. Lysutstyr som to- og trehjulede motorvogner og sidevogn til motorsykkel kan ha (Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke for kjøretøy som omfattes av § 28-2)
1. To- og trehjuls motorvogn og sidevogn til motorsykkel kan ha retningslys, nødsignallys, kjørelys, hjelpefjernlys, kurve-/tåkelys, lyshorn, markeringslys, hvite refleksanordninger foran, gule refleksanordninger på sidene, svakt lysende eller belyste reklameskilt e.l., ryggelys, tåkebaklys og lykt(er) innvendig for belysning av instrumenter og belysning i person-/godsrom. Parkeringslys som nevnt i direktiv 77/540/EØF kan også tillates.
2. To- og trehjuls motorvogn med bredde ikke over 100 cm kan ha enten en eller to lykter som gir kjørelys og en lykt som gir hjelpefjernlys. Benyttes to lykter som gir kjørelys, skal disse lyse sammen med nærlyset og avstanden mellom dem skal være minst 40 cm. Avstanden fra lykter for kjørelys til lykt for nærlys må være større enn 10 cm. Sidevogn til motorsykkel kan dog bare ha en lykt for kjørelys, en lykt som gir hjelpefjernlys og en lykt som gir kurve-/tåkelys. På to- og trehjuls motorvogn skal, hvis det benyttes en lykt som gir kjørelys og en lykt som gir kurve-/tåkelys, lyktene være plassert slik at avstanden fra den lysende flates ytterkant til kjøretøyets ytterste kant er like stor til begge sider. På sidevogn til motorsykkel skal lyktene plasseres slik at avstanden fra den lysende flates ytterkant til sidevognens ytterste kant er mindre enn 40 cm. Parkerings lys som nevnt i direktiv 77/540/EØF kan også tillates.
3. For øvrig må forannevnte lykter og refleksanordninger oppfylle de krav som er angitt for hver av dem i § 28-4 nr. 5, 6 og 11 og § 28-5 nr. 1, nr. 3-7 og nr. 9-11.
4. Videre kan sidevogn til motorsykkel ha en lykt som gir fjernlys, en lykt som gir nærlys og minst en lykt som gir stopplys. Lykten som gir nærlys og minst en lykt som gir stopplys skal være plassert slik at den lysende flates ytterkant er mindre enn 40 cm fra sidevognens ytterste kant. For øvrig må nevnte lykter oppfylle de krav som er angitt for hver av dem i § 28-6 nr. 1, 2 og 6.
5. To- og trehjuls motorvogn og sidevogn til motorsykkel kan ha en eller to lykter foran som gir hvitt parkeringslys, når kjøretøyet har bredde ikke over 100 cm.
Dersom det brukes én lykt som nevnt, skal den oppfylle de krav som er angitt i nr. 5.1-5.6, men dersom det brukes to slike lykter, må de oppfylle de krav som er angitt i § 28-6 nr. 3.
5.1 Lyset fra lykten skal være synlig innenfor en vertikalvinkel fra minst 15° over til minst 15° under horisontalplanet gjennom lyktens sentrum, og innenfor en horisontalvinkel på minst 80° til hver side målt fra vertikalplanet gjennom lyktens sentrum som er parallelt med kjøretøyets lengdeakse.
5.2 Lyset fra lykten skal i ethvert punkt som ligger innenfor det området hvor lyset er synlig, ha en styrke som er mindre enn 60 candela.
Rett fremover skal lysstyrken fra lykten være 4 candela eller mer, og 2 candela eller mer for moped.
Utover mot ytterbegrensningene av det området som lyset skal være synlig innenfor, kan lysstyrken gradvis avta til 0,05 candela.
5.3 Lykten skal ha en lysende flate fremover som er 30 cm2 eller mer. Lykter som er E-merket kan dog godkjennes selv om kravet til arealet ikke er oppfylt.
5.4 Lykten skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av den lysende flaten er 40 cm eller mer, men høyden fra vegbanen til øverste kant av den lysende flaten skal være mindre enn 150 cm. Målene skal tas når kjøretøyet er ubelastet.
5.5 Lykten skal være plassert slik at avstanden fra den lysende flates ytterkant til kjøretøyets ytterste kant er like stor til begge sider.
5.6 Lykten skal være koplet slik at den alltid lyser når fjernlys, nærlys, baklys, lys for kjennemerke, hjelpefjernlys, kurve-/tåkelys, markeringslys eller tåkebaklys er tent.
6. To- og trehjuls motorvogn og sidevogn til motorsykkel kan ha retningslys når kjøretøyet er åpent.
6.1 Lyktene må oppfylle de krav som er angitt i § 28-6 nr. 4. Bestemmelsen i § 28-6 nr. 4.6 gjelder dog ikke for kjøretøy med bredde ikke over 100 cm. For slikt kjøretøy gjelder følgende med hensyn til retningslysenes plassering:
6.1.1 Avstanden mellom den innerste kant av de lysende flatene for hvert lyktepar som gir retningslys fremover, skal være 34 cm eller mer. Lykt som gir retningslys fremover, skal være plassert slik at den minste avstand mellom den lysende flaten i lykten for retningslyset og det fjern-/nærlys som er plassert nærmest – målt i et plan som står vinkelrett på kjøretøyets lengdeakse – er 10 cm eller mer.
6.1.2 Avstanden mellom den innerste kant av de lysende flatene for hvert lyktepar som gir retningslys bakover skal være 24 cm eller mer.
7. To- og trehjuls motorvogn og sidevogn til motorsykkel kan ha stopplys når kjøretøyet har bredde ikke over 100 cm.
Lykten(e) skal tilfredsstille kravene i § 28-7 nr. 5.
0 Endret ved forskrift 19 jan 2007 nr. 54.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Ekstralys på MC.

Legg inn av RuneMC »

Hvis poenget er å bli sett :lol
[video]http://www.youtube.com/watch?v=Gg_FpxLzx3g[/video]
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
bikerdude73
Innlegg: 960
Registrert: 04 jul 2010, 11:13
Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
Sted: Karmøy

Re: Ekstralys på MC.

Legg inn av bikerdude73 »

tagesk skrev:Å bli sett, og å se, det er to forskjellige ting.

For å BLI SETT har det kommet nye regler om "Daytime Running Lights". Det er de kjempeskarpe LED-lysene du ser på nye biler. Poenget m3ed dem er at de satt opp for å blende maksimalt, men må være slik at du ikke bruker dem når det er mørkt. Det betyr i praksis at de skal kobles slik at om du skrur på parklyset for å få lys i instrumentene, da slukker DRL.

jeg har brukt mye tid på finne det rette, og de aller beste er Fhillips LED8. Det aller beste med dem er at når du tenner noe annet lys, da slukner de ikke, de dimmer ned! Dermed går de fra å være DRL til å være markeringslys.

Bildene på Amazon gir ikke engang noe i nærheten av hvordan de ser ut i virkeligheten. På to meters avstand må man myse, så sterke er de.

Ingen grunn til å kjøre med fjernlyset tent om dagen når man har DRL som er laget for å blende mest mulig!

Så til Å SE. Det er, i hele EU (og Norge er med i EU), bare lov til å ha to fjernlys. Det vil i praksis si ett ekstralys. Jeg har to ekstralys. Jeg ble engang stoppet i Tyskland (om dagen). Politimannen pekte på ekstralysene, sa Verboten, men ikke noe mer. Jeg var på EU-kontroll med sykkelen i går (i Italia er det EU-kontroll også på motorsykler). Kontrolløren sa vietato og pekte på ekstralysene, men lot det passere.

Jeg har også ekstra bremselys. På motorsykkel skal bremselysene være i senter av sykkelen. Jeg har i tillegg ekstralamper inne i blinklysene; jeg har altså tre lamper som tenner når jeg bremser. Kontrolløren sa vietato men lot det passere.

[TaSK]


Så en monterer ekstralys og håper en ikke får bot hvis en blir stoppet eller merknad på evnt EU-kontroll? :scratch
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Ekstralys på MC.

Legg inn av tagesk »

bikerdude73 skrev:Så en monterer ekstralys og håper en ikke får bot hvis en blir stoppet eller merknad på evnt EU-kontroll? :scratch
For meg er min egen sikkerhet viktigere enn regler. Om jeg har ett eller to ekstralys spiller ingen rolle for noen andre enn meg. Blir jeg stoppet og jeg får problemer, ja da får jeg problemer. Så enkelt er det.

Ett Xenon fjernlys gir mye, mye mer lys enn mine to halogen. Fordi reglene ikke gir mening ignore3rer jeg dem. Kanskje har jeg bodd for lnege i Italia, men å bry meg om regler som ikke har annet formål enn at "reglene er til for å følges", det biter ikke på meg.

Det eneste jeg har gjort for å "beskytte meg" er å koble eksralysene gjennom en egen bryter. På dagtid er de alltid frakoblet. Stoppes jeg i kontroll "virker de ikke".

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
bikerdude73
Innlegg: 960
Registrert: 04 jul 2010, 11:13
Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
Sted: Karmøy

Re: Ekstralys på MC.

Legg inn av bikerdude73 »

tagesk skrev:
bikerdude73 skrev:Så en monterer ekstralys og håper en ikke får bot hvis en blir stoppet eller merknad på evnt EU-kontroll? :scratch
For meg er min egen sikkerhet viktigere enn regler. Om jeg har ett eller to ekstralys spiller ingen rolle for noen andre enn meg. Blir jeg stoppet og jeg får problemer, ja da får jeg problemer. Så enkelt er det.

Ett Xenon fjernlys gir mye, mye mer lys enn mine to halogen. Fordi reglene ikke gir mening ignore3rer jeg dem. Kanskje har jeg bodd for lnege i Italia, men å bry meg om regler som ikke har annet formål enn at "reglene er til for å følges", det biter ikke på meg.

Det eneste jeg har gjort for å "beskytte meg" er å koble eksralysene gjennom en egen bryter. På dagtid er de alltid frakoblet. Stoppes jeg i kontroll "virker de ikke".

[TaSK]
For meg så høres dette "logisk" ut.. Ikke mye som gir mening når en leser om regler ang lys hvertfall syns jeg.
Får høre med en kamerat som er god til å mekke om jeg ikke kan få til en lignd løsning. ;-) :thumleft
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1596
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Ekstralys på MC.

Legg inn av Kjellrf »

Fram til midten av 80-tallet var det forbudt med 2 frontlykter på mc, men hvis den var over 1 meter bred, var det påbudt med 2 frontlykter. Jeg spurte på Biltilsynet hvordan jeg skulle gjøre det, når sykkelen var over 1 meter bred med sidevesker, og under uten.
De visste ikke....
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Svar