Voksen jentunge har startet på MC lappen
Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen
388kg må være trykkfeil, medmindre veskene er lastet med bly/gull eller lign...
Billigere, fulleffekt (72hk) og med ABS (bare endel år eldre). Sannsynligvis noen småting som er forbedret på nyere modeller - det får nesten kjennere av denne modellen svare på (dvs om det er vesentlige ting som er mye bedre på en 2011 modell vs 2007 modell).
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=36746071
70hk +/- vil jeg mene er ganske passe for de fleste formål utenom banekjøring og annen type kjøring der fart er målet.
Klart det hadde vært artig å ha enda mer krefter - det er gøy å føle skyvet fra motoren, men jeg hadde sannsynligvis mistet lappen fort pga at det hadde vært fristende å prøve på ymse veier. På litt større touring sykler kan det være gunstig med mer krefter både pga å kunne lesse på bagasje/personer og for å kunne gire mindre.
Personlig finner jeg mer spenning i å skrape fotpinnene i sving enn å kjøre fort på E6/E18 etc.
Det er hestekrefter per kg som gjelder og du kan jo regne på en 70hk/250kg sykkel = 0,28 hk/kg (dvs en tenkt sykkelvekt inkl fører )
Skal man ha tilsvarende motor i en gjennomsnittlig familebil på 1500kg blir det (1500*0,28 = ) 420hk - dvs sykkelen til 60 000 overgår f.eks. en Audi S6 til 1,5 mill (420hk/2020kg = 0,2 hk/kg) når det gjelder akselerasjon - det er jo ganske morsomt å tenke på...
Men får du en Caterham Seven i speilet kan det være den freser forbi, det er en bil på bare litt over 500kg +/- og med inntil 263hk motor = ca 0,5 hk/kg
Billigere, fulleffekt (72hk) og med ABS (bare endel år eldre). Sannsynligvis noen småting som er forbedret på nyere modeller - det får nesten kjennere av denne modellen svare på (dvs om det er vesentlige ting som er mye bedre på en 2011 modell vs 2007 modell).
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=36746071
70hk +/- vil jeg mene er ganske passe for de fleste formål utenom banekjøring og annen type kjøring der fart er målet.
Klart det hadde vært artig å ha enda mer krefter - det er gøy å føle skyvet fra motoren, men jeg hadde sannsynligvis mistet lappen fort pga at det hadde vært fristende å prøve på ymse veier. På litt større touring sykler kan det være gunstig med mer krefter både pga å kunne lesse på bagasje/personer og for å kunne gire mindre.
Personlig finner jeg mer spenning i å skrape fotpinnene i sving enn å kjøre fort på E6/E18 etc.
Det er hestekrefter per kg som gjelder og du kan jo regne på en 70hk/250kg sykkel = 0,28 hk/kg (dvs en tenkt sykkelvekt inkl fører )
Skal man ha tilsvarende motor i en gjennomsnittlig familebil på 1500kg blir det (1500*0,28 = ) 420hk - dvs sykkelen til 60 000 overgår f.eks. en Audi S6 til 1,5 mill (420hk/2020kg = 0,2 hk/kg) når det gjelder akselerasjon - det er jo ganske morsomt å tenke på...
Men får du en Caterham Seven i speilet kan det være den freser forbi, det er en bil på bare litt over 500kg +/- og med inntil 263hk motor = ca 0,5 hk/kg
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen
Den der er nok reggistrert som TUNG Mottor-sykkel tenker jeg, ikke noe MellomklasseCarpa skrev:Bare le deremen det står her
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=36391861" onclick="window.open(this.href);return false;

- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen
Det går fint, flere dumme spørsmål kommer nokojda skrev:Carpa skrev:Bare le deremen det står her
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=36391861" onclick="window.open(this.href);return false;
Oj, slett ikke meningen å fornærme noen her![]()
Detvar bare det at det plutselig gikk opp for meg hvordan
slike tall var mulig.

Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen
Jeg skjønner i hvertfall en ting da. Jeg skal IKKE handle MC alene når den tid kommer
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Bosted: Oslo
Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen
Carpa skrev:Det går fint, flere dumme spørsmål kommer nokojda skrev:Carpa skrev:Bare le deremen det står her
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=36391861" onclick="window.open(this.href);return false;
Oj, slett ikke meningen å fornærme noen her![]()
Detvar bare det at det plutselig gikk opp for meg hvordan
slike tall var mulig.
Vi elsker dumme spørsmål


Det får oss til å virke kjempesmarte


Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel
)
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel

Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen
Så fint
I live to please
I live to please

Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen
RuneMC skrev:388kg må være trykkfeil, medmindre veskene er lastet med bly/gull eller lign...
Billigere, fulleffekt (72hk) og med ABS (bare endel år eldre). Sannsynligvis noen småting som er forbedret på nyere modeller - det får nesten kjennere av denne modellen svare på (dvs om det er vesentlige ting som er mye bedre på en 2011 modell vs 2007 modell).
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=36746071
70hk +/- vil jeg mene er ganske passe for de fleste formål utenom banekjøring og annen type kjøring der fart er målet.
Klart det hadde vært artig å ha enda mer krefter - det er gøy å føle skyvet fra motoren, men jeg hadde sannsynligvis mistet lappen fort pga at det hadde vært fristende å prøve på ymse veier. På litt større touring sykler kan det være gunstig med mer krefter både pga å kunne lesse på bagasje/personer og for å kunne gire mindre.
Personlig finner jeg mer spenning i å skrape fotpinnene i sving enn å kjøre fort på E6/E18 etc.
Det er hestekrefter per kg som gjelder og du kan jo regne på en 70hk/250kg sykkel = 0,28 hk/kg (dvs en tenkt sykkelvekt inkl fører )
Skal man ha tilsvarende motor i en gjennomsnittlig familebil på 1500kg blir det (1500*0,28 = ) 420hk - dvs sykkelen til 60 000 overgår f.eks. en Audi S6 til 1,5 mill (420hk/2020kg = 0,2 hk/kg) når det gjelder akselerasjon - det er jo ganske morsomt å tenke på...
Men får du en Caterham Seven i speilet kan det være den freser forbi, det er en bil på bare litt over 500kg +/- og med inntil 263hk motor = ca 0,5 hk/kg
Åjaa

Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen
Og så får noen av oss svar på spørsmål vi ikke tør stilleojda skrev:
Vi elsker dumme spørsmål![]()
![]()
Det får oss til å virke kjempesmarte![]()


- Icetruck
- Innlegg: 275
- Registrert: 24 mai 2012, 08:50
- Motorsykkelen din: 2011 Suzuki GSXR-600
- Bosted: Drammen (Lier)
Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen
Her gjelder det jo å bruke hodet :-)RuneMC skrev:Klart det hadde vært artig å ha enda mer krefter - det er gøy å føle skyvet fra motoren, men jeg hadde sannsynligvis mistet lappen fort pga at det hadde vært fristende å prøve på ymse veier.
Jeg har ingen fasit, men har hørt av erfaring fra andre at motoren mangler litt

2014 - 11" Suzuki GSX-R600
2013 - 10" Honda CBR600RR
2012 - 09" Yamaha R6
2013 - 10" Honda CBR600RR
2012 - 09" Yamaha R6
Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen
Ja, kan jo alltids være at motoren ikke er optimalt giret eller mangler krefter på visse turtall.
Den jeg har (V-Strom 650) har jo sånn sett fått skryt for veldig lineær kraftkurve, så med den 67-hesters motoren, så savner jeg ikke stort.
ER6 har jeg null erfaring med, men AJ testet den tilbake i 2010: (litt ned på siden) http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1&t=2166
Den jeg har (V-Strom 650) har jo sånn sett fått skryt for veldig lineær kraftkurve, så med den 67-hesters motoren, så savner jeg ikke stort.
ER6 har jeg null erfaring med, men AJ testet den tilbake i 2010: (litt ned på siden) http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1&t=2166
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen
Men man får jo gatesykler med ca 1 hk/kg, hvis man vil det.RuneMC skrev:388kg må være trykkfeil, medmindre veskene er lastet med bly/gull eller lign...
Billigere, fulleffekt (72hk) og med ABS (bare endel år eldre). Sannsynligvis noen småting som er forbedret på nyere modeller - det får nesten kjennere av denne modellen svare på (dvs om det er vesentlige ting som er mye bedre på en 2011 modell vs 2007 modell).
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=36746071
70hk +/- vil jeg mene er ganske passe for de fleste formål utenom banekjøring og annen type kjøring der fart er målet.
Klart det hadde vært artig å ha enda mer krefter - det er gøy å føle skyvet fra motoren, men jeg hadde sannsynligvis mistet lappen fort pga at det hadde vært fristende å prøve på ymse veier. På litt større touring sykler kan det være gunstig med mer krefter både pga å kunne lesse på bagasje/personer og for å kunne gire mindre.
Personlig finner jeg mer spenning i å skrape fotpinnene i sving enn å kjøre fort på E6/E18 etc.
Det er hestekrefter per kg som gjelder og du kan jo regne på en 70hk/250kg sykkel = 0,28 hk/kg (dvs en tenkt sykkelvekt inkl fører )
Skal man ha tilsvarende motor i en gjennomsnittlig familebil på 1500kg blir det (1500*0,28 = ) 420hk - dvs sykkelen til 60 000 overgår f.eks. en Audi S6 til 1,5 mill (420hk/2020kg = 0,2 hk/kg) når det gjelder akselerasjon - det er jo ganske morsomt å tenke på...
Men får du en Caterham Seven i speilet kan det være den freser forbi, det er en bil på bare litt over 500kg +/- og med inntil 263hk motor = ca 0,5 hk/kg
Ca 0,5 hk/kg synes æ e ganske passe
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen
Det var jo meget positiv lesing vedr ER-6 :-)RuneMC skrev:Ja, kan jo alltids være at motoren ikke er optimalt giret eller mangler krefter på visse turtall.
Den jeg har (V-Strom 650) har jo sånn sett fått skryt for veldig lineær kraftkurve, så med den 67-hesters motoren, så savner jeg ikke stort.
ER6 har jeg null erfaring med, men AJ testet den tilbake i 2010: (litt ned på siden) http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1&t=2166
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
-
- Innlegg: 845
- Registrert: 06 des 2009, 14:00
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
- Bosted: Tysnes
Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen
Har kun hørt positive ting, ang. Er-6. Som nybegynnersykkel må den vel være topp, sikkert for erfarne og.
Kjører sjøl Yamaha Fz6 s2 2007 mod. denne har abs, og sprek nok(98 hk).God sykkel til det meste. Lykke til med valget :-)
Kjører sjøl Yamaha Fz6 s2 2007 mod. denne har abs, og sprek nok(98 hk).God sykkel til det meste. Lykke til med valget :-)
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen
Fz6 er fin den, også kommer den i fargen lilla ser jegTysnes skrev:Har kun hørt positive ting, ang. Er-6. Som nybegynnersykkel må den vel være topp, sikkert for erfarne og.
Kjører sjøl Yamaha Fz6 s2 2007 mod. denne har abs, og sprek nok(98 hk).God sykkel til det meste. Lykke til med valget :-)

Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen
Du finner veldig skjeldent noe negativt i de rapportene......Carpa skrev:Det var jo meget positiv lesing vedr ER-6 :-)RuneMC skrev:Ja, kan jo alltids være at motoren ikke er optimalt giret eller mangler krefter på visse turtall.
Den jeg har (V-Strom 650) har jo sånn sett fått skryt for veldig lineær kraftkurve, så med den 67-hesters motoren, så savner jeg ikke stort.
ER6 har jeg null erfaring med, men AJ testet den tilbake i 2010: (litt ned på siden) http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1&t=2166