Voksen jentunge har startet på MC lappen

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen

Legg inn av RuneMC »

388kg må være trykkfeil, medmindre veskene er lastet med bly/gull eller lign...

Billigere, fulleffekt (72hk) og med ABS (bare endel år eldre). Sannsynligvis noen småting som er forbedret på nyere modeller - det får nesten kjennere av denne modellen svare på (dvs om det er vesentlige ting som er mye bedre på en 2011 modell vs 2007 modell).
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=36746071

70hk +/- vil jeg mene er ganske passe for de fleste formål utenom banekjøring og annen type kjøring der fart er målet.
Klart det hadde vært artig å ha enda mer krefter - det er gøy å føle skyvet fra motoren, men jeg hadde sannsynligvis mistet lappen fort pga at det hadde vært fristende å prøve på ymse veier. På litt større touring sykler kan det være gunstig med mer krefter både pga å kunne lesse på bagasje/personer og for å kunne gire mindre.
Personlig finner jeg mer spenning i å skrape fotpinnene i sving enn å kjøre fort på E6/E18 etc.

Det er hestekrefter per kg som gjelder og du kan jo regne på en 70hk/250kg sykkel = 0,28 hk/kg (dvs en tenkt sykkelvekt inkl fører )
Skal man ha tilsvarende motor i en gjennomsnittlig familebil på 1500kg blir det (1500*0,28 = ) 420hk - dvs sykkelen til 60 000 overgår f.eks. en Audi S6 til 1,5 mill (420hk/2020kg = 0,2 hk/kg) når det gjelder akselerasjon - det er jo ganske morsomt å tenke på...

Men får du en Caterham Seven i speilet kan det være den freser forbi, det er en bil på bare litt over 500kg +/- og med inntil 263hk motor = ca 0,5 hk/kg
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen

Legg inn av ArcticTiger »

Carpa skrev:Bare le dere :sorry men det står her
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=36391861" onclick="window.open(this.href);return false;
Den der er nok reggistrert som TUNG Mottor-sykkel tenker jeg, ikke noe Mellomklasse :[-(

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen

Legg inn av Carpa »

ojda skrev:
Carpa skrev:Bare le dere :sorry men det står her
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=36391861" onclick="window.open(this.href);return false;

Oj, slett ikke meningen å fornærme noen her :redface
Detvar bare det at det plutselig gikk opp for meg hvordan
slike tall var mulig. :vs
Det går fint, flere dumme spørsmål kommer nok :knegg
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen

Legg inn av Carpa »

Jeg skjønner i hvertfall en ting da. Jeg skal IKKE handle MC alene når den tid kommer
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen

Legg inn av ojda »

Carpa skrev:
ojda skrev:
Carpa skrev:Bare le dere :sorry men det står her
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=36391861" onclick="window.open(this.href);return false;

Oj, slett ikke meningen å fornærme noen her :redface
Detvar bare det at det plutselig gikk opp for meg hvordan
slike tall var mulig. :vs
Det går fint, flere dumme spørsmål kommer nok :knegg

Vi elsker dumme spørsmål :P :p
Det får oss til å virke kjempesmarte :prf :lol
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen

Legg inn av Carpa »

Så fint

I live to please :thumleft
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen

Legg inn av Carpa »

RuneMC skrev:388kg må være trykkfeil, medmindre veskene er lastet med bly/gull eller lign...

Billigere, fulleffekt (72hk) og med ABS (bare endel år eldre). Sannsynligvis noen småting som er forbedret på nyere modeller - det får nesten kjennere av denne modellen svare på (dvs om det er vesentlige ting som er mye bedre på en 2011 modell vs 2007 modell).
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=36746071

70hk +/- vil jeg mene er ganske passe for de fleste formål utenom banekjøring og annen type kjøring der fart er målet.
Klart det hadde vært artig å ha enda mer krefter - det er gøy å føle skyvet fra motoren, men jeg hadde sannsynligvis mistet lappen fort pga at det hadde vært fristende å prøve på ymse veier. På litt større touring sykler kan det være gunstig med mer krefter både pga å kunne lesse på bagasje/personer og for å kunne gire mindre.
Personlig finner jeg mer spenning i å skrape fotpinnene i sving enn å kjøre fort på E6/E18 etc.

Det er hestekrefter per kg som gjelder og du kan jo regne på en 70hk/250kg sykkel = 0,28 hk/kg (dvs en tenkt sykkelvekt inkl fører )
Skal man ha tilsvarende motor i en gjennomsnittlig familebil på 1500kg blir det (1500*0,28 = ) 420hk - dvs sykkelen til 60 000 overgår f.eks. en Audi S6 til 1,5 mill (420hk/2020kg = 0,2 hk/kg) når det gjelder akselerasjon - det er jo ganske morsomt å tenke på...

Men får du en Caterham Seven i speilet kan det være den freser forbi, det er en bil på bare litt over 500kg +/- og med inntil 263hk motor = ca 0,5 hk/kg

Åjaa :thumleft
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

ingar
Innlegg: 12
Registrert: 13 aug 2012, 14:31
Motorsykkelen din: 1996 Yamaha XV750 Virago

Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen

Legg inn av ingar »

ojda skrev:
Vi elsker dumme spørsmål :P :p
Det får oss til å virke kjempesmarte :prf :lol
Og så får noen av oss svar på spørsmål vi ikke tør stille :redface :thumleft

Brukeravatar
Icetruck
Innlegg: 275
Registrert: 24 mai 2012, 08:50
Motorsykkelen din: 2011 Suzuki GSXR-600
Bosted: Drammen (Lier)

Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen

Legg inn av Icetruck »

RuneMC skrev:Klart det hadde vært artig å ha enda mer krefter - det er gøy å føle skyvet fra motoren, men jeg hadde sannsynligvis mistet lappen fort pga at det hadde vært fristende å prøve på ymse veier.
Her gjelder det jo å bruke hodet :-)

Jeg har ingen fasit, men har hørt av erfaring fra andre at motoren mangler litt :prop:
2014 - 11" Suzuki GSX-R600
2013 - 10" Honda CBR600RR
2012 - 09" Yamaha R6

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen

Legg inn av RuneMC »

Ja, kan jo alltids være at motoren ikke er optimalt giret eller mangler krefter på visse turtall.

Den jeg har (V-Strom 650) har jo sånn sett fått skryt for veldig lineær kraftkurve, så med den 67-hesters motoren, så savner jeg ikke stort.

ER6 har jeg null erfaring med, men AJ testet den tilbake i 2010: (litt ned på siden) http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1&t=2166
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen

Legg inn av jhn »

RuneMC skrev:388kg må være trykkfeil, medmindre veskene er lastet med bly/gull eller lign...

Billigere, fulleffekt (72hk) og med ABS (bare endel år eldre). Sannsynligvis noen småting som er forbedret på nyere modeller - det får nesten kjennere av denne modellen svare på (dvs om det er vesentlige ting som er mye bedre på en 2011 modell vs 2007 modell).
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=36746071

70hk +/- vil jeg mene er ganske passe for de fleste formål utenom banekjøring og annen type kjøring der fart er målet.
Klart det hadde vært artig å ha enda mer krefter - det er gøy å føle skyvet fra motoren, men jeg hadde sannsynligvis mistet lappen fort pga at det hadde vært fristende å prøve på ymse veier. På litt større touring sykler kan det være gunstig med mer krefter både pga å kunne lesse på bagasje/personer og for å kunne gire mindre.
Personlig finner jeg mer spenning i å skrape fotpinnene i sving enn å kjøre fort på E6/E18 etc.

Det er hestekrefter per kg som gjelder og du kan jo regne på en 70hk/250kg sykkel = 0,28 hk/kg (dvs en tenkt sykkelvekt inkl fører )
Skal man ha tilsvarende motor i en gjennomsnittlig familebil på 1500kg blir det (1500*0,28 = ) 420hk - dvs sykkelen til 60 000 overgår f.eks. en Audi S6 til 1,5 mill (420hk/2020kg = 0,2 hk/kg) når det gjelder akselerasjon - det er jo ganske morsomt å tenke på...

Men får du en Caterham Seven i speilet kan det være den freser forbi, det er en bil på bare litt over 500kg +/- og med inntil 263hk motor = ca 0,5 hk/kg
Men man får jo gatesykler med ca 1 hk/kg, hvis man vil det.
Ca 0,5 hk/kg synes æ e ganske passe

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen

Legg inn av Carpa »

RuneMC skrev:Ja, kan jo alltids være at motoren ikke er optimalt giret eller mangler krefter på visse turtall.

Den jeg har (V-Strom 650) har jo sånn sett fått skryt for veldig lineær kraftkurve, så med den 67-hesters motoren, så savner jeg ikke stort.

ER6 har jeg null erfaring med, men AJ testet den tilbake i 2010: (litt ned på siden) http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1&t=2166
Det var jo meget positiv lesing vedr ER-6 :-)
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Bosted: Tysnes

Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen

Legg inn av Tysnes »

Har kun hørt positive ting, ang. Er-6. Som nybegynnersykkel må den vel være topp, sikkert for erfarne og.
Kjører sjøl Yamaha Fz6 s2 2007 mod. denne har abs, og sprek nok(98 hk).God sykkel til det meste. Lykke til med valget :-)

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen

Legg inn av Carpa »

Tysnes skrev:Har kun hørt positive ting, ang. Er-6. Som nybegynnersykkel må den vel være topp, sikkert for erfarne og.
Kjører sjøl Yamaha Fz6 s2 2007 mod. denne har abs, og sprek nok(98 hk).God sykkel til det meste. Lykke til med valget :-)
Fz6 er fin den, også kommer den i fargen lilla ser jeg :love
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen

Legg inn av Duville »

Carpa skrev:
RuneMC skrev:Ja, kan jo alltids være at motoren ikke er optimalt giret eller mangler krefter på visse turtall.

Den jeg har (V-Strom 650) har jo sånn sett fått skryt for veldig lineær kraftkurve, så med den 67-hesters motoren, så savner jeg ikke stort.

ER6 har jeg null erfaring med, men AJ testet den tilbake i 2010: (litt ned på siden) http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1&t=2166
Det var jo meget positiv lesing vedr ER-6 :-)
Du finner veldig skjeldent noe negativt i de rapportene......

Svar