Hvordan lagre sykkelen riktig?

Forum for fulleffekt tung-MC
joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?

Legg inn av joo »

Alltid vært kjent for å være litt vel "nøye"... Men jeg ser det som å bli/være kjent med syklene mine å plukke av og sjekke skikkelig over det meste på vinteren. Så:

- Grundig vask/avfetting og avspyling med varmt vann før den kjøres til vinterlokalene. Der er det romtemp og god mekkeplass.
- Så skrur jeg av "det meste" og vasker skikkelig! Sjekker det meste når sykkelen er ribba.
- Vokser og polerer til og med ramma.
- Evt rubb om det trengs før polering av alt som er lakka deler.
- Rubb av alt rustfritt, for det meste eksosanlegg.
- Evt bytter sliten beskyttelsesfilm på tank, sving osv.
- Servicer, altså oljer, filtre, ventiljusteringer, feilkodesjekking og evt nulling av koder.
- Er der slitedeler som er planlagt skifta gjøres det. Som bremseklosser, hjullagre, dekk osv osv.
- Åpner elektriske kontakter over hele fjøla, sjekker for korrosjon og renser alt. Smører pakninger på el-anlegget/kontakter.
- Monterer nye gadgets hvis det er investert i sånt. Denne vinteren blir det ikke noe av det, har det som jeg vil ha på doningen :P :p
- Monterer den sammen igjen.
- Batteriladeren settes på.
- Starter sykkelen en gang i måneden og kjører litt med den innadørs før den settes på lading igjen.

- Tar ut sykkelen når sesongen starter igjen. Da ser den omtrent fabrikkny ut, jeg vet at jeg har gjort det jeg kan for å rulle problemfritt hele sesongen og bruker ikke tid på annet enn lett vask og evt oljer og dekkskift før enda en sesong er over...

Min måte, samma hva andre mener og sier :mk

Bilde
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
Coach
Innlegg: 249
Registrert: 06 mar 2012, 13:01
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2008 mod.
Sted: Heimdal

Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?

Legg inn av Coach »

joo skrev:Alltid vært kjent for å være litt vel "nøye"... Men jeg ser det som å bli/være kjent med syklene mine å plukke av og sjekke skikkelig over det meste på vinteren. Så:

- Grundig vask/avfetting og avspyling med varmt vann før den kjøres til vinterlokalene. Der er det romtemp og god mekkeplass.
- Så skrur jeg av "det meste" og vasker skikkelig! Sjekker det meste når sykkelen er ribba.
- Vokser og polerer til og med ramma.
- Evt rubb om det trengs før polering av alt som er lakka deler.
- Rubb av alt rustfritt, for det meste eksosanlegg.
- Evt bytter sliten beskyttelsesfilm på tank, sving osv.
- Servicer, altså oljer, filtre, ventiljusteringer, feilkodesjekking og evt nulling av koder.
- Er der slitedeler som er planlagt skifta gjøres det. Som bremseklosser, hjullagre, dekk osv osv.
- Åpner elektriske kontakter over hele fjøla, sjekker for korrosjon og renser alt. Smører pakninger på el-anlegget/kontakter.
- Monterer nye gadgets hvis det er investert i sånt. Denne vinteren blir det ikke noe av det, har det som jeg vil ha på doningen :P :p
- Monterer den sammen igjen.
- Batteriladeren settes på.
- Starter sykkelen en gang i måneden og kjører litt med den innadørs før den settes på lading igjen.

- Tar ut sykkelen når sesongen starter igjen. Da ser den omtrent fabrikkny ut, jeg vet at jeg har gjort det jeg kan for å rulle problemfritt hele sesongen og bruker ikke tid på annet enn lett vask og evt oljer og dekkskift før enda en sesong er over...

Min måte, samma hva andre mener og sier :mk

Bilde
Her har vi en som har orden på sakene ja. Dette liker jeg! Hvar noe slik jeg faktisk hadde tenkt å gjøre selv.

Tusen takk for bidrag.
Mvh

Stig Roar
(Coach)
Trondheim

Medlem: NMCU

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?

Legg inn av JohnnyTh »

Kondens kommer av forskjeller i lufttempratur. Det å kjøre en varm bil inn og ut av garasjen tror jeg ikke er spesielt gunstig. All luft inneholder fuktighet i en eller annen grad. Varm luft har "plass" til mer vann en kald luft, dette på grunn av molokystrukturen i kald luft er tettere og dermed mindre plass til fukt. Det som er 100% luftfuktighet ved 0 grader er kanskje bare 40% ved 25 grader. (ikke helt korekte verdier men har ikke tabeller her nå)
Hvis du har en garasje som ikke er oppvarmet og som holder 5 grader på vinteren. Teoretisk da så er alt i denne garasjen 5 grader og man har ingen kondensproblem. Hvis du så kjører inn en varm bil og tempraturen stiger så vil det bli en liten opparming av lufte men gjenstandene i garasjen vil fremdeles være 5 grader en stund. Hvis lufte blir oppvarmet nok til at tempraturforskjellen blir stor nok så vil det kondensere på det som er kaldere. Men da må forskjellen være stor nok til at relativ luftfuktighet kommer opp i over 100% ved den kalde gjenstanden.
Alle som har hatt gammel VW golf har somregel erfart kondens. Bilen er fuktig inni og golfen står i sola. Sola varmer opp lufte inni bilen men vinduene er kalde på grunn av kald ute temp, da kondenserer det på vinduene.
Hvis man har en helt tett beholder så får man ikke kondens da det ikke er tilførsel av fukt uansett hvaslags tempratur det er. Er vel slik disse nye posene til å lagre mc i fungerer.
I oppvarmet lokale vill man minimere risken for kondens da man har en høyere tempratur en det som eventuelt kommer utenfra. Og da blir relativ prosent lavere.

Oi dette ble mye om kondens, er det noen som har lests alt??:)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?

Legg inn av pelsen »

JohnnyTh skrev:Oi dette ble mye om kondens, er det noen som har lests alt??:)
jada, har lest alt :D
men pose som man oppbevarer sykkern i er ikke bare tett, den inneholder også korrosjonsinhibitor så kondensen ikke får gjort skade.
Jeg vinter- og sommerlagrer i verkstedet. Syklene står på støtta og flyttes en gang iblant pga plassmangel.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Hvordan lagre sykkelen riktig?

Legg inn av SuperMorten »

Jepp. Leste alt, og konkluderte med at jeg tar V Stromen inn, og parkerer den i stua over vinteren. Der er det jevn fin temperatur hele tiden. (satser på at det er lettere å få tilgivelse enn tillatelse)


Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

ingar
Innlegg: 12
Registrert: 13 aug 2012, 14:31
Motorsykkelen din: 1996 Yamaha XV750 Virago

Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?

Legg inn av ingar »

Har lest alt og funnet ut at jeg vil kjøpe sykkel av joo :D
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

ZZR-Erling

Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?

Legg inn av ZZR-Erling »

Har du forgassere, skal de tømmes. Har man innspr, skal man ha i konserveringsmiddel og kjøre noen min. Vask, skift olja og lad batt jevnlig. La den stå ustartet med full tank.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?

Legg inn av Duville »

Jonny

Stort sett sier vi det samme.

Så lenge alt har samme temperatur er det ingen problem, men når luftemperaturen stiger så vil det kondensere vann på det som ikke stiger like fort i temperatur som lufttemperaturen. Å sette inn en varm bil fungerer nesten like godt som en varmeovn, alt blir varmet opp noe raskere. En godt oppvarmet bil som er oppvarmet i kupee og motor avgir varme til garasjen i mange timer og kan erstatte svært mange kilovattimer tilført fra en varmeovn. Alt i garasjen vil bli varmere enn uteluften. Dessuten får man luftet godt ut når bilen skal inn og porten åpner.

Det beste er jo å sette MCen i stua hvor det er varmt hele året, men det jeg ville frem til er at de tidene man kan være spesiellt oppmerksom på med hensyn til kondens er de tidene midt på vinteren når det slår om fra kaldt til varmt vær og man er ferdig med alt vedlikehold og lyset er slukket og varmen avskrudd. Da kommer kondensen. Kondensen kan i værste fall bli liggende der som vann i flere måneder til vi tar ut mcen på våren og den tørker opp i sola - med rust og dårlige irrede kontaktflater på det elektriske anegget som resultat.

Dette kan unngås ved å sette inn en liten varmeovn akkurat i de dagene dette skjer eller en uke innimellom for å tørke ut litt.... hvis man ikke ønsker å ha den i stua eller kjøkkenet gjennom vinteren.

Det verste er i grunnen en kald garasje som er "oppgradert til verksted" slik at den er tettet godt og den blir etterlatt uten noen form for varme. Da får man ett problem på våren......

mekkern
Innlegg: 7627
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?

Legg inn av mekkern »

Duville skrev:Det verste er i grunnen en kald garasje som er "oppgradert til verksted" slik at den er tettet godt og den blir etterlatt uten noen form for varme. Da får man ett problem på våren......
javel?
har jeg et problem jeg ikke har lagt merke til siden det sto ferdig i 1973? :scratch
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?

Legg inn av Duville »

Da har du enten lufting eller en eller annen form for varme, gammel lyspære eller annet somn står på. Hever du temperatur 1 - 2 grader så er kondensproblematikk borte.

Jeg tror alle alle vet at når man kommer til ei ubrukt hytte på senvinteren / våren uten noen form for varme i på ettervinteren så er det så rått og fuktig at det tar ei helg å varme den opp. - samme problematikken, MEN en liten varmeovn eller en aller annen for for varme en gang i uka holder dette borte.

Brukeravatar
Twister
Innlegg: 354
Registrert: 26 aug 2010, 08:59
Motorsykkelen din: for få....
Sted: sandefjord

Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?

Legg inn av Twister »

Min metode er som følger;

Vasker, polerer, setter den på sidestøtta og tar ut nøkkeler.
De står i oppvarmet lokale og oljeskift, lading, oppgradering osv blir tatt i løpet av vinteren.

Kondens; Det er vel beskrevet korrekt at det kan oppstå ved treghet i temp.svingningene osv...
Men dette er teoretisk, i praksis vil mange ikke oppleve kondens i det heletatt, mens andre vil slite med masse kondens...
Så om man ikke ser at feks sykkelen er søkkvåt i garasjen etter veromslag osv.. Er alt helt fint. Hvis jeg hadde lagret sykkelen (eller hva som helst annet jeg var redd for) i et lokale hvor den stadig ble våt av kondens, ja da hadde jeg gjort noe fort!

Når det gjelder tæring etter "gammel" olje, er nok dette voldsomt overdrevet iforbindelse med MC.
På en gammel dieselmotor derimot, kan dette være et reeelt problem ( spes i båt )
Det dannes mere svovelstoffer i oljen i en diesel, dette kombinert med fuktig miljø i feks et motorrom på en båt med dårlig lufting. vil det faktisk ganske fort kunne komme rust i form av små "groper" på glatte flater som oljen har rent av.
( feks sylindervegger, kammer osv... )

Vi gjør som vi vil, men jeg tror nok som mange her at det er ikke lagringen i garasjen som knekker sykklene våre.
Sunn fornuft holder leeeeenge ville jeg tro:-)
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre

Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87

Brukeravatar
Snill Vaffel
Innlegg: 1001
Registrert: 07 nov 2008, 18:11
Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 1000
Sted: Buskerud

Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?

Legg inn av Snill Vaffel »

Oj ser her ja, her var det mange lure tips som jeg ikke har tengt på, jeg lagret for første gang Z750 i garasjen i vinter som var og jeg skulle være lur da, vasket den fin og kjøpte flott trekk og fylte opp tanken så den var klar til våren. Sulle ta ut batteriet men det gikk over. I våres når jeg tok den ut igjen oppdaget jeg en sånn "rust" boble på tanken som ikke hadde hvert der tidligere fikk svaret lengre femme i innlegget her. Er glad jeg bestillte lagringsplass i år, ellers har tanken slått meg å lagre den i stua til pynt, så har man litt glede av den til vinteren også men da ryker juletre plassen :mk (uff så leit...)
Snill Vaffel

Du har tatt det første skrittet mot visdom, når du har lært å holde munn.

2011 Suzuki GSXR 1000

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?

Legg inn av SuperMorten »

Snill Vaffel skrev:.....men da ryker juletre plassen :mk (uff så leit...)
Lys, glitter og engler på tohjulingen :bananas
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?

Legg inn av ArcticTiger »

Jeg har sykkla i Mekka, hvor varmepumpen sørger for 17 grader i sommerhalvåret, og 8 grader om vintern :thumleft
Det hender jeg vasker de, men pollerer aldri ramma under tanken :-# Og så blir det ållje/filter-skift og annet vedlikehold.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hvordan lagre sykkelen riktig?

Legg inn av JohnnyTh »

Duville skrev:Jonny

Stort sett sier vi det samme.

Så lenge alt har samme temperatur er det ingen problem, men når luftemperaturen stiger så vil det kondensere vann på det som ikke stiger like fort i temperatur som lufttemperaturen. Å sette inn en varm bil fungerer nesten like godt som en varmeovn, alt blir varmet opp noe raskere. En godt oppvarmet bil som er oppvarmet i kupee og motor avgir varme til garasjen i mange timer og kan erstatte svært mange kilovattimer tilført fra en varmeovn. Alt i garasjen vil bli varmere enn uteluften. Dessuten får man luftet godt ut når bilen skal inn og porten åpner.

Det beste er jo å sette MCen i stua hvor det er varmt hele året, men det jeg ville frem til er at de tidene man kan være spesiellt oppmerksom på med hensyn til kondens er de tidene midt på vinteren når det slår om fra kaldt til varmt vær og man er ferdig med alt vedlikehold og lyset er slukket og varmen avskrudd. Da kommer kondensen. Kondensen kan i værste fall bli liggende der som vann i flere måneder til vi tar ut mcen på våren og den tørker opp i sola - med rust og dårlige irrede kontaktflater på det elektriske anegget som resultat.

Dette kan unngås ved å sette inn en liten varmeovn akkurat i de dagene dette skjer eller en uke innimellom for å tørke ut litt.... hvis man ikke ønsker å ha den i stua eller kjøkkenet gjennom vinteren.

Det verste er i grunnen en kald garasje som er "oppgradert til verksted" slik at den er tettet godt og den blir etterlatt uten noen form for varme. Da får man ett problem på våren......
Rnig i det meste her, men ikke at det er lurt med en bil inn og ut hele tiden. I alle fall der jeg bor drar bilen med seg enten vann eller snø på vinteren og det vil jeg helst ungå. Normalt på grunn av lav tempratur så er det lite luftfuktighet om vinteren men drar man med seg vann inn i en garasje som av og til blir oppvarmet så kommer kondensen.
Når vi isolerer for kondens på jobb så er det for å holde jevn tempratur og flytte duggpunkt vekk fra det som skl beskyttes.
Jeg har min i en gammel låve og det har gått i alle år. Den står kaldt med god ventilasjon.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar