Voksen jentunge har startet på MC lappen

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen

Legg inn av Carpa »

Icetruck skrev::orefk
:grt
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen

Legg inn av mekkern »

er det virkelig noen som frivillig går inn dørene hos BOS? :terge
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen

Legg inn av Carpa »

mekkern skrev:er det virkelig noen som frivillig går inn dørene hos BOS? :terge
Ja vi gjør det for de er kunder av oss :knegg
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
KrankenWagen
Innlegg: 135
Registrert: 26 apr 2012, 12:21
Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000R, Z1000J, ZX7R

Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen

Legg inn av KrankenWagen »

Kjører også Mercedes. :prf
Klarer "vi" og overtale deg til å hanke inn en Kawasaki er det (du) jo bare perfekt. :yeyeye

Regner med stor uenighet her!

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen

Legg inn av Carpa »

KrankenWagen skrev:Kjører også Mercedes. :prf
Klarer "vi" og overtale deg til å hanke inn en Kawasaki er det (du) jo bare perfekt. :yeyeye

Regner med stor uenighet her!
Streber etter å bli perfekt jeg ;-)
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen

Legg inn av Carpa »

Dett ser jo ut til å være et godt tilbud?

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=36836832" onclick="window.open(this.href);return false;

Løpe og kjøpe :knegg
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen

Legg inn av tagesk »

Beklager å dra opp det med antall HK igjen (diskutert her i begynnelsen av uken).
Jeg fulgte bare med med ett øye, og glemte å si følgende:

Antall hestekrefter er et dårlig mål på hvordan en motorsykkel er.
Det som teller, det er dreiemomentet.

Det er ikke helt galt å si at antall HK forteller hvor fort du kan kjøre mens dreiemomentet forteller alt du trenger å vite om akselerasjon.

Så når noen sier "Du trenger X HK for å akselerere godt ut av krysset" så vet de neppe noe særlig om motorsykler (eller om motoroserte kjøretøy i sin alminnelighet). Alle vet at det er mye mer behagelig å kjøre en sterk dieselbil (les: høyt dreiemoment) enn en bensinbil med mange HK.

Neste gang noen snakker om en sykkel og nevner hvor mange HK den har bør du svare med å spørre "og dreiemomentet?". Om de ikke kan svare skal du ignorere hva de nettopp sa om antall HK.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen

Legg inn av jhn »

Langt der inne, bakom panna, vet æ forskellen på Hk og dreiemoment (Nm), men det e utrolig vanskelig og gi en "folkelig" forklaring på forskjellen.
Æ har lest og hørt utallige definisjoner, men har vel følt at ingen har vært fullgode. Så, om noen har en god, blir æ takknemlig.
Tagesk e jo inne på noe, men æ synes heller ikke den e dekkende nok.
Kanskje spesielt Hk som e vanskelig å forklare/forstå

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen

Legg inn av RuneMC »

OK, skal man være nøye så bør man egentlig ikke se hverken på hk eller dreiemoment (Nm) isolert sett, men på grafen som viser hva motoren yter på forskjellige turtall (både av hk og Nm)

F.eks. ER6-N sammenlignet med Harley Sportster 883
BildeBilde

Sportsteren har mye mer dreiemoment lavere i turtall og dermed best fraspark fra start, selv om den har mindre antall hestekrefter.

Kawa'en trenger en ca 3000 turtall bare for å være garantert å ikke stoppe (kun 20-30hk tilgjengelig ved lavt turtall).

Samtidig ser vi at den røde hk-kurven på begge er ganske rett og det er bra, da kommer kreftene i takt med turtallet og det er forutsigbart hva som skjer når man vrir på gass-rullen. Motsatt ser vi at både dreiemoment og hestekrefter begynner å dabbe av på relativt lavt turtall på Harleyen.

Så sagt med andre ord så bør Harleyen vinne lyskryssduellen, mens Kawa'en drar forbi når den kommer litt opp i turtall.
Harley er fin for de som liker kreftene med en gang og synes det blir masete med høyt turtall. Kawaen er fin for de som liker turtall og kjenne at kreftene kommer med turtallet. Begge deler kan være morsomt.
Sist redigert av RuneMC den 30 aug 2012, 20:01, redigert 1 gang totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen

Legg inn av tagesk »

RuneMC skrev: Så sagt med andre ord så bør Harleyen vinne lyskryssduellen, mens Kawa'en drar forbi når den kommer litt opp i turtall.
Harley er fin for de som liker kreftene med en gang og syner det blir masete med høyt turtall. Kawaen er fin for de som liker turtall og kjenne at kreftene kommer med turtallet.
Dette kan kanskje skrives om slik: HD'en er fin for folk som liker komfort i lave hastigheter, mens Kawazakien er bra for dem som liker høye hastigheter.

Eller med andre ord: Ta en titt på turtelleren når du er ute på tur.
Om den sjeldent ligger opp mot rødfeltet, da vil du ha dreiemoment.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen

Legg inn av RuneMC »

Ja, begge har jo sin sjarm. Kawa'en ser jo morsom ut fra 7-9000 rpm - der er det et par topper på både moment og hk kurvene - sikkert for å gi et ekstra kick der.
I tillegg kommer ting som gir-utveksling etc for den totale "pakken" av hvordan motoren oppleves i bruk. => Prøvekjøring er det beste.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39745
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen

Legg inn av AJ »

Carpa skrev:Dett ser jo ut til å være et godt tilbud?

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=36836832" onclick="window.open(this.href);return false;

Løpe og kjøpe :knegg
Det var billig!!!
Fikk nesten uimotståelig lyst til å skaffe meg en slik selv etter å ha sett denne annonsen.
Disse syklene er rett og slett veldig gode og til den prisen drister jeg meg til å påstå at de er uslåelige!
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen

Legg inn av Carpa »

Mm hk og dreiemomenter, ok. Jeg må jo ærlig innrømme at jeg ikke er en kløpper på det tekniske her så det var kjekt med en god forklaring :thumleft

AJ, ja det er synd jeg ikke skal kjøpe nå. Får vel vente til lappen er i boks og jeg får prøvekjørt litt. Men... det er jo nå på høsten man kan gjøre et røverkjøp :-k
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39745
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen

Legg inn av AJ »

tagesk skrev:
Eller med andre ord: Ta en titt på turtelleren når du er ute på tur.
Om den sjeldent ligger opp mot rødfeltet, da vil du ha dreiemoment.

[TaSK]
Nettopp!
Godt beskrevet og akkurat sånn jeg liker det. Og det forklarer hvorfor jeg liker en sykkel som TDM 900. Og for ikke å snakke om Moto Guzzi Stelvio. Mens Tiger 1050 har den bortimot unike egenskapen med "ja, takk - begge deler"... :knegg: Mye moment fra lavt turtall og over et bredt turtallsregister og samtidig mye sprek og sportslig spenst opp mot rødfeltet.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen

Legg inn av joo »

Ser der er mange 600-saker med rundt 100 hester. Så kjører jeg sjøl 1200 med... nettopp, rundt 100 hester. Men et ganske annet dreiemonent enn en med halvparten av kubikk.
Ser ikke for meg at jeg vil trives over tid på en liten symaskin som må jages langt opp i turtall og gires ofte på tur med bagasje. Men skjønner absolutt at noen liker turtallskrevende maskiner. Saken er vel bare den at selv om vi er motorsyklister (samlebetegnelse) er det himmelvid forskjell i hva vi faktisk bruker syklene våre til :prf

Jeg bruker aldri sykkelen til småturer for ikke å snakke om å kjøre til jobben. Den kommer ut av garasjen når det blir tur. Og "tur" for meg er ikke bare 10 mil... Så selv om den gjerne står både ei og to uker i garasjen mellom turer kjøres den likevel 12-15000 på en OK sesong. For min del er MC noe som ikke er en "nyttegjenstand" men bare pur opplevelse. Men jeg ser en del sykler til salgs som ikke kan være kjørt mer enn 2-3000 km hver sesong. Og for all del; skjønner at mange liker å småcruise og å kjøre på jobb med tohjulingen.

Det som er den perfekte sykkelen for en er noe en annen absolutt ikke vil ha. Handle sykkel etter hva du ser for deg at du skal bruke den til! Etter hvert vil du sikkert se hva ditt MC-liv skal inneholde, og kanskje vil du ha en annen sykkel etter hvert. Men en moderne 600 vil i mine øyne være et godt valg å begynne på. Ikke for tung, mer enn nok effekt og fine kjøreegenskaper på de fleste. Bare du finner en som du ikke blir dønn sliten på etter en time duger en 600 til svært mye! Enig med AJ i at den Kawaen ser ut som et godt kjøp. Splitter ny, garanti og sjanse for svært lite problemer og skruing. Hvis den bare passer legemet så du ikke blir dønn sliten kjapt. Min perfekte sykkel (den jeg har nå) vil garantert ikke du finne deg til rette på...
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Svar